Ενώνοντας τα κομμάτια της τέχνης του Turner στο MET

Ενώνοντας τα κομμάτια της τέχνης του Turner στο MET Facebook Twitter
0

 

Ενώνοντας τα κομμάτια της τέχνης του Turner στο MET Facebook Twitter
Whalers, Joseph Mallord William Turner (British, London 1775–1851 London)


Μια ενδιαφέρουσα έκθεση πραγματοποιείται στο Metropolitan Museum of Art της Νέας Υόρκης, που κατάφερε για πρώτη φορά να ενώσει τη σειρά των τεσσάρων πινάκων του διάσημου Βρετανού ζωγράφου τοπίων Joseph Mallord William Turner (1775-1851) που έχουν σαν θέμα τους σκηνές φαλαινοθηρίας. Στην έκθεση που έχει τίτλο "Turner's Whaling Pictures" ο επισκέπτης θα δει τον πίνακα του Turner που ανήκει στο μουσείο -από την αγορά του οποίου συμπληρώνονται 120 χρόνια- μαζί με άλλους τρεις που δάνεισε η Tate Britain του Λονδίνου, καθώς και μερικές σχετικές με το θέμα υδατογραφίες. Οι πίνακες συγκαταλέγονται ανάμεσα στις τελευταίες θαλασσογραφίες που παρουσίασε δημόσια ο Turner, για τον οποίο η θάλασσα ήταν μια επική σκηνή στην οποία μπορούσε να συλλάβει τις πολιτικές, εμπορικές και πολιτιστικές δυνάμεις που διαμόρφωσαν την ιστορία του έθνους του. Όταν πρωτοπαρουσιάστηκαν ανά δύο στη Βασιλική Ακαδημία του Λονδίνου το 1845 και 1846, προκάλεσαν σύγχυση στους κριτικούς με τα «θυελλώδη κύματα» από πινελιές και χρώμα, που απειλούσαν να συσκοτίσουν το μοτίβο, τελικά όμως κέρδισαν τον θαυμασμό για τη συνολική τους λάμψη και τη ζωντάνια.

Η πιο απτή κληρονομιά των έργων του Turner με θέμα την φαλαινοθηρία είναι μια νέα εικαστική γλώσσα που έμελλε να αλλάξει τα κριτήρια της σύγχρονης ζωγραφικής


Η έκθεση κλείνει με τη δελεαστική πιθανότητα ο Turner να έχει επηρεάσει έναν άλλο μεγάλο θιασώτη της φαλαινοθηρίας που έζησε την ίδια εποχή, τον Χέρμαν Μέλβιλ. Ο Αμερικανός μυθιστοριογράφος και πρώην φαλαινοθήρας επισκέφθηκε το Λονδίνο λίγο πριν ξεκινήσει να γράφει τον «Μόμπυ Ντικ» και χωρίς να είναι βέβαιο ότι είδε το έργα, αναμφισβήτητα γνώριζε γι΄αυτά. Η εκτενής περιγραφή μιας τοιχογραφίας στο μυθιστόρημα μοιάζει ύποπτα με τους πίνακες του Turner κι έχει πείσει ορισμένους μελετητές ότι ο Μέλβιλ ήξερε από πρώτο χέρι το έργο του καλλιτέχνη. Η έκθεση δίνει στους φιλότεχνους τη δυνατότητα να κρίνουν οι ίδιοι κατά πόσο ο Βρετανός ζωγράφος αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για ένα από τα κορυφαία επιτεύγματα της αμερικανικής λογοτεχνίας. Όπως και να έχει, σύμφωνα με την καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης Mary Tompkins Lewis «η πιο απτή κληρονομιά των έργων του Turner με θέμα την φαλαινοθηρία είναι μια νέα εικαστική γλώσσα που έμελλε να αλλάξει τα κριτήρια της σύγχρονης ζωγραφικής».

Ενώνοντας τα κομμάτια της τέχνης του Turner στο MET Facebook Twitter
Whalers, Joseph Mallord William Turner (British, London 1775–1851 London)
Ενώνοντας τα κομμάτια της τέχνης του Turner στο MET Facebook Twitter
Whalers (Boiling Blubber) Entangled in Flaw Ice, Endeavouring to Extricate Themselves, Joseph Mallord William Turner (British, London 1775–1851 London)
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ