Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν

Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν Facebook Twitter
1

Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν Facebook Twitter
Το εξώφυλλο του LIFE, που κυκλοφόρησε στις 5 Ιανουαρίου 1959, με έγχρωμη φωτογραφία από τον Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν. Μάλιστα, το όνομα του θρυλικού φωτογράφου δεν φαίνεται πουθενά στο εξώφυλλο.

 

[Επιμέλεια: Αλέξανδρος Διακοσάββας]

Ο Γάλλος φωτογράφος Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν (1908-2004) ήταν από τους πιο επιδραστικούς στην ιστορία της όγδοης τέχνης. Το φωτορεπορτάζ, έτσι όπως το γνωρίζουμε σήμερα, χρωστάει πολλά από τα χαρακτηριστικά του στη δουλειά του Καρτιέ Μπρεσόν τη δεκαετία του '30 και ειδικότερα στη μεθοδολογία που ανέπτυξε μαζί με τους Ρόμπερτ Κάπα και Ντέβιντ Σίμουρ («Chim»): ατέλειωτα ταξίδια πάντα με την κάμερα ανά χείρας, η αναζήτηση νοήματος τόσο σε στιγμές αναταραχής όσο και στην καθημερινή ηρεμία και ένα αδιάκοπο κυνήγι για στιγμιότυπα που δεν επαναλαμβάνονται, ενσταντανέ και κινήσεις που λένε απλά μία ιστορία την οποία καμία κινούμενη εικόνα ή γραπτό κείμενο δεν μπορεί να περιγράψει καλύτερα. Η λεγόμενη «αποφασιστική στιγμή», εκείνο το κλάσμα του δευτερολέπτου όπου μια ζωντανή σκηνή παρουσιάζεται στον φωτογράφο και αυτός βασίζεται στο ένστικτο και την εμπειρία του για να ξέρει πότε πρέπει να πατήσει το κλικ.

Μάλιστα, ο Καρτιέ Μπρεσόν σπάνια τραβούσε φωτογραφίες σε έγχρωμο φορμά, ενώ φρόντιζε να καταστρέφει όλα τα έγχρωμα αρνητικά του, αφήνοντας πίσω του μια σχεδόν αποκλειστικά ασπρόμαυρη κληρονομιά σε όλους τους επιγόνους του. Η αποκάλυψη ότι υπήρχαν και έγχρωμες επαγγελματικές δουλειές του λοιπόν έχει τεράστια σημασία. 

Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν Facebook Twitter
Το άρθρο «Η Κόκκινη Κίνα στοιχηματίζει για ένα μέλλον», με φωτογραφίες από τον Καρτιέ Μπρεσόν
Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν Facebook Twitter
Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν Facebook Twitter

Ένα από τα σημαντικότερα έγχρωμα πρότζεκτ του καλλιτέχνη είναι μία ανάθεση του 1958 από το περιοδικό LIFE. Ένα τετράμηνο ταξίδι 7.000 μιλίων μέσα στην αχανή κομμουνιστική Κίνα, την περίοδο που η χώρα έκανε σπασμωδικά όσο και αποφασιστικά βήματα μπροστά, καθώς εισαγόταν στη βιομηχανοποίηση και τον κολεκτιβισμό υπό την ηγεσία του Μάο. «Με τη διορατικότητα που τον έκανε διάσημο, ο Καρτιέ Μπρεσόν παρουσιάζει πώς οι Κινέζοι δρουν και ζουν σε ατομικό επίπεδο, μέσα στο καταπιεστικό καθεστώς που τους έχει επιβληθεί», εξηγούσε το συνοδευτικό κείμενο του LIFE.

Το μήνυμα του περιοδικού προς τους αναγνώστες του στις αρχές του 1959 είναι σαφές: Οι φωτογραφίες του Καρτιέ Μπρεσόν, έγχρωμες ή ασπρόμαυρες, αποδεικνύουν ότι ο καλλιτέχνης στη μακρόχρονη καριέρα του πάντα έψαχνε και πάντα έβρισκε εκείνες τις ανεπανάληπτες «αποφασιστικές στιγμές».

Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν Facebook Twitter
Εορτασμοί για την ολοκλήρωση του φράγματος στους τάφους των Μινγκ. Η φωτογραφία τραβήχτηκε από τον ίδιο τον Καρτιέ Μπρεσόν, από την κορυφή του φράγματος.
Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν Facebook Twitter
(Αριστερά:) Βουδιστές με άνθη λωτού γιορτάζουν την ένατη επέτειο από την ίδρυση της Κομμουνιστικής Κίνας, σε παρέλαση στο Πεκίνο
Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν Facebook Twitter
Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν Facebook Twitter
Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν Facebook Twitter
Η «Κόκκινη Κίνα» του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν Facebook Twitter

[via]

Design
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Design / Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Πιάτα, φλιτζάνια, βάζα και λάμπες που σε κάνουν να θες να τους τραπεζώσεις όλους. Έντονα, χαριτωμένα, λαχταριστά αντικείμενα που μετατρέπουν το τραπέζι σου σε μια ολοκληρωμένη εμπειρία ευτυχίας.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Οι Αθηναίοι / Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Ως παιδί, σχεδίαζε δρόμους στην άμμο. Αργότερα, υπερασπίστηκε την αρχιτεκτονική ως τέχνη ζωής. Με τη σύντροφο και συνεργάτιδά του Σουζάνα έζησαν μια ζωή όπου το «εγώ» έγινε «εμείς», μέχρι την απώλειά της που τον σημάδεψε βαθιά. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Mattias Adolfsson: «Η έμπνευση με χτυπάει σαν κεραυνός, από το πουθενά»

Design / Mattias Adolfsson: Μιλώντας με έναν κορυφαίο εικονογράφο της εποχής

Δυο-τρεις κουβέντες με τον διακεκριμένο Σουηδό γραφίστα και εικονογράφο, έναν από τους «υψηλούς προσκεκλημένους» του φετινού 7ου LAComicsFestival, που θα γίνει στη Λάρισα από τις 5 ως τις 7 Σεπτεμβρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια