Η Google παρουσιάζει λεπτομερή 3D μοντέλα μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς που κινδυνεύουν

Η Google παρουσιάζει λεπτομερή 3D μοντέλα μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς που κινδυνεύουν Facebook Twitter
Η πιο πρόσφατη online συλλογή της Google ονομάζεται «Open Heritage» και παρουσιάζει ψηφιοποιημένα 3D μοντέλα περισσότερων από 25 τοποθεσιών ανά τον κόσμο. Στη φωτογραφία μια λεπτομερής, 3D print σάρωση της αρχαίας Κορίνθου.
0

Τα τελευταία επτά χρόνια, η πλατφόρμα Τέχνης και Πολιτισμού της Google προσφέρει στους χρήστες του Διαδικτύου μία ολοένα εμπλουτιζόμενη βιβλιοθήκη ψηφιοποιημένων έργων τέχνης, φωτογραφημένων σε υψηλή ανάλυση.

Μετά από την μακρόχρονη συνεργασία της με μουσεία προκειμένου να καταστήσει τις εικόνες αυτές προσβάσιμες στο κοινό, ο γίγαντας του Διαδικτύου έχει ξεκινήσει ένα νέο και σαφώς πιο φιλόδοξο έργο, συνεργαζόμενος με ψηφιακούς αρχαιολόγους προκειμένου να φέρει στο προσκήνιο μνημεία της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς που απειλούνται από φυσικές καταστροφές, πολέμους, την αστικοποίηση ή τον τουρισμό.

Η πιο πρόσφατη online συλλογή του ονομάζεται «Open Heritage» και παρουσιάζει ψηφιοποιημένα 3D μοντέλα περισσότερων από 25 τοποθεσιών ανά τον κόσμο: από την αρχαία μητρόπολη των Μάγια, το Τσιτσέν Ίτζα στο Μεξικό, στα προστατευόμενα εδάφη της Συνθήκης Γουατάνγκι στη Νέα Ζηλανδία και την αρχαία Κόρινθο.

Η ανάγκη προστασίας και διατήρησης όσο το δυνατόν μεγαλύτερου τμήματος του παρελθόντος και η ιδέα αυτή καθεαυτή μιας κοινής, παγκόσμιας, ή εν πάσει περιπτώσει καθολικής πολιτιστικής κληρονομίας δεν είναι μια θεώρηση που συμμερίζονται όλοι, αλλά μάλλον μια πρόσφατη εξέλιξη που αφορά κυρίως την Δύση

Κάθε τέτοιο μοντέλο δημιουργήθηκε από την CyArk, μια μη κερδοσκοπική οργάνωση που σχεδιάζει απίστευτα λεπτομερείς 3D εκδοχές τοποθεσιών πολιτιστικής κληρονομιάς ήδη από το 2003, προσδοκώντας να αρχειοθετήσει και να μοιραστεί ελεύθερα τα αποτελέσματα με το κοινό.

Παρότι ο ιστότοπος της CyArk παρουσιάζει αρκετά από αυτά τα μοντέλα, προφανώς δεν διαθέτει τους πόρους να δημοσιοποιήσει όλα τα δεδομένα του, ωστόσο το κοινό μπορεί να ζητήσει τα αρχεία μέσω μιας κάπως κοπιώδους διαδικασίας. Επίσης, ως τώρα, κατείχε τα δικαιώματα για τα ψηφιακά της μοντέλα, αλλά στο Google Art & Culture είναι διαθέσιμα υπό άδεια CC (Creative Commons).

 

Η εμπλοκή της Google ωθεί τα αρχεία της «Open Heritage» στο παγκόσμιο προσκήνιο.

«Η ελεύθερη πρόσβαση ήταν πάντα αναπόσπαστο τμήμα της αποστολής της CyArk, όμως με τα χρόνια αποδείχθηκε εξαιρετικά δύσκολο να παρέχουμε πρόσβαση στα δεδομένα, κι αυτό οφειλόταν στις προκλήσεις του να φιλοξενούμε τεράστιες ομάδες δεδομένων και να τα καθιστούμε διαθέσιμα σε formats εύκολα προς χρήση» είπε ένας εκπρόσωπος της CyArk στο Hyperallergic.

«Η πλατφόρμα της Google μας επιτρέπει να εξυπηρετήσουμε ένα ανυπολόγιστα ευρύτερο κοινό απ' ό,τι θα μπορούσαμε με τη χρήση μεμονωμένων αιτημάτων site-by-site για την παροχή πρόσβασης, όπως κάναμε στο παρελθόν, συνήθως μέσω FTP ή ταχυδρομώντας σκληρούς δίσκους». Οι εξελίξεις λογισμικού καθιστούν πολύ πιο εύκολο το κατέβασμα και τη χρήση των δεδομένων.

Η συνεργασία αυτή σηματοδοτεί και την έναρξη ενός μείζονος κεφαλαίου για το πεδίο της ψηφιακής αρχαιολογίας, η οποία εξελίσσεται ραγδαία κατά την τελευταία δεκαετία, αλλά έχει σε μεγάλο βαθμό παραμείνει μια κάπως κλειστή κοινότητα στην οποία εμπλέκονται αρχαιολόγοι, πανεπιστημιακοί και λάτρεις της τρισδιάστατης σάρωσης (3D scanning). 

Η Google παρουσιάζει λεπτομερή 3D μοντέλα μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς που κινδυνεύουν Facebook Twitter
Αρχαιολόγοι σκανάρουν ένα μνημείο. Φωτό: από τη συλλογή του CyArk

Η εμπλοκή της Google ωθεί τα αρχεία αυτά στο παγκόσμιο προσκήνιο, προσκαλώντας οποιονδήποτε διαθέτει μια υποτυπώδη πρόσβαση στο Διαδίκτυο να εξετάσει τις σπηλαιογραφίες στη Σομάλιλαντ ή ακόμα και να επισκεφθεί εικονικά τον ναό Ανάντα Οκ Κυάουνγκ στο Μπαγκάν της Μιανμάρ (τέως Βιρμανίας).

Τοποθετημένο δίπλα στις μουσειακές συλλογές του Arts & Culture, το Open Heritage στηρίζει την άποψη πως αυτά τα μνημεία και οι τοποθεσίες αξίζουν την παγκόσμια προσοχή, όπως ακριβώς τα ανεκτίμητα έργα τέχνης που φυλάσσονται σε μουσεία και πινακοθήκες.

Το να καθιστά κανείς προσβάσιμα αυτά τα εντυπωσιακά από τεχνικής απόψεως μοντέλα προκειμένου να ευαισθητοποιήσει τον κόσμο για τα απειλούμενα «πρωτότυπά» τους είναι μια ευγενής ιδέα, όμως αρκετοί επιστήμονες διστάζουν να πλέξουν το εγκώμιο μιας τέτοιας αποστολής. Ο αρχαιολόγος Michael Press εκφράζει ανησυχίες σχετικά με το πώς έχει πλασαριστεί το συγκεκριμένο έργο, ιδίως σε ό,τι αφορά τη γλώσσα που χρησιμοποιείται στο προωθητικό υλικό που ισχυρίζεται ότι προσφέρει μια καθολική εμπειρία.

Η Google παρουσιάζει λεπτομερή 3D μοντέλα μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς που κινδυνεύουν Facebook Twitter
To Al Azem Palace. Φωτο: Google/CyArk

«Η ανάγκη προστασίας και διατήρησης όσο το δυνατόν μεγαλύτερου τμήματος του παρελθόντος και η ιδέα αυτή καθαυτή μιας κοινής, παγκόσμιας, ή εν πάσει περιπτώσει καθολικής πολιτιστικής κληρονομιάς δεν είναι μια θεώρηση που συμμερίζονται όλοι, αλλά μάλλον μια πρόσφατη εξέλιξη που αφορά κυρίως τη Δύση» αναφέρει ο Press στο Hyperallergic. «Τέτοια έργα μπορεί να φαντάζουν αθώα, αλλά νομίζω πως δεν σκεφτόμαστε σχεδόν καθόλου τις επιπτώσεις τους».

Ένα δελτίο τύπου που απεστάλη προς τον αρχαιολόγο Press ενσαρκώνει ακριβώς αυτό το ανόητο μάρκετινγκ στο θέμα του mail: «Η Google συνεργάζεται για να σώσει τα αρχαία μνημεία του κόσμου» (φανταστείτε κάτι σαν τον Indiana Jones!).

Μπορεί να το ξεχνάμε, αλλά ο καθηγητής-προϊόν μυθοπλασίας δεν ήταν και ο πιο ηθικός άνθρωπος. Αντιθέτως πρόκειται για κάποιον που λεηλατούσε και τον απασχολούσε λιγότερο η διατήρηση των τοποθεσιών που επισκεπτόταν και περισσότερο η σύλησή τους και η αποκομιδή των θησαυρών που έκρυβαν. 

Η ειδικός εγκλημάτων τέχνης Erin Thompson θέτει το ερώτημα του τι αφήνουν κρυφό αυτά τα ψηφιακά μοντέλα στο Open Heritage. Από αρχιτεκτονικής απόψεως διαθέτουν έναν εντυπωσιακό όγκο πληροφοριών.

Η Google παρουσιάζει λεπτομερή 3D μοντέλα μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς που κινδυνεύουν Facebook Twitter
Ένας ναός στο Μπαγκάν, για παράδειγμα, αναπαρίσταται ακριβώς όπως ήταν πριν και μετά τον σεισμό του 2016 που προκάλεσε σημαντικές φθορές στο οικοδόμημα του 13ου αιώνα. Φωτό: από τη συλλογή του CyArk

Ένας ναός στο Μπαγκάν, για παράδειγμα, αναπαρίσταται ακριβώς όπως ήταν πριν και μετά τον σεισμό του 2016 που προκάλεσε σημαντικές φθορές στο οικοδόμημα του 13ου αιώνα. Μια λεπτομερής, 3D point σάρωση του Ελ Καστίγιο στο Τσίτσεν Ιτζά απεικονίζει την ακρίβεια χιλιοστού της τεχνολογίας laser (LiDAR) που χρησιμοποίησε η CyArk για τη σάρωσή του.

Ωστόσο, οι δομές αυτές αγνοούν τους ανθρώπους που κάποτε κυκλοφορούσαν εκεί και η απουσία αυτή, για την Thompson, διαγράφει ιστορίες που είναι ζωτικής σημασίας, αν θέλουμε στ' αλήθεια να κατανοήσουμε την ουσία των μνημείων αυτών.

«Δεν υπάρχει ούτε υπόνοια ανθρώπινης παρουσίας, καμία υπενθύμιση πως κάποιοι ζούνε εκεί και φροντίζουν αυτό το μνημείο, και φυσικά το αντιλαμβάνονται και το ερμηνεύουν τελείως διαφορετικά από τους Αμερικανούς θεατές της ψηφιοποίησής του» υπογραμμίζει η Thompson.

Η CyArk θέλει να εξοικειώσει τους ανθρώπους με μνημεία που πιθανά, λίγο ως πολύ, αγνοούν, αλλά επίσης χρησιμοποιεί τα δεδομένα που συλλέγει για να στηρίξει επιτόπιες προσπάθειες συντήρησης.

Πολλά από τα έργα της ξεκινούν ακριβώς επειδή μια τοπική ομάδα χρειάζεται βοήθεια για την καταγραφή ενός οικοδομήματος και η CyArk τους παρέχει τα στοιχεία χωρίς οποιαδήποτε χρέωση, με τη βοήθεια τρίτων χορηγών.

Η Google παρουσιάζει λεπτομερή 3D μοντέλα μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς που κινδυνεύουν Facebook Twitter
Waitangi Meeting House, Νέα Ζηλανδία. Φωτο: Courtesy of Open Heritage
Η Google παρουσιάζει λεπτομερή 3D μοντέλα μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς που κινδυνεύουν Facebook Twitter
Η ψηφιακή αναδημιουργία του Waitangi Meeting House, στη Νέα Ζηλανδία. Φωτό: από τη συλλογή του CyArk

Μετά τον σεισμό που ταρακούνησε τη Μιανμάρ το 2016, η ομάδα της επισκέφθηκε το Μπαγκάν έπειτα από αίτημα της UNESCO και της Διεύθυνσης Αρχαιολογίας της Μιανμάρ, προκειμένου να καταγράψει τις φθορές του μνημείου. Η πληροφορία αυτή στην συνέχεια χρησιμοποιήθηκε για τις προσπάθειες σταθεροποίησης και αποκατάστασης των ζημιών. 

Οι εκπρόσωποι της CyArk επίσης ξεκαθαρίζουν πως η Google δεν πλήρωσε τη CyArk για να παρέχει τα δεδομένα της στο Open Heritage, παρ' ότι η Google παρείχε οικονομική αρωγή στην προσπάθεια της ομάδας για την ψηφιοποίηση του Μπαγκάν.

Επιπλέον, η εταιρεία ανέλαβε τα κόστη φιλοξενίας των δεδομένων που «συνδέονται με το να γίνει δυνατή η καταφόρτωσή (download) τους μέσω της πλατφόρμας που δημιουργήσαμε».

Στην παρούσα μορφή του, το Open Heritage παρουσιάζει μόνο ένα μικρό τμήμα των μοντέλων που δημιούργησε η CyArk. (Παρ' ότι η Google ισχυρίζεται πως αυτή είναι η μεγαλύτερη συλλογή 3D δεδομένων που αφορούν μνημεία, στην πραγματικότητα το Sketchfab διαθέτει μια σημαντικά μεγαλύτερη συλλογή παρόμοιων μοντέλων. Η μη κερδοσκοπική οργάνωση σκοπεύει να προσθέσει κι άλλα μνημεία συν τω χρόνω, στοχεύοντας στη δημοσιοποίηση ακόμα εννέα σε μια δεύτερη φάση). 

Η Google παρουσιάζει λεπτομερή 3D μοντέλα μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς που κινδυνεύουν Facebook Twitter
Τρισδιάστατη θεώρηση του ναού Τικάλ. Φωτό: από τη συλλογή του CyArk

Πηγή: Hyperallergic

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις» αφηγείται σε φύλλο του Γεννάρη του 1931 όσα συνέβησαν σε παράρτημα ασφαλείας της Αθήνας και κατέγραψε η κάμερα του σκηνοθέτη Δημήτρη Γαζιάδη.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ