Το μοναδικό ηχητικό ντοκουμέντο στο οποίο ο Χίτλερ εμφανίζεται συγκαταβατικός και σχεδόν δειλός

Το μοναδικό ηχητικό ντοκουμέντο στο οποίο ο Χίτλερ εμφανίζεται συγκαταβατικός και σχεδόν δειλός Facebook Twitter
Κι όμως υπάρχει ένα μοναδικό ηχητικό ντοκουμέντο στο οποίο ο Χίτλερ ακούγεται υποτονικός, συγκαταβατικός, σχεδόν δειλός και εκφράζει τις ανησυχίες του για την ολοένα και αυξανόμενη ισχύ του Σοβιετικού Στρατού. Οι ειδικοί βέβαια αμφισβητούν την πιστότητά του.
1

Ο άνθρωπος που μακέλεψε τον κόσμο, ο Αδόλφος Χίτλερ, «πατέρας» του Ναζισμού και της επαγγελματικής προπαγάνδας, γνώριζε πολύ καλά, ότι τα γραπτά μπορεί να μένουν, τα λόγια, όμως, και ο τρόπος που μιλά κάποιος στα πλήθη μπορούν κυριολεκτικά να κινήσουν βουνά.

Ο Φύρερ πόνταρε πολλά -και δυστυχώς είχε δίκιο- στον «ρήτορα», ως κατασκευή που συγκινεί τα πλήθη. Και πέρα από τους προφανείς λόγους είχε κι άλλους, προσωπικούς, στο να επιμένει στο πώς ο ίδιος ακουγόταν στις ομιλίες του. Αν και οι στενοί του σύμβουλοι στο Γ' Ράιχ, στις σημειώσεις και τα απομνημονεύματα τους, συχνά τον αναφέρουν ως «γοητευτικό άντρα» (!), η αλήθεια είναι ότι ο Χίτλερ είχε περίεργη εξωτερική εμφάνιση, ενώ σε νεαρή ηλικία, το μεγαλύτερο πρόβλημα του ήταν να πιάσει και να καταφέρει να συντηρήσει μία απλή κουβέντα με κάποιον ή με μια παρέα. 

Πέρα από τους οπαδούς του, ο υπόλοιπος κόσμος μπορεί να το εισέπραττε όλο αυτό ως παραλήρημα, έναν άνθρωπο που απλώς ούρλιαζε, ο Χίτλερ, όμως, πίστευε ότι αυτός ήταν ο πιο αποδοτικός τρόπος για να πειστούν και να υποταχθούν -στα επιχειρήματά του- τα πλήθη...

Το μοναδικό ηχητικό ντοκουμέντο στο οποίο ο Χίτλερ εμφανίζεται συγκαταβατικός και σχεδόν δειλός Facebook Twitter

Και φυσικά γνώριζε το μειονέκτημά του. Παρά τις 5.000 ομιλίες που έδωσε κατά τη διάρκεια της φονικής του πορείας στην Ευρώπη, ο Χίτλερ δεν άφηνε τίποτα στην τύχη. Εξασκούνταν μέχρι εξοντώσεως στη ρητορική, αποστήθιζε τους λόγους του, στεκόταν με επιμονή για ώρες μπροστά στον καθρέφτη, προβάροντας τα σημεία στα οποία ήθελε να σταθεί. Όλα αυτά, φρόντιζε πάντα να τα συνοδεύει με πομπώδεις χειρονομίες και εκφράσεις, με γκριμάτσες οργής που εναρμονίζονταν με τους μονίμως σε υψηλούς τόνους λόγους του. Πέρα από τους οπαδούς του, ο υπόλοιπος κόσμος μπορεί να το εισέπραττε όλο αυτό ως παραλήρημα, έναν άνθρωπο που απλώς ούρλιαζε, ο Χίτλερ, όμως, πίστευε ότι αυτός ήταν ο πιο αποδοτικός τρόπος για να πειστούν και να υποταχθούν -στα επιχειρήματά του- τα πλήθη... 

Το μοναδικό ηχητικό ντοκουμέντο στο οποίο ο Χίτλερ εμφανίζεται συγκαταβατικός και σχεδόν δειλός Facebook Twitter

Άλλωστε, ανάμεσα στα ουρλιαχτά και τις μανιασμένες χειρονομίες κρύβονταν και μεγάλες υποσχέσεις, ότι θα έκανε τη Γερμανία μεγάλη ξανά (αν θυμίζει κάτι αυτό από το σήμερα, προφανώς και δεν είναι τυχαίο), γι' αυτό και από το 1933 και μετά οι κόποι του απέδωσαν, οι Γερμανοί πείστηκαν ότι ο νεαρός από το πραξικόπημα της μπυραρίας είχε... όραμα για τη χώρα τους. Και φυσικά, ποιος να υπέθετε ότι υπάρχει έστω και ένα ηχητικό ντοκουμέντο στο οποίο ο Χίτλερ να μην μπορεί να φέρει εις πέρας μία απλή συζήτηση.

Εξαρτάται, βέβαια, με τον ποιον έκανε αυτή τη συζήτηση. Και ο λόγος γίνεται για το ηχητικό ντοκουμέντο που ηχογραφήθηκε κρυφά το 1942 και πρόκειται για 11 λεπτά από τη συνάντησή του με τον βαρόνο Καρλ Γκούσταφ Έμιλ Μάνερχαϊμ, Φινλανδό στρατάρχη και πολιτικό. Είναι το μοναδικό ηχητικό ντοκουμέντο στο οποίο ο Χίτλερ ακούγεται υποτονικός, συγκαταβατικός, σχεδόν δειλός μπροστά στον Μάνερχαϊμ, στον οποίο και εκφράζει τις ανησυχίες του για την ολοένα και αυξανόμενη ισχύ του Σοβιετικού Στρατού. Η συνάντηση των δύο έγινε με αφορμή τα 75α γενέθλια του Μάνερχαϊμ, στα οποία μάλιστα θα υπήρχαν και δημοσιογράφοι για να καλύψουν το μήνυμα του Μάνερχαϊμ. 

 

Η μαγνητοφώνηση αυτής της συνομιλίας στις 4 Ιουνίου του 1942 έγινε από τον Thor Damen, έναν τεχνικό της Κρατικής Ραδιοφωνίας της Φινλανδίας και μάλιστα έγινε αφορμή για να απειληθεί η ζωή του. Κι αυτό γιατί σε κάποια στιγμή της ηχογράφησης που έπρεπε να είχε σταματήσει από ώρα, κάποιοι από τα SS ανακάλυψαν ότι η μαγνητοφώνηση συνεχιζόταν και ακολούθησε ολόκληρη περιπέτεια, προκειμένου να αποσπαστεί η μαγνητοταινία από τον Damen. Ο ίδιος κατάφερε να διασώσει το συγκεκριμένο κομμάτι της συζήτησης, μόνο που όταν βγήκε στη δημοσιότητα στις αρχές του 1950 αμφισβητήθηκε έντονα η πιστότητα του και το αν όντως ο Χίτλερ πρωταγωνιστεί σε αυτή την κουβέντα. 

Κατά τους ιστορικούς δύο είναι τα σημεία που δεν τους επιτρέπουν να πιστέψουν ότι ο Χίτλερ μιλά σ' αυτή τη μαγνητοταινία: το πρώτο είναι ο συγκαταβατικός, ήρεμος τόνος που χρησιμοποιεί στις διατυπώσεις του ο Χίτλερ. Το δεύτερο είναι ένα άλλο γεγονός που αναφέρθηκε από αξιωματούχους των SS και σημειώθηκε στο περιθώριο αυτής της συνάντησης, δυστυχώς, όμως, μέχρι σήμερα θεωρείται αβάσιμος ισχυρισμός: ότι κατά τη διάρκεια της κουβέντας των δύο αντρών, ο Μάνερχαϊμ άναψε τσιγάρο. Η απέχθεια του Χίτλερ για το κάπνισμα ήταν γνωστή και γινόταν σεβαστή ακόμη και από μεγαλόσχημους άλλων χωρών. Ωστόσο, όπως φημολογείται στην περίπτωση του Μάνερχαϊμ δεν αντέδρασε, συνεχίζοντας κανονικά την κουβέντα του. Αυτό -κατά άλλες πηγές- αποκάλυψε στον φινλανδό στρατάρχη, ότι ο άντρας απέναντι του δεν βρισκόταν πια σε θέση ισχύος και ακριβώς γι' αυτό αποφάσισε να μην του παράσχει καμία βοήθεια... 

Όσο για το αν πραγματικά ακούγεται ο Χίτλερ σ' αυτό το ντοκουμέντο, πέρα από την ιστορία έχει απαντήσει και το εργαστήριο ανάλυσης ήχου των Γερμανικών Αστυνομικών Αρχών, με τον ειδικό σε ό,τι αφορά τις συχνότητες του ήχου δρ. Stefan Gfroerer να εμφανίζεται βέβαιος ότι η φωνή που ακούγεται στο απόσπασμα ανήκει κατηγορηματικά στον Αδόλφο Χίτλερ. 

Με στοιχεία από History Channel, All That Interesting.

Αρχαιολογία & Ιστορία
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το Ταλίν και η χρεωκοπημένη στην πράξη θεωρία των δύο άκρων

Στήλες / Το Ταλίν και η χρεωκοπημένη στην πράξη θεωρία των δύο άκρων

Τόσο ο -μάλλον «μονόπαντος»- εορτασμός της Ευρωπαϊκής Ημέρας Μνήμης για τα θύματα του ναζισμού και του κομμουνισμού στο Ταλίν, όσο και οι ίσες αποστάσεις του Τραμπ μετά το μακελειό στο Σάρλοτσβιλ φαίνεται να εντάσσονται στην -χρεωκοπημένη στην πράξη- θεωρία των δύο άκρων
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις» αφηγείται σε φύλλο του Γεννάρη του 1931 όσα συνέβησαν σε παράρτημα ασφαλείας της Αθήνας και κατέγραψε η κάμερα του σκηνοθέτη Δημήτρη Γαζιάδη.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ