Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια

Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Η Ελένη Βερναδάκη ερεύνησε τα όρια και την έννοια της κεραμικής τέχνης και του χειροποίητου καλλιτεχνικού αντικειμένου και κατόρθωσε να υπερβεί τη διάκριση αφενός μεταξύ του τι θεωρούνταν «υψηλή» και τι «ελάσσονα» τέχνη και αφετέρου μεταξύ χρηστικού και μη χρηστικού αντικειμένου. Πορτρέτο: Ντίνος Διαμαντόπουλος
0

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά την Ελένη Βερναδάκη, μία από τις σημαντικότερες Ελληνίδες κεραμίστριες, η οποία συνέβαλε καθοριστικά στην ανανέωση της κεραμικής στη χώρα, με ένα λεύκωμα αφιερωμένο στο έργο της, σε επιμέλεια και κείμενα της ιστορικού τέχνης Ευγενίας Αλεξάκη. Στην εκλεκτή αυτή έκδοση το έργο της παρουσιάζεται με επιστημονικό τρόπο, αναλύεται και σχολιάζεται εξαντλητικά, ενώ παράλληλα καταγράφεται η παρουσία της στην ελληνική και ξένη εικαστική σκηνή.


Η εκδήλωση, που έχει τίτλο «Ελένη Βερναδάκη. 1095οC», θα πραγματοποιηθεί στο κτίριο της Οδού Πειραιώς την Τετάρτη 12 Οκτωβρίου, στις 20:00, το αίθριο του οποίου θα κατακλυστεί από μια οπτικοακουστική εγκατάσταση μεγάλης κλίμακας, συνοδεία ηλεκτρονικών μουσικών σχεδιασμών. Το βίντεο «1095οC» (η θερμοκρασία στην οποία τα κεραμικά γίνονται στέρεα ύλη) είναι ένας φόρος τιμής στη σημαντική αυτή καλλιτέχνιδα και συμπληρώνει την έκδοση του λευκώματος. Περισσότερα από 400 κεραμικά φωτογραφήθηκαν, κινηματογραφήθηκαν και εντάχθηκαν σε ένα κοσμικό σύμπαν όπου κυριαρχούν οι φόρμες των δημιουργιών της Βερναδάκη. Πρόκειται για ένα «πλανητικό» σύστημα όπου πιάτα γίνονται πλανήτες, τσαγιέρες αιωρούνται και χάνονται στο Διάστημα και γλυπτά-δορυφόροι ταξιδεύουν σε πήλινα θραύσματα, αποτυπώνοντας το άπειρο της φόρμας στο έργο της. Η σύλληψη και ο σχεδιασμός είναι των Βασίλη Ζηδιανάκη και Em Kei, τα κινούμενα γραφικά και το μοντάζ του Χάρη Λαλούση και η ζωντανή ηλεκτρονική μουσική των Kostadis και Παύλος Γκούσιος.

Δείτε 8 έργα της Ελένης Βερναδάκη
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Πιάτο με μαύρες γραμμές και μπλε: Ελένη Βερναδάκη, earthenware με λευκό υάλωμα, επιζωγραφισμένο με πυρροχρώματα, διάμετρος 33 εκ., περ. 2000. Φωτ. Αρχείο Ελένης Βερναδάκη
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ελένη Βερναδάκη, earthenware με λευκό υάλωμα, επιζωγραφισμένο με μαύρο πυρρόχρωμα, ύψος 20 εκ., μήκος 30 εκ., διάμετρος 19 εκ., 2000-2005. Φωτ. Jenny Skrapaliori Graves
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ελένη Βερναδάκη, earthenware με λευκό υάλωμα, επιζωγραφισμένο με μαύρο και κόκκινο πυρρόχρωμα, ύψος 23, διάμετρος 23 εκ., 2000-2005. Φωτ. Πηγή Παπαδάκη
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ελένη Βερναδάκη, earthenware με λευκό υάλωμα, επιζωγραφισμένo με μαύρο πυρρόχρωμα, ύψος 70 εκ., μήκος 80 εκ., πλάτος 20 εκ., 2006. Φωτ. Αρχείο Ελένης Βερναδάκη
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ελένη Βερναδάκη, έργο της σειράς «Πανιά», stoneware, 17 x 51 x 41 εκ., 1980. Φωτ. Αντώνης Τσούλος
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ελένη Βερναδάκη, hard earthenware, επιζωγραφισμένο με μαύρο οξείδιο, μήκος 20 εκ., 2010.Φωτ. Λεωνίδας Κουργιαντάκης
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ελένη Βερναδάκη, earthenware με λευκό υάλωμα, επιζωγράφιση με μαύρο πυρρόχρωμα και ένθετη διακόσμηση, διάμετρος 50 εκ., 2003-2004.Φωτ. Αρχείο Ελένης Βερναδάκη


Γεννημένη στα Χανιά το 1933, σπούδασε στο Hammersmith College of Art and Architecture του Λονδίνου και με την επιστροφή της στην Ελλάδα παρουσίασε το 1961 την πρώτη της ατομική έκθεση έργων.


Τα χρόνια που ακολούθησαν έμελλε να ακολουθήσει μια δυναμική και δημιουργική πορεία με χαρακτηριστικά το ελεύθερο πνεύμα και τη μοντέρνα ματιά. Υπήρξε στενή συνεργάτις του Γιάννη Μόραλη τόσο στην εκτέλεση των δικών του κεραμικών όσο και σε όλες τις κατασκευές έργων του σε δημόσιους χώρους. Συνεργάστηκε επίσης με τον Παναγιώτη Τέτση στην εκτέλεση της τοιχογραφίας της αίθουσας τελετών του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, ενώ στο ενεργητικό της έχει κι άλλα δημόσια τοιχογραφικά έργα σε συνεργασία με αρχιτέκτονες.

Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ελένη Βερναδάκη, earthenware με λευκό υάλωμα, επιζωγράφιση με μαύρο πυρρόχρωμα και ένθετη διακόσμηση, διάμετρος 40 εκ., 2003-2004.Φωτ. Αρχείο Ελένης Βερναδάκη


Εκτός από την κεραμική, κατά διαστήματα έχει δουλέψει σε μεγάλης κλίμακας κατασκευές με διάφορα υλικά, όπως το μέταλλο, το μάρμαρο, το πλεξιγκλάς και το δέρμα. Κατά καιρούς έχει χρησιμοποιήσει μοτίβα που προέρχονται κυρίως από τη μεγάλη τοπική κεραμική παράδοση, ανανεώνοντας όμως το μορφοπλαστικό της λεξιλόγιο, και είναι είτε ανεικονικά είτε παραπέμπουν σε οργανικά στοιχεία. Στην πολύχρονη καλλιτεχνική της πορεία δημιούργησε εκατοντάδες κεραμικά αντικείμενα-φόρμες, δουλεύοντας πάνω σε αρχιτεκτονικές εφαρμογές της κεραμικής, προεκτείνοντας την έρευνα στο χειροποίητο καλλιτεχνικό αντικείμενο και δίνοντας νέα πνοή στην καλλιτεχνική κεραμική της Ελλάδας. Βεβαίως, είναι σημαντικό να πούμε ότι η συμβολή της στον εμπλουτισμό και τη δημιουργική ανανέωση των εφαρμοσμένων τεχνών είχε διεθνή χαρακτήρα.


Ερεύνησε τα όρια και την έννοια της κεραμικής τέχνης και του χειροποίητου καλλιτεχνικού αντικειμένου και κατόρθωσε να υπερβεί τη διάκριση αφενός μεταξύ του τι θεωρούνταν «υψηλή» και τι «ελάσσονα» τέχνη και αφετέρου μεταξύ χρηστικού και μη χρηστικού αντικειμένου. Υπό τη δική της διεύθυνση, άλλωστε, το Μορφολογικό Κέντρο Αθηνών - adc αποτέλεσε σημείο αναφοράς και πυρήνα δημιουργίας, προβολής και προώθησης έργων, αναδεικνύοντας χειροποίητα καλλιτεχνικά αντικείμενα.
Υπήρξε σύντροφος του εμπνευσμένου πολεοδόμου-μηχανικού Νίκου Παπαδάκη (ιδρυτή της αίθουσας τέχνης «Πολυπλάνο», του περιοδικού «Σήμα» αλλά και μιας από τις πρώτες σχολές σχεδίου και διακόσμησης στην Ελλάδα, του Κέντρου Τεχνολογικών Εφαρμογών), ένας άνθρωπος που άφησε τη σφραγίδα του στην εικαστική σκηνή της Μεταπολίτευσης.

Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ελένη Βερναδάκη, επιτοίχια κεραμική σύνθεση στον Κρατικό Αερολιμένα Αθηνών (Ανατολικό Terminal), 3 x 14 μέτρα, 1967-1969. Φωτ. Αρχείο Ελένης Βερναδάκη
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Άποψη από την ατομική έκθεση της Ελένης Βερναδάκη στην αίθουσα τέχνης «Facchetti», Παρίσι 1979.Φωτ. Αρχείο Ελένης Βερναδάκη
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ελένη Βερναδάκη, earthenware με λευκό υάλωμα, επιζωγράφιση με μαύρο πυρρόχρωμα και ένθετη διακόσμηση, διάμετρος 34 εκ., 2003-2004.Φωτ. Αρχείο Ελένης Βερναδάκη
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ελένη Βερναδάκη, earthenware με λευκό υάλωμα, επιζωγράφιση με μαύρο πυρρόχρωμα και ένθετη διακόσμηση, διάμετρος 34 εκ., 2003-2004.Φωτ. Αρχείο Ελένης Βερναδάκη
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ελένη Βερναδάκη, earthenware με λευκό υάλωμα, επιζωγράφιση με μαύρο πυρρόχρωμα και ένθετη διακόσμηση, διάμετρος 34 εκ., 2003-2004.Φωτ. Αρχείο Ελένης Βερναδάκη

 

Info:

Ελένη Βερναδάκη 1095°C

12/10/2016

Μουσείο Μπενάκη
Κτήριο Οδού Πειραιώς

20:00

Είσοδος ελεύθερη

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM