Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια

Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Η Ελένη Βερναδάκη ερεύνησε τα όρια και την έννοια της κεραμικής τέχνης και του χειροποίητου καλλιτεχνικού αντικειμένου και κατόρθωσε να υπερβεί τη διάκριση αφενός μεταξύ του τι θεωρούνταν «υψηλή» και τι «ελάσσονα» τέχνη και αφετέρου μεταξύ χρηστικού και μη χρηστικού αντικειμένου. Πορτρέτο: Ντίνος Διαμαντόπουλος
0

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά την Ελένη Βερναδάκη, μία από τις σημαντικότερες Ελληνίδες κεραμίστριες, η οποία συνέβαλε καθοριστικά στην ανανέωση της κεραμικής στη χώρα, με ένα λεύκωμα αφιερωμένο στο έργο της, σε επιμέλεια και κείμενα της ιστορικού τέχνης Ευγενίας Αλεξάκη. Στην εκλεκτή αυτή έκδοση το έργο της παρουσιάζεται με επιστημονικό τρόπο, αναλύεται και σχολιάζεται εξαντλητικά, ενώ παράλληλα καταγράφεται η παρουσία της στην ελληνική και ξένη εικαστική σκηνή.


Η εκδήλωση, που έχει τίτλο «Ελένη Βερναδάκη. 1095οC», θα πραγματοποιηθεί στο κτίριο της Οδού Πειραιώς την Τετάρτη 12 Οκτωβρίου, στις 20:00, το αίθριο του οποίου θα κατακλυστεί από μια οπτικοακουστική εγκατάσταση μεγάλης κλίμακας, συνοδεία ηλεκτρονικών μουσικών σχεδιασμών. Το βίντεο «1095οC» (η θερμοκρασία στην οποία τα κεραμικά γίνονται στέρεα ύλη) είναι ένας φόρος τιμής στη σημαντική αυτή καλλιτέχνιδα και συμπληρώνει την έκδοση του λευκώματος. Περισσότερα από 400 κεραμικά φωτογραφήθηκαν, κινηματογραφήθηκαν και εντάχθηκαν σε ένα κοσμικό σύμπαν όπου κυριαρχούν οι φόρμες των δημιουργιών της Βερναδάκη. Πρόκειται για ένα «πλανητικό» σύστημα όπου πιάτα γίνονται πλανήτες, τσαγιέρες αιωρούνται και χάνονται στο Διάστημα και γλυπτά-δορυφόροι ταξιδεύουν σε πήλινα θραύσματα, αποτυπώνοντας το άπειρο της φόρμας στο έργο της. Η σύλληψη και ο σχεδιασμός είναι των Βασίλη Ζηδιανάκη και Em Kei, τα κινούμενα γραφικά και το μοντάζ του Χάρη Λαλούση και η ζωντανή ηλεκτρονική μουσική των Kostadis και Παύλος Γκούσιος.

Δείτε 8 έργα της Ελένης Βερναδάκη
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Πιάτο με μαύρες γραμμές και μπλε: Ελένη Βερναδάκη, earthenware με λευκό υάλωμα, επιζωγραφισμένο με πυρροχρώματα, διάμετρος 33 εκ., περ. 2000. Φωτ. Αρχείο Ελένης Βερναδάκη
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ελένη Βερναδάκη, earthenware με λευκό υάλωμα, επιζωγραφισμένο με μαύρο πυρρόχρωμα, ύψος 20 εκ., μήκος 30 εκ., διάμετρος 19 εκ., 2000-2005. Φωτ. Jenny Skrapaliori Graves
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ελένη Βερναδάκη, earthenware με λευκό υάλωμα, επιζωγραφισμένο με μαύρο και κόκκινο πυρρόχρωμα, ύψος 23, διάμετρος 23 εκ., 2000-2005. Φωτ. Πηγή Παπαδάκη
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ελένη Βερναδάκη, earthenware με λευκό υάλωμα, επιζωγραφισμένo με μαύρο πυρρόχρωμα, ύψος 70 εκ., μήκος 80 εκ., πλάτος 20 εκ., 2006. Φωτ. Αρχείο Ελένης Βερναδάκη
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ελένη Βερναδάκη, έργο της σειράς «Πανιά», stoneware, 17 x 51 x 41 εκ., 1980. Φωτ. Αντώνης Τσούλος
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ελένη Βερναδάκη, hard earthenware, επιζωγραφισμένο με μαύρο οξείδιο, μήκος 20 εκ., 2010.Φωτ. Λεωνίδας Κουργιαντάκης
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ελένη Βερναδάκη, earthenware με λευκό υάλωμα, επιζωγράφιση με μαύρο πυρρόχρωμα και ένθετη διακόσμηση, διάμετρος 50 εκ., 2003-2004.Φωτ. Αρχείο Ελένης Βερναδάκη


Γεννημένη στα Χανιά το 1933, σπούδασε στο Hammersmith College of Art and Architecture του Λονδίνου και με την επιστροφή της στην Ελλάδα παρουσίασε το 1961 την πρώτη της ατομική έκθεση έργων.


Τα χρόνια που ακολούθησαν έμελλε να ακολουθήσει μια δυναμική και δημιουργική πορεία με χαρακτηριστικά το ελεύθερο πνεύμα και τη μοντέρνα ματιά. Υπήρξε στενή συνεργάτις του Γιάννη Μόραλη τόσο στην εκτέλεση των δικών του κεραμικών όσο και σε όλες τις κατασκευές έργων του σε δημόσιους χώρους. Συνεργάστηκε επίσης με τον Παναγιώτη Τέτση στην εκτέλεση της τοιχογραφίας της αίθουσας τελετών του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, ενώ στο ενεργητικό της έχει κι άλλα δημόσια τοιχογραφικά έργα σε συνεργασία με αρχιτέκτονες.

Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ελένη Βερναδάκη, earthenware με λευκό υάλωμα, επιζωγράφιση με μαύρο πυρρόχρωμα και ένθετη διακόσμηση, διάμετρος 40 εκ., 2003-2004.Φωτ. Αρχείο Ελένης Βερναδάκη


Εκτός από την κεραμική, κατά διαστήματα έχει δουλέψει σε μεγάλης κλίμακας κατασκευές με διάφορα υλικά, όπως το μέταλλο, το μάρμαρο, το πλεξιγκλάς και το δέρμα. Κατά καιρούς έχει χρησιμοποιήσει μοτίβα που προέρχονται κυρίως από τη μεγάλη τοπική κεραμική παράδοση, ανανεώνοντας όμως το μορφοπλαστικό της λεξιλόγιο, και είναι είτε ανεικονικά είτε παραπέμπουν σε οργανικά στοιχεία. Στην πολύχρονη καλλιτεχνική της πορεία δημιούργησε εκατοντάδες κεραμικά αντικείμενα-φόρμες, δουλεύοντας πάνω σε αρχιτεκτονικές εφαρμογές της κεραμικής, προεκτείνοντας την έρευνα στο χειροποίητο καλλιτεχνικό αντικείμενο και δίνοντας νέα πνοή στην καλλιτεχνική κεραμική της Ελλάδας. Βεβαίως, είναι σημαντικό να πούμε ότι η συμβολή της στον εμπλουτισμό και τη δημιουργική ανανέωση των εφαρμοσμένων τεχνών είχε διεθνή χαρακτήρα.


Ερεύνησε τα όρια και την έννοια της κεραμικής τέχνης και του χειροποίητου καλλιτεχνικού αντικειμένου και κατόρθωσε να υπερβεί τη διάκριση αφενός μεταξύ του τι θεωρούνταν «υψηλή» και τι «ελάσσονα» τέχνη και αφετέρου μεταξύ χρηστικού και μη χρηστικού αντικειμένου. Υπό τη δική της διεύθυνση, άλλωστε, το Μορφολογικό Κέντρο Αθηνών - adc αποτέλεσε σημείο αναφοράς και πυρήνα δημιουργίας, προβολής και προώθησης έργων, αναδεικνύοντας χειροποίητα καλλιτεχνικά αντικείμενα.
Υπήρξε σύντροφος του εμπνευσμένου πολεοδόμου-μηχανικού Νίκου Παπαδάκη (ιδρυτή της αίθουσας τέχνης «Πολυπλάνο», του περιοδικού «Σήμα» αλλά και μιας από τις πρώτες σχολές σχεδίου και διακόσμησης στην Ελλάδα, του Κέντρου Τεχνολογικών Εφαρμογών), ένας άνθρωπος που άφησε τη σφραγίδα του στην εικαστική σκηνή της Μεταπολίτευσης.

Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ελένη Βερναδάκη, επιτοίχια κεραμική σύνθεση στον Κρατικό Αερολιμένα Αθηνών (Ανατολικό Terminal), 3 x 14 μέτρα, 1967-1969. Φωτ. Αρχείο Ελένης Βερναδάκη
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Άποψη από την ατομική έκθεση της Ελένης Βερναδάκη στην αίθουσα τέχνης «Facchetti», Παρίσι 1979.Φωτ. Αρχείο Ελένης Βερναδάκη
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ελένη Βερναδάκη, earthenware με λευκό υάλωμα, επιζωγράφιση με μαύρο πυρρόχρωμα και ένθετη διακόσμηση, διάμετρος 34 εκ., 2003-2004.Φωτ. Αρχείο Ελένης Βερναδάκη
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ελένη Βερναδάκη, earthenware με λευκό υάλωμα, επιζωγράφιση με μαύρο πυρρόχρωμα και ένθετη διακόσμηση, διάμετρος 34 εκ., 2003-2004.Φωτ. Αρχείο Ελένης Βερναδάκη
Ένα λεύκωμα και μια προβολή για τη σημαντικότερη Eλληνίδα κεραμίστρια Facebook Twitter
Ελένη Βερναδάκη, earthenware με λευκό υάλωμα, επιζωγράφιση με μαύρο πυρρόχρωμα και ένθετη διακόσμηση, διάμετρος 34 εκ., 2003-2004.Φωτ. Αρχείο Ελένης Βερναδάκη

 

Info:

Ελένη Βερναδάκη 1095°C

12/10/2016

Μουσείο Μπενάκη
Κτήριο Οδού Πειραιώς

20:00

Είσοδος ελεύθερη

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ