Ναντίν Γκόρντιμερ: «Ήμουν μέρος όλου αυτού»

Ναντίν Γκόρντιμερ: «Ήμουν μέρος όλου αυτού» Facebook Twitter
0

Απόσπασμα από συνέντευξη στο the Paris Review

Πόσο καιρό φοιτήσατε στο πανεπιστήμιο;


"Ένα χρόνο. Αυτή ήταν η πρώτη φορά στη ζωή μου που ανακατεύτηκα με μαύρους, και αυτή ήταν πάνω κάτω η αρχή της πολιτικής μου συνείδησης. Ίσως το καλό που βγήκε από το ότι με περιέφεραν οι γονείς μου ήταν ότι καθόταν να παίξουν χαρτιά ή κάτι τέτοιο ενώ εγώ κυκλοφορούσα στο σπίτι του οικοδεσπότη ψάχνοντας κάτι να διαβάσω. Ανακάλυψα τους πάντες από τον Χένρι Μίλερ μέχρι τον Άπτον Σινκλέρ. Ήταν «η Ζούγκλα» του Σινκλέρ που με έκανε να σκεφτώ για θέματα πολιτικής: σκέφτηκα, Θεέ μου, αυτοί οι άνθρωποι που τους εκμεταλλεύονται σε ένα εργοστάσιο συσκευασίας κρέατος – είναι ακριβώς σαν τους μαύρους εδώ. Και αυτή η γενική ιστορία ότι άνθρωποι πήγαν στην Αμερική, χωρίς να ξέρουν τη γλώσσα, παλεύοντας σε βιοτεχνίες... Δεν μπορούσα να το πω αυτό στον ίδιο μου τον πατέρα, γιατί ο πατέρας μου τότε πια ήταν μέρος της μπουρζουαζίας... αλλά το συσχέτισα με τους μαύρους. Και πάλι, τι παράδοξο το ότι η Νότιος Αφρική ήταν η χώρα των μαύρων, αλλά τους προσλάμβαναν για τα ορυχεία σα να ήταν μετανάστες. Έτσι είδα τον συσχετισμό. Και αυτή η αφετηρία της σκέψης μου σχετικά με τους μαύρους.

[...] Στην πόλη που ζούσα δεν υπήρχε τέτοιου είδους τροφή για σκέψη. Συχνά εκπλήσσομαι όταν συνειδητοποιώ πως ζουν αυτοί οι άνθρωποι, και τι καταπιεστική που πρέπει να είναι η ζωή τους, γιατί οι άνθρωποι πρέπει να ζουν στον κόσμο των ιδεών. Αυτή η διάσταση στην ανθρώπινη ψυχή είναι πολύ σημαντική. Ήταν εκεί, αλλά δεν ήξεραν πώς να την εκφράσουν. Η συζήτηση αποτελούνταν από ασημαντότητες. Για τις γυναίκες, ζητήματα του νοικοκυριού, προβλήματα με τα παιδιά. Οι άντρες μιλούσαν για γκολφ ή για δουλειές ή για άλογα ή όποια ήταν τα ενδιαφέροντα του. Κανείς δεν μιλούσε για τα μεγάλα πράγματα – ζωή και θάνατο. Το υπαρξιακό θέμα της ζωής δεν ήταν ποτέ θέμα συζήτησης. Εγώ, φυσικά, το προσέγγισα μέσα από τα βιβλία. Το σκεφτόμουν μόνη μου. Γινόταν κρυφά, όπως κρυφά θα συζητούσα την σεξουαλική ζωή των γονιών μου."

 

Η Ναντίν Γκόρντιμερ, νικήτρια του βραβείου Νόμπελ Λογοτεχνίας του 1991, πέθανε σε ηλικία 90 ετών. Παρακάτω βρίσκονται αποσπάσματα από συνεντεύξεις που έδωσε σχετικά με τη λογοτεχνία, την πολιτική και την δική της συνενοχή στον ρατσισμό της Νοτίου Αφρικής.

 


Μια συνέντευξη του 2005 για τον ρατσισμό:

Μια συνέντευξη στο BBC

 

H Γκόρντιμερ διαβάζει μια δικιά της ιστορία, το "Loot", το 2005 στο Χάρβαρντ

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Βιβλίο / Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Η Γαλλίδα κριτικός λογοτεχνίας της «Monde», Φλοράνς Νουαβίλ, στο «Μίλαν Κούντερα: Γράψιμο... Τι ιδέα κι αυτή!», αποκαλύπτει καίριες στιγμές και συγγραφικές αλήθειες του καλού της φίλου, αναιρώντας όλες τις κατηγορίες που συνδέονταν με το όνομά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάουλο Σκoτ

Βιβλίο / Πάουλο Σκoτ: «Στη Βραζιλία ο ρατσισμός είναι παντού, στη λογοτεχνία, στους στίχους της σάμπα»

Πότε ρεαλιστικό, πότε στρατευμένο, πότε αστυνομικής υφής, πότε μια τρελή και ξεκαρδιστική σάτιρα. Οι «Φαινότυποι» του Πάουλο Σκοτ είναι ένα αξιοσημείωτο βιβλίο. Μιλήσαμε με τον Βραζιλιάνο συγγραφέα για τη λογοτεχνία, την κατάσταση στη Βραζιλία και την αξία των λογοτεχνικών βραβείων.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM
Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ