Περπατώντας στην Αθήνα

Περπατώντας στην Αθήνα Facebook Twitter
0
Περπατώντας στην Αθήνα Facebook Twitter

«ας έχει ασημένιους ήχους/ στη μνήμη του ο δρόμος»[1]

 

Σε βρώμικους δρόμους, στα πιο ξεχασμένα μονοπάτια της πόλης που το έδαφός της έχει εισχωρήσει στα οστά μου, που μπορεί να με προδώσει ακόμη και μετά από χίλια χρόνια.. Ακολουθώντας μια πορεία χωρίς πορεία, φορώντας τα ίδια πάντοτε παπούτσια, κάθε μέρα, με βήματα αργά, σε αποστάσεις ασφαλείας, πάντοτε. Είναι ξημερώματα και ένα σκουπιδιάρικο μαζεύει αδιάκριτα σκουπίδια, από φτωχούς και πλούσιους, δίκαιους και άδικους. Μ’ ένα παράδοξο τρόπο τα σκουπίδια συμβάλλουν στην ενότητα, αποτελούν κοινό γνώρισμα μιας πόλης που κατ’ εξοχήν μεροληπτεί, κοινό παρανομαστή όλων της των αντιθέσεων. Ενώνουν τους χωρισμένους κατοίκους  με το χώμα, όπως τα ξεχασμένα δέντρα επιστρέφουν στον αέρα το οξυγόνο, ως μη οφειλόμενο αντίδωρο. Μοιάζει σα να πρέπει να ακολουθήσεις την νυχτερινή πορεία των απορριμμάτων για να καταλάβεις. Τα παπούτσια μεταφέρουν ίχνη ατέλειωτων χιλιομέτρων, την σκόνη εκείνη που μπορεί και σ’ ανεβάζει. Πάντοτε τα ίδια παπούτσια από φόβο μήπως κάποια ελάχιστα ίχνη χαθούν. Αόρατα ίχνη από διαδρομές, από την αναλώσιμη ζωή της πόλης. Τίποτα από τις μεγάλες ιδέες, από τις εικόνες του δημόσιου βίου δεν επιβιώνει σ’ αυτές τις προσωπικές περιπλανήσεις. Τις ανώνυμες διαδρομές που καταφέρνουν με ένα τρόπο -όχι μαγικό- να φροντίζουν τα εγκαταλελειμμένα δέντρα που ασφυκτιούν στις πίσω αυλές, στα στενά πεζοδρόμια. Τις ανώνυμες διαδρομές που καταφέρνουν με ένα τρόπο -όχι μαγικό- να συντηρούν τις παραμελημένες ανεπαίσθητες υπάρξεις, εκείνες που προσφέρουν τo ασήμαντο. Κι ας μη το νοιώθουμε. Τις διαδρομές που τις μαθαίνεις μόνο αν αφεθείς να χαθείς στα θολά παρακλάδια τους.

**

[Η πόλη ένα δάσος με κρυφές λέξεις στην καρδιά του.]

Περπατώντας στην Αθήνα Facebook Twitter

Σ’ ένα σκοτεινό στενό, σ’ έναν αδιέξοδο δρόμο.. τα μικρά και τα ευμετάβλητα, εκείνα που κάθε στιγμή είναι έτοιμα να αφανιστούν, διατηρούν συσσωρευμένη τη μνήμη της πόλης εντός μου. Εκείνα που αποκαλύπτονται και ζωντανεύουν κόσμους κρυφούς σαν αποθηκευμένα αντικείμενα από στιγμές όταν η ζωή αποφασίζει ξαφνικά να αλλάξει πορεία. Την πραγματική πόλη την ανακαλύπτω στην αταξία των αχαρτογράφητων γραμμών της απλωμένης παλάμης της, στα αόρατα σημάδια των δρόμων της μέσα μου. Γιατί όταν περιπλανιέσαι χωρίς λόγο τότε η πόλη σού χαρίζει το πολύτιμο αποτύπωμά της. Κι αντίστροφα όταν ακολουθείς με συγκεκριμένο σκοπό μια προκαθορισμένη πορεία, είναι σαν να προσπαθείς να ψηλαφήσεις τη ζωή φορώντας γάντια.

Σ’ ένα σκοτεινό στενό, σ’ έναν αδιέξοδο δρόμο.. σπίτια ερειπωμένα σαν έρωτες μεγάλοι που από καιρό έχουν ξεφτίσει κι έχουν χάσει την πρώτη τους λάμψη, σαν παροπλισμένα πλοία, σφηνωμένα ανάμεσα σε μια σχισμή του χρόνου και της δειλίας των κληρονόμων τους, δε μπορούν να ξεφύγουν από τα περίεργα βλέμματα που πληγώνουν, που απειλούν. Εκείνα όλα τα αφανή που η πόλη απομνημονεύει επαναλαμβάνοντάς τα μέσα στις ατέλειωτες ανώνυμες ώρες της, στις ατέλειωτες ανώνυμες διαδρομές της, οι κρυφές γωνιές των μπαλκονιών που κανείς δεν νοιάζεται πώς δείχνουν, εκεί που ακουμπούν οι λησμονημένες θλίψεις.

Περπατώντας στην Αθήνα Facebook Twitter
Περπατώντας στην Αθήνα Facebook Twitter

Δρόμοι χωρίς το βάρος λέξεων και ονομάτων να επιβραδύνουν την αναπνοή. Κι όμως κάτι απόμακρο στη νυχτερινή λάμψη της πόλης, μια υποψία ιερότητας στις φοβισμένες ψυχές των ανθρώπων κάποιες φορές τις νύχτες στέκεται ανάμεσα κι εμποδίζει τα περάσματα. Μια παράξενη εκρίζωση της μνήμης που συντελείται υπόγεια: οι ‘αφρόντιστοι χώροι’ που σταδιακά ‘τακτοποιούνται’, τα κελύφη των κτιρίων που απομένουν σαν πετρωμένες μάσκες κρύβοντας πίσω τους ένα αποξενωμένο εαυτό. Μια αισθητική που στο βάθος της υπηρετεί ένα ύπουλο, έναν  ανεπαίσθητο ολοκληρωτισμό.

Σ’ ένα σκοτεινό στενό, σ’ έναν αδιέξοδο δρόμο.. καθώς περπατούσα σα να  τραβήχτηκε ένα ύφασμα απ’ τα μάτια μου και είδα: η πόλη ένα αόρατο κλουβί και όσοι βρίσκονται εντός του ετοιμάζονται κρυφά να δραπετεύσουν, και κείνοι πάλι που απ’ έξω το κοιτούν δεν θέλουν τίποτα άλλο παρά να βρεθούν φυλακισμένοι πίσω από τα συρμάτινα δίχτυα του.

 

Περπατώντας στην Αθήνα Facebook Twitter

 

Διαδρομές που προσωρινά παρηγορούν με την πρόσκαιρη μα βέβαιη αθανασία τους. Διαδρομές που παρακάμπτουν τους περιορισμούς της αρχιτεκτονικής, που γίνονται γόνιμη επίσκεψη στη σιωπή όλων όσων δεν έχουν εκφραστεί ακόμη με  λέξεις. Τις επαναλαμβάνω για να μην νοιώσω την πόλη ξένη εντός μου - μια επίμονη άσκηση μνήμης στους ήχους των δρόμων.

Σ’ ένα σκοτεινό στενό, σ’ έναν αδιέξοδο δρόμο.. μέσα μου αναδύεται αργά μια άλλη πόλη έτοιμη για κάθε συνάντηση, έτοιμη για κάθε αποτυχία. Κάθε μέρα φορώντας τα ίδια πάντοτε παπούτσια στους βρώμικους δρόμους, στα πιο ξεχασμένα μονοπάτια της η Αθήνα απλώνεται μέσα μου τσαλακωμένη, μυστηριώδης, ενδιαφέρουσα, ζωντανή. Κι έτσι καθώς ως τα άκρα μου η χαρμολύπη της με κυριεύει μια άλλη, αόρατη πόλη μού ψιθυρίζει πώς να γευτώ καρπό από το δέντρο της ζωής.



[1] Στίχοι από το ποίημα του Κώστα Μαυρουδή, ‘Επιστρεψιμότητα ή Χριστούγεννα στο Ζάλτσμπουργκ’, Τέσσερεις Εποχές, 2010. 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια έκθεση με φωτογραφίες του Α. Εμπειρίκου που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν 

Φωτογραφία / Φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μια νέα έκθεση

54 φωτογραφίες από το πολύτιμο αρχείο του θα παρουσιαστούν από την Eleftheria Tseliou Gallery, στον χώρο της Τοσίτσα 3, σε μια έκθεση που επιχειρεί να αναδείξει πως υπήρξε εξίσου σημαντικός ως φωτογράφος, όσο και ως ποιητής και ψυχαναλυτής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Το φωτογραφικό έργο της Ανιές Βαρντά σε μια νέα έκθεση/ Το Παρίσι της Ανιές Βαρντά έχει χιούμορ/ Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία/ Το ανορθόδοξο και διψασμένο για ζωή βλέμμα της Ανιές Βαρντά

Φωτογραφία / Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία

Μία νέα έκθεση στο Μουσείο Καρναβαλέ στο Παρίσι παρουσιάζει το ελάχιστα γνωστό φωτογραφικό έργο της σπουδαίας Γαλλίδας σκηνοθέτριας της Νουβέλ Βαγκ, αναδεικνύοντας τη λοξή και χιουμοριστική ματιά της στην πόλη του Παρισιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

Φωτογραφία / Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

«Η ζωή τους γινόταν όλο και πιο δύσκολη. Δεν ήθελαν να πάνε σε οίκο ευγηρίας και κανένας από τους δύο δεν ήθελε να ζήσει χωρίς τον άλλον. Έτσι έφυγαν από τη ζωή μαζί». Η πιο προσωπική φωτογραφία του Martin Roemers
THE LIFO TEAM
Αποτυπώνοντας την ολοκληρωτική χαρά του ποδοσφαίρου σε μια και μόνο στιγμή

Φωτογραφία / Αποτυπώνοντας την έκσταση του ποδοσφαίρου σε μερικά κλικ

Ο φωτογράφος André Coelho βρέθηκε στο στάδιο Nilton Santos στο Ρίο ντε Τζανέιρο, που ήταν γεμάτο με χιλιάδες οπαδούς της Μποταφόγκο που δεν μπόρεσαν να ταξιδέψουν για να δουν την αγαπημένη τους ομάδα από κοντά.
THE LIFO TEAM
Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Νίκος Οικονομόπουλος / Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Σε μια σπάνια συνέντευξή του, ο διεθνούς φήμης φωτογράφος του Magnum μιλά στον M. Hulot για την συναρπαστική φωτογραφική του ανέλιξη και τις σκέψεις του πάνω στα αιώνια διλήμματα της τέχνης του.
M. HULOT
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt

Spyros Rennt / «Το κουίρ είναι το βάρος που σηκώνουμε απέναντι στην κοινωνία που δεν μας αγκαλιάζει»

Φίλοι, γνωστοί, άγνωστοι, εραστές: Στο τέταρτο φωτογραφικό του βιβλίο «Intertwined», ο Έλληνας καλλιτέχνης Spyros Rennt στρέφει το βλέμμα του προς μια πιο ήσυχη πλευρά της κουίρ επαφής.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η Ελλάδα που πρωτοείδα ήταν βουτηγμένη στη φτώχεια» ή «Γνώρισα/πρόλαβα μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». ή «Οι άνθρωποι στα νησιά δεν γνώριζαν καν τι σημαίνει τουρίστας»

Οι Αθηναίοι / «Τώρα η γλώσσα του Οδυσσέα είναι η γλώσσα μου. Και το Αιγαίο είναι η θάλασσά μου»

Γεννημένος στο Σικάγο, η αληθινή αλλαγή στη ζωή του ήρθε όταν ταξίδεψε για πρώτη φορά στα ελληνικά νησιά και την Αθήνα το 1954. Αποτύπωσε φωτογραφικά «τα χρόνια της ελπίδας σε μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». Σήμερα, εκφράζει την ανησυχία του για τα όμορφα τοπία της και τις γειτονιές, όπως η Πλάκα, που «είναι γεμάτες από καταστήματα με σουβενίρ». Ο φιλέλληνας φωτογράφος Ρόμπερτ Μακέιμπ είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι φωτογραφίες της Χλόης Ακριθάκη γίνονται έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Φωτογραφία / Μια έκθεση για τους πολύ προσωπικούς χώρους των καλλιτεχνών

Η έκθεση «Συναντήσεις» της Χλόης Ακριθάκη στο Μουσείο Μπενάκη είναι μια σειρά φωτογραφιών που ξεκινά το 1992, στο ατελιέ του πατέρα της, και φτάνει μέχρι σήμερα, με την ίδια να επισκέπτεται φίλους εικαστικούς κατά τη διάρκεια της δουλειάς τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Φωτογραφία / Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Οι νικητές του δεύτερου ετήσιου Διαγωνισμού Φωτογραφίας Φύσης παρουσιάζουν εκπληκτικές εικόνες που κόβουν την ανάσα και αποκαλύπτουν τη ζωή στον πλανήτη μας. Ο φετινός διαγωνισμός αναδεικνύει τη δύναμη της φωτογραφίας να αποτυπώνει τοπία, την άγρια ζωή και τη λεπτή ισορροπία που διατηρεί τη ζωή στη Γη.
THE LIFO TEAM
«Η ζωή είναι παράξενη και αστεία» - Μία ταινία για τη ζωή και το έργο του σπουδαίου Βρετανού φωτογράφου Martin Parr

Φωτογραφία / Η ζωή και το έργο του φωτογράφου Martin Parr γίνονται ντοκιμαντέρ

«Προσπαθώ να δείξω τα πράγματα που θεωρώ ενδιαφέροντα και μερικές φορές είναι αστεία. Οι άνθρωποι είναι αστείοι, οπότε πώς γίνεται να μην είναι και το έργο αστείο; Δεν θεωρώ τον εαυτό μου χιουμοριστικό φωτογράφο, αλλά η ζωή είναι παράξενη και αστεία».
THE LIFO TEAM