Gilbert & George: το τρομερό εικαστικό δίδυμο ξανά στην Αθήνα

Gilbert & George: το τρομερό εικαστικό δίδυμο ξανά στην Αθήνα Facebook Twitter
Beardabout, 2016
0

Η ιστορία τους ξεκινά στη Σχολή Καλών Τεχνών St Martins στο Λονδίνο το 1967. Ο Gilbert είναι ένας 24χρονος Ιταλός φοιτητής που έχει φτάσει στο Λονδίνο γνωρίζοντας ελάχιστα αγγλικά. Ο George είναι 25 ετών, κομψός και Βρετανός. Συνεργάζονται και υπογράφουν μαζί τη δουλειά τους, κάτι που τότε ήταν πρωτάκουστο. Πολύ σύντομα αποφασίζουν να εξυψώνουν κάθε δευτερόλεπτο της ζωής τους στο επίπεδο έργου τέχνης, επινοώντας την έννοια «ζωντανό γλυπτό», που δηλώνει ότι «δύο ζωές συνθέτουν ένα μόνο και μεγαλειώδες γλυπτικό έργο».

Αυτό θα μπορούσε να συνιστά ορισμό του τρελού έρωτα. Το 2017, οι Gilbert & George συμπλήρωσαν 50 χρόνια κοινής ζωής και καλλιτεχνικής δημιουργίας. Δεν είναι καθόλου μικρή διάρκεια ζωής για τρελό έρωτα, πόσο μάλλον όταν αυτός συνεχίζεται. Στο διάστημα αυτό, πέρα από τις περφόρμανς τους ως ζωντανών γλυπτών, ασχολήθηκαν με τη ζωγραφική με κάρβουνο, μετά με χρώμα, μετά ξανά με κάρβουνο. Μέχρι που στο τέλος το μέσο που τους κέρδισε οριστικά ήταν μια δική τους ανανεωμένη αντίληψη για τη φωτογραφία, συνδυασμένη με ζωγραφική.

Gilbert & George: το τρομερό εικαστικό δίδυμο ξανά στην Αθήνα Facebook Twitter
Beard Alert, 2015

Κατέληξαν έτσι σε ένα στυλ έργων τόσο ιδιότυπο και αναγνωρίσιμο που αυτομάτως ακυρώνει κάθε απόπειρα αντιγραφής του από άλλους: τον κατακερματισμό του έργου σε «πανέλα» που δημιουργούν έναν κάναβο, στον οποίο χωρούν τον εαυτό τους, άλλα πρόσωπα και ό,τι άλλο γκροτέσκο, θεσπέσιο, τετριμμένο, ανούσιο ‒ αν και δεν έχει μεγάλη σημασία τι είναι τελικά αυτό, από τη στιγμή που το μόνο ζητούμενο είναι να υπονομεύει τα ταμπού τόσο της ίδιας της τέχνης όσο και της κοινωνίας ολόκληρης.

Με αφορμή το χρυσό ιωβηλαίο της καλλιτεχνικής τους συνύπαρξης ξεκίνησε μια σειρά από επετειακές εκθέσεις, με πρώτη εκείνη που εγκαινιάστηκε τον Νοέμβριο στο Λονδίνο (στην γκαλερί White Cube Bermondsey, που είναι η μεγαλύτερη σε τετραγωνικά μέτρα εμπορική γκαλερί στην Ευρώπη) και άλλες επτά στη Νέα Υόρκη, στο Παρίσι, στις Βρυξέλλες, στη Νάπολη και από 11/1 στην Αθήνα, στην γκαλερί Bernier/Eliades, στο Θησείο.

Σε καθεμιά παρουσιάζεται διαφορετική εκδοχή της νέας σειράς έργων τους, η οποία ονομάζεται «The bearded pictures». Ο τίτλος αυτός, αν και συνήθως παραμένει αμετάφραστος, σημαίνει «εικόνες με μούσια» και προκύπτει από το εντελώς καινούργιο στοιχείο που είναι ότι οι Gilbert & George, ενώ πάντα φιγουράρουν στα έργα τους με την κανονική τους μορφή και άψογα ξυρισμένοι, εδώ εμφανίζονται παντού κατακόκκινοι, με μάλλον βλοσυρό βλέμμα και γενειάδες.

Gilbert & George: το τρομερό εικαστικό δίδυμο ξανά στην Αθήνα Facebook Twitter
Beard Dance, 2016

Σημασία έχει όμως και το φόντο, που δείχνει έναν κόσμο φρικτό, ανελέητο και αφόρητο. «Όποτε ανοίγεις να δεις ειδήσεις βλέπεις συρματοπλέγματα και γένια. Καλά γένια, κακά γένια, ιερατικά γένια, μη-ιερατικά γένια. Ειδικά τα ιερατικά δεν επιτρέπεται καν να τα ξυρίσεις και αυτό μας ενδιαφέρει γιατί τα γένια στέκονται σαν φράχτες που κρατούν τους άλλους εκτός» είχαν δηλώσει προ μηνών σε βρετανική εφημερίδα (και η δήλωση παρατίθεται εδώ σε εντελώς ελεύθερη απόδοση στα ελληνικά).

Οι Gilbert & George θα βρίσκονται στην Αθήνα για τα εγκαίνια της έκθεσής τους και επιπλέον, μια μέρα πριν, στις 10/1, στις 19:30, στον Φάρο του ΚΠΙΣΝ, θα συμμετάσχουν σε μια ανοιχτή συζήτηση με τον συγγραφέα Michael Bracewell, η οποία υπόσχεται να είναι, αν μη τι άλλο, ανυπότακτη στα κατά συνθήκη ψεύδη.

Info:

Gilbert & George, The Beard Pictures

BERNIER/ELIADES

Επταχάλκου 11, Θησείο, 210 3413935-7

Τρίτη-Παρασκευή 10:30-18.30, Σάββατο 12:00-16:00

Από 11/01 έως 22/02

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ