Η απίστευτη ιστορία μιας παλλακίδας που έγινε Αυτοκράτειρα της Κίνας

Η απίστευτη ιστορία μιας παλλακίδας που έγινε Αυτοκράτειρα της Κίνας Facebook Twitter
0

Το 1850, μια σειρά από άμαξες πλησιάζει την Απαγορευμένη Πόλη, μεταφέροντας τριάντα από τις ωραιότερες κοπέλες που είχαν επιλέξει οι απεσταλμένοι του αυτοκράτορα, διατρέχοντας την αυτοκρατορία από άκρη σε άκρη. Οι κοπέλες προορίζονται να ανανεώσουν το χαρέμι του Xianfeng, η λειτουργία του οποίου ρυθμιζόταν από αυστηρό πρωτόκολλο. Ανάμεσα στις κοπέλες βρίσκεται η δεκαεξάχρονη Τσισί, κόρη ενός υπαλλήλου, που επρόκειτο να γίνει η πιο σηµαντική γυναίκα στην κινεζική ιστορία και να κυβερνήσει τη χώρα για δεκαετίες. Τη μυθική ζωή της αυτοκράτειρας Τσισί αφηγείται η διάσημη συγγραφέας των «Αγριόκυκνων», Γιουνγκ Τσανγκ, στο βιβλίο της «Η παλλακίδα που δημιούργησε τη σύγχρονη Κίνα: Η κληρονόμος αυτοκράτειρα Τσισί» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη.


Μια εύνοια της τύχης ήταν αυτή που έκανε την Τσισί με τα «λαμπρά κι εκφραστικά μάτια» να ξεχωρίσει, αν και με βάση την ιεραρχία ήταν παλλακίδα τρίτης κατηγορίας: ήταν η μόνη που κατάφερε να χαρίσει στον αυτοκράτορα έναν γιο, πριν αυτός πεθάνει το 1861. Το πεντάχρονο αγόρι στέφεται αυτοκράτορας, η ίδια όμως με βάση το πρωτόκολλο έχει ήδη διωχθεί από τον πυρήνα της Απαγορευμένης Πόλης. Δεν θα μείνει για πολύ με σταυρωμένα χέρια: θα ανατρέψει με πραξικόπημα τους αντιβασιλείς που είχε ορίσει ο σύζυγός της, φοβούμενος ότι εκείνη θα παρεμβαίνει στην κυβερνητική εξουσία, και θα πάρει τις τύχες της Κίνας στα χέρια της για τα περισσότερα από τα επόμενα 47 χρόνια.

Η Γιουνγκ Τσανγκ, γι' αυτή την εγκεκριμένη βιογραφία, βασίζεται σε αρχεία και στοιχεία που δεν ήταν διαθέσιµα ως σήµερα, κυρίως σε κινεζικά, ιστορικά έγγραφα, όπως αυλικά αρχεία, επίσηµη και ιδιωτική αλληλογραφία, ηµερολόγια και µαρτυρίες – το αποτέλεσμα, ωστόσο, είναι αμφιλεγόμενο.


«Αν και έχω ακούσει πολλά σχετικά με τη βασίλισσα Βικτωρία, δεν νομίζω ότι η ζωή της είναι ούτε κατά το ήμισυ ενδιαφέρουσα και γεμάτη σαν τη δική μου», παρατήρησε κάποτε η αυτοκράτειρα Τσισί για τη σύγχρονή της βασίλισσα. Το σχόλιο αυτό δεν απέχει πολύ από την πραγματικότητα. Μια σειρά από πραξικοπήματα, δηλητηριάσεις και δολοφονίες την κράτησαν στον θρόνο μέχρι τον θάνατό της, το 1908. Η Δύση δεν γνώριζε πολλά μέχρι σήμερα για την Κληρονόμο Αυτοκράτειρα, οπότε το βιβλίο συγκεντρώνει όλα τα βλέμματα πάνω του. Η Γιουνγκ Τσανγκ, γι' αυτή την εγκεκριμένη βιογραφία, βασίζεται σε αρχεία και στοιχεία που δεν ήταν διαθέσιµα ως σήµερα, κυρίως σε κινεζικά, ιστορικά έγγραφα, όπως αυλικά αρχεία, επίσηµη και ιδιωτική αλληλογραφία, ηµερολόγια και µαρτυρίες – το αποτέλεσμα, ωστόσο, είναι αμφιλεγόμενο.


Η συγγραφέας επιχειρεί να αναθεωρήσει την εδώ και δεκαετίες επικρατούσα άποψη για την Τσισί, η οποία λίγο πολύ περιγραφόταν ως ένα πλάσμα λάγνο και σκληρό, που για να κρατήσει την εξουσία έβαψε τα χέρια της με το αίμα όχι μόνο αντιζήλων και πολιτικών αντιπάλων, αλλά ακόμα και της ίδια της της οικογένειας. Η Γιουνγκ Τσανγκ έρχεται να παρουσιάσει την εικόνα μιας φωτισμένης αυτοκράτειρας που θέλησε να εκσυγχρονίσει τη χώρα και που, αν έμενε λίγο ακόμα στην εξουσία, θα μπορούσε να κάνει την Κίνα μια σταθερή συνταγματική μοναρχία. Γράφει χαρακτηριστικά: «Σε πάνω από τέσσερις δεκαετίες απόλυτης εξουσίας, οι πολιτικές δολοφονίες της, δίκαιες ή άδικες ... δεν ήταν περισσότερες από μερικές δεκάδες, πολλές από αυτές ως απάντηση σε συνωμοσίες με σκοπό τη δολοφονία της».

Η απίστευτη ιστορία μιας παλλακίδας που έγινε Αυτοκράτειρα της Κίνας Facebook Twitter
Η αυτοκράτειρα, τελικά, ίσως δεν ήταν πολιτική προσωπικότητα. Ήξερε λίγο τον κόσμο πίσω από την Απαγορευμένη Πόλη και αντέδρασε στους εσωτερικούς και εξωτερικούς κινδύνους ενστικτωδώς. Ίσως είχε εντοπίσει την ανάγκη εκβιομηχάνισης της Κίνας, η προσκόλλησή της, όμως, στο πρωτόκολλο έκανε την πρόοδο περισσότερο θέμα τύχης, παρά επιλογής.


Πού βρίσκεται, λοιπόν, η αλήθεια για την αυτοκράτειρα; Τα ταλέντα της αναγνωρίζονται από πολλούς πολιτικούς και διοικητικούς υπαλλήλους που συνεργάστηκαν μαζί της. Κατάφερε να σταθεροποιήσει την Κίνα και να αντιμετωπίσει σοβαρές εθνικές κρίσεις: τις επαναστάσεις των Ταϊπίνγκ και των Μπόξερ, τους πολέµους µε τη Γαλλία και την Ιαπωνία, αλλά και την εισβολή οκτώ συµµαχικών δυνάµεων, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται η Βρετανία, η Γερµανία, η Ρωσία και οι Ηνωµένες Πολιτείες. Παρόλο που το πρωτόκολλο την περιόριζε στη ζωή του παλατιού και της επέτρεπε ελάχιστα τελετουργικά ταξίδια, ενδιαφερόταν να μαθαίνει για τις άλλες χώρες, τα έθιμα και τις μόδες, καλλιεργώντας μια έξυπνη στρατηγική κατανόησης του κόσμου. Σίγουρα πρόκειται για μια αξιόλογη γυναίκα, ήταν όμως εξίσου αδίστακτη.


Δεδομένου ότι δεν θα μπορούσε ποτέ να καθίσει η ίδια στον θρόνο, η διάρκεια της εξουσίας της εξαρτιόταν από το να είναι ο αυτοκράτορας ανήλικος. Η μοίρα φρόντισε γι' αυτό, όταν ο γιος της πέθανε το 1875 σε εφηβική ηλικία και ο τρίχρονος ανιψιός της ανακηρύχθηκε αυτοκράτορας Guangxu. Η Τσισί τον υιοθέτησε αμέσως και του έδωσε την παράδοξη εντολή να την αντιμετωπίζει ως τον «βασιλικό πατέρα» του. Ο θάνατος της πρώην αυτοκράτειρας Τζεν, τον οποίο πολλοί προσθέτουν στις «επιτυχίες» της Τσισί, την άφησε μόνη υπεύθυνη, μέχρι το 1889, οπότε και παρέδωσε με απροθυμία τα ηνία της εξουσίας, ξεκινώντας την κατασκευή ενός τόπου αναψυχής στα περίχωρα του Πεκίνου. Η ήττα από τους Ιάπωνες το 1894 υπήρξε το πρόσχημα για την επιστροφή της. Το επόμενο πραξικόπημά της ήταν απλώς θέμα λίγων ετών.


Το 1898, Guangxu, ο οποίος είχε καλό λόγο να αντιπαθεί τον «βασιλικό πατέρα» του, ξεκίνησε ένα ριζοσπαστικό μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα υπό την καθοδήγηση των δύο πρώην αυτοκρατορικών επιστημόνων, Kang Youwei και Liang Qichao, και ενάντια στην αντίσταση των πιο συντηρητικών στοιχείων της Αυλής. Ο Kang έπεισε τον αυτοκράτορα ότι η Τσισί ήταν ένα εμπόδιο που έπρεπε να εξουδετερωθεί. Η Τσισί κινήθηκε πρώτη: τον Σεπτέμβριο του 1898 καθαίρεσε και φυλάκισε τον Guangxu, αναλαμβάνοντας και πάλι την εξουσία της χώρας. Όσοι μεταρρυθμιστές δεν κατάφεραν να αποδράσουν, εκτελέστηκαν. Πώς, λοιπόν, μπορεί να υποστηριχθεί το μεταρρυθμιστικό πνεύμα που πιστώνει η συγγραφέας στην αυτοκράτειρα; Οι ρεφορμιστές στοχαστές Kang Youwei και Liang Qichao καταδικάστηκαν σε θάνατο για την αποτυχημένη προσπάθειά τους να επιφέρουν την πτώση της. Ωστόσο, δεν ήταν πεινασμένοι για εξουσία συνωμότες, όπως τους παρουσιάζει η Γιουνγκ Τσανγκ, αλλά δύο από τους πιο σημαντικούς πολιτικούς στοχαστές της εποχής στην Κίνα. Ο Kang, μάλιστα, έκανε σημαντικές προτάσεις σχετικά με το πώς ο κομφουκιανισμός θα μπορούσε να προσαρμοστεί στον σύγχρονο κόσμο.


Η αυτοκράτειρα, τελικά, ίσως δεν ήταν πολιτική προσωπικότητα. Ήξερε λίγο τον κόσμο πίσω από την Απαγορευμένη Πόλη και αντέδρασε στους εσωτερικούς και εξωτερικούς κινδύνους ενστικτωδώς. Ίσως είχε εντοπίσει την ανάγκη εκβιομηχάνισης της Κίνας, η προσκόλλησή της, όμως, στο πρωτόκολλο έκανε την πρόοδο περισσότερο θέμα τύχης, παρά επιλογής. Δεν μπήκε ποτέ σε αυτοκίνητο, γιατί ο οδηγός ήταν αδύνατο να οδηγήσει γονατισμένος μπροστά της, ως ώφειλε. Η τελευταία της πράξη, μία μέρα πριν από το θάνατό της το 1908, ήταν να δηλητηριάσει με αρσενικό τον Guangxu, αφήνοντας κενό τον θρόνο του Δράκου και σημαίνοντας την αρχή του τέλους της αυτοκρατορίας, που κατέρρευσε τελικά το 1911. Η Κίνα, μέχρι σήμερα, εξακολουθεί να προσπαθεί να γίνει σύγχρονο δημοκρατικό κράτος. Μπορεί η Γιουνγκ Τσανγκ να αγάπησε την ηρωίδα του βιβλίου της, τα χέρια της αυτοκράτειρας Τσισί, όμως, δεν παύουν να είναι βαμμένα με αίμα.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Βιβλίο / Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Πεθαίνει σαν σήμερα ένα μεγάλο είδωλο της ποπ. Στο βιβλίο «George Michael - Η ζωή του» ο Τζέιμς Γκάβιν δεν μιλάει μόνο για τις κρυφές πτυχές του μεγαλύτερου ειδώλου της ποπ αλλά και για την αδυναμία του να αποκαλύψει τη σεξουαλική του ταυτότητα, κάτι που μετέτρεψε το πάρτι της ζωής του σε πραγματική τραγωδία.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Το πίσω ράφι/ Έλενα Χουζούρη «Δυο φορές αθώα»

Το Πίσω Ράφι / Έλενα Χουζούρη: «Δεν ξεχάσαμε απλώς την ταυτότητά μας, την κλοτσήσαμε»

Στο μυθιστόρημά της «Δυο φορές αθώα» η συγγραφέας θέτει το ερώτημα «τι σημαίνει πια πατρίδα», επικεντρώνοντας στην αίσθηση του ξεριζωμού και της ισορροπίας ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ