Το έργο του Μποτιτσέλι μέσα από την τέχνη των άλλων

Το έργο του Μποτιτσέλι μέσα από την τέχνη των άλλων Facebook Twitter
0

Η Αφροδίτη, το περίφημο έργο του Σάντρο Μποτιτσέλι, είναι αναμφισβήτητα ένα κομμάτι της οπτικής συλλογικής μνήμης. Είναι ένα από τα έργα του που έχουν αναπαραχθεί μέσα στους αιώνες χιλιάδες φορές και έχουν ερμηνευθεί άλλες τόσες.

Ο Φλωρεντινός ζωγράφος θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους της Ιταλικής Αναγέννησης. Τα μοτίβα του έχουν βγει στον κόσμο και έχουν εμπνεύσει εκατοντάδες παραλλαγές τους. Το όνομά του είναι σαν μόδα και μπορεί κάποιος να τον ξέρει χωρίς καν να γνωρίζει τα έργα του, χωρίς να έχει αναφορά στην μεγάλη του τέχνη. Η αξιοσημείωτη σήμερα φήμη του δεν ήταν σε καμία περίπτωση δεδομένη. Ο Μποτιτσέλι ξεχάστηκε γρήγορα μετά τον θάνατό του και ανακαλύφθηκε ξανά τον 19ο αιώνα. Οι Άγγλοι Προραφαηλίτες θαύμαζαν το έργο του και έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην αναγέννησή του. Άλλωστε τα έργα του Μποτιτσέλι όχι μόνο αιχμαλωτίζουν τη φαντασία, αλλά μαγεύουν το κοινό.

 

Το έργο του Μποτιτσέλι μέσα από την τέχνη των άλλων Facebook Twitter
Η Παρθένος του ροδιού, 1487

Μέχρι σήμερα, ακριβώς εξαιτίας αυτών των έργων, αναρωτιόμαστε για πολλά πράγματα γύρω από την τέχνη. Πώς αποκτά ένας ζωγράφος διεθνή φήμη; Γιατί τα έργα του θεωρούνται διαχρονικά; Γιατί η ποπ κουλτούρα αναφέρεται σε αυτά; Τι είναι αυτό που κάνει την Αφροδίτη τόσο Ευρωπαία, ώστε να εικονίζεται στο κέρμα των 10 λεπτών του ευρώ; Η απάντηση για τον Μποτιτσέλι είναι ότι πρόκειται για έναν μεγάλο δάσκαλο που ενέπνευσε και εξακολουθεί να εμπνέει καλλιτέχνες της σύγχρονης τέχνης.

Αυτό είχε επιβεβαιωθεί περίτρανα πριν από λίγο καιρό, όταν η έμπνευση που αυτός ο καλλιτέχνης υπήρξε, αποτυπώθηκε και σε έργα σύγχρονων καλλιτεχνών, όπως οι Άντι Γουόρχολ, Σίντι Σέρμαν, Μπιλ Βαϊόλα, αλλά και σαφώς προγενέστερων τους, μεταξύ των οποίων οι Εντγκάρ Ντεγκά, Έντουαρντ Μπερν-Τζόουνς, Ντάντε Γκάμπριελ Ροσέτι, Ρενέ Μαγκρίτ. Ο λόγος για έργα που βρίσκονται σε κορυφαίες συλλογές παγκοσμίως και είχαν «συναντηθεί» πριν από περίπου 2 χρόνια σε μία μεγάλη αφιερωματική, προς τιμήν του Μποτιτσέλι, έκθεση στη Gemäldegalerie του Βερολίνου.

Το έργο του Μποτιτσέλι μέσα από την τέχνη των άλλων Facebook Twitter
Aφροδίτη, 1490
Το έργο του Μποτιτσέλι μέσα από την τέχνη των άλλων Facebook Twitter
Άγιος Σεβαστιανός, 1474
Το έργο του Μποτιτσέλι μέσα από την τέχνη των άλλων Facebook Twitter
Η Ένθρονη Παρθένος και το Θείο Βρέφος, 1484

Το έργο του Μποτιτσέλι μέσα από την τέχνη των άλλων Facebook Twitter
Πορτρέτο του Τζουλιάνο των Μεδίκων, 1478
 

Το έργο του Μποτιτσέλι μέσα από την τέχνη των άλλων Facebook Twitter
Πορτρέτο κυρίας γνωστής ως Σμεράλντα Μπραντίνι, 1470-1475
Το έργο του Μποτιτσέλι μέσα από την τέχνη των άλλων Facebook Twitter
Πορτρέτο νεαρού άνδρα, 1480–1485
Το έργο του Μποτιτσέλι μέσα από την τέχνη των άλλων Facebook Twitter
Η Μυστική Γέννηση, 1501
Το έργο του Μποτιτσέλι μέσα από την τέχνη των άλλων Facebook Twitter
Edward Burne-Jones: The Mill, 1870-1882 © Victoria and Albert Museum, London
Το έργο του Μποτιτσέλι μέσα από την τέχνη των άλλων Facebook Twitter
Dante Gabriel Rossetti: The Day Dream, 1880. Victoria and Albert Museum, London
Το έργο του Μποτιτσέλι μέσα από την τέχνη των άλλων Facebook Twitter
Antonio Donghi - Woman at the Cafe, 1932
Το έργο του Μποτιτσέλι μέσα από την τέχνη των άλλων Facebook Twitter
Tomoko Nagao: Botticelli - The Birth of Venus with Baci, Esselunga, Barilla, PSP and EasyJet, 2012 Tomoko Nagao
Το έργο του Μποτιτσέλι μέσα από την τέχνη των άλλων Facebook Twitter
David LaChapelle: Rebirth of Venus, 2009. Courtesy David LaChapelle Studio
Το έργο του Μποτιτσέλι μέσα από την τέχνη των άλλων Facebook Twitter
William Bouguereau: H Γέννηση της Αφροδίτης, 1879. © RMN-Grand Palais (Musée d'Orsay) / Hervé Lewandowski
Το έργο του Μποτιτσέλι μέσα από την τέχνη των άλλων Facebook Twitter
OZ RACING S.P.A: Botticelli III, 2010
Το έργο του Μποτιτσέλι μέσα από την τέχνη των άλλων Facebook Twitter
Bill Viola: The Path, 2002
Το έργο του Μποτιτσέλι μέσα από την τέχνη των άλλων Facebook Twitter
Βραδινό φόρεμα σχεδιασμένο από την Elsa Schiaparelli 1938. © Philadelphia Museum of Art
Το έργο του Μποτιτσέλι μέσα από την τέχνη των άλλων Facebook Twitter
Edgar Degas: Venus (after Botticelli), 1858/59


Το έργο του Μποτιτσέλι μέσα από την τέχνη των άλλων Facebook Twitter
Andy Warhol: Details of Renaissance Paintings (Sandro Botticelli, Birth of Venus, 1482), 1984. The Andy Warhol Museum, Pittsburgh; Founding Collection, Contribution The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc. © 2015 The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc. / Artists Rights Society (ARS), New York 1998.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε το 2015 από την Αργυρώ Μποζώνη 

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 31.3.2017

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ