Η Taryn Simon φέρνει τις «απίθανες ανθοδέσμες» της στην γκαλερί Gagosian

Η Taryn Simon φέρνει τις «απίθανες ανθοδέσμες» της στην γκαλερί Gagosian Facebook Twitter
Τα άνθη αυτά κάθισαν ανάμεσα σε ισχυρούς ανθρώπους καθώς εκείνοι υπέγραφαν συμφωνίες σχεδιασμένες για να επηρεάσουν το πεπρωμένο του κόσμου. —Taryn Simon
0

Η Taryn Simon δεν είναι άγνωστη στο αθηναϊκό κοινό. Η τρέχουσα έκθεσή είναι η δεύτερη ατομική της στην γκαλερί Gagosian της Αθήνας.

Έχει προηγηθεί η πρώτη της το 2012, καθώς και μια παρουσίαση έργων της, το 2013, στον εκθεσιακό χώρο The George Economou Collection, στο Μαρούσι, τα οποία προέρχονταν από την ομώνυμη συλλογή.

Η Simon είναι μια Αμερικανίδα καλλιτέχνις (αν και αποκαλύπτονται περισσότερα αν την πούμε Νεοϋορκέζα). Γεννήθηκε το 1975 και δουλειά της συμπεριλαμβάνεται στις συλλογές των σημαντικότερων μουσείων σύγχρονης τέχνης στον κόσμο.

Στην Αθήνα εκτίθεται τώρα ένα μέρος από τη σειρά έργων της του 2015, η οποία έχει τον τίτλο «Paperwork & the Will of Capital» (σε ξέφρενη απόδοση στα ελληνικά «Χαρτοδουλειά και η Βούληση του Κεφαλαίου»).

Το σύνολο αυτής της σειράς αποτελείται από 36 φωτογραφίες μεγάλων διαστάσεων και 12 γλυπτικές εγκαταστάσεις. Στην έκθεση της Αθήνας παρουσιάζονται 6 από τις φωτογραφίες και γι' αυτό όσα ακολουθούν αναφέρονται σ' αυτές και όχι στο πλήρες εννοιολογικό υπόβαθρο της σειράς.

H Simon μας καλεί να εστιάσουμε στις ανθοδέσμες που στολίζουν τα τραπέζια στα οποία υπογράφονται οι μεγάλες πολιτικές συμφωνίες και φροντίζει η ίδια να μας τις δείξει ψυχρές, μπροστά από ένα κατά κανόνα δίχρωμο φόντο χωρίς φωτοσκιάσεις και γιγαντωμένες ώστε να μοιάζουν αναπόφευκτες και καλοθρεμμένες με τη σκληρότητα που αφθονεί στις περιστάσεις που υπηρετούν με το κάλος τους.

Οι φωτογραφίες δείχνουν «ανθοδέσμες» που θα τις περιέγραφε καλύτερα η λέξη «ανθοσυνθέσεις», η οποία έχει αποθεωθεί από το ιδιόλεκτο των ανθοπωλείων και αποδίδει πιο όμορφα το μεγάλο μέγεθος και την ενισχυμένη αύρα υψηλού κύρους που αποκτούν αυτές οι ανθοδέσμες, μέσα στο μπαρόκ φάσμα της καθημερινής ζωής.

Η διαδικασία από την οποία προέκυψε αυτή η σειρά έργων της Taryn Simon ήταν η ακόλουθη: ένας βοτανολόγος μελέτησε με προσοχή φωτογραφίες που συνόδευαν την ειδησεογραφία υπογραφής μεγάλων πολιτικών συμφωνιών. Έτσι, αναγνώρισε κατ' αρχάς τα είδη λουλουδιών από τα οποία ήταν φτιαγμένη σε κάθε περίπτωση η ανθοδέσμη που στόλιζε το τραπέζι όπου μπήκαν οι υπογραφές.

Η Taryn Simon φέρνει τις «απίθανες ανθοδέσμες» της στην γκαλερί Gagosian Facebook Twitter
Source image with botanist’s identifications, Contract to rehabilitate the Lebanese postal system. Beirut, Lebanon, July 22, 1998, Paperwork and the Will of Capital, 2015© Taryn Simon. Courtesy Gagosian© Photo by JOSEPH BARRAK/AFP/Getty Images

Στη συνέχεια στάλθηκαν στο ατελιέ της Simon περίπου 4.000 λουλούδια (όλων των ειδών που είχε αναγνωρίσει ο βοτανολόγος), τα οποία προέρχονταν από το περίφημο δημοπρατήριο ανθέων του Aalsmeer της Ολλανδίας. Στο ατελιέ της λοιπόν δημιουργήθηκαν μπουκέτα λουλουδιών όμοια με αυτά που εικονίζονται στις ειδησεογραφικές φωτογραφίες που μελέτησε ο βοτανολόγος.

Τέλος τα μπουκέτα φωτογραφήθηκαν. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι οι υπογραφές συμφωνιών που η καλλιτέχνις αξιοποίησε στο πλαίσιο αυτού του πρότζεκτ ήταν διαφόρων εποχών, αλλά πάντα μεταξύ κρατών που συμμετείχαν στην περίφημη «Διάσκεψη του Bretton Woods» (της οποίας η πλήρης επίσημη ονομασία είναι Νομισματική και Χρηματοοικονομική Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών και έγινε κατά τις 3 πρώτες εβδομάδες του Ιουλίου 1944, στο εν λόγω θέρετρο του New Hampshire των ΗΠΑ, με τη συμμετοχή 44 συμμαχικών χωρών).

Πρόκειται για την ιστορική διάσκεψη κατά την οποία αποφασίστηκε η ίδρυση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ) και της Παγκόσμιας Τράπεζας και θεμελιώθηκε η παγκοσμιοποίηση των οικονομιών μετά το Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, χάρη στην εφαρμογή σταθερών συναλλαγματικών ισοτιμιών του λεγόμενου συστήματος του Bretton Woods.

Με άλλα λόγια, οι πολιτικές συμφωνίες στις οποίες αναφέρεται η Taryn Simon είναι αυτές που έχουν την πρόθεση να αλλάξουν τη μοίρα των λαών. Συχνά όμως, στην πορεία, η εφαρμογή τους στρεβλώνει τις αρχικές προθέσεις, με συνέπεια να προκαλείται ανάλογη στρέβλωση και της μοίρας των λαών.

Τις ίδιες τις ανθοδέσμες όμως, που ανασυνθέτει και φωτογραφίζει η Taryn Simon, τις αξιοποιεί για να υπογραμμίσει τις επιδεικτικές ενέργειες, την υποκρισία, αλλά και γενικότερα ό,τι εντάσσεται στο φάσμα των θεατρινισμών των πολιτικών και οικονομικών εξουσιών. Δεδομένου ότι μόνο χάρη σε θεατρινισμούς ενδυναμώνεται η ισχύς των εξουσιών, ολοκληρώνεται η εκάστοτε παράτα τους και συντηρούνται τα πρωτόκολλα δημιουργίας εντυπώσεων στον κόσμο.

Οι φωτογραφίες των «ανθοσυνθέσεων» της Simon πλαισιώνονται από βαριές ξύλινες κορνίζες των οποίων η δεξιά κατακόρυφη πλευρά έχει μεγαλύτερο πλάτος και σε αυτήν «φωλιάζει» ένα μικρό σημείωμα στο οποίο αναγράφεται η πολιτική συμφωνία για την οποία η εικονιζόμενη ανθοδέσμη χρησίμευσε ως στολισμός του τραπεζιού όπου έλαβε χώρα το τελετουργικό της υπογραφής της.

Αναγράφονται επίσης τα είδη των λουλουδιών που συνθέτουν το μπουκέτο. Το σημείωμα είναι επιδεικτικά μικρού μεγέθους σε σχέση με τη φωτογραφία. Κορυφώνει το δράμα της εικόνας με τον τρόπο που τα κερασάκια τελειοποιούν μια τούρτα.

Η Taryn Simon φέρνει τις «απίθανες ανθοδέσμες» της στην γκαλερί Gagosian Facebook Twitter
Contract to rehabilitate the Lebanese postal system. Beirut, Lebanon, July 22, 1998, Paperwork and the Will of Capital, 2015 Archival inkjet print & text on archival herbarium paper in mahogany frame85 x 73 1/4 x 2 3/4 inches,(215.9 x 186.1 x 7 cm) Edition of 3 + 2APs © Taryn Simon. Courtesy Gagosian

Η αντίστιξη της κλίμακας των δύο αυτών στοιχείων που συγκροτούν το έργο είναι το πρώτο πράγμα που παρατηρεί κανείς, μόλις αναλάβει τις δυνάμεις του από τον εντυπωσιασμό που προκαλεί διαμιάς η μνημειακή διάσταση των έργων.

Ποιο είναι άραγε εκείνο από τα δύο που λειτουργεί αντισταθμιστικά του άλλου; Ποιο έχει την πρωτοκαθεδρία στη σύνθεση; Είναι η γιγαντιαία εικόνα της ανθοδέσμης που ισοσκελίζει την αναφορά στο πολιτικό γεγονότος, ή μήπως το πολιτικό γεγονός ωχριά ενώπιον του προαναγγελθέντος θανάτου που συμβολίζει η ανθοδέσμη;

Η Kate Fowle, που είναι η αμερικανικής καταγωγής καλλιτεχνική διευθύντρια του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Garage στη Μόσχα (του πρώτου κοινωφελούς πολιτιστικού οργανισμού με αντικείμενο τη σύγχρονη τέχνη που ιδρύθηκε στη Ρωσία), στο κείμενό της με το οποίο παρουσιάζει αυτήν τη σειρά έργων της Taryn Simon στη σχετική πολυτελή έκδοση αναφέρει ότι:

«Όσοι γνωρίζουν γενικότερα το έργο της καλλιτέχνιδας παρατηρούν ότι η παραγωγή τόσο μεγάλων εικόνων, τόσο καθαρών, τόσο ευανάγνωστων και εστιασμένων σε ένα μόνο θέμα αποτελεί κάτι σαν παράβαση σε σχέση με την υπόλοιπη μέχρι τώρα δουλειά της, η οποία αφοσιώνεται στην αφήγηση ιστοριών και στο χρονογράφημα εκείνης της αλήθειας, την οποία δύσκολα μπορεί κάποιος να αποδεχθεί και να αφομοιώσει».

Και μάλλον μοιάζει να έχει δίκιο η Fowle ότι δεν γεννιέται κάποια αφήγηση από αυτές τις «ανθοσυνθέσεις» που φαίνονται στατικές, αδιάσταλτες κι ατάραχες, σαν μοναχικά, αρχέγονα μενίρ σε ανοικτό λιβάδι.

Κι ωστόσο, παρατηρώντας κάπως καλύτερα τις λεπτομέρειες, καταλήγει κάποιος πως, παρά τη «νατουραλιστική» απεικόνιση των λουλουδιών, υπάρχουν δύο επιμέρους χαρακτηριστικά που εξωθούν τον θεατή στην ανασύσταση μιας μυθοπλασίας για να ερμηνεύσει τα φαινόμενα.

Η Taryn Simon φέρνει τις «απίθανες ανθοδέσμες» της στην γκαλερί Gagosian Facebook Twitter
Source image with botanist’s identifications, Contract to rehabilitate the Lebanese postal system. Beirut, Lebanon, July 22, 1998, Paperwork and the Will of Capital, 2015© Photo -/AFP/Getty Images

Το πρώτο είναι το υπερφυσικό μέγεθος της ανθοδέσμης και ο σχετικός υπερδυναμισμός που επιβάλει στη σύνθεση. Το δεύτερο είναι ότι δεν διακρίνονται σκιές.

Και ίσως η πιο μυθιστορηματική από όλες τις πιθανές ερμηνείες των δύο αυτών χαρακτηριστικών θα ήταν ότι οι «ανθοσυνθέσεις» στέκονται ενώπιον μας σαν «βαμπιρικές» υποστάσεις των πραγματικών. Επειδή αυτές είναι έτσι, εμφανίζεται μπροστά μας, ως απέθαντο, εκείνο που στην πραγματικότητα, ήδη με την πρώτη ματιά, έδειχνε το μελλοθάνατο στην όλη ιστορία.

Το κολασμένο αφανές, αλλά και προφανές ταυτόχρονα, στέκεται λοιπόν μπροστά μας γιγάντιο και κραυγαλέο, ενώ εμείς μέχρι τώρα το είχαμε αγνοήσει.

Και είναι μάλλον εκεί για να μας υπενθυμίζει ότι στο σβέλτο σενάριο της καθημερινότητας, η αλήθεια μπορεί να μας παρουσιάζεται κρυμμένη κάτω από έναν μανδύα από κλισέ σύμβολα (όπως είναι π.χ. οι ανθοσυνθέσεις που στολίζουν τα τραπέζια των διαπραγματεύσεων και της υπογραφής των σπουδαίων συμφωνιών με θεατρικό στόμφο και φανφάρες).

Τα σύμβολα αυτά, ενώ κατά βάση τα αποδεχόμαστε ως «επιβεβλημένα», συγχρόνως τα απαλείφουμε ως μη ουσιώδη με την ίδια αδιαφορία με την οποία αντιμετωπίζουμε τα τελετουργικά πρωτόκολλα που τα επιβάλλουν. Επειδή εμείς προσπερνάμε γρήγορα αυτά τα κλισέ, προσπερνάμε και την αλήθεια που καμουφλάρουν.

Συμβαίνουν όλα ακριβώς όπως σε κάθε περίπτωση που πιστεύουμε πως βλέπουμε ένα προβατάκι κι ως εκ τούτου δεν ανησυχούμε, παρά το ότι αυτό που κοιτάζουμε πραγματικά είναι ένας λύκος με δορά προβάτου.

Ωστόσο η αλήθεια εξακολουθεί να βρίσκεται εκεί – παρούσα, δυνατή, ευθαρσής. Δεν αναχαιτίζεται ποτέ, παρά μας κατευθύνει πάντα να διακρίνουμε τη μοίρα των πραγμάτων. Ασχέτως από το αν εμείς της δίνουμε την προσοχή που θα της άξιζε.

Η Taryn Simon φέρνει τις «απίθανες ανθοδέσμες» της στην γκαλερί Gagosian Facebook Twitter
Taryn Simon, Finance package for the construction of the Baku-Tbilisi-Ceyhan pipeline. Μπακού, Αζαρμπαϊτζαν, Φεβρουάριος 3, 2004, 2015, αρχειακή εκτύπωση με μελάνι και κείμενο σε αρχειακό χαρτί από αποξηραμένα βότανα σε πλαίσιο από μαόνι, 215,9 × 186,1 × 7 cm (85 × 73 1/4 × 2 3/4 ίντσες), έκδοση 3 + 2 APs © Taryn Simon.

H Simon μας καλεί να εστιάσουμε στις ανθοδέσμες που στολίζουν τα τραπέζια στα οποία υπογράφονται οι μεγάλες πολιτικές συμφωνίες και φροντίζει η ίδια να μας τις δείξει ψυχρές, μπροστά από ένα κατά κανόνα δίχρωμο φόντο χωρίς φωτοσκιάσεις και γιγαντωμένες ώστε να μοιάζουν αναπόφευκτες και καλοθρεμμένες με τη σκληρότητα που αφθονεί στις περιστάσεις που υπηρετούν με το κάλος τους.

Οι αναλογίες τους με τις ανθοδέσμες στις νεκρές φύσεις της φλαμανδικής ζωγραφικής του 17ου αι. είναι αδιαμφισβήτητες. Οι «ανθοσυνθέσεις» της Simon είναι σημερινές υπέρλαμπρες εκδοχές εκείνων των «memento mori» - των περίφημων «υπενθυμίσεων θνητότητας» που συνιστούν μια εντυπωσιακή και μακραίωνη ζωγραφική παράδοση, η οποία αφοσιώθηκε στην αλληγορική απόδοση της ματαιότητας της ζωής και των πραγμάτων.

Είναι μία συγγένεια που επιβεβαιώνεται και από το στοιχείο ότι στις φωτογραφίες της Simon τα λουλούδια που συνθέτουν τις ανθοδέσμες δεν θα μπορούσαν να βρίσκονται ποτέ μαζί στη φύση, λόγω εποχικότητας της ανθοφορίας τους και γεωγραφικής διασποράς των ειδών. Όπως ακριβώς συμβαίνει και στα «απίθανα μπουκέτα» του φλαμανδικού μπαρόκ.

Μια «νεκρή φύση» ήταν το πρώτο έργο που θα παράγγελναν σε έναν ζωγράφο οι εύποροι Φλαμανδοί του 17ου αι., μόλις συμπλήρωναν τα πορτρέτα όλων των μελών της οικογενείας τους, και θα χρησίμευε επίσης ως σύμβολο κοινωνικού status.

Ασυνείδητα όμως λειτουργούσε και ως υποκριτική δήλωση πίστης στην θνητότητα και την αδυναμία του ανθρώπινου γένους, ενώ ήδη από τότε οι ισχυροί της οικονομίας ένιωθαν παντοδύναμοι και κυρίαρχοι των πάντων (ορατών τε και αοράτων).

Η επιθυμία, η πρόθεση, η διαθήκη, αλλά και η ιδεολογική παρακαταθήκη του κεφαλαίου (κατ' επέκταση και του καπιταλισμού) διαφαινόταν ήδη από την εποχή εκείνη στις Κάτω Χώρες.

Πόσο μάλλον τώρα, στη σύγχρονη εποχή, στα τραπέζια των υπογραφών όπου οι «ανθοσυνθέσεις» στέκουν πιστά και απρόσωπα, όπως όλοι οι «βωβοί υπηρέτες» που συνεχίζουν τη δουλειά τους, ενώ γνωρίζουν ότι η εξουσία δεν πιστεύει σε όσα διατείνεται ότι πιστεύει, όπως γνωρίζουν επίσης ότι φθείρει αυτόν που δεν την έχει.

Info:

TARYN SIMON

Paperwork and the Will of Capital

27 Φεβρουαρίου – 5 Απριλίου, 2018

Gagosian Gallery

Μέρλιν 3

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT