«Έρημη Χώρα»: To μετα-αποκαλυπτικό χορογραφικό σύμπαν του Σπύρου Κουβαρά

«Έρημη Χώρα»: To μετα-αποκαλυπτικό χορογραφικό σύμπαν του Σπύρου Κουβαρά Facebook Twitter
«Είναι και η νοοτροπία του Έλληνα στη μέση, ειδικά αν είσαι άντρας, "και τι είναι τώρα αυτό, δουλειά;". Δεν μπαίνει στη διαδικασία να αντιληφθεί εύκολα κάποιος τι έχεις σπουδάσει, είσαι για εκείνον κάποιος που σηκώνει το πόδι, κάποιος αυτοδίδακτος. Κοντέψαμε να ξεχάσουμε στην Ελλάδα ότι ο χορός είναι τέχνη». Φωτο: Γιώργος Μπακάλης
0

Όταν ακούς ότι η πρώτη αμιγώς ελληνική δουλειά ενός χορογράφου που έχει διαπρέψει για αρκετά χρόνια στο εξωτερικό, προτού επιστρέψει στην αρχική του βάση, τιτλοφορείται «Έρημη Χώρα», είναι αυτόματος ο συνειρμός ότι πρόκειται ίσως για ένα σχόλιο πάνω στην -πολιτική; καλλιτεχνική;- κατάσταση που αντιμετωπίζει η Ελλάδα.

Ο Σπύρος Κουβαράς όμως δεν στοχεύει να στηλιτεύσει τα εγχώρια τεκταινόμενα, τουλάχιστον όχι συνειδητά. «Είσαι ενεργός, γνωρίζεις τι συμβαίνει γύρω σου, ακόμα κι αν επιλέγεις να φιλτράρεις τις πηγές ενημέρωσής σου» αναφέρει.

«Μου έχει συμβεί πολλές φορές, στο δημιουργικό κομμάτι, να ξεκινήσω να δουλεύω πάνω σε κάτι για το οποίο έχω διαβάσει, έχω συζητήσει, χωρίς να έχω, τη στιγμή που πρωτομπαίνω στο στούντιο, την πλήρη συνείδηση ότι "τώρα θα κάνω αυτό". Είσαι ο δεύτερος που μου το λέει και αρχίζω να σκέφτομαι ότι δεν αποκλείεται. Ξέρεις, τα έργα καθαρίζουν στο μυαλό του δημιουργού αφού παρουσιαστούν και ληφθεί μια απόσταση».

Μου αρέσει που γύρισα και είδα ότι οι χορευτές κάνουν τέχνη. Άφραγκοι, μπορεί να δουλεύουν σε τρεις παραγωγές για να αντεπεξέλθουν και να κάνουν 15 μαθήματα την εβδομάδα, αλλά ταυτόχρονα κλείνονται σε ένα στούντιο, έχουν βρει με ποιους ταιριάζουν τα χνώτα τους, κάνουν νέες γνωριμίες και δουλεύουν. 

Στη σκηνή όπου θα εκτυλιχθεί ένα πέρασμα κάποιων κομματιών του έργου, υπάρχουν απλωμένα κεριά, ένα σχοινί, μια απολιθωμένη αλεπού, δύο sneakers που έχουν μετατραπεί σε αυτοσχέδιες γλάστρες και ένας σωρός από χώμα που αργότερα θα φιλοξενήσει τη βουτιά ενός από τα πέντε υποκείμενα.

Καθώς προσπαθώ να συλλάβω τα ετερόκλητα μεταξύ τους props, ο Σπύρος με ενημερώνει ότι μία από τις ερμηνεύτριες λείπει, λόγω ασθένειας, και ότι όσα βλέπω είναι κάπως αποσπασματικά σε σχέση με το τελικό αποτέλεσμα – καλύτερα, σκέφτομαι, γιατί θέλω να λάβω μια γεύση από αυτό που ετοιμάζει με την Compagnie Synthesis 748, την ομάδα του, αλλά να μην καταναλώσω όλο το κυρίως πιάτο.

«Στην αρχή το έργο λεγόταν "Μετά την Έρημη Χώρα" και ένας φίλος εικαστικός, ξέροντας ότι η δουλειά μου είναι αρκετά υπερρεαλιστική, μου πρότεινε να το αλλάξω σε " Έρημη Χώρα – ΜΕΤΑ", επειδή αυτός ο τίτλος αφήνει πιο πολλά ερωτήματα, σε σχέση με μια κατάφαση» εξηγεί ο χορογράφος.

Πύργοι πέφτουν
Ανύπαρχτες
Ιερουσαλήμ, Αθήνα, Αλεξάνδρεια, Βιέννη, Λόντρα
Πύργοι πέφτουν
Ξαναγεννιέται

Αυτοί είναι οι στίχοι του Τ. Σ. Έλιοτ που απομονώθηκαν και ακούγονται στην παράσταση διά στόματος του ίδιου του Σπύρου. Πώς, όμως, εισήχθη το έργο του μεγάλου ποιητή στην εξίσωση;

«Ήθελα εξαρχής να αντλήσω υλικό από το ομώνυμο έργο του Έλιοτ που είχα διαβάσει δύο φορές, πριν πολλά χρόνια. Ήταν από τα βιβλία που εκεί, λίγο μετά τα 20, με σημάδεψαν, παρά το γεγονός ότι είναι πολύ σκοτεινό. Έτσι και στο δικό μου έργο υπάρχει έντονα ένα περιβάλλον αποστέρησης. Δεν κάνω ποτέ μεταφορές, δεν με κεντρίζει να μεταφέρω χορογραφικά την "Έρημη Χώρα του Έλιοτ".

»Ανέτρεξα, λοιπόν, σε σημειώσεις μου, σε κομμάτια που εννοιολογικά μου αρέσουν. Βλέπεις μετά από τόσα χρόνια πόσο αλλιώς μπορεί να σου σκάσει κάτι που είχες τότε στο μυαλό. Σκεφτόμουν τι θα μπορεί να υπάρχει μετά από ένα περιβάλλον άγονης γης και παρακμής.

»Έχω πάντα μια κλίση να ψάχνω τη χαραμάδα για το φως, ό,τι κι αν συμβαίνει, πώς ακόμα και μετά τη συντριβή μπορεί να επέλθει μια ανοικοδόμηση και αν υπάρχουν περιθώρια για κάτι τέτοιο. Δεν αυτοχαρακτηρίζομαι αισιόδοξος, δεν πιστεύω σε τέτοιους χαρακτηρισμούς, αυτή είναι η φύση μου. Έτσι έπεσα πάνω στην έννοια της ετεροτοπίας».

«Έρημη Χώρα»: To μετα-αποκαλυπτικό χορογραφικό σύμπαν του Σπύρου Κουβαρά Facebook Twitter
«Ο σύγχρονος χορός απελευθέρωσε αρκετά ταμπού, ακόμα και στα σώματα των χορευτών. Βλέπεις πλέον αρκετά ετερόκλητα σώματα, πράγμα που μου αρέσει και ως κοινωνικό σχόλιο, βλέπεις ατέλειες, δεν υπάρχει πια αυτό το "πρότυπο του χορευτή"». Φωτο: Γιώργος Μπακάλης

Οι ετεροτοπίες ή ετεροτοπικοί χώροι, σύμφωνα με τον Φουκώ και το έργο του «Περί αλλοτινών χώρων», αποτελούν πραγματικούς φυσικούς ή πνευματικούς χώρους που δρουν ως χώροι ετερότητας παράλληλα με υπάρχοντες τόπους. Ο Σπύρος έχει ανατρέξει όμως περισσότερο στη φιλοσοφική σχολή του Λεφέβρ:

«Η ετεροτοπία, όπως την προσεγγίζω εγώ, είναι μια ρευστή κατάσταση που δεν ορίζεται ως τόπος αποκλεισμένος, αλλά κάτι που μπορεί να συμβεί μέσα στον κοινωνικό ιστό, κάτι που ενδεχομένως κλίνει προς μια νέα νομαδικότητα».

Μια γυναικεία μορφή μοιάζει να ξυπνά από μακρύ λήθαργο. Σηκώνεται και ξαναπέφτει επανειλημμένα. Βάφει με μαύρη μπογιά έναν λευκό καμβά, χρησιμοποιώντας τα χέρια της. Η σκηνική εξέλιξη όσων βλέπω και η υποβλητική μουσική υπόκρουση, που σχεδόν ενοχλεί τα αυτιά, δημιουργούν ένα αίσθημα απειλής.

Η πρωτότυπη μουσική που έχει συνθέσει ο Γιώργος Κουβαράς, αδερφός του Σπύρου, είναι ξεκάθαρα ο έκτος πρωταγωνιστής που συντονίζει το μέτρημα και τις κινήσεις των άλλων πέντε.

Μορφές άφυλες σε μια μανιώδη κυκλική κίνηση που μοιάζει με επίκληση σε κάτι. Ακολουθεί μια άγρια διελκυστίνδα. Υπάρχει διαφυγή;

«Δεν μεταφέρω κάτι συγκεκριμένο που ακολουθεί μετά, μπορεί να είναι μέσα μας η ετεροτοπία, γι' αυτό και το φαντασιακό στοιχείο στο έργο είναι έντονο, το παιχνίδισμα μεταξύ υποσυνείδητου και ασυνείδητου, ψευδαίσθησης και πραγματικότητας» εξηγεί ο Σπύρος.

«Υπάρχει μια αίσθηση αιώρησης, δεν ξέρουμε αν βλέπουμε το μετά ή περιμένουμε να δούμε το μετά. Γι' αυτό και κινησιολογικά εστίασα σε μία μηχανιστική προσέγγιση, σαν να αρνείται το σώμα την καταγωγή και το παρελθόν του, χωρίς όμως να διακρίνεται από κάποιο σαφή στόχο. Γι' αυτό και χρησιμοποιώ το σχήμα του κύκλου που τελετουργικά έχει τον χαρακτήρα μιας διαβατήριας τελετής, δηλαδή του περάσματος από μία συνθήκη σε μια άλλη.

»Δημιουργείται ένα αίσθημα αμοιβαιότητας και ισοτιμίας μεταξύ των ατόμων, που είναι σχεδόν άφυλα, ομογενοποιούνται και πάλλονται μαζί σε αυτό που επέρχεται. Όπως σε μια συναυλία που όλοι συντονίζονται χωρίς να γνωρίζονται και μπορεί να δημιουργηθεί κάτι δυνατό».

«Έρημη Χώρα»: To μετα-αποκαλυπτικό χορογραφικό σύμπαν του Σπύρου Κουβαρά Facebook Twitter
«Έχω πάντα μια κλίση να ψάχνω τη χαραμάδα για το φως, ό,τι κι αν συμβαίνει, πώς ακόμα και μετά τη συντριβή μπορεί να επέλθει μια ανοικοδόμηση και αν υπάρχουν περιθώρια για κάτι τέτοιο. Δεν αυτοχαρακτηρίζομαι αισιόδοξος, δεν πιστεύω σε τέτοιους χαρακτηρισμούς, αυτή είναι η φύση μου». Φωτο: Γιώργος Μπακάλης

Ο Σπύρος δηλώνει ότι κέρδισε πολλά από τη δεκαετή παραμονή του στο Παρίσι. «Σε έναν βαθμό ένιωσα ότι εξανθρωπίστηκα, ειδικά μπαίνοντας μετά από κάποια χρόνια στην καρδιά του κοινωνικού ιστού, γιατί τα πρώτα χρόνια είσαι σφουγγάρι.

»Από την άλλη, όταν είσαι ενεργό μέλος, βλέπεις και την άλλη πλευρά, της καθημερινότητας. Η Αθήνα μου άρεσε πάντα, έχει ενέργεια και αναβρασμό, όχι αμιγώς καλλιτεχνικό.

»Είχα λοιπόν την ανάγκη για μια μετάβαση, ένα πέρασμα – εδώ ξαναμπαίνει και το νόημα του έργου. Ήθελα να φύγω στη φάση που ένιωθα πολύ καλά και όχι να αρχίσει πρώτα να με φθείρει η καθημερινότητα. Είχα και προσωπικούς λόγους, έγινα μπαμπάς, εδώ έχουμε μεγαλύτερη βοήθεια... Εξάλλου ο χορός είναι πλέον παγκόσμια γλώσσα».

Και πώς είναι για έναν καλλιτέχνη που έχει ζήσει όμορφα, δημιουργικά χρόνια να προσγειώνεται σε μια Ελλάδα που ακόμα ψάχνει τις ισορροπίες της; «Μου αρέσει που γύρισα και είδα ότι οι χορευτές κάνουν τέχνη. Άφραγκοι, μπορεί να δουλεύουν σε τρεις παραγωγές για να αντεπεξέλθουν και να κάνουν 15 μαθήματα την εβδομάδα, αλλά ταυτόχρονα κλείνονται σε ένα στούντιο, έχουν βρει με ποιους ταιριάζουν τα χνώτα τους, κάνουν νέες γνωριμίες και δουλεύουν.

»Δεν εξετάζω το αποτέλεσμα, την ποιότητα, αλλά το ότι υπάρχει πλέον σύγχρονος χορός στην Ελλάδα. Πριν φύγω εγώ, σε εκείνη τη virtual πραγματικότητα όπου έρεε το χρήμα, έβλεπα μόνο μπουζούκια, "Μπράβο Ρούλα" και τηλεόραση. Υπήρχαν ομάδες σύγχρονου χορού; Ελάχιστες.

»Είναι και η νοοτροπία του Έλληνα στη μέση, ειδικά αν είσαι άντρας, "και τι είναι τώρα αυτό, δουλειά;". Δεν μπαίνει στη διαδικασία να αντιληφθεί εύκολα κάποιος τι έχεις σπουδάσει, είσαι για εκείνον κάποιος που σηκώνει το πόδι, κάποιος αυτοδίδακτος. Κοντέψαμε να ξεχάσουμε στην Ελλάδα ότι ο χορός είναι τέχνη, νομίζαμε ότι είναι ο σαλτιμπάγκος των υπολοίπων».

«Έρημη Χώρα»: To μετα-αποκαλυπτικό χορογραφικό σύμπαν του Σπύρου Κουβαρά Facebook Twitter
«Η ετεροτοπία, όπως την προσεγγίζω εγώ, είναι μια ρευστή κατάσταση που δεν ορίζεται ως τόπος αποκλεισμένος, αλλά κάτι που μπορεί να συμβεί μέσα στον κοινωνικό ιστό, κάτι που ενδεχομένως κλίνει προς μια νέα νομαδικότητα». Φωτο: Γιώργος Μπακάλης

Η τελευταία χορογραφία της παράστασης έχει μια ορμή ανατρεπτική, γιατί δεν αρέσει στον Σπύρο το τέλος να έχει την κλασική έννοια, «να σβήσει η κίνηση και να ανοίγουν τα φώτα».

«Με αυτό πειραματίζομαι τα τελευταία χρόνια, να ξεκινάει η παράσταση με το που ανοίξει η πόρτα και μπει ο πρώτος θεατής, να υπάρχει ένα πρελούδιο και χορογραφικό και ηχητικό, και το κλείσιμο να έχει μια ιδέα εν ροή.

»Εδώ ξεκινούν αναποδογυρισμένα ή σε επιεδάφια θέση τα σώματα και στο τέλος καταλήγουν όρθια. Έχω κι ένα σκηνικό αντικείμενο, ένα κρανίο, το μοναδικό που δεν μετακινείται παρά μόνο στο τέλος. Συμβολικά δείχνει ότι ακόμα και ο θάνατος μπορεί να αντιμετωπιστεί όπως στη Λατινική Αμερική, ότι σχεδόν εξελίσσει τη ζωή».

Πριν αποχωρήσω, επιχειρώ μια αρκετά προσωπική ερώτηση, αναφορικά με τα δύο μεγάλα τατουάζ που καλύπτουν σημεία του σώματος του Σπύρου, σκεπτόμενος ότι ο κλάδος των χορευτών είναι ίσως από τους τελευταίους όπου η δερματοστιξία δεν έχει κάνει μαζική «απόβαση» - οι περισσότεροι νομίζω ότι έχουν δεύτερες σκέψεις να κάνουν ένα τατουάζ αφού γι' αυτούς το σώμα είναι εργαλείο δουλειάς.

Πώς κι εκείνος αποφάσισε να «πειράξει» το σώμα του, ενώ ως επαγγελματίας δείχνει πολύ αυστηρός και ίσως εμμονικός με τη λεπτομέρεια;

«Το πείραξα πριν αποφασίσω ότι θα ασχοληθώ επαγγελματικά με τον χορό. Για μένα σκηνικά καθετί είναι στοιχείο. Είχα μεγάλη πάλη μέσα μου, ειδικά στην αρχή, σκεφτόμουν τον μπαμπά μου που μου έλεγε τα κλασικά, "παιδί μου μην κάνεις τατουάζ, θα το μετανιώσεις", ο οποίος βέβαια με φανταζόταν να δουλεύω σε κάποιο πανεπιστήμιο. Να που είχε δίκιο.

»Τελικά το αποδέχτηκα σκηνικά – άρχισε να παίζει γενικά και σε άλλους. Ο σύγχρονος χορός -για μένα ευτυχώς- απελευθέρωσε αρκετά ταμπού, ακόμα και στα σώματα των χορευτών. Βλέπεις πλέον αρκετά ετερόκλητα σώματα, πράγμα που μου αρέσει και ως κοινωνικό σχόλιο, βλέπεις ατέλειες, δεν υπάρχει πια αυτό το "πρότυπο του χορευτή", ακόμα κι αν από πίσω κρύβεται μια ζωή στα όρια του πρωταθλητισμού.

»Όπως και να 'χει, το σκέφτομαι πάντα πριν από μια δημιουργία, αν θα το εντάξω ή θα το βάψω».

Info

Spyros Kouvaras / Compagnie Synthsesis 748 - «Έρημη Χώρα - ΜΕΤΑ»

Χορογραφημένη εγκατάσταση για 5 χορευτές και μουσική σύνθεση

Ιδέα, Χορογραφία, Εικαστική Εγκατάσταση: Σπύρος Κουβαράς

Δραματουργία: Ναταλία Κουτσούγερα

Μουσική Σύνθεση: Γιώργος Κουβαράς

Performers: Στέλλα Δημητρακοπούλου, Έλλη Αβραάμ Ρέπα, Alexandra Rogovska, Γιώργος Μιχελάκης, Σπύρος Κουβαράς

Σχεδιασμός Φωτισμών: Θωμάς Οικονομάκος

Οργάνωση Παραγωγής: Κορίνα Κοτσίρη

Σύγχρονο Θέατρο (Ευμολπιδών 45, Κεραμεικός)

13, 14, 15 Απριλίου, 21:15

 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Είδαμε την τολμηρή χοροθεατρική παράσταση που φέρνει τους Svalbard Company στην Αθήνα

Θέατρο / Είδαμε την τολμηρή χοροθεατρική παράσταση που φέρνει τους Svalbard Company στην Αθήνα

«Σώμα σε 64 κινήσεις»: Η χορογράφος Μαρία Λάππα προσκαλεί μία από τις σημαντικότερες ομάδες σωματικού θεάτρου της Ευρώπης για μια εμπειρία που είναι δύσκολο να κατηγοριοποιηθεί
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT