Γιατί ο Sampha πήρε φέτος το βραβείο Mercury Facebook Twitter
Tο «Process», το ντεμπούτο άλμπουμ του, εκφράζει απόλυτα την κατεύθυνση που έχει πάρει η βρετανική μουσική σκηνή αυτήν τη στιγμή. Φωτο: Jamie James Medina

Γιατί ο Sampha πήρε φέτος το βραβείο Mercury

0

Το Mercury Prize που δίνεται κάθε χρόνο τέτοια εποχή στη Βρετανία αφορά το καλύτερο βρετανικό άλμπουμ της χρονιάς σε όποιο είδος μουσικής κι αν ανήκει. Ως βραβείο καθιερώθηκε το 1992 από την τηλεφωνική εταιρεία Mercury Communications, εξού και το όνομα. Από την αρχή θεωρήθηκε πιο εναλλακτικό σε σχέση με τα Brit Awards. Οι πρώτοι που το πήραν ήταν οι Primal Scream με το «Screamadelica».


Είναι όμως αυστηρά βρετανικό βραβείο. Για να είναι υποψήφιο το άλμπουμ ενός συγκροτήματος, τα μισά μέλη του πρέπει να έχουν καταγωγή από τη Βρετανία. Επίσης, αντίθετα με άλλα μουσικά βραβεία, ο νικητής, εκτός από ένα αγαλματάκι, παίρνει και μια επιταγή με ένα διόλου ευκατραφρόνητο χρηματικό ποσό – φέτος ήταν 25.000 λίρες. Θεωρείται τόσο σημαντικό μάλιστα, που αυτόματα προκαλεί αύξηση στις πωλήσεις του νικητήριου άλμπουμ.

Είναι όμως και από τα πιο αλλοπρόσαλλα βραβεία, επειδή δεν μπορείς να προβλέψεις ποτέ ποιος θα κερδίσει. Η PJ Harvey π.χ. το έχει πάρει δύο φορές, ενώ, αντίθετα, οι Radiohead είναι το συγκρότημα που έχει προταθεί τις περισσότερες, αλλά δεν το έχει πάρει καμία. Πέρσι το πήρε o Skepta, που ήταν τελείως outsider και κατάφερε να εκτοξεύσει πάλι το grime στα ύψη. Η κριτική επιτροπή που ψηφίζει απαρτίζεται από μουσικούς δημοσιογράφους, παρουσιαστές, τηλεοπτικούς παραγωγούς, άλλους μουσικούς, διοργανωτές κ.λπ.

O Sampha είναι ευλογημένος με μια απίθανη φωνή, ίσως την καλύτερη που έχει βγάλει τα τελευταία χρόνια η Βρετανία. Είναι δύσκολο να περιγράψεις το βάθος και το συναισθηματικό εύρος των ερμηνειών του ή πόσο ανατριχιαστικές είναι ενίοτε. Και τραγουδάει εντελώς αβίαστα.


Φέτος, για πρώτη φορά, τα πράγματα ήταν λίγο πιο ξεκάθαρα με τις υποψηφιότητες. Και λέω «λίγο» επειδή ποτέ δεν ξέρεις ποιος πραγματικά θα το πάρει. Το όνομα όμως που ξεχώρισε από την αρχή ανάμεσα στις 12 υποψηφιότητες ήταν αυτό του Sampha. Οι πιο «σοβαροί» αντίπαλοί του ήταν οι xx (το είχαν πάρει το 2010), ο Ed Sheeran (που, απ' ό,τι φαίνεται, κανείς δεν ήθελε να το κερδίσει), οι Alt-J (το είχαν ξαναπάρει το 2012), ο Stormzy (grime πάλι) και οι πιο ανερχόμενοι Glass Animals.

Γιατί ο Sampha πήρε φέτος το βραβείο Mercury Facebook Twitter
Από τα 19 του, ο 28χρονος σήμερα μουσικός συνεργάζεται με μεγαθήρια της Αμερικής. Δεν είναι τυχαίο ότι γράφει τραγούδια για τον Drake και τις αδερφές Knowles σε κάθε νέο τους δίσκο. Φωτο: Olivia Rose


Το να μην το δώσουν στο Sampha όμως θα ήταν τεράστια αδικία για πολλούς λόγους. Ο κυριότερος είναι, βέβαια, ότι το «Process», το ντεμπούτο άλμπουμ του, εκφράζει απόλυτα την κατεύθυνση που έχει πάρει η βρετανική μουσική σκηνή αυτήν τη στιγμή. Ο Ed Sheeran μπορεί να πουλάει σαν τρελός και να τον πετυχαίνεις παντού και οι xx να είναι οι απόλυτοι βασιλιάδες της indie pop, αλλά κανενός ο ήχος δεν μπορεί να χαρακτηριστεί τόσο καινοτόμος και φρέσκος όσο αυτός του Sampha (νιώσε το περίεργο feeling που προκαλεί το «Blood on me», για παράδειγμα). Σε αυτή την περίπτωση, θα ήταν ανούσιο να πούμε ότι αυτό γίνεται λόγω της άνθησης της μαύρης μουσικής γενικότερα. Το «Process» είναι ένας εξαιρετικός δίσκος, πολυαναμενόμενος, επειδή βγήκε με 7 χρόνια καθυστέρηση.

 

Sampha - Blood on Me

Από τα 19 του, ο 28χρονος σήμερα μουσικός συνεργάζεται με μεγαθήρια της Αμερικής. Δεν είναι τυχαίο ότι γράφει τραγούδια για τον Drake και τις αδερφές Knowles σε κάθε νέο τους δίσκο. Έχει δουλέψει μέχρι και με τον Kanye West. Όσο μπορώ να σκεφτώ, ο μόνος νεαρός Βρετανός μουσικός που έχει καταφέρει πρόσφατα κάτι ανάλογο, δηλαδή που έχει εισβάλει έτσι υπόγεια στην αμερικανική μουσική, είναι ο James Blake.


Όπως ο Blake, έτσι και ο Sampha είναι ευλογημένος με μια απίθανη φωνή, ίσως την καλύτερη που έχει βγάλει τα τελευταία χρόνια η Βρετανία. Είναι δύσκολο να περιγράψεις το βάθος και το συναισθηματικό εύρος των ερμηνειών του ή πόσο ανατριχιαστικές είναι ενίοτε. Και τραγουδάει εντελώς αβίαστα.

Γιατί ο Sampha πήρε φέτος το βραβείο Mercury Facebook Twitter
Το «Process» είναι ένα άλμπουμ που έγινε με πολύ πόνο και φόβο για το μέλλον, αλλά δεν είναι ούτε ελάχιστα μελοδραματικό. Φωτο: Jamie James Medina

Ο Sampha Sisay γεννήθηκε και μεγάλωσε στο νότιο Λονδίνο μαζί με τα τέσσερα αδέρφια του. Οι γονείς του, που έχουν καταγωγή από τη Σιέρα Λεόνε, μετανάστευσαν στη Μεγάλη Βρετανία αρχές των '80s. Το 1998 ο πατέρας του πέθανε από καρκίνο του πνεύμονα. Λίγα χρόνια αργότερα ο μεγαλύτερος αδερφός του έπαθε ένα εγκεφαλικό που τον άφησε παράλυτο.

Ο Sampha ξεκίνησε την καριέρα του ως MC και έφτιαχνε grime μουσική πριν το γυρίσει στη σόουλ. Είχε το ψευδώνυμο Kid Nova και ανέβαζε τη μουσική του στο Μyspace, μέχρι που τον ανακάλυψε το 2007 ο Kwes κι έστειλε τη μουσική του σε έναν φίλο του στη Young Turks που ανήκει στην XL Recordings. Κάπως έφτασε στ' αυτιά του Καναδού ράπερ Drake, που μυρίστηκε το ταλέντο του και τον «στρατολόγησε» ανάμεσα στους συνεργάτες του. Ωστόσο άρχισε να γίνεται γνωστός κυρίως από τα κομμάτια που είπε με την Jessie Ware και τον SBTRK. Όταν όμως ήρθε η ώρα για να απογειωθεί η καριέρα του, η τραγωδία χτύπησε για τρίτη φορά την οικογένειά του. Η μητέρα του διαγνώστηκε με καρκίνο. Η μουσική μπήκε σε δεύτερη μοίρα, καθώς προσπαθούσε να φροντίσει την οικογένειά του. Έχασε τη μητέρα του το 2015. Έπρεπε να παλεύει με την κατάθλιψη καθημερινά μέχρι να σταθεί πάλι στα πόδια του.

Το «Process» είναι ένα άλμπουμ που έγινε με πολύ πόνο και φόβο για το μέλλον, αλλά δεν είναι ούτε ελάχιστα μελοδραματικό. Το «(Νο one knows me) like the piano», το τραγούδι που αφιερώνει στη μητέρα του, είναι γεμάτο ελπίδα και η μελωδία του, αντί να σε ρίχνει, σε γεμίζει ζεστασιά.

 

Sampha - (No One Knows Me) Like The Piano

Για άνθρωπο με τη στόφα του σταρ, η απλότητα και η μετριοφροσύνη του είναι αξιομνημόνευτες. Όταν τον ρώτησαν τι θα κάνει με τα λεφτά του βραβείου, έδωσε την πιο ανεπιτήδευτη απάντηση: «Θα τα βάλω στην άκρη. Το να κάνεις οικονομίες είναι πάντοτε καλό».


Αυτό όμως βγάζει και στις ζωντανές εμφανίσεις του. Είχα την τύχη να τον δω ζωντανά φέτος στο Primavera. Ήταν μία από τις καλύτερες εμφανίσεις του φεστιβάλ. Χαμηλών τόνων και ανθρώπινος πάνω στη σκηνή, κέρδισε τους πάντες μόνο με ένα καταπληκτικό set που βασιζόταν στη δύναμη της μουσικής του, δηλαδή όπως πρέπει να γίνεται πάντα σε τέτοιες σπουδαίες περιπτώσεις.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Subset Festival, η συναρπαστική σκηνή της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας 

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Subset Festival: Η συναρπαστική μουσική του μέλλοντος είναι ήδη εδώ

Το φεστιβάλ νέας μουσικής παρουσιάζει καταξιωμένους καλλιτέχνες της διεθνούς σκηνής που συνομιλούν με τα νέα μέσα, αποκαλύπτοντας τις άπειρες δυνατότητες της σύγχρονης δημιουργίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

«Τουραντότ» και «Ριγολέττο» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, συναυλίες των Raining Pleasure και Stranglers, καθώς και οι κορυφαίοι Max Richter και Youssou N’Dour, είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες εκδηλώσεις που θα παρουσιαστούν στο ρωμαϊκό ωδείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ