O Νικόλας Ανδρουλάκης έχει μεγαλώσει σε ένα σπίτι με πραγματική ελευθερία

O Νικόλας Ανδρουλάκης έχει μεγαλώσει σε ένα σπίτι με πραγματική ελευθερία Facebook Twitter
Ο Νικόλας Ανδρουλάκης ντυμένος μελισσοκόμος στο παζάρι στην Ομόνοια. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Πάντα θαύμαζα, στα όρια της ζήλιας, τους πολυπράγμονες ανθρώπους, αυτούς που καταπιάνονται κατά καιρούς με πολλά και διαφορετικά πράγματα, ακόμα κι αν δεν τα ολοκληρώνουν ή δεν τα φέρουν εις πέρας με απόλυτη επιτυχία. Μια ψυχαναλυτική προσέγγιση σε αυτή την επιθυμία είναι ότι έτσι αρνούνται να μεγαλώσουν, περνούν μια παρατεταμένη εφηβεία – συχνά καταφεύγω σε αυτή την προσέγγιση για να τους «ψέξω» μέσα μου.


Ο Νικόλας Ανδρουλάκης είναι σαφώς πολυπράγμων. Το επαγγελματικό του mail στην ιδιότητα αναφέρει «writer-actor-director» με αυτήν τη σειρά, «για λόγους υπαρξιακούς και αξιακούς, αλλά και για τη σειρά της δημιουργίας» όπως μου εξηγεί.

Καθώς έχει περάσει και ο ίδιος για ένα διάστημα από τον τομέα της έντυπης δημοσιογραφίας και από τη ραδιοφωνική παραγωγή, έχοντας σπουδάσει Οικονομικά, αλλά και διαθέτοντας μια ισχυρή σοσιαλμιντιακή περσόνα με απρόσκοπτη γραφή, ήθελα, καταρχάς, στην κυριακάτικη συνάντησή μας στο Bios με αφορμή την παράσταση Μ.Α.Ι.Ρ.Ο.Υ.Λ.Α. που παρουσιάζει στο υπόγειο, να μου εξηγήσει τη δική του προσέγγιση της πολυπραγμοσύνης.

Από τα πιο ενδιαφέροντα υπαρξιακά στοιχήματα για ένα παιδί 12 ετών ήταν όταν με είχε ρωτήσει κοριτσάκι, που μου άρεσε κιόλας, «ο μπαμπάς σου είναι κακός; Γιατί του καίνε τα βιβλία;». Κάτι τέτοιο, καλώς ή κακώς, σε σκληραγωγεί, ειδικά όταν έχεις μεγαλώσει σε ένα σπίτι με πραγματική δημοκρατία και ελευθερία και όχι ταϊσμένη με το ζόρι. 


«Έφηβος δεν νομίζω ότι υπήρξα ποτέ. Πιθανώς να υπήρξα λίγο, σε ένα πρώιμο μετεφηβικό στάδιο, και αυτό αφορούσε τον τρόπο ζωής, την ανεμελιά. Μέσα μου, τώρα που έγινα 30, νομίζω ότι είμαι 10 και 70. Δεν είναι "εφηβεία" το να καταπιάνεσαι με πολλές ή λίγες διαφορετικές πτυχές δημιουργίας. Δεν ήταν καθυστερημένοι που κάποτε πάλευαν για το sui generis και το homo universalis.

»Ζούμε στην εποχή όπου όλα σε παροτρύνουν να έχεις την απόλυτη εξειδίκευση σε κάτι, οπότε, ναι, θα μπορούσα να γίνω ο απόλυτος διασκευαστής της κιτσοπουλικής μεθόδου και του εξπρεσιονιστικού μεταμοντερνιστικού γίγνεσθαι σε ένα μεταϋπαρξιακό περιβάλλον, αλλά αν δεν ρισκάρεις κι αν δεν εκφράζεσαι με κάθε μέσο, πώς μπορείς να δηλώνεις καλλιτέχνης;

»Εφηβεία είναι το να μπαίνεις από το ένα πράγμα στο άλλο, να το κάνεις πρόχειρα, να είσαι ασυνεπής, να βαράς πιστολιές στον αέρα. Το να δουλεύεις με ένα σχετικό βάθος, όπως πιστεύω ότι κάνω εγώ, νομίζω ότι είναι ένα μείγμα γήρατος και παιδικότητας – γιατί αν δεν έχει παιχνίδι μέσα η φάση επίσης δεν με αφορά».

O Νικόλας Ανδρουλάκης έχει μεγαλώσει σε ένα σπίτι με πραγματική ελευθερία Facebook Twitter
Έχει στα σκαριά την παρουσίαση ενός αγγλόφωνου, δικού του έργο στο Λονδίνο από τον Μάρτιο, το «Too Young to Die», με επιρροές από το «Black Mirror» μέχρι Αριστοφάνη και από Κιτσοπούλου μέχρι τη «Ζωή της Αντέλ». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Είχα καιρό να συναντήσω καλλιτέχνη που να έχει διάθεση να τσαλακωθεί τόσο πολύ για τις ανάγκες μιας φωτογράφισης, προτείνοντας να κάνουμε ακριβώς αυτό που θεωρεί ότι υπηρετεί το όραμά του. Φορώντας τα σημαίνοντα ρούχα του ρόλου του, βγαίνει στη διαχωριστική λωρίδα της Πειραιώς, στήνοντας σε χρόνο dt μια αυτοσχέδια μικρογραφία του σκηνικού, και μετά μας προτρέπει να τον ακολουθήσουμε στο παραπλήσιο παζάρι στην Ομόνοια, ντυμένος μελισσοκόμος, με μεγάλη όρεξη για όλα τα στάδια της συνέντευξης, παρά τις αλλεπάλληλες παραστάσεις και ένα κρύωμα που τον ταλαιπωρεί.

Αργότερα θα μου αποκαλύψει «ένα από τα πιο ωραία πράγματα που μπορείς να κάνεις σε αυτή την πόλη, κάτι που δεν είναι χιπ, αλλά εντελώς καλτ»: «Αγαπώ τις συζητήσεις που ακούω από ταξιτζήδες, τουρίστες με βαλίτσες, τύπισσες μεθυσμένες, 1 η ώρα τη νύχτα, όταν κάθομαι, μία στο τόσο, στο τζαμένιο παράθυρο των McDonald's του Συντάγματος. Δεν κοιτάω φάτσες, πρώτα ακούω και μπορεί να πετύχω κάποια πελώρια λαϊκή σοφία».

Ο Νικόλας έχει διασκευάσει, λοιπόν, σκηνοθετεί και παίζει σε ένα από τα πρώτα έργα της Λένας Κιτσοπούλου, τη θρυλική πλέον Μ.Α.Ι.Ρ.Ο.Υ.Λ.Α. που προ δεκαετίας είχε καθιερώσει ουσιαστικά το όνομά της στο ελληνικό θέατρο, μεταφέροντάς το στο σήμερα και κάνοντας μια σειρά από παρεμβάσεις, προεξάρχουσας της μετατροπής του χαρακτήρα του έργου από γυναίκα 37 ετών σε άντρα τριαντάρη, έχοντας μάλιστα λάβει το ελεύθερο από την ίδια τη δημιουργό.


«Της το έχω πει και κατά πρόσωπο, μεταξύ σοβαρού και αστείου, "Λένα Κιτσοπούλου, παντρέψου με ή, έστω, δώσε ρόλο". Υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι με τους οποίους είμαστε, για μεταφυσικούς λόγους, συνδεδεμένοι με ομφάλιο λώρο. Η Λένα, όπως και πολλοί άλλοι, από τον Σαραμάγκου μέχρι τον Γούντι Άλεν και τον Τρίερ, μου μιλάνε άμεσα, σαν να αράζαμε μαζί όταν έγραφαν τα έργα τους.

»Ζούμε, καλώς ή κακώς, αυτήν τη νουβέλ βαγκ του νεορομαντικού ψιλομελαγχολικο-καταθλιπτικό-αλλά_εντάξει_κιόλας, όπως στα τέλη του 19ου αιώνα. Επειδή η Λένα έχει μια εμφυλιακή αμφισβήτηση του εαυτού μας, είναι κατεξοχήν σύγχρονη – δεν μου αρέσει η λέξη επίκαιρη. Δεν είναι τυχαίο ότι και η ίδια ως προσωπικότητα είναι παράξενη, δεν έχει σόσιαλ μίντια, παίζει ρεμπέτικα και ταυτόχρονα κυκλοφορεί με πέρλες, βωμολοχεί, κρατάει το ιδίωμα από την καταγωγή της στον τρόπο που μιλάει.

»Η Μ.Α.Ι.Ρ.Ο.Υ.Λ.Α. με ενδιέφερε πολύ επειδή παίρνει ελαφρά τη καρδία κάτι πάρα πολύ σκληρό, την αυτοχειρία, ως προέκταση του ανικανοποίητου και της μοναξιάς. Ίδρωσα στη διασκευή, αλλά δεν θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά. Ο Γιάννης, λοιπόν, ή Μ.Α.Ι.Ρ.Ο.Υ.Λ.Ο.Σ. είναι μια ανδρική φιγούρα αταξινόμητη, παράξενη, ενοχική, μοναχική, που θέλει να ρίξει μια πελώρια μπουνιά στα πάντα γύρω του με πολλή καταπιεσμένη οργή. Νομίζω ότι είναι ακόμη πιο οριακός από την ηρωίδα της Λένας, είναι πιο κοντά στην πραγματικότητα του ήρωα το να φτάσει σε κάτι τόσο ακραίο».

O Νικόλας Ανδρουλάκης έχει μεγαλώσει σε ένα σπίτι με πραγματική ελευθερία Facebook Twitter
Είχα καιρό να συναντήσω καλλιτέχνη που να έχει διάθεση να τσαλακωθεί τόσο πολύ για τις ανάγκες μιας φωτογράφισης, προτείνοντας να κάνουμε ακριβώς αυτό που θεωρεί ότι υπηρετεί το όραμά του. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

»Είναι πολύ απελευθερωτικό, γι' αυτό επιλέγω να δημιουργώ χαρακτήρες που είναι, φαινομενικά, διαφορετικά όντα απ' ό,τι οι ηθοποιοί που τους υποδύονται, να βάζεις προσωπικά στοιχεία και βιώματα σε έναν ήρωα τελείως διαφορετικό από σένα. Εδώ είχε πολύ ενδιαφέρον το πώς βουτάω κάποιον που είναι νεόπτωχος καλλιτέχνης και καταπιεσμένος ομοφυλόφιλος, όχι περήφανος γι' αυτό, που δεν θα το παραδεχτεί ούτε στον εαυτό του, που αυτή του η άρνηση είναι προέκταση ένα σωρό άλλων ενοχικών καταστάσεων. Έκανα πολλή δουλειά πάνω σε αυτό, δεν ήθελα να βγει εύκολο ή διδακτικό – ειδικά όταν είσαι έξω από τον χορό είναι εύκολο να την πατήσεις.

»Το έργο, λοιπόν, δεν έχει να κάνει ούτε με θρησκείες, ούτε με προτιμήσεις ούτε με τίποτε το οποίο μπορεί να οδηγήσει σε κάποιο συνδικαλιστικό όργανο, σε κάποιο γκρουπ το οποίο διεκδικεί. Αυτός ο τύπος είναι μόνος του».


Τις τελευταίες μέρες κάποια tabloids φρόντισαν να «την πέσουν» στον Νικόλα με αφορμή την αφίσα της παράστασης που τον παρουσιάζει με κάτι σαν φωτοστέφανο, τυλιγμένο με ένα φίδι, ειρωνικά σχεδόν, δεκαοκτώ χρόνια μετά από την κυκλοφορία του μυθιστορήματος Μν του πατέρα του Μίμη Ανδρουλάκη και του «ιερού πολέμου» που είχε ξεσπάσει εν έτει 2000 από ακραίες χριστιανικές οργανώσεις.

Τον ρωτώ πώς είχε βιώσει εκείνη την εποχή και αν νιώθει ότι η ιστορία επαναλαμβάνεται. «Από τα πιο ενδιαφέροντα υπαρξιακά στοιχήματα για ένα παιδί 12 ετών ήταν όταν με είχε ρωτήσει κοριτσάκι, που μου άρεσε κιόλας, "ο μπαμπάς σου είναι κακός; Γιατί του καίνε τα βιβλία;". Κάτι τέτοιο, καλώς ή κακώς, σε σκληραγωγεί ειδικά όταν έχεις μεγαλώσει σε ένα σπίτι με πραγματική δημοκρατία και ελευθερία και όχι ταΐσμένη με το ζόρι – είναι μεγάλη υπόθεση αυτό και νομίζω πως η πραγματική ουσία της αριστεράς.

»Εγώ, λοιπόν, απευθύνομαι στο κοινό που θα έρθει σε ένα υπόγειο να δει θέατρο. Είναι αστείο όταν μιλάμε για μια σκηνή 55 θέσεων να λέει κάποιος ότι η αισθητική της αφίσας ήταν στοχευμένα "προκλητική". Το 2018 τι είναι προκλητικό; Πλάκα μου κάνεις; Αυτός ο ήρωας βλέπει μπροστά του κολάσεις, Αγίους Πέτρους, πορτιέρηδες, βαρκάρηδες... Αυτοί που είναι να έρθουν θα έρθουν. Απ' όλο αυτό κρατάω ότι πρέπει να αντέχω να μην παίξω οποιοδήποτε παιχνίδι και να επιλέγω σε ποιον χορό θέλω να χορέψω».


Πάντως, η φεϊσμπουκική περσόνα του Νικόλα δεν φαίνεται να διαφέρει και πολύ από την πραγματικότητα. Ο χειμαρρώδης τρόπος ομιλίας του περιλαμβάνει, συχνά-πυκνά, αυτά τα μικρά ψήγματα καθημερινότητας που ποστάρει, τις αταξινόμητες σκέψεις, εκφρασμένες πάντα με πρωτοτυπία και συνήθως με συντομία, σαν μικρά ελεύθερα χαϊκού. Παλιότερα αυτές οι δημοσιεύσεις συνοδεύονταν συχνά από τη λέξη «αξίωμα», κάνοντας ακόμα πιο χαρακτηριστική τη γραφή του στον ορυμαγδό βλακείας που διαβάζουμε καθημερινά στα social media. Πλέον το «αξίωμα» κόπηκε.

«Μεγαλώνοντας, βλέπεις ότι η ανάγκη να δημιουργείς μια έμμεση υπογραφή είναι μια χρήση του υπερεγώ, που όταν το έχεις κατακτήσει, γιατί να ξοδεύεις λέξεις για να δημιουργείς μια έμμεση τζίφρα; Είναι προσωπικό στοίχημα σε όλες μου τις εκφάνσεις να αφαιρούνται τα περιττά, είναι, νομίζω, στοιχείο ωριμότητας. Θεωρώ ότι είναι βαθιά σνομπ να έχω την πολυτέλεια μιας σκέψης και να την κρατάω σε ένα τεφτέρι χωρίς να την κοινοποιώ.

»Μου λένε να τα βγάλω σε βιβλίο, μεταξύ σοβαρού και αστείου. Όχι, αν είναι να βγάλω βιβλίο θα περιλαμβάνει ανέκδοτα ποιήματά μου που δεν τα ξέρει κανείς ή, όταν μεγαλώσω λίγο και νιώσω έτοιμος, ένα μυθιστόρημα, κάτι πολύ συμπαγές. Το να κάνω ένα ποτ πουρί που θα σ' το πουλάω για 9 ευρώ, από τα οποία θα κερδίζω το 1,10, δεν έχει νόημα.

»Αξιοποιείς κάθε μέσο σύμφωνα με το γονιδίωμά του. Όταν δεν έχω χρόνο, δεν θα γράψω, όταν μου σκάσει, θα γράψω. Το Facebook είναι το μέσο της εποχής. Αν πέσουν τα διαδίκτυα, σε μια μετα-αποκαλυπτική εποχή, μπορεί να κυκλοφορώ με την ντουντούκα ή να τα χαράζω σε σπηλιές».

O Νικόλας Ανδρουλάκης έχει μεγαλώσει σε ένα σπίτι με πραγματική ελευθερία Facebook Twitter
«Είναι αστείο όταν μιλάμε για μια σκηνή 55 θέσεων να λέει κάποιος ότι η αισθητική της αφίσας ήταν στοχευμένα "προκλητική". Το 2018 τι είναι προκλητικό; Πλάκα μου κάνεις;». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Παλιότερα, ο Νικόλας είχε δηλώσει πως δεν είναι κομματικοποιημένος. Πώς γίνεται ένας χαρισματικός νέος, γεννηθείς το '87 («όλη η ραδιενέργεια πάνω μας από το Τσερνόμπιλ, και πανευρωπαϊκά στο μπάσκετ και ΠΑΣΟΚάρα» θα σχολιάσει μόλις βγαίνουμε συνομήλικοι), με οικογενειακές περγαμηνές που θα άνοιγαν έναν εύκολο δρόμο στην πολιτική καριέρα, να δηλώνει κάτι τέτοιο;

«Είμαι βαθιά πολιτικοποιημένος, αλλά σε αυτήν τη ζωή δεν ξέρω αν έχω τα κότσια να θυσιάσω την ψυχική μου υγεία και να ευνουχίσω την καλλιτεχνική μου δημιουργία για να πάω προς μια αμεσότητα για ένα καλύτερο αύριο – αφού, ως καλλιτέχνες, έμμεσα προσπαθούμε να πετύχουμε μια μικροσκοπική, έστω, μετατόπιση προς κάτι καλύτερο. Δεν με εκφράζει προσωπικά κανένας χώρος στο σύστημα. Θα μπορούσα να το διεκδικήσω, να βγάζω πολύ περισσότερα λεφτά και να έχω και μπλε tick στα social ως "αναγνωρισμένος λογαριασμός".

»Προφανώς και είχα προσεγγίσεις από το πανεπιστήμιο κιόλας, από τον ευρύτερο κεντροαριστερό χώρο. Όταν τους είπα ότι δεν είναι δυνατό να υπάρχει κομματικοποίηση στην πανεπιστημιακή κοινότητα, με κοιτούσαν σαν εξωγήινο. Αγαπάω αυτή την πόλη, αυτήν τη χώρα και αυτή την ήπειρο. Όταν το αεροπλάνο περνά τη Μαλακάσα για να προσγειωθεί, νιώθω σαν στο σπίτι μου».


Το επόμενο σχέδιο του Νικόλα με ιντριγκάρει πολύ, καθώς μου το περιγράφει. Έχει στα σκαριά την παρουσίαση ενός αγγλόφωνου, δικού του έργο στο Λονδίνο από τον Μάρτιο, το «Too Young to Die», με επιρροές από το «Black Mirror» μέχρι Αριστοφάνη και από Κιτσοπούλου μέχρι τη «Ζωή της Αντέλ», όπου σε μια αίθουσα αναμονής του Κάτω Κόσμου περιμένουν να διαγωνιστούν σε ένα talent show, για να γυρίσουν πίσω στη ζωή, ταλαντούχοι άνθρωποι που ανά τους αιώνες έχουν πεθάνει πριν από τα τριάντα. Ο Αχιλλέας, η Τζάνις Τζόπλιν, ο Τζέιμς Ντιν, η Άνα Φρανκ και ένας κατά φαντασίαν Ρωμαίος είναι ανάμεσά τους. Εκεί βρίσκεται και μια άσημη νεαρή Ελληνίδα που πέθανε με τον πιο ανόητο τρόπο, πέφτοντας από την ταράτσα την ώρα που τραβούσε τον εαυτό της με selfie stick για μια οντισιόν.


«Εμπορικό δεν ξέρω τι είναι. Με χαρά, πάντως, θα ήθελα να παίξω και να δοκιμαστώ σε απαιτητικά πράγματα άλλων συναδέλφων» σχολιάζει μόλις τον ρωτώ αν σκοπεύει να παίξει σε κάτι πιο μαζικό:

«Επειδή ζούμε σε έναν κόσμο με ταμπέλες, όταν βλέπουν "writer...", ακόμα και φίλοι μου, μέσα τους μάλλον φοβούνται ότι "αυτός κάνει τα δικά του". Συγγνώμη που δεν ακολούθησα την πεπατημένη κι εκεί γύρω στα 35-38 να σκάσει η πρώτη δική μου δουλειά, τι να κάνουμε; Φυσικά και μου αρέσει να υπηρετώ οράματα άλλων, είναι λιγότερο αγχωτικό να κάνεις τη δουλειά σου όταν είναι μόνο μία!».

Info

Μ.Α.Ι.Ρ.Ο.Υ.Λ.Α.

της Λένας Κιτσοπούλου

Bios basement (Πειραιώς 84, 210 3425335)

Πέμ.-Κυρ. 21:00, έως 11/2

Εισ.: €8-10

ΑΓΟΡΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ