Ο Άκραμ Καν κάνει την "Ζιζέλ" κορίτσι του 21ου αιώνα

Ο Άκραμ Καν κάνει την "Ζιζέλ" κορίτσι του 21ου αιώνα Facebook Twitter
Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού Μπαλέτου της Αγγλίας, Tamara Rojo στο κέντρο της ομάδας των χορευτών, κατά τη διάρκεια πρόβας
0

Οι "Τimes" το έχουν χαρακτηρίσει ως ένα από τα πιο σημαντικά πολιτιστικά γεγονότα του έτους και αν κρίνει κανείς από τα πρώτα βίντεο πρόβας που έχουν δοθεί στη δημοσιότητα, έτσι θα είναι: η "Ζιζέλ", ένα ανυπέρβλητο κλασικό έργο και η μεταφορά του στο σήμερα είναι το εγχείρημα του ταλαντούχου χορογράφου με Άκραμ Καν με το Εθνικό Μπαλέτο της Αγγλίας, ενώ η πολυαναμενόμενη πρεμιέρα του στις 27 Σεπτεμβρίου είναι αυτό που συζητιέται στους καλλιτεχνικούς κύκλους. 

Ο 42χρονος Καν που δεν κρύβει τον ενθουσιασμό του για την προσέγγιση στην κλασική "Ζιζέλ" δημοσιεύοντας φωτογραφίες και βίντεο από τις πρόβες στο Instagram, έχει ήδη μιλήσει για ένα εμπνευσμένο έργο, που θα γεμίσει τα μάτια των θεατών με εικόνες. Και φυσικά δεν επαναπαύθηκε μόνο στη χορογραφία και τις ικανότητες των συνεργατών του, αλλά και στο ταλέντο του φημισμένου εικαστικού Tim Yip, που υπογράφει τόσο τα σκηνικά, όσο και τα κοστούμια του μπαλέτου. 

Aυτή ακριβώς η παράσταση είναι ένα τεράστιο στοίχημα για τη διεύρυνση του κλασικού ρεπερτορίου στο μεγαλύτερο δυνατό κοινό και σε κοινό που πέρα από συντηρητικές επιλογές διψά για ένα νέο όραμα.

Ομοίως, ο συνθέτης και μουσικός παραγωγός Vincenzo Lamagna προσάρμοσε την αυθεντική σύνθεση του Adolphe Adam, στη νέα ματιά που φέρνει στο έργο η ματιά του Καν και που θα συνοδεύει ζωντανά από τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Αγγλίας τη χορογραφία του μπαλέτου. Μία μικρή γεύση από την παράσταση, της οποίας τα εισιτήρια έχουν γίνει ανάρπαστα, δίνεται από τα βίντεο πρόβας, όπου κυριαρχεί η χορογραφία και τα πρόσωπα της καλλιτεχνικής διευθύντριας του Εθνικού Μπαλέτου της Αγγλίας, Tamara Rojo και του ταλαντούχου χορευτή Isaac Hernandez. 

 

Ειδικώς, για τη Rojo, όλο αυτό, αυτή ακριβώς η παράσταση είναι ένα τεράστιο στοίχημα για τη διεύρυνση του κλασικού ρεπερτορίου στο μεγαλύτερο δυνατό κοινό και σε κοινό που πέρα από συντηρητικές επιλογές διψά για ένα νέο όραμα, κάτι που ευαγγελίζεται η ίδια από την πρώτη μέρα που ανέλαβε ως επικεφαλής του διεθνούς φήμης βρετανικού μπαλέτου.

 

Σε ό,τι αφορά τη  δραματουργική προσαρμογή του κλασικού έργου έχει η επιμέλεια ανήκει στη Ruth Little, ενώ στον σχεδιασμό και τη σκηνοθεσία των φωτισμών βρίσκεται ο πολυτάλαντος και βραβευμένος με Τόνι, Mark Henderson.

 

Η υπόθεση του κλασικού αυτού έργου περιστρέφεται γύρω από τον έρωτα της νεαρής χωρικής "Ζιζέλ" για τον κόμη Αλμπρεχτ. Όλα μοιάζουν ειδυλλιακά: εκείνος της εμφανίζεται ως επίσης ταπεινής καταγωγής, πολύ σύντομα όμως, Ζιζέλ θα ανακαλύψει την αριστοκρατική καταγωγή του, τον αρραβώνα του με μια άλλη γυναίκα, θα χάσει τα λογικά της, θα βάλει τέλος στη ζωή της.

Στο δάσος, καραδοκούν τα βίλι (Wilis), πνεύματα νεαρών γυναικών, που προδομένες από τον αγαπημένο τους, μεταμορφώθηκαν σε ξωτικά και καταδιώκουν κάθε άνδρα. Τον υποχρεώνουν να μπλέξει μαζί τους σε μία φρενίτιδα χορού, μέχρι τον θάνατο. Όταν ο μεταμελημένος για το ψέμα και τη διπλή ζωή του, Άλμπρεχτ θα επισκεφθεί τον τάφο της Ζιζέλ, τα βίλι θα τον παρασύρουν σ' αυτόν τον θανάσιμο χορό, όμως εκείνη θα κάνει και πάλι την εμφάνιση της, βοηθώντας τον να μείνει στη ζωή μέχρι την αυγή οπότε και λήγει η κυριαρχία των ξωτικών στο δάσος.

Για την πραγματική ιστορία της δημιουργίας του έργου, ας σημειωθεί ότι οι Τεοφίλ Γκοτιέ και Ζιλ Ανρί Βερνουά ντε Σαιν Ζορζ πήραν έμπνευση από το δίπρακτο μπαλέτο που γέννησε το δοκίμιο του Χάινριχ Χάινε, με ευθείες αναφορές σε μύθους σλαβικής προέλευσης.

Ο Σαρλ Αντόλφ Αντάμ (1803 - 1856) συνέθεσε τη μουσική της «Ζιζέλ», εμβληματική για τα θρυλικά pas de deux της κορυφαίας του χορού, που μέσα στα χρόνια έχουν εμπνεύσει χορεύτριας, όπως η Γκρίζι, η Γκορσένκοβα, η Πάβλοβα, κ.α.

 

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ