Η αδυσώπητη κριτική του Μπέρνχαρντ στην πολιτιστική βιομηχανία της Αυστρίας, σε μια θαυμάσια παράσταση στο Εθνικό

Η αδυσώπητη κριτική του Μπέρνχαρντ στην πολιτιστική βιομηχανία της Αυστρίας, σε μια θαυμάσια παράσταση στο Εθνικό Facebook Twitter
Χωρισμένο σε δύο πράξεις, και σε ισάριθμους σκηνικούς τόπους (το καμαρίνι της σοπράνο και το ακριβό ρεστοράν «Οι τρεις Ουσάροι»), το έργο του Μπέρνχαρντ είναι καθόλα προκλητικό... Φωτό: Karol Jarek
0

Η τέχνη και η επιστήμη στο νεκροτομείο

 

Σύμπτωση, θα πεις, αλλά οι συσχετισμοί έχουν ενδιαφέρον. Τη «Θεωρία του Νας» στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού, που κατέβηκε προτού ολοκληρώσει τον κύκλο της, διαδέχτηκε τo έργο «Ο Αδαής και ο Παράφρων» του Τόμας Μπέρνχαρντ, έργο του οποίου η πρώτη παράσταση στο Φεστιβάλ του Ζάλτσμπουργκ στις 29 Αυγούστου 1972, με πρωταγωνιστή τον σπουδαίο Μπρούνο Γκαντς, ήταν και η τελευταία. Ο σκηνοθέτης της, Κλάους Πάιμαν, ήθελε λίγο πριν από το τέλος του έργου να σβήσουν εντελώς τα φώτα του θεάτρου, ακόμη και τα φώτα ασφαλείας. Η διεύθυνση του θεάτρου αρνήθηκε την καλλιτεχνική ιδιοτροπία, χάριν της τήρησης των κανόνων ασφάλειας αλλά και της ασφάλειας των θεατών αυτής καθαυτήν, και τα πράγματα οδηγήθηκαν σε αδιέξοδο. Το γεγονός προκάλεσε πολλές αντιδράσεις και πλήθος δημοσιευμάτων και ανταποκρίσεων από τα ΜΜΕ με αντικρουόμενα επιχειρήματα.


Στον... «ορυμαγδό» οργισμένων σχολίων στα ΜΜΕ από ανθρώπους άσχετους προς τη θεατρική τέχνη, που βρήκαν θέμα κατάλληλο για λαϊκίστικες κορώνες, οφείλεται και το άωρο κατέβασμα της «Θεωρίας του Νας». Όσοι έσπευσαν να καταγγείλουν την επιλογή, προφανώς αγνοούν τις εξελίξεις στους σύγχρονους θεατρικούς κώδικες, όπως και ότι στο θέατρο-ντοκουμέντο, που έκαναν ιδιαιτέρως γνωστό τα τελευταία 15 χρόνια οι Rimini Protokoll, σκηνικό κείμενο και παράσταση βασίζεται στις αυτοβιογραφικές μαρτυρίες. Στη Γερμανία που αγαπάμε να μισούμε, αντιθέτως, εν μέσω μάλιστα μιας περιόδου που η φασιστική ιδεολογία και τα επιθετικά ένστικτα έχουν αφυπνιστεί λόγω και του προσφυγικού/μεταναστευτικού προβλήματος, μεγάλα θέατρα, πολιτιστικοί οργανισμοί και ο δήμαρχος του Βερολίνου χρηματοδοτούν παράσταση των Rimini Protokoll που εξετάζει το πρόβλημα του βιβλίου του Χίτλερ «Ο Αγών μου» και του τι μπορεί να σημαίνει η επί δεκαετίες συμβολική απαγόρευση της έκδοσής του στη Γερμανία (το copyright έληξε το 2015). Αν μη τι άλλο, εκεί αναγνωρίζεται στους καλλιτέχνες το δικαίωμα να ψάξουν θέματα επώδυνα, που συνδέονται με σκοτεινές σελίδες της Ιστορίας, και να τα αντιμετωπίσουν με τόλμη από σκηνής.

Η δραματουργική ευφυΐα του συγγραφέα αποδεικνύεται από το γεγονός ότι τον κύριο όγκο του λόγου εκφέρει ένας φιλότεχνος ιατροδικαστής, του οποίου οι σκέψεις για την όπερα, το θέατρο και τη μουσική εντάσσονται σ' ένα άτυπο μάθημα νεκροψίας που δίνει στον (αλκοολικό) πατέρα της σοπράνο, ενόσω την περιμένουν να έρθει για την παράσταση.


Τολμηρή ήταν και η επιλογή του Γιόσεφ Κάουτ, προέδρου στο Φεστιβάλ του Ζάλτσμπουργκ, να εντάξει στο πρόγραμμα της διοργάνωσης του 1972 ένα έργο που καταγγέλλει αδυσώπητα το σύστημα της πολιτιστικής βιομηχανίας της Αυστρίας (βασικό πυλώνα της οικονομίας της λόγω τουρισμού), μαζί και τον κόσμο που εργάζεται ή αποτελεί το κοινό του εν λόγω σοβαρού φεστιβάλ. Ο Μπέρνχαρντ ποτέ δεν αυτολογοκρίθηκε και η κριτική ματιά στο «Ο Αδαής και ο Παράφρων» είναι βιτριολική είτε αφορά τις καλλιτεχνικές σελίδες των εφημερίδων (Πάντα τα ίδια σκατά / κάποιος σαν κι εμένα πάντοτε αηδιάζει / με την καθημερινή πληθώρα συναισθηματισμών στις σαβουροφυλλάδες) είτε τους εκπαιδευτικούς μηχανισμούς που τροφοδοτούν με καλλιτέχνες την αγορά της κλασικής μουσικής και της όπερας (οι Ακαδημίες είναι επανδρωμένες με ακαδημαϊκούς εκμεταλλευτές / κατά το πλείστον έχουν διαβρωθεί από τον τσαρλατανισμό / κάθε δεύτερος καθηγητής φωνητικής είναι τσαρλατάνος). Υπό το πρίσμα αυτό, η επανάληψη για πολλοστή φορά της ίδιας όπερας, στην ίδια ή σε διαφορετική σκηνική εκδοχή, εντάσσεται στο πλαίσιο μιας καλλιτεχνικής φάμπρικας, η λειτουργία της οποίας αδειάζει από σημασία και αξία τη μεμονωμένη «καλλιτεχνική» ερμηνεία. Η ηρωίδα του έργου του Μπέρνχαρντ, διάσημη σοπράνο κολορατούρα, έχει ερμηνεύσει 222 φορές τον ρόλο της «Βασίλισσας της Νύχτας στην όπερα του Μότσαρτ «Μαγικός Αυλός» – έχοντας κατακτήσει το τίποτα της κορυφής, δεν αντέχει να «μπαινοβγαίνει στα λυρικά θέατρα», να καταπονεί «με την αλύπητη στάση της» τον εαυτό της καθώς προσπαθεί διαρκώς να ανταποκριθεί στην απαίτηση για εξαιρετικές επιδόσεις, να υφίσταται τις μηχανορραφίες του σιναφιού. Ασφυκτιά από τη «βρομιά της κοινής γνώμης / από την θανάσιμη αναρμοδιότητά της» και από τον κόσμο της κουλτούρας, «αυτό το βουνό από σκατά πάνω στο οποίο ευδοκιμούν οι θεατρόφιλοι και οι φιλόμουσοι».


Χωρισμένο σε δύο πράξεις, και σε ισάριθμους σκηνικούς τόπους (το καμαρίνι της σοπράνο και το ακριβό ρεστοράν «Οι τρεις Ουσάροι»), το έργο του Μπέρνχαρντ είναι καθόλα προκλητικό. Η δραματουργική ευφυΐα του συγγραφέα αποδεικνύεται από το γεγονός ότι τον κύριο όγκο του λόγου εκφέρει ένας φιλότεχνος ιατροδικαστής, του οποίου οι σκέψεις για την όπερα, το θέατρο και τη μουσική εντάσσονται σ' ένα άτυπο μάθημα νεκροψίας που δίνει στον (αλκοολικό) πατέρα της σοπράνο, ενόσω την περιμένουν να έρθει για την παράσταση. Η επιστήμη και η τέχνη υπό το κριτικό βλέμμα αυτού που ασχολείται με πτώματα!

Η αδυσώπητη κριτική του Μπέρνχαρντ στην πολιτιστική βιομηχανία της Αυστρίας, σε μια θαυμάσια παράσταση στο Εθνικό Facebook Twitter


Ο ιατροδικαστής μιλάει την επιστημονική ιδιόλεκτο, ακατάληπτη σε όσους δεν έχουν κάνει σχετικές σπουδές, μέσω της οποίας ο συγγραφέας καταθέτει τον προβληματισμό του για την Ιατρική – μελετώντας ιστούς και όργανα, «δεν μπορεί να έχει απολύτως καμία σχέση με τον άνθρωπο». Διόλου τυχαία ο Μπέρνχαρντ βάζει τον ήρωά του να ξεκινά το μάθημα νεκροψίας από τον εγκέφαλο, από το κέντρο δηλαδή της συνείδησης, της σκέψης, της μνήμης, των συναισθημάτων, της ομιλίας. Η επιστημονική γλώσσα αντικειμενοποιεί τον άνθρωπο και ο γιατρός αντιμετωπίζει τους ανθρώπους σαν «περιπτώσεις». Κάτι ανάλογο συμβαίνει με τον καλλιτέχνη. Η διαρκής ενασχόληση με την τέχνη του και η εμπλοκή σε αενάως επαναλαμβανόμενες παραστάσεις τον απομονώνουν σ' έναν μικρόκοσμο εντός του οποίου αδυνατεί να διακρίνει το «γιατί» της κάθε καλλιτεχνικής πρότασης. Το έχει διατυπώσει, άλλωστε, ο Μπέρνχαρντ ξεκάθαρα: «Ούτως ή άλλως, βρίσκω εντελώς παράλογο να αποδίδει ένας ηθοποιός κάθε βράδυ με την ίδια πνευματική ένταση, να εκδηλώνει το ίδιο καλλιτεχνικό πάθος. Εκτός αν έχει μια κάποια βιολογική ή νοητική ανεπάρκεια» («Ο άγνωστος Τόμας Μπέρνχαρντ», συλλογικό, εκδ. Νάρκισσος, 2005).


Δεν ξέρω τι απαντά σ' αυτό ο Γιάννος Περλέγκας που σκηνοθέτησε την πιο ενδιαφέρουσα, πλήρη σε όλα τα στοιχεία της παράσταση του φετινού χειμώνα (έως τώρα, τουλάχιστον) και ερμηνεύει τον, εξοντωτικού μεγέθους και δυσκολίας, ρόλο του ιατροδικαστή. Και μόνο η αποστήθιση των ιατροδικαστικών περιγραφών αποτελεί ερμηνευτική υπέρβαση – κι αυτή δεν συμβαίνει αν δεν υπάρχει από κάτω ένα ασίγαστο πάθος το οποίο ούτε αμείβεται ούτε και δικαιώνεται από παραστάσεις συνολικής διάρκειας μικρότερης του ενός μήνα. Είναι άθλος πώς, ενώ ο ίδιος κρατάει τον θηριώδη ρόλο, μπόρεσε να οδηγήσει τους άλλους τρεις ηθοποιούς (τον Χρήστο Μαλάκη στον ρόλο του πατέρα, την Ανθή Ευστρατιάδου στην καλύτερη ερμηνεία της καριέρας της, τον Γιάννη Καπελέρη στους δύο δευτερεύοντες ρόλους) και να στήσει μια παράσταση που μοσχομυρίζει θέατρο.


Συνήθως, λόγω της περιορισμένης έκτασης που έχει η θεατρική στήλη, αναφέρομαι στους βασικούς συντελεστές των παραστάσεων. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, όμως, εκτός από τα σκηνικά και τα κοστούμια της Λουκίας Χουλιάρα και τους φωτισμούς του Νίκου Βλασόπουλου, οφείλω να αναφέρω την Εύη Ζαφειροπούλου για το μακιγιάζ και τον Χρόνη Τζήμο για τις κομμώσεις. Και, βέβαια, ειδική μνεία αξίζει ο Γιώργος Δεπάστας για τη μετάφρασή του. Το ότι ο ίδιος υπήρξε πρώην ιατροδικαστής επέτρεψε να μεταφραστεί ένα θαυμάσιο έργο, που, λόγω των εκτενών ιατροδικαστικών περιγραφών, θα ήταν απροσπέλαστο. Μπράβο σε όλους!


Καταλαβαίνω την κριτική του Γενς Τίσμαρ όταν γράφει (όπ. πρ., σελ. 45): «Η ισοπεδωτική, η άνευ όρων απόρριψη των δεδομένων του κόσμου τούτου απαξιώνει την ουσία της κριτικής του Μπέρνχαρντ. Εκείνη, εξάλλου, η ναρκισσευόμενη, αλαζονική μεμψιμοιρία τάσσεται, θαρρώ, αλληλέγγυα με την αισθηματική ωραιοπάθεια, με όσους δηλαδή εκ των αναγνωστών εντρυφούν στην κοινωνική τους απομόνωση». Από τη στιγμή, ωστόσο, που το έργο ενός συγγραφέα εμπνέει παραστάσεις σαν κι αυτή του Γιάννου Περλέγκα στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού, η κριτική επί του πρωτοτύπου αποδεικνύεται άκυρη.

Η αδυσώπητη κριτική του Μπέρνχαρντ στην πολιτιστική βιομηχανία της Αυστρίας, σε μια θαυμάσια παράσταση στο Εθνικό Facebook Twitter
Η αδυσώπητη κριτική του Μπέρνχαρντ στην πολιτιστική βιομηχανία της Αυστρίας, σε μια θαυμάσια παράσταση στο Εθνικό Facebook Twitter

Info:

Ο Αδαής και ο Παράφρων

Μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας
Σκηνοθεσία: Γιάννος Περλέγκας
Σκηνικά-κοστούμια Λουκία Χουλιάρα
Κίνηση: Δήμητρα Ευθυμιοπούλου
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Στέλιος Χλιαράς
Βοηθός σκηνογράφου: Γεωργία Μπούρα
Σχεδιαμός μακιγιάζ: Εύη Ζαφειροπούλου
Σχεδιασμός κομμώσεων: Χρόνης Τζήμος

 

Διανομή:
Βασίλισσα της Νύχτας Ανθή Ευστρατιάδου
Κυρία Φάργκο/Σερβιτόρος Βίντερ Γιάννης Καπελέρης
Πατέρας Χρήστος Μαλάκης
Δόκτωρ Γιάννος Περλέγκας


Εθνικό Θέατρο Πειραματική Σκηνή «-1» - Σκηνή «Κατίνα Παξινού»

Πανεπιστημίου 48,Κέντρο
Τηλ : 2103301881

14/02-6/3
Είσ.: € 10

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ