Η γοητεία των νεφών: Το #cloudporn είχε επινοηθεί πολύ πριν από το Instagram Facebook Twitter
Lionel Constable (1828 - 1887), Cloud Study, μεταξύ 1849 και 1855. Λάδι σε χαρτί.

Η γοητεία των νεφών: Το #cloudporn είχε επινοηθεί πολύ πριν από το Instagram

0

Τη στιγμή που γράφεται αυτό το άρθρο, στο Instagram το #clouds συγκεντρώνει 82.146.776 αναρτήσεις, το #cloudporn μετρά 19.279.668 ενώ το #skyporn αγγίζει τα 20.565.013.

Οι αριθμοί αυτοί μαρτυρούν πως το να ατενίζουμε τον ουρανό και να ονειροπολούμε απολαμβάνοντας τα σχήματα, τα χρώματα και το ταξίδι που διαγράφουν τα σύννεφα, συναρπάζει τον άνθρωπο ακόμα και σήμερα που έχουμε στη διάθεση μας αναρίθμητους τρόπους για να περάσουμε την ώρα μας.

Από την αρχαιότητα μέχρι και την σύγχρονη εποχή ο άνθρωπος διαχρονικά μαγεύεται από τους αιθέριους αυτούς σχηματισμούς. Ανάλογα με την ώρα της ημέρας, τις καιρικές συνθήκες και το τοπίο μέσα στο οποίο βρισκόμαστε, αλλά κυρίως ανάλογα με το τοπίο που κρύβεται μέσα μας, τα σύννεφα εμπνέουν διαφορετικά συναισθήματα και λειτουργούν συνήθως κατευναστικά στον ψυχισμό μας. 

Aν οι αέρινες αυτές μάζες συνεπαίρνουν εμάς, τους απλούς θνητούς, για τους καλλιτέχνες έχουν υπάρξει πηγή έμπνευσης και αφορμή να επιδείξουν τη δεξιοτεχνία τους εδώ και αιώνες. 

Είτε αρμενίζουν μοναχικά εν αιθρία, είτε συνωστίζονται προμηνύοντας κάτι κακό, λευκά σαν προβατάκια, κόκκινα, χρυσά, ανάλαφρα κι ευοίωνα ή βαριά και μαύρα που εγκυμονούν καταστροφές, τα σύννεφα πάντα μας συναρπάζουν.

Απρόσιτα και παροδικά, κυματίζουν πάνω από τα κεφάλια μας και μας καλούν να στρέψουμε το βλέμμα ψηλά, μακριά από τις καθημερινές χθόνιες ασχολίες που περιορίζουν τον ορίζοντα μας.

Λειτουργώντας ως το τεστ Ρόρσαχ της φύσης, επιτρέπουν σε όσα κρύβονται στις πιο απροσπέλαστες περιοχές του μυαλού μας να αναδυθούν και κάπως μαγικά να αρθρωθούν σε σκέψεις και διαθέσεις ώστε εν τέλει να εκτονωθούν.

Καθώς αλλάζουν το φως και τα σχήματά τους, αλλάζει μαζί και η αντίληψη μας για τον χώρο, το βάθος και τον χρόνο.

Ακόμα και οι πιο τρελές ανθρωπογενείς χρωματικές παρεκκλίσεις δεν μπορούν να συναγωνιστούν την παλέτα του ουρανού όταν αποφασίζει να παίξει με την αδιαφάνεια και τη διάθλαση του φωτός μέσα από τα δισεκατομμύρια υδροσταγονίδια που αιχμαλωτίζουν την προσοχή και τη φαντασία μας.

Η γοητεία των νεφών: Το #cloudporn είχε επινοηθεί πολύ πριν από το Instagram Facebook Twitter
John Constable (1776–1837): Cloud Study, 1830–35. Σκίτσο, νερομπογιά σε γραφίτη,

Κι αν οι αέρινες αυτές μάζες συνεπαίρνουν εμάς, τους απλούς θνητούς, για τους καλλιτέχνες έχουν υπάρξει πηγή έμπνευσης και αφορμή να επιδείξουν την δεξιοτεχνία τους εδώ και αιώνες.

Όταν το 1803 ο Βρετανός χημικός και μετεωρολόγος Λουκ Χάουαρντ κατέταξε τα νέφη σε σωρείτες, στρώματα και θυσάνους και περιέγραψε τα ύψη και τους μελανίες, ενέπνευσε τον εξηντάχρονο τότε Γκαίτε, με τον οποίο αλληλογραφούσαν, να γράψει μία σειρά ποιημάτων αφιερωμένων στον επιστήμονα που ονομάτισε αυτές τις άπιαστες και απροσδιόριστες νεφελώδεις μορφές.

Η παροδική φύση του ουράνιου αυτού θεάματος ώθησε πολλούς ζωγράφους να προσπαθήσουν να απαθανατίσουν την ομορφιά του.

Μάλιστα κάποιοι, όπως ο Βρετανός εκπρόσωπος του ρομαντισμού John Constable, αλλά και ο επίσης ζωγράφος γιος του, Lionel Bicknell Constable, επηρεάστηκαν πολύ από τις θεωρίες του και φιλοτέχνησαν πολλές ονειρικές σπουδές στα σύννεφα.

Η συγγραφέας Mary Jacobus σε ένα βιβλίο της αναφέρει πως εκτός από μετεωρολογικό φαινόμενο, τα σύννεφα για τον πατέρα Constable ήταν μία πηγή αισθήσεως και αντίληψης, ένα αισθητηριακό όργανο:

«Αν η ζωγραφική είναι μία άλλη διάσταση αίσθησης και ο ουρανός ένα αισθητηριακό όργανο, τότε τα σύννεφα που σχεδίαζε είναι λιγότερο μια απεικόνιση των αλλαγών του καιρού και περισσότερο μια ρομαντική αποτύπωση του θαυμασμού, των σκέψεων και των συλλογισμών που συνδέονται με έναν συγκεκριμένο τόπο και μια δεδομένη χρονική στιγμή».

Η γοητεία των νεφών: Το #cloudporn είχε επινοηθεί πολύ πριν από το Instagram Facebook Twitter
Lionel Constable (1828 - 1887), Cloud Study, μεταξύ 1849 και 1855. Λάδι σε χαρτί.

Ωστόσο δεν συμφωνούσαν όλοι οι καλλιτέχνες με την ιδέα της ταξινόμησης και κατηγοριοποίησης των φυσικών φαινομένων βάσει των έξωθεν χαρακτηριστικών τους.

Για παράδειγμα ο Γερμανός ζωγράφος τοπίων Caspar David Friedrich που επίσης ανήκε στους Ρομαντικούς, θεωρούσε πως η κατάταξη του Howard περιόριζε σημαντικά τη δυναμική έκφρασης των καλλιτεχνών και την απεικόνιση των νεφών στην τέχνη.

Ίσως μάλιστα ο πιο γνωστός πίνακας του, Wanderer above the Sea of Fog (1818), ο οποίος θεωρείται αριστούργημα του γερμανικού ρομαντισμού, να αντικατοπτρίζει ακριβώς αυτή την περιφρόνησή του, μέσω της κυριαρχίας του τοπίου και την ασημαντότητα της ανθρώπινης φιγούρας.  

Η γοητεία των νεφών: Το #cloudporn είχε επινοηθεί πολύ πριν από το Instagram Facebook Twitter
Caspar David Friedrich, Wanderer above the Sea of Fog, 1819. Λάδι σε μουσαμά.

Στην ελληνική τέχνη τα σύννεφα αποτυπώνονται μεγαλειωδώς στις θαλασσογραφίες, όπως στο έργο του Ιωάννη Αλταμούρα Το Λιμάνι της Κοπεγχάγης του 1874, όπου ο ουρανός σχεδόν κυριαρχεί, ενώ χωρισμένος από την θάλασσα με τη νοητή γραμμή του ορίζοντα συνθέτουν μια κλεψύδρα μέσα στην οποία ο χρόνος κυλά σαν άμμος, μαζί με τις αναρίθμητες αποχρώσεις των νεφών που αντικατοπτρίζονται στην επιφάνειά της.

Η γοητεία των νεφών: Το #cloudporn είχε επινοηθεί πολύ πριν από το Instagram Facebook Twitter
Ιωάννης Αλταμούρας, Το Λιμάνι της Κοπεγχάγης, 1874. Λάδι σε μουσαμά.

Ένα άλλο έξοχο δείγμα της ονειρικής διάστασης που αποδίδεται στα σύννεφα στην ελληνική ζωγραφική, είναι η Εαρινή Συμφωνία (1885-1886) του Νικόλαου Γύζη. Ο αλληγορικός πίνακας απεικονίζει δεκάδες μορφές και άυλες οπτασίες που μοιάζουν σαν να κατεβαίνουν από τα νέφη που καλύπτουν το άνω μέρος του, συμβολίζοντας την ένωση ουρανού και γης που οδηγεί στην αναγέννηση της φύσης. 

Η γοητεία των νεφών: Το #cloudporn είχε επινοηθεί πολύ πριν από το Instagram Facebook Twitter
Νικόλαος Γύζης, Εαρινή Συμφωνία, 1886. Λάδι σε μουσαμά.

Με την ανάδυση και εξέλιξη της φωτογραφίας οι αιθέριες μάζες αποτυπώθηκαν έτσι ώστε η υφή τους να προσκαλεί τον θεατή να χαθεί εντός του πουπουλένιου περιγράμματος και να ξεχάσει την τραχύτητα της ζωής.

Στο έργο Nuage 8 (Σύννεφο 8, 1999) του Ελβετού φωτογράφου Balthasar Burkhard απεικονίζεται αυτούσιο το ατμοσφαιρικό αυτό φαινόμενο σε μια αεροφωτογραφία που ανυψώνει το βλέμμα μας στο επίπεδο των νεφών και εστιάζει στην παραδοξότητα του βάθους ενός άυλου σχηματισμού.

Ο φαινομενικά πλούσιος όγκος δεν είναι παρά μια πάχνη, αδιαφανής και διαπερατή συνάμα.

Η γοητεία των νεφών: Το #cloudporn είχε επινοηθεί πολύ πριν από το Instagram Facebook Twitter
Balthasar Burkhard, Nuages 8, 1999. Φωτογραφία© Estate Balthasar Burkhard

Η Αμερικανίδα καλλιτέχνις Georgia O'Keeffe, γνωστή κυρίως για τους εντυπωσιακούς πίνακες με λουλούδια που πάλλονταν από ζωή, δημιούργησε το 1965 ένα μνημειώδες έργο, το In Sky Above Clouds IV.

Στο τεράστιο τελάρο των 2,4 επί 7,3 μέτρων η τότε 77 ετών ζωγράφος αποτύπωσε την οπτική της από την καμπίνα του αεροπλάνου, όπου ατέλειωτα μικρά σύννεφα καλύπτουν απόλυτα τον ορίζοντα, σχηματίζοντας ένα στυλιζαρισμένο μοτίβο που λειτουργεί σαν πουα κουρτίνα που κρύβει την γη.

Η γοητεία των νεφών: Το #cloudporn είχε επινοηθεί πολύ πριν από το Instagram Facebook Twitter
Georgia O'Keefe: Sky above Clouds IV, 1965

Την ίδια περίπου περίοδο, ο Γερμανός Gerhard Richter δημιούργησε πάνω από 30 χαρακτηριστικά έργα που ονόμασε «φωτογραφικούς πίνακες», χρησιμοποιώντας φωτογραφίες νεφών που αποτελούσαν την βάση για τα σύννεφα που εκτείνονταν πέρα από τον μουσαμά.

Οι «ουρανοί» του ακτινοβολούν φως που διαθλάται μέσα από πολυεπίπεδους και γκρίζους όγκους πάχνης.

Στην ύστερη καριέρα του, στις αρχές του '80, ο Richter επανέρχεται στο συγκεκριμένο θέμα με το έργο Clouds (1982), όπου εισάγει ένα αφαιρετικό στοιχείο με τα τολμηρά χρώματα που διδάσκουν στον θεατή μια νέα ερμηνεία των ονειρικών νεφών.

Η γοητεία των νεφών: Το #cloudporn είχε επινοηθεί πολύ πριν από το Instagram Facebook Twitter
Gerhard Richter: Wolke / Cloud, 1971 [έργο βασισμένος σε μοντάζ φωτογραφιών που τράβηξε ο καλλιτέχνης και ένα σχέδιο του 1969]

Στη σύγχρονη τέχνη τα σύννεφα αναπαράγονται κυριολεκτικά από καλλιτέχνες όπως ο Ολλανδός Berndnaut Smilde, που ως δια μαγείας δημιουργεί νέφη εντός εσωτερικών χώρων για να αποτυπώσει τον εφήμερο χαρακτήρα της παρουσίας μας σε έναν συγκεκριμένο τόπο και χρόνο.

Το Nimbus, έργο σε εξέλιξη, μπορεί να ερμηνευθεί ως αποτύπωμα της απώλειας, συμπύκνωση της ουσίας ή πολύ απλά ως λεπτομέρεια ενός κλασικού πίνακα.

Με τη χρήση καπνού, υδρατμού και ελέγχοντας απόλυτα την θερμοκρασία του χώρου, ο Smilde σχηματίζει σε κλειστούς χώρους ένα μικρό σύννεφο το οποίο σύντομα διαλύεται, υπενθυμίζοντας την εφήμερη διάσταση της τέχνης και της φύσης ενώ κλείνει το μάτι στον σουρεαλισμό του Μαγκρίτ.

Απ' ό,τι φαίνεται τα σύννεφα και οι σχηματισμοί τους θα συνεχίσουν για πολλά χρόνια ακόμα να μαγεύουν τον ανθρώπινο νου με την χάρη, τη λεπταίσθητη υφή και τους αέναους μετασχηματισμούς, προσκαλώντας μας σε φαντασιακά ταξίδια όπου μόνο η ομορφιά είναι συνεπιβάτης. 

Η γοητεία των νεφών: Το #cloudporn είχε επινοηθεί πολύ πριν από το Instagram Facebook Twitter
Berndnaut Smilde, Nimbus Green Room, 2013
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ας το παραδεχτούμε, ο Egon Schiele παρενοχλούσε σεξουαλικά τα μοντέλα του

Εικαστικά / Ας το παραδεχτούμε, ο Egon Schiele παρενοχλούσε σεξουαλικά τα μοντέλα του

Για πρώτη φορά τα Μουσεία της Νέας Υόρκης μπαίνουν στη διαδικασία να ενημερώνουν τους επισκέπτες για τους ζωγράφους που κατά το παρελθόν κατηγορήθηκαν για σεξουαλικές επιθέσεις, στο πλαίσιο της παγκόσμιας ευαισθητοποίησης για τη σεξουαλική παρενόχληση
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ