Στο πράσινο χρώμα συναντιέται η ζωή με το θάνατο Facebook Twitter

Στο πράσινο χρώμα συναντιέται η ζωή με το θάνατο

0

Να το προσέχετε το πράσινο. Δεν μπορείτε να το εμπιστευτείτε. Ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι το γνώριζε και εφιστούσε την προσοχή στους σύγχρονούς του ενάντια στην τοξική αστάθεια αυτού του χρώματος. «Η ομορφιά του», προειδοποιούσε ο Λεονάρντο, «χάνεται και γίνεται καπνός».


Ασταθές και εφήμερο, το πράσινο είναι κάτι παραπάνω από ένα απλό χρώμα. Είναι η ενέργεια που μας συνδέει με το άγνωστο.
Αν αφαιρούσαμε το πράσινο από την παλέτα της ιστορίας της τέχνης, η γέφυρα μεταξύ ζωής και θανάτου θα εξαφανιζόταν. Εξίσου νοσηρό και ζωντανό, το πράσινο στον μακάβριο πίνακα του Πικάσο για τον νεαρό φίλο του Carlos Casagemas, που αυτοκτόνησε στην ηλικία των 20, χαλάει ακόμα περισσότερο τα κάτισχνα μάγουλά του, ενώ την ίδια στιγμή ανάβει μια χαρούμενη φωτιά από χλωροφύλλη στους γεμάτους ζωή καταπράσινους καμβάδες του Μονέ.

Ασταθές και εφήμερο, το πράσινο είναι κάτι παραπάνω από ένα απλό χρώμα. Είναι η ενέργεια που μας συνδέει με το άγνωστο.
Αν αφαιρούσαμε το πράσινο από την παλέτα της ιστορίας της τέχνης, η γέφυρα μεταξύ ζωής και θανάτου θα εξαφανιζόταν.


Οι πειραματισμοί με το πράσινο δεν είναι απλώς μια πορεία στο μονοπάτι μεταξύ της ύπαρξης και της μη-ύπαρξης, αλλά και η πόρτα στα μυστήριά τους. Συγχρόνως το χρώμα της σήψης και της ανάπλασης, το πράσινο συμμετέχει με αβίαστη ζωτικότητα στην αποσύνθεση και την αναγέννηση.

Ίσως είναι αυτή η προκλητική αμφισημία του πρασίνου που ανάγκασε τον ίδιο τον Λεονάρντο, ενάντια στις ίδιες του τις συμβουλές, να επενδύσει το πιο διάσημο και αινιγματικό του έργο, τη Μόνα Λίζα, με μία σκοτεινή απόχρωση αυτού του χρώματος – που από τότε έχει σκουρύνει, καταλήγοντας σε μία μεγαλοπρεπή μαυρίλα στο υποσυνείδητο της πολιτισμικής ιστορίας.

 
Φορώντας ένα από τα πιο σκιώδη και βαθιά πράσινα κοστούμια, η Τζοκόντα κολυμπάει στη βιτρίνα της ψυχής μας και έχει εδώ και καιρό αναγνωριστεί ως ένας μυστικιστικός σύνδεσμος μεταξύ του κόσμου των ζωντανών και αυτού των νεκρών.

Στο πράσινο χρώμα συναντιέται η ζωή με το θάνατο Facebook Twitter
Ο δοκιμιογράφος του 19ου αι. Walter Pater έγραψε κάποτε για τη Μόνα Λίζα: «Όπως ένας βρικόλακας, έχει υπάρξει νεκρή πολλές φορές και έχει μάθει τα μυστικά του τάφου».


Ο δοκιμιογράφος του 19ου αι. Walter Pater έγραψε κάποτε γι αυτήν: «Όπως ένας βρικόλακας, έχει υπάρξει νεκρή πολλές φορές και έχει μάθει τα μυστικά του τάφου».


Περιγράφοντας το ανεξιχνίαστο μοντέλο του Λεονάρντο ως «γηραιότερη και από τις πέτρες πάνω στις οποίες κάθεται», ο Pater συνεχίζει να φαντάζεται ότι η Μόνα Λίζα έχει, κατά τη διάρκεια των αιώνων, επιστρέψει ξανά και ξανά σε διάφορες μορφές.

Η Μόνα, που αναγεννιέται αδιάκοπα με το σκούρο πράσινο φόρεμά της, το οποίο συμβόλιζε τη θέση της ως συζύγου εμπόρου, ήταν σύμφωνα με τον Pater «η μητέρα της Ελένης της Τροίας» και η «Παναγία».

Πολύ πριν ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι χρησιμοποιήσει το πράσινο, στο χρώμα είχε ήδη αποδοθεί μία ιδιαίτερη θέση στην πολιτισμική φαντασία.


Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι το χρησιμοποίησαν για την τολμηρή πρασινωπή όψη του θεού της ζωής και του θανάτου, του Όσιρι, άρχοντα του κάτω κόσμου, που είχε υπό την κυριαρχία του το πέρασμα των ψυχών ανάμεσα στους δύο κόσμους.

Στο πράσινο χρώμα συναντιέται η ζωή με το θάνατο Facebook Twitter
Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι το χρησιμοποίησαν για την τολμηρή πρασινωπή όψη του θεού της ζωής και του θανάτου, του Όσιρι, άρχοντα του κάτω κόσμου, που είχε υπό την κυριαρχία του το πέρασμα των ψυχών ανάμεσα στους δύο κόσμους.


Τυπικές αναπαραστάσεις του Όσιρι, όπως αυτές που βρέθηκαν στους τοίχους του τάφου του 13ου αι. π.Χ. του Horemheb, του τελευταίου μονάρχη της 18ης δυναστείας της Αιγύπτου, απεικονίζουν έναν πολύ αδύνατο θεό με πράσινη επιδερμίδα, του οποίου η ψεύτικη γενειάδα φαραώ τον ξεχωρίζει ως μία θεότητα αδιαφιλονίκητης υπεροχής.


Παντοτινά νέος, ο Όσιρις ήταν μία «μηχανή αναγέννησης», τόσο για τον εαυτό του όσο και για τον υπόλοιπο κόσμο. Ο κόσμος πίστευε για τον πράσινο θεό Όσιρι, που έλεγχε τις πλημμύρες αλλά και την άνθηση της χλωρίδας, ότι θα έδειχνε εν τέλει στις ψυχές των Αιγύπτιων βασιλέων το μονοπάτι της αναγέννησης.

Χλωρίδα και Πανίδα

Για χιλιετίες, η παρασκευή πράσινων βαφών πραγματοποιούνταν από μία ποικιλία καλλιτεχνικών αλχημειών που αξιοποιούσαν τις αποχρώσεις από διάφορες πηγές: από κονιορτοποιημένο μαλαχίτη και ιπποφαές έως τα φυτά φράξινο και κρητίδα.


Το verdigris, γνωστό ως πατίνα, ένα από τα πιο συνηθισμένα μίγματα βαφής του χρώματος και αυτό προς το οποίο ο Ντα Βίντσι ήταν πιο επιφυλακτικός, δημιουργείται σε ένα περίεργο τελετουργικό που περιλαμβάνει τον αργό εμποτισμό μιας λεπίδας από μπρούτζο ή χαλκό σε κρασί. Μία οξική κρούστα πρασίνου που δημιουργείται στη μεταλλική επιφάνεια αφαιρείται και προστίθεται στο μίγμα.


Γεμάτη ζωή, ακόμα και στον θάνατο, η επίκληση του πρασίνου σε αμέτρητα αριστουργήματα, από την αρχαιότητα έως σήμερα, γεμίζει τα μάτια μας με προσδοκία.

Στο πράσινο χρώμα συναντιέται η ζωή με το θάνατο Facebook Twitter
Αυτό το πλούσιο πράσινο χρώμα στο διάσημο έργο «The Arnolfini Portrait» (1434) του Jan van Eyck, λένε οι ειδικοί, είναι περισσότερο ένας συμβολισμός για την ελπίδα μιας μελλοντικής εγκυμοσύνης. Το πράσινο φαντάζει αιώνιο.


Τα πάντα σχετικά με το σώμα, τη στάση και τις χειρονομίες της ντυμένης στα πράσινα γυναίκας του Giovanni di Nicolao Arnolfini, που μοιάζει να ακουμπά στοργικά το χέρι της πάνω στη κοιλιά της στο διάσημο έργο «The Arnolfini Portrait» (1434) του Jan van Eyck, οδηγούν στη σύγχρονη σκέψη ότι είναι έγκυος, ωστόσο υπάρχουν ιστορικοί τέχνης που πιστεύουν ότι αυτό δεν ισχύει. Αυτό το πλούσιο πράσινο χρώμα που πιάνει το μάτι μας, λένε οι ειδικοί, είναι περισσότερο ένας συμβολισμός για την ελπίδα μιας μελλοντικής εγκυμοσύνης. Το πράσινο φαντάζει αιώνιο.

Μία εναλλακτική προσέγγιση προς το αινιγματικό πορτραίτο είναι ότι το πράσινο απεικονίζει συγχρόνως τη ζωή και το θάνατο καθώς η πρώτη γυναίκα του Giovanni di Nicolao είχε πεθάνει στη γέννα. Το κερί που λείπει στον πολυέλαιο πάνω από το κεφάλι της καθώς και ο καθρέφτης στο βάθος του πίνακα προσδίδουν σχετικούς συμβολισμούς.

 
Εάν υπάρχει ένα χρώμα ικανό να καλύψει αυτή την αλλόκοτη συμπίεση ζωής και θανάτου, είναι το πράσινο.


Άλλο ένα έργο που χρησιμοποιεί το πράσινο καταδεικνύοντας το χάσμα μεταξύ αυτού και του άλλου κόσμου είναι το «The Hay Wain» του John Constable. Το πράσινο αναδεικνύει τη διάχυτη νοσταλγία με γήινες αποχρώσεις.

Στο πράσινο χρώμα συναντιέται η ζωή με το θάνατο Facebook Twitter
Άλλο ένα έργο που χρησιμοποιεί το πράσινο καταδεικνύοντας το χάσμα μεταξύ αυτού και του άλλου κόσμου είναι το «The Hay Wain» του John Constable. Το πράσινο αναδεικνύει τη διάχυτη νοσταλγία με γήινες αποχρώσεις.

Κρυμμένο σε κοινή θέα

Σε πιο σύγχρονες εποχές καλλιτεχνικής έκφρασης, το πράσινο συνέχισε να είναι μία αινιγματική απόχρωση, τόσο αποκαλυπτική όσο και κρυψίνους.


Ο επιδραστικός συμβολιστικός πίνακας του Πωλ Γκωγκέν «Green Christ» (1889) είναι ένα προκλητικό συνονθύλευμα όλων των αντικρουόμενων νοημάτων του πρασίνου. Βρύα έχουν καλύψει ένα άγαλμα του Χριστού ενώ η γυναίκα που βρίσκεται μπροστά του είναι χρωματισμένη με ένα νεκρικό πράσινο, σαν να ενώνεται με το άγαλμα που αφορά τη ζωή και το θάνατο.

Στο πράσινο χρώμα συναντιέται η ζωή με το θάνατο Facebook Twitter
Paul Gauguin, Ο πράσινος Χριστός, 1889


Το διάσημο «The Son of Man» (1964) του Ρενέ Μαγκρίτ αψηφά κάθε λογική και δεν αφήνει τον θεατή να δει το πρόσωπο που απεικονίζεται καθώς υπάρχει ένα καταπράσινο μήλο μπροστά του.


«Οτιδήποτε βλέπουμε κρύβει κάτι άλλο, πάντα θέλουμε να δούμε τι είναι κρυμμένο πίσω από αυτό που βλέπουμε», είπε ο Μαγκρίτ σε μια συνέντευξη. «Υπάρχει ενδιαφέρον για αυτό που είναι κρυμμένο και που το ορατό δεν μας δείχνει. Το ενδιαφέρον μπορεί να πάρει τη μορφή ενός αρκετά έντονου αισθήματος, ενός είδους διαμάχης, θα μπορούσε κάποιος να πει, ανάμεσα στο ορατό που είναι κρυμμένο και το ορατό που είναι παρόν».


Κανείς σύγχρονος καλλιτέχνης δεν έχει κατανοήσει πιο βαθιά τους ρυθμούς του τι είναι ορατό και τι όχι από τον Ιρλανδο-αμερικανό ζωγράφο Sean Scully. Στο έργο του «The Bather» (1983), που είναι εμπνευσμένο από τους «Bathers by a River» του Ματίς, πετυχαίνει κάτι που οι καλλιτέχνες επί αιώνες απλά πάσχιζαν να καταφέρουν: να μετατρέψουν το πράσινο από ένα φθαρτό χρώμα στο αγνότερο συναίσθημα.

Στο πράσινο χρώμα συναντιέται η ζωή με το θάνατο Facebook Twitter
Οι «Λουόμενοι στο ποτάμι» του Ματίς, 1916

Με πληροφορίες από BBC culture / Απόδοση του κειμένου της Kelly Grovier στα ελληνικά από τη Σοφία Σταθοπούλου

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

O Λεονάρντο ντα Βίντσι είχε φτιάξει ένα κρυφό αντίγραφο του «Μυστικού Δείπνου» που διασώζεται μέχρι σήμερα

Culture / O Λεονάρντο ντα Βίντσι είχε φτιάξει ένα κρυφό αντίγραφο του «Μυστικού Δείπνου» που διασώζεται μέχρι σήμερα

Δύο ερευνητές στην προσπάθεια τους να γράψουν μία ακριβή ιστορική αφήγηση για τα νεανικά χρόνια του ντα Βίντσι κάνουν μία συγκλονιστική ανακάλυψη σε ένα μοναστήρι έξω από την Αμβέρσα

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ