Γιούκιο Μισίμα: ο άνθρωπος που νόμιζε πως απέτυχε σε όλα

Γιούκιο Μισίμα: ο άνθρωπος που νόμιζε πως απέτυχε σε όλα Facebook Twitter
4



ΟΠΩΣ ΑΝΑΦΕΡΕΙ Ο Ιβάν Μόρις στο έξοχο ύστατο έργο του The Nobility of Failure, «o Μισίμα ήταν ένας "ακλόνητος" πατριώτης στη γιαπωνέζικη παράδοση των ηρώων. Ήταν ένας άνθρωπος που απέτυχε σε αυτό που έβαλε σκοπό να κάνει. Έχασε το βραβείο Νόμπελ. Απέτυχε πλήρως, την τελευταία του μέρα, στην απόπειρα που έκανε να οργανώσει πραξικόπημα. Ως συγγραφέας και ως στρατιώτης τα έκανε θάλασσα. Το τελευταίο μεγάλο μυθιστόρημά του, μια τετραλογία, ξεκινά καλά, με ένα χαρούμενο πρώτο τόμο, χάνει τη φόρα του στο δεύτερο, συντρίβεται στον τρίτο τόμο και αργοσβήνει στον τέταρτο. Η τελευταία μέρα του, όταν κατέληξε σε αυτή, ήταν ένα φιάσκο. Χρησιμοποίησε ένα τέχνασμα για να πάρει όμηρο ένα στρατηγό τεσσάρων αστέρων στην Ιτσιγκάγια και εξευτέλισε το στρατηγό Μασίτα, χρησιμοποιώντας τον ως όμηρο».

Ο Μισίμα, που λάτρευε την Ελλάδα, έζησε μία ζωή θυελλώδη, άφησε πίσω του δύο παιδιά και το πιο μεγάλο του επίτευγμα ήταν η τελευταία μάταιη και αχρείαστη θυσία του.

Ο Γιούκιο Μισίμα ωστόσο υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους μυθιστοριογράφους της μεταπολεμικής Ιαπωνίας, ποιητής, συγγραφέας θεατρικών έργων, κινηματογραφικός ηθοποιός, θιασώτης των πολεμικών τεχνών, πολιτικός σχολιαστής, συνθέτης (ενός μόνο τραγουδιού). Αναμφισβήτητα ήταν ο διασημότερος άνθρωπος της Ιαπωνίας τον καιρό του θανάτου του. Γεννημένος Kimitake Hiraoka στην περιοχή Yotsuya του Τόκιο τον Ιανουάριο του 1925 είχε πολύ περίεργη παιδική ηλικία, που σημαδεύτηκε από τη μορφή της γιαγιάς του απ' την πλευρά του πατέρα του, η Natsu, η οποία τον πήρε κοντά της από πολύ νωρίς, χωρίζοντάς τον από την οικογένειά του. Η Natsu ήταν υπεύθυνη για τη γοητεία που του ασκούσε ο θάνατος, του απαγόρευε την επαφή με τον ήλιο, το παιχνίδι με τα άλλα αγόρια και την ασχολία με κάθε είδους σπορ. Ο Μισίμα άρχισε να γράφει από πολύ νωρίς, συχνά κρυφά από τον πατέρα του, που του το είχε απαγορεύσει, και ξεχώρισε ως ιδιαίτερο ταλέντο στο σχολείο. Το ψευδώνυμο τού το έδωσε κάποιος καθηγητής για να τον προστατεύσει από τις αντιδράσεις των άλλων αγοριών (η πρώτη του ιστορία που δημοσιεύτηκε στο αξιόλογο λογοτεχνικό περιοδικό «Bungei-Bunka» ήταν γεμάτη αφορισμούς και μεταφορές, κάτι που τον χαρακτήριζε σε ολόκληρο το έργο του).

Ο Μισίμα, που λάτρευε την Ελλάδα, έζησε μία ζωή θυελλώδη, άφησε πίσω του δύο παιδιά και το πιο μεγάλο του επίτευγμα ήταν η τελευταία μάταιη και αχρείαστη θυσία του. Αυτοκτόνησε με τελετουργικό τρόπο το Νοέμβριο του 1970, αφού απέτυχε να γοητεύσει τα πλήθη με το μανιφέστο που εκφώνησε...

Βιβλίο
4

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

σχόλια

3 σχόλια
Mάταιη και αχρείαστη είναι η θυσία στο μυαλό ενός δυτικού ανθρώπου -και δη μεταμοντέρνου, που αδυνατεί να εικάσει τον κόσμο, έξω από την αντίληψη ότι όλα έχουν μια απτή χρησιμότητα και μετρήσιμη ανταλλακτικότητα.Ο Μισίμα ανήκει στη γενιά των πνευματικών ανθρώπων της Ιαπωνίας (μαζί και ο Καουαμπάτα), που με αυτό τον ακραίο τρόπο διαμαρτυρήθηκαν απεγνωσμένα στον βίαιο και απότομο εξαμερικανισμό της κοινωνίας τους. Αυτό το δηλώνει ρητά ο ίδιος σε πολλά κείμενά του, αλλά και στον τελευταίο λόγο που εκφώνησε στην ταράτσα του Υπουργείου Άμυνας λίγο πριν θέσει τέλος στη ζωή του. Ο δε τελευταίος λόγος δεν είχε σκοπό να γοητεύσει κανένα πλήθος, αλλά ακόμα και σήμερα θα πρέπει να μνημονεύεται ως η τελευταία απέλπιδα κραυγή απέναντι στην χυδαία εκδυτικοποίηση ενός εκ των αρχαιότερων πολιτισμών -μάλιστα, με μοναδικά αξιοσημείωτη συνέχεια μέχρι τον 20ο αιώνα. Και φυσικά, δεν πρόκειται περί "απονενοημένου διαβήματος", αλλά για μια πράξη που σχεδίαζε για καιρό -υπολογίζοντας μέχρι και τα έξοδα υπεράσπισης των ακολούθων του (είχε δημιουργήσει δικό του τάγμα εθνοφρουράς), στα δικαστήρια που θα έτρεχαν μετά την κατάληψη. Αξίζει να διαβάσει κανείς την μαρτυρία του στρατηγού και τον τρόπο που έζησετην ομηρία του και την αξιοπρέπεια της τελευταίας πράξης του μαχητή Μισίμα, που έβλεπε τον εαυτό του ως έναν από τους τελευταίους σαμουράι της Ιαπωνίας.Ακόμα και το "χαρακίρι" είναι μια στρεβλωμένη απόδοση του αρχαίου τελετουργικού εθίμου, που παραπέμπει στην αυτοκτονία και χρησιμοποιείται κυρίως από δυτικούς. Η λέξη με την οποία αναφέρονται οι Ιάπωνες είναι "seppuku", η οποία αντιστοιχεί σε ολόκληρο το τελτουργικό αφαίρεσης των εντοσθίων, και προϋποθέτει έναν ή δύο ακόλουθους στην τέλεση της όλης πράξης. Δεν είναι μια έννοια με αναφορά στο άτομο, individually.Το θέμα είναι ότι με δυο πασαλείμματα σε βιογραφικά από γλώσσες βιβλίων και γουικιπαίδεια, δεν ερμηνεύονται φαινόμενα και μορφές όπως ο Μισίμα και η δημιουργική γενιά του. Πόσο μάλλον οι πιο ιδιαίτερες εκφάνσεις του Ιαπωνικού πολιτισμού. Αντί άλλων αναφορών και πηγών, προτείνω την κατατοπιστικότατη εισαγωγή του Φώτη Τερζάκη στην ελληνική έκδοση του "Η ηθική των σαμουράι στη σύγχρονη Ιαπωνία" του Μισίμα (εκδόσεις Ερατώ) -εξαιρετικού βιβλίου σε κάθε περίπτωση.