Η Λουίζα Αρκουμανέα επιλέγει τις 6 καλύτερες παραστάσεις του 2017

Η Λουίζα Αρκουμανέα επιλέγει τις 6 καλύτερες παραστάσεις του 2017 Facebook Twitter
Ο Ρομπέρ Λεπάζ, αφηγούμενος την ιστορίας της οικογένειάς του στο Κεμπέκ της δεκαετίας του εξήντα και του εβδομήντα, έπλεξε το ατομικό με το συλλογικό, το τότε με το τώρα, το ποιητικό με το πολιτικό.. Φωτό: Érick Labbé
0

887

Ρομπέρ Λεπάζ

Ο διάσημος Γαλλοκαναδός καλλιτέχνης που εμφανίστηκε τον Οκτώβριο στη Στέγη μάς παρέσυρε σε ένα συναρπαστικό ταξίδι μνήμης, με οδηγό τον ίδιο ως περφόρμερ- αφηγητή. Αφηγούμενος την ιστορίας της οικογένειάς του στο Κεμπέκ της δεκαετίας του εξήντα και του εβδομήντα, έπλεξε το ατομικό με το συλλογικό, το τότε με το τώρα, το ποιητικό με το πολιτικό.

Συνδυάζοντας αβίαστα την ευελιξία της υψηλής τεχνολογίας με τη γλυκύτητα της μινιατούρας, δημιούργησε το δικό του προσωπικό σύμπαν επιστρατεύοντας τη φαντασία ενός παιδιού και τις γνώσεις ενός «μεγάλου». Με τρυφερότητα, χιούμορ κι ευφυΐα, μας συγκίνησε ξανά και ξανά και μας θύμισε ότι τα έργα τέχνης είναι προορισμένα για ν' αστράφτουν.

Με τρυφερότητα, χιούμορ κι ευφυΐα, μας συγκίνησε ξανά και ξανά και μας θύμισε ότι τα έργα τέχνης είναι προορισμένα για ν' αστράφτουν.

Ήταν όλοι τους παιδιά μου

Γιάννης Μόσχος

Η Λουίζα Αρκουμανέα επιλέγει τις 6 καλύτερες παραστάσεις του 2017 Facebook Twitter
Στην παράσταση αυτή, νοιαζόμαστε για τους ήρωες από τον «πρώτο» ως τον «τελευταίο»: και αυτή η ανθρωπιά, τόσο σε επίπεδο σκηνοθεσίας όσο και υποκριτικής, αποδείχθηκε το πιο συγκινητικό στοιχείο.

Οι ζωές όλων μας προχωρούν αξεδιάλυτα δεμένες μεταξύ τους: Αν το καταλάβουμε αυτό, ίσως υπάρχει ελπίδα... Ένα κλασικό ανέβασμα του έργου του Άρθουρ Μίλερ, στο θέατρο Εμπορικόν, που εντυπωσίασε για τη στιβαρότητα, την απλότητα, τις καλοδουλεμένες εντάσεις, και τις ερμηνείες των ηθοποιών. Στην παράσταση αυτή, νοιαζόμαστε για τους ήρωες από τον «πρώτο» ως τον «τελευταίο»: και αυτή η ανθρωπιά, τόσο σε επίπεδο σκηνοθεσίας όσο και υποκριτικής, αποδείχθηκε το πιο συγκινητικό στοιχείο.

Σπάνια συναντάει κανείς τόσο αρμονική δουλειά συνόλου: Δημήτρης Καταλειφός, Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου, Γιώργος Βουρδαμής, Δανάη Επιθυμιάδη, Κώστας Βασαρδάνης, Ευγενία Αποστόλου, Δημήτρης Καραμπέτσης, Γιώργος Τζαβάρας, Ιωάννα Πιατά.

ΑΓΟΡΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ 

Greek Freak: All Star Game

Σίμος Κακάλας

Η Λουίζα Αρκουμανέα επιλέγει τις 6 καλύτερες παραστάσεις του 2017 Facebook Twitter
Ο Κακάλας αποδείχθηκε ένας εξαιρετικός κομπέρ, που βουτούσε άφοβα στο κενό αυτοσχεδιάζοντας, αφυπνίζοντας τη μαραμένη διάθεσή μας με τα πειράγματα, τα σχόλια, τα τραγούδια του.

Ένα σύγχρονο βαριετέ που συνδύαζε το τραγούδι με την κωμωδία και τη σάτιρα χάρισε στο κοινό του Φεστιβάλ Αθηνών, το περασμένο καλοκαίρι, μερικές σπάνιες στιγμές ευφορίας και εκτόνωσης. Ο Κακάλας αποδείχθηκε ένας εξαιρετικός κομπέρ, που βουτούσε άφοβα στο κενό αυτοσχεδιάζοντας, αφυπνίζοντας τη μαραμένη διάθεσή μας με τα πειράγματα, τα σχόλια, τα τραγούδια του.

Η υπο-κουλτούρα των celebrities, οι σοβαροφανείς της τέχνης, η «κοινωνία του θεάματος»: ακόμη κι αν δεν επεδείκνυαν όλα τα επεισόδια την ίδια σπιρτάδα, το εγχείρημα του Greek Freak (που τώρα παρουσιάζεται σε νέα εκδοχή) απέπνεε ελευθερία, καθώς και μια αίσθηση ότι όλα είναι εφικτά, αρκεί να τραγουδάμε ανέμελοι, σφύζοντας από ζωή.

Ο Παπαγάλλος μου

Άννα Κοκκίνου

Η Λουίζα Αρκουμανέα επιλέγει τις 6 καλύτερες παραστάσεις του 2017 Facebook Twitter
Η σκηνοθέτις και ηθοποιός επιστρατεύει το δικό της, εξίσου ιδιαίτερο, ψυχικό και φαντασιακό οπλοστάσιο για να συναντήσει τη συγγραφέα στο σήμερα, να αφουγκραστεί τον λόγο και να ανασυνθέσει την ιδιοσυγκρασία της, μέσα από έναν συναρπαστικό, μελαγχολικό μονόλογο. Φωτό: Μαρίλη Ζάρκου

Πώς μπορείς να προσεγγίσεις ένα ιστορικό πρόσωπο που δεν γνώρισες ποτέ; Η Άννα Κοκκίνου ανιχνεύει με σεβασμό κι ευαισθησία τον κόσμο της Σοφίας Τρικούπη, αδελφής του Χαρίλαου Τρικούπη και συγγραφέα του μικρού, τρυφερού και αυτοβιογραφικού «Παπαγάλλου» που απλώνει τα φτερά του στη «Σφενδόνη» (η παράσταση παίζεται ακόμη).

Η σκηνοθέτις και ηθοποιός επιστρατεύει το δικό της, εξίσου ιδιαίτερο, ψυχικό και φαντασιακό οπλοστάσιο για να συναντήσει τη συγγραφέα στο σήμερα, να αφουγκραστεί τον λόγο και να ανασυνθέσει την ιδιοσυγκρασία της, μέσα από έναν συναρπαστικό, μελαγχολικό μονόλογο.

Τρισευτυχισμένοι

Γιάννης Χουβαρδάς

Η Λουίζα Αρκουμανέα επιλέγει τις 6 καλύτερες παραστάσεις του 2017 Facebook Twitter
Μια καλοδουλεμένη και απολαυστική παράσταση, που έστησε έναν δικό της πρόσχαρο κόσμο, στον οποίο εισήλθαμε πρόθυμα. Φωτό: Βάσια Αναγνωστοπούλου

Αφράτη επιφάνεια και χαριτωμένο, τρυφερό παιχνίδι. Αστραπιαία σμιξίματα χωρίς ίχνος ρομαντισμού, ανολοκλήρωτες συνουσίες με φόβο τραυματισμού, πόρτες που ανοιγοκλείνουν σαδιστικά, ήρωες που ασθμαίνουν αντιερωτικά... Μια καλοδουλεμένη και απολαυστική παράσταση, που έστησε έναν δικό της πρόσχαρο κόσμο, στον οποίο εισήλθαμε πρόθυμα.

Ο Άγγελος Παπαδημητρίου εντυπωσίασε ως νεκρόφιλος ποδολάγνος Ζομπλέν, ενώ ο Δημήτρης Τάρλοου, με μεγάλη κοιλιά, αγκυλωμένη μέση, και περπάτημα πάπιας, συνέθεσε μια αστεία και αξιαγάπητη περσόνα απατημένου συζύγου.

Όλα θα πάνε καλά (1) Το τέλος του Λουδοβίκου

Ζοέλ Πομερά

Η Λουίζα Αρκουμανέα επιλέγει τις 6 καλύτερες παραστάσεις του 2017 Facebook Twitter
Μια θαυμαστή ομάδα, μια δουλειά που αρνείται τους εξωραϊσμούς -ιστορικούς, πολιτικούς, θεατρικούς-, γεννημένη από κοπιώδη έρευνα και σφυρηλατημένη με άκρατη αφοσίωση. Φωτο: Elisabeth Carecchio

Μια σύγχρονη μορφή του θεάτρου-ντοκουμέντου που παρουσιάστηκε τον περασμένο Οκτώβριο στη Στέγη, η παράσταση του Γάλλου σκηνοθέτη μετέτρεψε το θέατρο σε Κοινοβούλιο και μετέφερε το κοινό, με τα πιο απλά μέσα, στις πυρωμένες εποχές της Γαλλικής Επανάστασης, όταν οι Γάλλοι βρίσκονταν στα πρόθυρα της ενηλικίωσης και η ιδέα ίδρυσης ενός κράτους χωρίς μπαμπά-βασιλιά προκαλούσε ακόμη τρόμο.

Μια θαυμαστή ομάδα, μια δουλειά που αρνείται τους εξωραϊσμούς -ιστορικούς, πολιτικούς, θεατρικούς-, γεννημένη από κοπιώδη έρευνα και σφυρηλατημένη με άκρατη αφοσίωση.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ