Ανακάλυψη εβραϊκών μωσαϊκών στο Ισραήλ προσθέτει χρώμα στις βιβλικές αναφορές

Ανακάλυψη εβραϊκών μωσαϊκών στο Ισραήλ προσθέτει χρώμα στις βιβλικές αναφορές Facebook Twitter
Ψάρι καταπίνει στρατιώτη του Φαραώ καθώς οι Εβραίοι διασχίζουν την Ερυθρά θάλασσα. Φωτο: Jim Haberman, μέσω UNC-Chapel Hill.
0

Στον αρχαιολογικό χώρο του Χουκόκ, κοντά στη θάλασσα της Γαλιλαίας, στο σύγχρονο Ισραήλ, ανακαλύφθηκαν αρκετά και εντυπωσιακά μωσαϊκά που αναπαριστούν βιβλικές, αστρολογικές και ιστορικές αφηγήσεις, σε ένα εβραϊκό χωριό που άκμασε κατά τα τέλη της περιόδου της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.

Ο μεγάλος αριθμός των πολύχρωμων μωσαϊκών που βρέθηκαν σε μία συναγωγή φέρνουν σε αμφισβήτηση τις παραδοσιακές απόψεις για την εβραϊκή τέχνη εκείνης της περιόδου, ως συμβολική αντί για αναπαραστατική των βιβλικών κειμένων, η οποία θεωρούνταν αδιάφορη και σε παρακμή.


Από το 2011, η Jodi Magness, αρχαιολόγος και διακεκριμένη καθηγήτρια αρχαίου ιουδαϊσμού στο τμήμα Θρησκευτικών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Βόρειας Καρολίνας στο Τσάπελ Χιλ, διεύθυνε φοιτητές και ερευνητές στην ανασκαφή του Χορμπάτ Χουκόκ στην ανατολική Γαλιλαία.

Η αρχαία εβραϊκή τέχνη συχνά θεωρείται ανεικονική ή ότι χαρακτηρίζεται από έλλειψη εικόνων. Αλλά αυτά τα μωσαϊκά, πολύχρωμα και γεμάτα με παραστάσεις, συνηγορούν για μία πλούσια οπτική κουλτούρα καθώς και για τον δυναμισμό και την ποικιλομορφία του Ιουδαϊσμού κατά τα τέλη της Ρωμαϊκής καθώς και τη Βυζαντινής περιόδου.

Το 2012, κατά τις ανασκαφές στον χώρο της συναγωγής, πλούσια πολύχρωμα μωσαϊκά τα οποία απεικονίζουν παραστατικά διάφορες σκηνές από την Εβραϊκή Βίβλο άρχισαν να έρχονται στο φως.

Οι σκηνές που ανακαλύφθηκαν αυτό το καλοκαίρι συνοδεύονται επίσης από εβραϊκές επιγραφές. Ένα μωσαϊκό απεικονίζει τον ελληνορωμαϊκό θεό Ήλιο να περιστοιχίζεται από τα σύμβολα του ζωδιακού κύκλου, συνοδευόμενο από τις προσωποποιήσεις των μηνών, ενώ ένα άλλο μωσαϊκό απεικονίζει ένα ιστορικό περιστατικό το οποίο μπορεί να περιλαμβάνει τον Μέγα Αλέξανδρο.

Ο λόγος που η ανακάλυψη αυτών των αρχαίων μωσαϊκών είναι τόσο εντυπωσιακή έγκειται στο γεγονός ότι αμφισβητούν τις τρέχουσες ακαδημαϊκές γνώσεις για την εβραϊκά τέχνη που δημιουργήθηκε μετά την εγκαθίδρυση του χριστιανισμού ως της επίσημης θρησκείας της αυτοκρατορίας τον 4ο αιώνα.

Η Magness σημειώνει τον τρόπο με τον οποίο αλλάζουν τις αντιλήψεις για την εβραϊκή τέχνη της περιόδου:

«Τα μωσαϊκά που κοσμούν το δάπεδο στη συναγωγή του Χουκόκ φέρνουν επανάσταση. [...] Η αρχαία εβραϊκή τέχνη συχνά θεωρείται ανεικονική ή ότι χαρακτηρίζεται από έλλειψη εικόνων. Αλλά αυτά τα μωσαϊκά, πολύχρωμα και γεμάτα με παραστάσεις, συνηγορούν για μία πλούσια οπτική κουλτούρα καθώς και για τον δυναμισμό και την ποικιλομορφία του Ιουδαϊσμού κατά τα τέλη της Ρωμαϊκής καθώς και τη Βυζαντινής περιόδου.

Ανακάλυψη εβραϊκών μωσαϊκών στο Ισραήλ προσθέτει χρώμα στις βιβλικές αναφορές Facebook Twitter
Το πιο εντυπωσιακό μωσαϊκό που έχει βρεθεί στο Χουκόκ περιλαμβάνει μια πιθανή απεικόνιση του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Φωτο: Jim Haberman, μέσω UNC-Chapel Hill.


Τα μωσαϊκά του Χουκόκ επιβεβαιώνουν την ύπαρξη μίας οικονομικά και καλλιτεχνικά ζωντανής κοινότητας, που είναι περήφανη για τη θρησκευτική της ταυτότητα, παρά τις αρνητικές απόψεις που είχαν εκφραστεί για τον Ιουδαϊσμό από πολλούς χριστιανούς συγγραφείς της εποχής.

Η καθηγήτρια εξηγεί πώς αναγνωρίζονται οι σκηνές στα μωσαϊκά από τους αρχαιολόγους: «Στις περισσότερες περιπτώσεις, η ταυτοποίηση των βιβλικών επεισοδίων στα μωσαϊκά μας είναι προφανής από τις απεικονίσεις (για παράδειγμα: ζευγάρια ζώων στην κιβωτό του Νώε, ο Σαμψών που κουβαλά την πύλη της Γάζας στους ώμους του, τα πόδια του Ιωνά που κρέμονται από το στόμα ενός κήτους). Τα μωσαϊκά αυτού του καλοκαιριού είναι λίγο διαφορετικά με την έννοια ότι το καθένα συνοδεύεται με επιγραφή (στα εβραϊκά) από το σχετικό βιβλικό εδάφιο με το οποίο ταυτίζεται.


Όπως και σε άλλα ελληνικά, ρωμαϊκά και πρωτοχριστιανικά μωσαϊκά, οι επιγραφές δούλευαν μαζί με την εικόνα για να υπενθυμίσουν στον θεατή την ιστορία ή τις γραφές.


Ομάδες τεχνιτών δημιούργησαν εκπληκτικά μωσαϊκά κατά τα τέλη της ρωμαϊκής εποχής. Σε κοντινούς αρχαιολογικούς χώρους έχει ανακαλυφθεί ότι οι ψηφοθέτες που τα έφτιαχναν ήταν συχνά συγγενείς και δούλευαν ενεργά στην περιοχή της Γαλιλαίας.

Ανακάλυψη εβραϊκών μωσαϊκών στο Ισραήλ προσθέτει χρώμα στις βιβλικές αναφορές Facebook Twitter
Οι χαμογελαστοί ελέφαντες που είναι προετοιμασμένοι για μάχη έχουν οδηγήσει κάποιους στη διαπίστωση ότι αυτή είναι μία απεικόνιση της ιστορίας των Μακκαβαίων τον 2ο αι π.χ.. Φωτο: Mark Thiessen/National Geographic

Ωστόσο, η Magness υπογραμμίζει ότι οι ψηφοθέτες του Χουκόκ αποτελούν ακόμα ένα αίνιγμα: «Δεν γνωρίζουμε ποιοι ήταν οι ψηφοθέτες. Πιστεύουμε πως υπήρχε ένα τοπικό εργαστήρι, λόγω των ομοιοτήτων με τα μωσαϊκά του Wadi Hamam (μιας άλλης κοντινής συναγωγής), αλλά είναι επίσης πιθανό, σύμφωνα με την ειδικό μου για τα μωσαϊκά, Δρα Karen Britt, ότι κάποια από αυτά (ειδικά εκείνο με τον ελέφαντα) είχαν δημιουργηθεί από ξένους καλλιτέχνες.

Το πιο εντυπωσιακό μωσαϊκό που έχει βρεθεί στο Χουκόκ περιλαμβάνει μια πιθανή απεικόνιση του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Χρονολογείται στον 5ο αι. και απεικονίζει μία συνάντηση μεταξύ δύο υψηλόβαθμων ανδρών. Ο ένας στα δεξιά φαίνεται να είναι στρατηγός που διευθύνει τα στρατεύματα του.

Από τη στιγμή που το μωσαϊκό δεν συνοδεύεται από επιγραφές, οι αρχαιολόγοι και οι ιστορικοί τέχνης διαφωνούν για την ταυτότητα των δύο προσώπων.

Οι χαμογελαστοί ελέφαντες που είναι προετοιμασμένοι για μάχη έχουν οδηγήσει κάποιους στη διαπίστωση ότι αυτή είναι μία απεικόνιση της ιστορίας των Μακκαβαίων τον 2ο αι π.Χ., αφού είναι γνωστό ότι η διάδοχη δυναστεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου, οι Σελευκίδες, χρησιμοποιούσαν ελέφαντες στη μάχη. Η Britt και ο Ra'anan Boustan, που δημοσίευσαν το μωσαϊκό, το ταυτίζουν με ένα επεισόδιο της Ασμοναϊκής ιστορίας.

Ανακάλυψη εβραϊκών μωσαϊκών στο Ισραήλ προσθέτει χρώμα στις βιβλικές αναφορές Facebook Twitter
Το μωσαϊκό που ανασκάπτεται στη Συναγωγή της Ύστερης Ρωμαϊκής περιόδου στο Χουκόκ βρίσκεται στο βόρειο κλίτος και απεικονίζει τους 12 κατασκόπους που έστειλε ο Μωυσής στη Χαναάν, όπως αναφέρεται στη Βίβλο. Φωτο: Jim Haberman, μέσω UNC-Chapel Hill.

Ωστόσο, η Magness θεωρεί ότι μπορεί να είναι μία απεικόνιση του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Οι ιστορίες που κυκλοφορούσαν για τη συνάντηση του με τον μέγα ιερέα της Ιερουσαλήμ καταγράφηκαν αργότερα από τον Εβραίο ιστορικό της ρωμαϊκής εποχής Ιώσηπο, τον 1ο αι μ.Χ., και διατηρούνται στη ραβινική λογοτεχνία και σε άλλες πηγές.


Τα μωσαϊκά του Χουκόκ θα βοηθήσουν να αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο κατανοούμε την εβραϊκή τέχνη εκείνης της εποχής. Όπως σημειώνει η Magness: «Ελπίζω ότι ο κόσμος θα μάθει από τις ανακαλύψεις μας το πόσο δυναμική και ενδιαφέρουσα είναι αυτή η περίοδος».

Έχει επίσης άλλες προσδοκίες για την ανασκαφή της, αναφορικά με τις υπάρχουσες αντιλήψεις για την αρχαιολογική έρευνα που γίνεται στο Ισραήλ: «Θα ήταν ωραίο αν το κοινό στη Βόρεια Αμερική συνειδητοποιούσε ότι το Ισραήλ είναι ένα πολύ ασφαλές μέρος να επισκεφθείς και να δουλέψεις. Συχνά μιλάω σε φοιτητές των οποίων οι γονείς δεν θέλουν να τους αφήσουν να ταξιδέψουν στο Ισραήλ επειδή νομίζουν ότι δεν είναι ασφαλές. Αυτή η ανακάλυψη μας βοηθά να κατανοήσουμε τον αρχαίο κόσμο καθώς και να αλλάξουμε τον τρόπο που ο κόσμος βλέπει το παρελθόν».

Με πληροφορίες από Hyperallergic / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΣΟΦΙΑ ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΥ

Ανακάλυψη εβραϊκών μωσαϊκών στο Ισραήλ προσθέτει χρώμα στις βιβλικές αναφορές Facebook Twitter
Ο μήνας του Teveth (Δεκέμβριος) με το σύμβολο του Αιγόκερου. Φωτο: Jim Haberman, μέσω UNC-Chapel Hill.
Ανακάλυψη εβραϊκών μωσαϊκών στο Ισραήλ προσθέτει χρώμα στις βιβλικές αναφορές Facebook Twitter
Εργάτης στον Πύργο της Βαβέλ. Φωτο: Jim Haberman, μέσω UNC-Chapel Hill.
Ανακάλυψη εβραϊκών μωσαϊκών στο Ισραήλ προσθέτει χρώμα στις βιβλικές αναφορές Facebook Twitter
Φωτο:Mark Thiessen/National Geographic
Ανακάλυψη εβραϊκών μωσαϊκών στο Ισραήλ προσθέτει χρώμα στις βιβλικές αναφορές Facebook Twitter
Άποψη του ψηφιδωτού. Φωτο: Jim Haberman, μέσω UNC-Chapel Hill.
Ανακάλυψη εβραϊκών μωσαϊκών στο Ισραήλ προσθέτει χρώμα στις βιβλικές αναφορές Facebook Twitter
Η αρχαιολογική ομάδα φωτογραφίζονται στην Πέτρα. Φωτο: Jim Haberman, μέσω UNC-Chapel Hill.
Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αρχαιολόγοι ανακάλυψαν πατητήρια σταφυλιών της Βυζαντινής Περιόδου σε Εθνικό Πάρκο στο Ισραήλ

Culture / Αρχαιολόγοι ανακάλυψαν πατητήρια σταφυλιών της Βυζαντινής Περιόδου σε Εθνικό Πάρκο στο Ισραήλ

Όπως ανακοίνωσε η Αρχή Φύσης και Εθνικών Πάρκων της χώρας, οι κατασκευές βρέθηκαν μέσα σε μια καλυμμένη δεξαμενή νερού, ανακάλυψη την οποία η Αρχή χαρακτήρισε «σπάνια και ασυνήθιστη»

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πρώτος Ευρωπαίος φιλέλληνας και η άγνωστη ιστορία του

Ο Γερμανός ιστορικός Μαρτίνος Κρούσιος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του 16ου αιώνα μελετώντας την Ελλάδα της οθωμανικής κατοχής –τη γλώσσα, τα έθιμα, τα ρούχα, τα τραγούδια– χωρίς να φύγει ποτέ από την πατρίδα του.
THE LIFO TEAM
Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ