Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο

Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Στην μεγάλη και εντυπωσιακή αυτή παραγωγή πήραν μέρος δυο Έλληνες. Ο Πάρις Μέξης, ο οποίος έκανε τα σκηνικά και τα κοστούμια και ο Γιώργος Τέλλος τους φωτισμούς της παράστασης... Αtys, στην όπερα του Κιέλου
2

Η Λουσίντα Τσάιλντς είναι μια από τις κορυφαίες χορογράφους του κόσμου. Μεγάλη κυρία του μινιμαλιστικού χορού, με μοναδικό χορογραφικό στιλ εδώ και πολλά χρόνια ασχολείται με την όπερα αλλά και πατραγωγές μεγάλης κλίμακας.

Ανάμεσα σε άλλα είναι δημιουργός μαζί με τον Μπομπ Γουίλσον και τον Φίλιπ Γκλας της θρυλικής παράστασης «Ο Αϊνστάιν στην παραλία», η οποία άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε την όπερα. Η Λουσίντα Τσάιλντς ξεκίνησε τη σταδιοδρομία της το 1963 με την ομάδα Judson Dance Theater της Νέας Υόρκης, ενώ το 1973 ίδρυσε τη δική της ομάδα. Εκτοτε έχει συνεργαστεί με μεγάλους δημιουργούς, ανάμεσα σε άλλους και τον  Φρανκ Γκέρι, τους σκηνοθέτες Λικ Μποντί, Πέτερ Στάιν, κ.ά. Τα τελευταία χρόνια η Τσάιλντς ασχολείται συστηματικά με τη σκηνοθεσία όπερας. Ξεκίνησε το 1995 με τη «Zαΐδα» του Μότσαρτ στο Θέατρο La Monnaie των Βρυξελλών, ενώ η πιο πρόσφατη παραγωγή της απέσπασε διθυραμβικές κριτικές στην όπερα του Κιέλου.

Η όπερα Atys του  Ζαν Μπατίστ Λυλί που σκηνοθέτησε στο Κίελο, είναι ένα είδος πρώιμης γαλλικής όπερας που έκανε την πρώτη της πρεμιέρα το 1676. Γιος μυλωνά,  ο Λυλί γεννημένος στη Φλωρεντία, πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στην αυτλή του Λουδοβίκου ΙΔ’. Θεωρείται ο πατέρας του γαλλικού ύφους της μπαρόκ μουσικής. Αν και το κοινό αντιμετώπισε με αδιαφορία το Atys, έγινε γνωστή ως η όπερα του βασιλιά λόγω της αγάπης του Λουδοβίκου ΙΕ’ γι αυτήν.

 

Το απαιτητικό αυτό έργο με πρόλογο και πέντε πράξεις ανέβηκε για πρώτη φορά εκτός Γαλλίας ύστερα από τη θρυλική πρώτη αναβίωσή του το 1986. Είναι μια όπερα για τη σκληρότητα της αγάπης.


Το απαιτητικό αυτό έργο με πρόλογο και πέντε πράξεις ανέβηκε για πρώτη φορά εκτός Γαλλίας ύστερα από τη θρυλική πρώτη αναβίωσή του το 1986. Είναι μια όπερα για τη σκληρότητα της αγάπης.

Η ιστορία διαδραματίζεται στο παλάτι του χρόνου, ανάμεσα στο χρόνο (ήλιος) και τις ώρες (ηλιακοί δείκτες). Η μούσα της ανθοφορίας και της βλάστησης, Φλώρα και η μούσα της τραγωδίας, Μελπομένη, με τις ακολουθίες τους, διεκδικούν την πρωτοκαθεδρία στην ιστορία που θα συμβεί.  Ο Χρόνος τις καθησυχάζει και ο μύθος ξεκινά...

Στον αλληγορικό μύθο για τη δύναμη του έρωτα  η θεά της γονιμότητας Κυβέλη διεκδικεί τον όμορφο θνητό Άττι από την αγαπημένη του νηρηίδα, Σαγκαρίδα. Τελικά αντιλαμβάνεται πως ο έρωτας δεν κατακτάται με τη δύναμη ή τη εξουσία αλλά με την αγάπη. Έτσι, επιστρέφει στη θεϊκή της μοναχική υπόσταση και με τη βοήθεια των πνευμάτων του δάσους μεταμορφώνει τον Άττι σε πεύκο έτσι ώστε να ρίχνει πάντα τη προστατευτική του σκιά στους ερωτευμένους και να τους κρύβει από τα μάτια των θεών. 

 

Στην μεγάλη και εντυπωσιακή αυτή παραγωγή πήραν μέρος δυο Έλληνες. Ο Πάρις Μέξης, ο οποίος έκανε τα σκηνικά και τα κοστούμια και ο Γιώργος Τέλλος τους φωτισμούς της παράστασης. Σκηνικά και κοστούμια αναφέρθηκαν ιδιαιτέρως σε όλα τα δημοσιεύματα για την υψηλή αισθητική και την αισθητική σύνδεση του μπαρόκ με το σύγχρονο. Ο Πάρις Μέξης γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε σκηνογραφία στο Λονδίνο, στο Central Saint Martins College of Art and Design. Έχει σκηνογραφήσει και σκηνοθετήσει παραγωγές για το θέατρο, την όπερα, το χορό, το κινηματογράφο και την τηλεόραση, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ενώ παράλληλα εργάζεται ως διακοσμητής, δημιουργός εκθέσεων και production designer. Με μαέστρο τον Ρούμπεν Ντουμπρόβκσι, η όπερα  Atys έκανε το Κίελο τόπο διεθνούς προσοχής, με αποκορύφωμα το δημοσίευμα των Φαϊνάνσιαλ Τάιμς, στο οποίο γράφτηκε ότι τα θέατρα του κόσμου πρέπει να στρέψουν το βλέμμα σε αυτή την παραγωγή και να κάνουν ένα «προσκύνημα στο Κίελο».

 

Η όπερα Atys παρουσιάζεται στην Όπερα του Κιέλου

Οι φωτογραφίες από την προετοιμασία της όπερας και την παράσταση είναι του Πάρι Μέξη και του Olaf Struck 

Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Αtys, στην όπερα του Κιέλου
Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Αtys, στην όπερα του Κιέλου
Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Αtys, στην όπερα του Κιέλου
Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Αtys, στην όπερα του Κιέλου
Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Αtys, στην όπερα του Κιέλου

Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Αtys, στην όπερα του Κιέλου

Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Αtys, στην όπερα του Κιέλου

Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Αtys, στην όπερα του Κιέλου

Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Αtys, στην όπερα του Κιέλου

Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Αtys, στην όπερα του Κιέλου

Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Αtys, στην όπερα του Κιέλου

Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Μακέτα μάσκας

Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Μακέτα σκηνικού

Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Μακέτα μάσκας

Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Μακέτα κοστουμιού

Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Μακέτα κοστουμιού

Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Η Λουσίντα Τσάιλντς και ο Πάρις Μέξης στην προετοιμασία της παράστασης

Ο σκηνικός θρίαμβος του Πάρι Μέξη στο Κίελο Facebook Twitter
Η Λουσίντα Τσάιλντς με την διάσημη μεσόφωνο Ροζάν Βαν Σάντγουέϊκ


 

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

2 σχόλια
Μέξης, Μέγα Θεατρικό Μέγεθος !Αισθητική που αναδεικνύει τους χυμούς που ενυπάρχουν σε κάθε σημαντικό έργο κι' έτσι απογειώνει την παρουσίασή του, μας το αποκαλύπτει με τη δόξα που του αξίζει !υ.γ. δεν γνωρίζω τον άνθρωπο, λατρεύω την δουλειά του. Η λέξη δόξα περιέχει και την έννοια της άποψης.