Μέσα στο σπίτι της Αγκάθα Κρίστι

Μέσα στο σπίτι της Αγκάθα Κρίστι Facebook Twitter
4

Η Αγκάθα Κρίστι γεννήθηκε στο Torquay του Devon, στο οποίο έμεινε πιστή μέχρι το θάνατό της το 1976. Δεν ήταν μόνο το καταφύγιο της, ήταν και η τοποθεσία που της έδινε έμπνευση για τις ιστορίες της. Σύμφωνα με την ίδια, όλοι οι λόφοι του Devon έχουν ακριβώς το σχήμα που πρέπει.

Όσο ζούσε είχε ένα σπίτι στο Devon. Ένα από τα πιο εντυπωσιακά ήταν το Greenway, ένα κομψό κτίσμα σε κρεμ χρώμα γεωργιανού ρυθμού, πλαισιωμένο από μεγάλα δέντρα και κήπους που έφταναν μέχρι τον ποταμό Dart. Η κατοικία μαζί με τους κήπους αγοράστηκε το 1938, όταν είδε ένα σπίτι προς πώληση, αυτό που περιγράφει στην αυτοβιογραφία της ως «ένα σπίτι που η μητέρα μου πάντα έλεγε, κι εγώ συμφωνούσα, ότι ήταν το πιο τέλειο από όλα τα σπίτια που υπήρχαν στο Devon."

Σκέφτηκε ότι θα μπορούσε να πάει να ρίξει μια ματιά. Το Greenway ήταν όσο μαγικό θυμόταν, και ο σύζυγός της, Max Mallowan περιέγραψε την τοποθεσία ως «ειδυλλιακή». Η Κρίστι ζήτησε να μάθει την τιμή και δεν μπορούσε να πιστέψει την απάντηση, νομίζοντας ότι άκουσε 16.000 λίρες αντί για 6.000, όμως η τιμή ήταν πράγματι 6.000. Το ζευγάρι έφυγε συζητώντας με ενθουσιασμό. «Είναι απίστευτα φτηνό», είπε η Αγκάθα, «είναι 33 στρέμματα, δε φαίνεται να είναι σε κακή κατάσταση, το μόνο που χρειάζεται είναι διακόσμηση, αυτό είναι όλο.»

Η Κρίστι ζήτησε από έναν νεαρό αρχιτέκτονα, τον Guildford Bell, να το δει για να πει τη γνώμη του. Η συμβουλή του ήταν να γκρεμίσει την προσθήκη βικτωριανού ρυθμού που υπήρχε στο πίσω μέρος. Θα γινόταν, είπε, ένα καλύτερο σπίτι, πιο ανάλαφρο. Κι έτσι, ακολουθώντας τις συμβουλές του, στις 28 Οκτωβρίου του 1938 η Αγκάθα Κρίστι αγόρασε το Greenway. Ασχολήθηκε εντατικά με τις αλλαγές και την ανακαίνιση, δίνοντας ιδιαίτερο βάρος στα μπάνια. Σε μια από τις επισκέψεις της συνόδεψε τον αρχιτέκτονα και του είπε «θέλω ένα μεγάλο μπάνιο και θέλω και ένα μεγάλο περβάζι γιατί μου αρέσει να τρώω μήλα.»

Μέσα στο σπίτι της Αγκάθα Κρίστι Facebook Twitter
Μέσα στο σπίτι της Αγκάθα Κρίστι Facebook Twitter
Μέσα στο σπίτι της Αγκάθα Κρίστι Facebook Twitter
Μέσα στο σπίτι της Αγκάθα Κρίστι Facebook Twitter
Μέσα στο σπίτι της Αγκάθα Κρίστι Facebook Twitter
Μέσα στο σπίτι της Αγκάθα Κρίστι Facebook Twitter
Μέσα στο σπίτι της Αγκάθα Κρίστι Facebook Twitter
Μέσα στο σπίτι της Αγκάθα Κρίστι Facebook Twitter
Μέσα στο σπίτι της Αγκάθα Κρίστι Facebook Twitter

Το Greenway ήταν γνωστό για τη φιλοξενία του και για τα συνεχόμενα πάρτι. Οι καλεσμένοι απολάμβαναν ιδιαίτερη ελευθερία. Το γκονγκ χτυπούσε την ίδια ώρα για πρωινό αλλά οι επισκέπτες είχαν την ευχέρεια να κατέβουν όποια ώρα ήθελαν. Και μετά το πρωινό η Αγκάθα έλεγε «ο καθένας σ' αυτό το σπίτι κάνει ακριβώς αυτό που του αρέσει. Οι περισσότεροι από εμάς το πρωί παίζουμε κρίκετ.»

Το Greenway σήμερα είναι ανοιχτό στο κοινό.

Μέσα στο σπίτι της Αγκάθα Κρίστι Facebook Twitter

Η Αγκάθα Κρίστι αγαπούσε τις βόλτες, τα φίνα αντικείμενα και το καλό φαγητό, και τα κέρδη από τη συγγραφή της επέτρεπαν να απολαμβάνει όλα όσα της άρεσαν. Αυτό που αγαπούσε περισσότερο από τα προϊόντα του αγαπημένου της Devon ήταν το Devonshire cream, ή Devon cream, μια πηχτή κρέμα που είναι ιδιαίτερα δημοφιλής και διάσημη. Πολλοί ισχυρίζονται ότι είναι η καλύτερη κρέμα που υπάρχει στο Ηνωμένο Βασίλειο αλλά είναι δύσκολο να ξέρουμε, γιατί δεν εξάγεται – για την ακρίβεια δεν υπάρχει έξω από το Devon. H παχιά αυτή κρέμα παρασκευάζεται ζεσταίνοντας έμμεσα πλήρες αγελαδινό γάλα (με ατμό ή με μπεν μαρί) και στη συνέχεια αφήνοντάς το να κρυώσει αργά σε ρηχά σκεύη. Κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας η κρέμα του γάλακτος ανεβαίνει στην επιφάνεια δημιουργώντας «θρόμβους», κι έτσι ονομάζεται και clotted cream. Η κρέμα αυτή αποτελεί ένα ουσιαστικό μέρος ενός cream tea.

Μέσα στο σπίτι της Αγκάθα Κρίστι Facebook Twitter

Κατά περιοχές υπάρχουν διαφορές για το πώς πρέπει να τρώγεται ένα cream tea. Η μέθοδος του Devon είναι να κόψει κανείς το scone στα δύο, να αλείψει κάθε κομμάτι με την κρέμα και να βάλει από πάνω μαρμελάδα φράουλα. Παραδοσιακά τα scones πρέπει να είναι ζεστά και η μαρμελάδα πρέπει να είναι οπωσδήποτε φράουλα. Δεν υπάρχει βούτυρο και το τσάι θα έπρεπε να σερβίρεται με γάλα.

Η αγάπη για το cream tea έχει υμνηθεί και από άγνωστο ποιητή (1853)

"Its orient tinge, like spring-time morn,
Or baby-buttercups newly-born;
Its balmy perfume, delicate pulp,
One longs to swallow it all at a gulp,
Sure man had ne'er such gifts or theme
As your melt-in-mouthy Devonshire cream."

Βιβλίο
4

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

σχόλια

4 σχόλια
Λατρεύω Άγκαθα! Άνετα μπορώ να με φανταστώ να πίνω cream tea στο σπίτι της και μετά να κατεβαίνω τις πλαγιές του Greenway σαν τη Λώρα στο "Μικρό σπίτι στο λιβάδι" (αυτό είναι από άλλο έργο, χαχα)