Η Google παρουσιάζει λεπτομερή 3D μοντέλα μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς που κινδυνεύουν

Η Google παρουσιάζει λεπτομερή 3D μοντέλα μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς που κινδυνεύουν Facebook Twitter
Η πιο πρόσφατη online συλλογή της Google ονομάζεται «Open Heritage» και παρουσιάζει ψηφιοποιημένα 3D μοντέλα περισσότερων από 25 τοποθεσιών ανά τον κόσμο. Στη φωτογραφία μια λεπτομερής, 3D print σάρωση της αρχαίας Κορίνθου.
0

Τα τελευταία επτά χρόνια, η πλατφόρμα Τέχνης και Πολιτισμού της Google προσφέρει στους χρήστες του Διαδικτύου μία ολοένα εμπλουτιζόμενη βιβλιοθήκη ψηφιοποιημένων έργων τέχνης, φωτογραφημένων σε υψηλή ανάλυση.

Μετά από την μακρόχρονη συνεργασία της με μουσεία προκειμένου να καταστήσει τις εικόνες αυτές προσβάσιμες στο κοινό, ο γίγαντας του Διαδικτύου έχει ξεκινήσει ένα νέο και σαφώς πιο φιλόδοξο έργο, συνεργαζόμενος με ψηφιακούς αρχαιολόγους προκειμένου να φέρει στο προσκήνιο μνημεία της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς που απειλούνται από φυσικές καταστροφές, πολέμους, την αστικοποίηση ή τον τουρισμό.

Η πιο πρόσφατη online συλλογή του ονομάζεται «Open Heritage» και παρουσιάζει ψηφιοποιημένα 3D μοντέλα περισσότερων από 25 τοποθεσιών ανά τον κόσμο: από την αρχαία μητρόπολη των Μάγια, το Τσιτσέν Ίτζα στο Μεξικό, στα προστατευόμενα εδάφη της Συνθήκης Γουατάνγκι στη Νέα Ζηλανδία και την αρχαία Κόρινθο.

Η ανάγκη προστασίας και διατήρησης όσο το δυνατόν μεγαλύτερου τμήματος του παρελθόντος και η ιδέα αυτή καθεαυτή μιας κοινής, παγκόσμιας, ή εν πάσει περιπτώσει καθολικής πολιτιστικής κληρονομίας δεν είναι μια θεώρηση που συμμερίζονται όλοι, αλλά μάλλον μια πρόσφατη εξέλιξη που αφορά κυρίως την Δύση

Κάθε τέτοιο μοντέλο δημιουργήθηκε από την CyArk, μια μη κερδοσκοπική οργάνωση που σχεδιάζει απίστευτα λεπτομερείς 3D εκδοχές τοποθεσιών πολιτιστικής κληρονομιάς ήδη από το 2003, προσδοκώντας να αρχειοθετήσει και να μοιραστεί ελεύθερα τα αποτελέσματα με το κοινό.

Παρότι ο ιστότοπος της CyArk παρουσιάζει αρκετά από αυτά τα μοντέλα, προφανώς δεν διαθέτει τους πόρους να δημοσιοποιήσει όλα τα δεδομένα του, ωστόσο το κοινό μπορεί να ζητήσει τα αρχεία μέσω μιας κάπως κοπιώδους διαδικασίας. Επίσης, ως τώρα, κατείχε τα δικαιώματα για τα ψηφιακά της μοντέλα, αλλά στο Google Art & Culture είναι διαθέσιμα υπό άδεια CC (Creative Commons).

 

Η εμπλοκή της Google ωθεί τα αρχεία της «Open Heritage» στο παγκόσμιο προσκήνιο.

«Η ελεύθερη πρόσβαση ήταν πάντα αναπόσπαστο τμήμα της αποστολής της CyArk, όμως με τα χρόνια αποδείχθηκε εξαιρετικά δύσκολο να παρέχουμε πρόσβαση στα δεδομένα, κι αυτό οφειλόταν στις προκλήσεις του να φιλοξενούμε τεράστιες ομάδες δεδομένων και να τα καθιστούμε διαθέσιμα σε formats εύκολα προς χρήση» είπε ένας εκπρόσωπος της CyArk στο Hyperallergic.

«Η πλατφόρμα της Google μας επιτρέπει να εξυπηρετήσουμε ένα ανυπολόγιστα ευρύτερο κοινό απ' ό,τι θα μπορούσαμε με τη χρήση μεμονωμένων αιτημάτων site-by-site για την παροχή πρόσβασης, όπως κάναμε στο παρελθόν, συνήθως μέσω FTP ή ταχυδρομώντας σκληρούς δίσκους». Οι εξελίξεις λογισμικού καθιστούν πολύ πιο εύκολο το κατέβασμα και τη χρήση των δεδομένων.

Η συνεργασία αυτή σηματοδοτεί και την έναρξη ενός μείζονος κεφαλαίου για το πεδίο της ψηφιακής αρχαιολογίας, η οποία εξελίσσεται ραγδαία κατά την τελευταία δεκαετία, αλλά έχει σε μεγάλο βαθμό παραμείνει μια κάπως κλειστή κοινότητα στην οποία εμπλέκονται αρχαιολόγοι, πανεπιστημιακοί και λάτρεις της τρισδιάστατης σάρωσης (3D scanning). 

Η Google παρουσιάζει λεπτομερή 3D μοντέλα μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς που κινδυνεύουν Facebook Twitter
Αρχαιολόγοι σκανάρουν ένα μνημείο. Φωτό: από τη συλλογή του CyArk

Η εμπλοκή της Google ωθεί τα αρχεία αυτά στο παγκόσμιο προσκήνιο, προσκαλώντας οποιονδήποτε διαθέτει μια υποτυπώδη πρόσβαση στο Διαδίκτυο να εξετάσει τις σπηλαιογραφίες στη Σομάλιλαντ ή ακόμα και να επισκεφθεί εικονικά τον ναό Ανάντα Οκ Κυάουνγκ στο Μπαγκάν της Μιανμάρ (τέως Βιρμανίας).

Τοποθετημένο δίπλα στις μουσειακές συλλογές του Arts & Culture, το Open Heritage στηρίζει την άποψη πως αυτά τα μνημεία και οι τοποθεσίες αξίζουν την παγκόσμια προσοχή, όπως ακριβώς τα ανεκτίμητα έργα τέχνης που φυλάσσονται σε μουσεία και πινακοθήκες.

Το να καθιστά κανείς προσβάσιμα αυτά τα εντυπωσιακά από τεχνικής απόψεως μοντέλα προκειμένου να ευαισθητοποιήσει τον κόσμο για τα απειλούμενα «πρωτότυπά» τους είναι μια ευγενής ιδέα, όμως αρκετοί επιστήμονες διστάζουν να πλέξουν το εγκώμιο μιας τέτοιας αποστολής. Ο αρχαιολόγος Michael Press εκφράζει ανησυχίες σχετικά με το πώς έχει πλασαριστεί το συγκεκριμένο έργο, ιδίως σε ό,τι αφορά τη γλώσσα που χρησιμοποιείται στο προωθητικό υλικό που ισχυρίζεται ότι προσφέρει μια καθολική εμπειρία.

Η Google παρουσιάζει λεπτομερή 3D μοντέλα μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς που κινδυνεύουν Facebook Twitter
To Al Azem Palace. Φωτο: Google/CyArk

«Η ανάγκη προστασίας και διατήρησης όσο το δυνατόν μεγαλύτερου τμήματος του παρελθόντος και η ιδέα αυτή καθαυτή μιας κοινής, παγκόσμιας, ή εν πάσει περιπτώσει καθολικής πολιτιστικής κληρονομιάς δεν είναι μια θεώρηση που συμμερίζονται όλοι, αλλά μάλλον μια πρόσφατη εξέλιξη που αφορά κυρίως τη Δύση» αναφέρει ο Press στο Hyperallergic. «Τέτοια έργα μπορεί να φαντάζουν αθώα, αλλά νομίζω πως δεν σκεφτόμαστε σχεδόν καθόλου τις επιπτώσεις τους».

Ένα δελτίο τύπου που απεστάλη προς τον αρχαιολόγο Press ενσαρκώνει ακριβώς αυτό το ανόητο μάρκετινγκ στο θέμα του mail: «Η Google συνεργάζεται για να σώσει τα αρχαία μνημεία του κόσμου» (φανταστείτε κάτι σαν τον Indiana Jones!).

Μπορεί να το ξεχνάμε, αλλά ο καθηγητής-προϊόν μυθοπλασίας δεν ήταν και ο πιο ηθικός άνθρωπος. Αντιθέτως πρόκειται για κάποιον που λεηλατούσε και τον απασχολούσε λιγότερο η διατήρηση των τοποθεσιών που επισκεπτόταν και περισσότερο η σύλησή τους και η αποκομιδή των θησαυρών που έκρυβαν. 

Η ειδικός εγκλημάτων τέχνης Erin Thompson θέτει το ερώτημα του τι αφήνουν κρυφό αυτά τα ψηφιακά μοντέλα στο Open Heritage. Από αρχιτεκτονικής απόψεως διαθέτουν έναν εντυπωσιακό όγκο πληροφοριών.

Η Google παρουσιάζει λεπτομερή 3D μοντέλα μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς που κινδυνεύουν Facebook Twitter
Ένας ναός στο Μπαγκάν, για παράδειγμα, αναπαρίσταται ακριβώς όπως ήταν πριν και μετά τον σεισμό του 2016 που προκάλεσε σημαντικές φθορές στο οικοδόμημα του 13ου αιώνα. Φωτό: από τη συλλογή του CyArk

Ένας ναός στο Μπαγκάν, για παράδειγμα, αναπαρίσταται ακριβώς όπως ήταν πριν και μετά τον σεισμό του 2016 που προκάλεσε σημαντικές φθορές στο οικοδόμημα του 13ου αιώνα. Μια λεπτομερής, 3D point σάρωση του Ελ Καστίγιο στο Τσίτσεν Ιτζά απεικονίζει την ακρίβεια χιλιοστού της τεχνολογίας laser (LiDAR) που χρησιμοποίησε η CyArk για τη σάρωσή του.

Ωστόσο, οι δομές αυτές αγνοούν τους ανθρώπους που κάποτε κυκλοφορούσαν εκεί και η απουσία αυτή, για την Thompson, διαγράφει ιστορίες που είναι ζωτικής σημασίας, αν θέλουμε στ' αλήθεια να κατανοήσουμε την ουσία των μνημείων αυτών.

«Δεν υπάρχει ούτε υπόνοια ανθρώπινης παρουσίας, καμία υπενθύμιση πως κάποιοι ζούνε εκεί και φροντίζουν αυτό το μνημείο, και φυσικά το αντιλαμβάνονται και το ερμηνεύουν τελείως διαφορετικά από τους Αμερικανούς θεατές της ψηφιοποίησής του» υπογραμμίζει η Thompson.

Η CyArk θέλει να εξοικειώσει τους ανθρώπους με μνημεία που πιθανά, λίγο ως πολύ, αγνοούν, αλλά επίσης χρησιμοποιεί τα δεδομένα που συλλέγει για να στηρίξει επιτόπιες προσπάθειες συντήρησης.

Πολλά από τα έργα της ξεκινούν ακριβώς επειδή μια τοπική ομάδα χρειάζεται βοήθεια για την καταγραφή ενός οικοδομήματος και η CyArk τους παρέχει τα στοιχεία χωρίς οποιαδήποτε χρέωση, με τη βοήθεια τρίτων χορηγών.

Η Google παρουσιάζει λεπτομερή 3D μοντέλα μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς που κινδυνεύουν Facebook Twitter
Waitangi Meeting House, Νέα Ζηλανδία. Φωτο: Courtesy of Open Heritage
Η Google παρουσιάζει λεπτομερή 3D μοντέλα μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς που κινδυνεύουν Facebook Twitter
Η ψηφιακή αναδημιουργία του Waitangi Meeting House, στη Νέα Ζηλανδία. Φωτό: από τη συλλογή του CyArk

Μετά τον σεισμό που ταρακούνησε τη Μιανμάρ το 2016, η ομάδα της επισκέφθηκε το Μπαγκάν έπειτα από αίτημα της UNESCO και της Διεύθυνσης Αρχαιολογίας της Μιανμάρ, προκειμένου να καταγράψει τις φθορές του μνημείου. Η πληροφορία αυτή στην συνέχεια χρησιμοποιήθηκε για τις προσπάθειες σταθεροποίησης και αποκατάστασης των ζημιών. 

Οι εκπρόσωποι της CyArk επίσης ξεκαθαρίζουν πως η Google δεν πλήρωσε τη CyArk για να παρέχει τα δεδομένα της στο Open Heritage, παρ' ότι η Google παρείχε οικονομική αρωγή στην προσπάθεια της ομάδας για την ψηφιοποίηση του Μπαγκάν.

Επιπλέον, η εταιρεία ανέλαβε τα κόστη φιλοξενίας των δεδομένων που «συνδέονται με το να γίνει δυνατή η καταφόρτωσή (download) τους μέσω της πλατφόρμας που δημιουργήσαμε».

Στην παρούσα μορφή του, το Open Heritage παρουσιάζει μόνο ένα μικρό τμήμα των μοντέλων που δημιούργησε η CyArk. (Παρ' ότι η Google ισχυρίζεται πως αυτή είναι η μεγαλύτερη συλλογή 3D δεδομένων που αφορούν μνημεία, στην πραγματικότητα το Sketchfab διαθέτει μια σημαντικά μεγαλύτερη συλλογή παρόμοιων μοντέλων. Η μη κερδοσκοπική οργάνωση σκοπεύει να προσθέσει κι άλλα μνημεία συν τω χρόνω, στοχεύοντας στη δημοσιοποίηση ακόμα εννέα σε μια δεύτερη φάση). 

Η Google παρουσιάζει λεπτομερή 3D μοντέλα μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς που κινδυνεύουν Facebook Twitter
Τρισδιάστατη θεώρηση του ναού Τικάλ. Φωτό: από τη συλλογή του CyArk

Πηγή: Hyperallergic

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πρώτος Ευρωπαίος φιλέλληνας και η άγνωστη ιστορία του

Ο Γερμανός ιστορικός Μαρτίνος Κρούσιος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του 16ου αιώνα μελετώντας την Ελλάδα της οθωμανικής κατοχής –τη γλώσσα, τα έθιμα, τα ρούχα, τα τραγούδια– χωρίς να φύγει ποτέ από την πατρίδα του.
THE LIFO TEAM
Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ