Μιλένα Κανονέρο: η κορυφαία ενδυματολόγος του Χόλιγουντ

Μιλένα Κανονέρο: η κορυφαία ενδυματολόγος του Χόλιγουντ Facebook Twitter
0

Μιλένα Κανονέρο: η κορυφαία ενδυματολόγος του Χόλιγουντ Facebook Twitter

Όταν τον Νοέμβριο του 2013 η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου τίμησε τον ανυπέρβλητο Πιέρο Τόζι, τον Ιταλό ενδυματολόγο θρυλικών ταινιών (Γατόπαρδος, Μήδεια, Θάνατος στη Βενετία) για τη συνεισφορά του στην έβδομη τέχνη, κλήθηκαν δύο συνάδελφοι του να μιλήσουν γι’ αυτόν. Η μία ήταν η Αν Ροθ και η άλλη η Μιλένα Κανονέρο, επίσης Ιταλίδα και κάτοχος τριών Όσκαρ ενδυματολογίας. Γεννημένη μετά τον πόλεμο στο Τορίνο, σπούδασε καλές τέχνες και σχέδιο κοστουμιού στη Γένοβα ενώ πολύ νέα βρέθηκε στο Λονδίνο, τέλη της δεκαετίας του ’60 για να διεκδικήσει μία καριέρα στον κινηματογράφο. Ξεκίνησε σχεδιάζοντας ρούχα για μικρές νεανικές μπουτίκ και κοστούμια για διαφημιστικά σποτ. Σε ένα γύρισμα γνώρισε το σκηνοθέτη Χιου Χάντσον, που μερικά χρόνια αργότερα θα συνυπογράφανε μία μεγάλη επιτυχία, και το βοηθό διευθυντή φωτογραφίας του Κιούμπρικ. Ο τελευταίος την κάλεσε να παρακολουθήσει γυρίσματα του 2001: Οδύσσεια του διαστήματος. Γνωρίστηκε με τον Αμερικανό σκηνοθέτη και εκείνος της ανέθεσε την επόμενη ταινία του, το Κουρδιστό πορτοκάλι. Ήταν το 1971 τέλος (και η αρχή;) μιας ολόκληρης εποχής και η Μιλένα Κανονέρο κατάφερε να περάσει μέσα από τα κοστούμια, το μακιγιάζ και τα μαλλιά των ερμηνευτών, της εμβληματικής και προφητικής ταινίας την εκρηκτικότητα των καιρών, παντρεύοντας την ποπ αρτ με τη μόδα της Κάρναμπυ Στρητ. Το αποτέλεσμα έκτοτε έχει περάσει στο συλλογικό υποσυνείδητο μιας ολόκληρης γενιάς όπως άλλωστε και η ταινία. Ο Κιούμπρικ της ανέθεσε και την επόμενη ταινία του, το Μπάρυ Λύντον με το οποίο έμελλε να πάρει το 1976 και το πρώτο της Όσκαρ. Πριν αναλάβει την τρίτη τους συνεργασία, που δεν ήταν άλλη από τη Λάμψη του 1980, μπήκε στα βαθιά και άγρια νερά για να δημιουργήσει τα κοστούμια των ισοβιτών των τουρκικών φυλακών στο Εξπρές του μεσονυχτίου του Άλαν Πάρκερ το 1978. 

Μιλένα Κανονέρο: η κορυφαία ενδυματολόγος του Χόλιγουντ Facebook Twitter
Στα γυρίσματα του 3ου Νονού με τη Σοφία Κόπολα

Η συνάντηση της με τον Χιου Χάντσον στα πλατό των Δρόμων της φωτιάς (Chariots of fire)   το 1981 της απέφεραν ακόμα ένα Όσκαρ, ενώ οι Αμερικάνοι σχεδιαστές μόδας έσπευσαν να αντιγράψουν τα τουίντ και τα πουλόβερ της δεκαετίας του ’20. Το 1984 συνεργάστηκε για πρώτη φορά με το Φράνσις Φορντ Κόπολα και το Cotton Club, το θρυλικό τζαζ κλαμπ του ’30 του Χάρλεμ και τα υπέροχα κοστούμια της κέρδισαν βραβείο καλύτερων κοστουμιών BAFTA της Βρετανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και μία από τις πέντε υποψηφιότητες Όσκαρ που δεν κέρδισε. Μία ακόμα τέτοια υποψηφιότητα έλαβε για τα κοστούμια της επόμενης ταινίας της, το Πέρα από την Αφρική (Out of Africa) του Σύντνεϊ Πολάκ, βασισμένη στο αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα της Κάρεν Μπλίξεν. Το safari look της Μέρυλ Στρηπ και του Ρόμπερτ Ρέντφορντ έμελλε να γίνει η νέα μόδα των πολυκαταστημάτων του 1985. Το 1988 συνάντησε για μία ακόμα φορά τον Κόπολα για το Tucker ενώ δύο χρόνια μετά κάνει μαζί του το Νονός 3. Ακολούθησε επίσης το 1990 το εμπνευσμένο από κόμικ Dick Tracy  με σκηνοθέτη τον Γούορεν Μπίτι και τη Madonna στο καστ. Δύο χρόνια αργότερα, το 1992, ακολουθεί η Μοιραία συνάντηση (Fatale/Damage) του Λουί Μαλ με τους Ζιλιέτ Μπινός και Τζέρεμυ Άιρονς. Ο Ρομάν Πολάνσκι της αναθέτει το 1994 το Ο θάνατος και η κόρη, ο Γουόρεν Μπίτι το 1998 το Bulworth κι ο Σόντεμπεργκ το 2004 τη Συμμορία των δώδεκα.

Μιλένα Κανονέρο: η κορυφαία ενδυματολόγος του Χόλιγουντ Facebook Twitter
Με τις Emily Blunt και Anne Hathaway στις απονομές των Όσκαρ 2006 όπου της απονεμήθηκε το Όσκαρ για τα κουστούμια της Μαρίας Αντουανέτας.

Το τρίτο της Όσκαρ το κέρδισε το 2006 χάρη στην σχεδόν ανατρεπτική της δουλειά στη Μαρία Αντουανέττα της Σοφίας Κόπολα. Τα τελευταία χρόνια ασχολείται και με την Όπερα σε Ευρώπη και Αμερική, για σπουδαίους σκηνοθέτες όπως τον Λυκ Μπόντι και τον Ότο Σενκ. Φέτος εντυπωσίασε με τα εκπληκτικής φινέτσας κοστούμια μεσοπολέμου για το  Ξενοδοχείο Grant Budapest του Γουές Άντερσον. Μία ιδιοφυή ενδυματολογία που είναι σαν τα ρούχα να αφηγούνται την ιστορία από μόνα τους. Κάτι που μόνο οι μεγάλοι ενδυματολόγοι επιτυγχάνουν στον κινηματογράφο. Το έχει πετύχει συγκλονιστικά ο Πιέρο Τόζι, το καταφέρνει πάντα στα σύγχρονα έργα και η Ανν Ροθ. Η Μιλένα Κανονέρο απλά είναι σαν να «σκηνοθετεί» η ίδια τους «κόσμους», στους οποίους κάθε νέα της ταινία μας ταξιδεύει…

ΟΙ ΚΟΡΥΦΑΙΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΗΣ ΜΙΛΕΝΑ ΚΑΝΟΝΕΡΟ

Μιλένα Κανονέρο: η κορυφαία ενδυματολόγος του Χόλιγουντ Facebook Twitter
ΚΟΥΡΔΙΣΤΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ, Στάνλεϊ Κιούμπρικ, 1971

Μιλένα Κανονέρο: η κορυφαία ενδυματολόγος του Χόλιγουντ Facebook Twitter
ΜΠΑΡΥ ΛΙΝΤΟΝ, Στάνλεϊ Κιούμπρικ, 1974

 

Μιλένα Κανονέρο: η κορυφαία ενδυματολόγος του Χόλιγουντ Facebook Twitter
 ΟΙ ΔΡΟΜΟΙ ΤΗΣ ΦΩΤΙΑΣ, Χιου Χάντσον, 1981

 

Μιλένα Κανονέρο: η κορυφαία ενδυματολόγος του Χόλιγουντ Facebook Twitter
 COTTON CLUB, Φράνσις Φορντ Κόπολα, 1984

 

Μιλένα Κανονέρο: η κορυφαία ενδυματολόγος του Χόλιγουντ Facebook Twitter
ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΦΡΙΚΗ, Σύντνεϊ Πόλακ, 1985

 

Μιλένα Κανονέρο: η κορυφαία ενδυματολόγος του Χόλιγουντ Facebook Twitter
DICK TRACY, Γουόρεν Μπίτι, 1990

 

Μιλένα Κανονέρο: η κορυφαία ενδυματολόγος του Χόλιγουντ Facebook Twitter
ΝΟΝΟΣ 3, Φράνσις Φορντ Κόπολα, 1990

 

Μιλένα Κανονέρο: η κορυφαία ενδυματολόγος του Χόλιγουντ Facebook Twitter
BULWORTH, Γουόρεν Μπίτι, 1998

 

Μιλένα Κανονέρο: η κορυφαία ενδυματολόγος του Χόλιγουντ Facebook Twitter
ΜΑΡΙΑ ΑΝΤΟΥΑΝΕΤΤΑ, Σοφία Κόπολα, 2006

 

Μιλένα Κανονέρο: η κορυφαία ενδυματολόγος του Χόλιγουντ Facebook Twitter
ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ GRAND BUDAPEST, Γουές Άντερσον, 2013

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ