Ο Αντών'ς τσ' Αργυρής

Ο Αντών'ς τσ' Αργυρής Facebook Twitter
Ήταν ένα παλικαρόπουλο άφοβο, παράξενο κι απόκοτο. Δεν τον ενδιέφερε η πολιτική. Βγήκε στο βουνό για την πατρίδα όπως το 95% των νέων της εποχής.
0

Δεν είχε θέση τότε.
Πολύ περισσότερο δεν θα είχε θέση τώρα στην αντιηρωική εποχή μας.

Ο νεαρός Αντώνης Τσιαπούρας γνωστός ως ο Αντών'ς τσ' Αργυρής στους συντοπίτες του στο Καρπενήσι, βγήκε αντάρτης στον ΕΛΑΣ από τους πρώτους πρώτους με το όνομα Αγησίλαος.

Ήταν ένα παλικαρόπουλο άφοβο, παράξενο κι απόκοτο.
Δεν τον ενδιέφερε η πολιτική. Βγήκε στο βουνό για την πατρίδα όπως το 95% των νέων της εποχής.

Ακόμα το αντάρτικο ήταν σχεδόν ανύπαρκτο.
Το Καρπενήσι πλημμυρισμένο Ιταλούς. Μια μικρή ομάδα ανταρτών μπαίνει νύχτα να πάρει κάτι αρβύλες που τους είχαν υποσχεθεί.

Ο κόσμος τους καταλαβαίνει.
Ανοίγουν παράθυρα, άνθρωποι κλαίνε από χαρά, τους φιλεύουν με ό,τι έχουν. Είναι τα δικά τους παιδιά.

Οι σφαίρες σφυρίζουν γύρω του, οι άλλοι του φωνάζουν να καλυφθεί μα αυτός δεν ακούει.
― Χέσ' τους καημένε, λέει, κρεμάει περιφρονητικά το όπλο του στον ώμο και απομακρύνεται με το πάσο του.

Στην έξοδο από την πόλη τούς μυρίζονται κι οι Ιταλοί κι αρχίζει μάχη. Καθώς υποχωρούν, ο Αγησίλαος τους αντιμετωπίζει όρθιος στη μέση του δρόμου.

  

Οι σφαίρες σφυρίζουν γύρω του, οι άλλοι του φωνάζουν να καλυφθεί μα αυτός δεν ακούει.
- Χέσ' τους καημένε, λέει, κρεμάει περιφρονητικά το όπλο του στον ώμο και απομακρύνεται με το πάσο του.

Μετά τρεις μήνες, λίγο πριν αρχίσει η γνωστή μάχη στο Κρίκελο οι αντάρτες κρυμμένοι περιμένουν στην ενέδρα που έχουν στήσει σε ένα ιταλικό τάγμα.

Ξαφνικά βλέπουν να έρχεται μόνος ένας έφιππος Ιταλός στρατιώτης ανιχνευτής.

Οι αντάρτες λιμπίζονται το υπέροχο άλογο αλλά δεν κουνιούνται μην ξέροντας σε πόση απόσταση είναι η ιταλική δύναμη.

Ο Αγησίλαος σηκώνεται από το ταμπούρι του, αφήνει το όπλο του, πάει ακάλυπτος, πιάνει το άλογο από το χαλινάρι, το σταματάει και λέει στον Ιταλό σε άπταιστα ελληνικά:
- Κατέβα κάτω, ρε.

Όταν προς το τέλος της Αντίστασης τα πολιτικά μίση άναψαν, έστειλαν τον Αγησίλαο στον Προυσσό υπεύθυνο σε ένα στρατόπεδο συλληφθέντων «προδοτών», «αντιδραστικών», κλπ.

Ο Αγησίλαος συγκέντρωσε τους κρατούμενους, έβγαλε έναν λόγο που κανείς δεν κατάλαβε τι ήθελε να πει και τους έστειλε πίσω στα χωριά τους.

Έτσι βρέθηκε κυνηγημένος αυτός από τους συντρόφους του. Όταν τον συνέλαβαν σώθηκε με προσωπική παρέμβαση του Άρη που ήξερε να αναγνωρίζει τις ιδιαιτερότητες των ανθρώπων.

Πολέμησε εναντίον Ιταλών και Γερμανών.
Κι όταν ελευθερώθηκε η χώρα γύρισε στο Καρπενήσι και στη μάνα του την Αργυρή.

Στον Εμφύλιο 1946-1949 που ακολούθησε, έμεινε πεισματικά αμέτοχος.

Ουδείς του αναγνώριζε τέτοιο δικαίωμα.

Πάλι κυνηγημένος. Και από τις δύο παρατάξεις. Γύριζε σαν ξεκομμένο λυκόπουλο στα βουνά της Ευρυτανίας.

Τελικά τον έπιασαν. Ποιοι; Μικρή σημασία έχει. Η τύχη του θα ήταν ίδια.
Εκτελέστηκε.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρήνεια: Το νησί των νεκρών απέναντι από τη Δήλο

Ιστορία μιας πόλης / Ρήνεια, η άλλη Δήλος

Ένα νησί που δεν προοριζόταν για ζωή αλλά για θάνατο. Απέναντι από τη λαμπρή Δήλο, η Ρήνεια κουβαλά τα πιο σιωπηλά –και ίσως πιο ανθρώπινα– μυστικά του Αιγαίου. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Ιστορία μιας πόλης / Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Στη μέση των Κυκλάδων, σ’ ένα νησί χωρίς μόνιμους κατοίκους, η γη κρύβει ακόμη φωνές. Αν ξέρεις πού να κοιτάξεις, η Δήλος αρχίζει να σου μιλά για θεούς που λατρεύτηκαν, εμπορικές αυτοκρατορίες που γεννήθηκαν, λαούς που ήρθαν και έφυγαν, και τελετές που παραμένουν μυστήριο. Το νησί αυτό υπήρξε κάποτε το κέντρο του κόσμου – και ακόμη κρατά μυστικά. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ