Στο δάσος των παιδιών

Στο δάσος των παιδιών Facebook Twitter
1
Στο δάσος των παιδιών Facebook Twitter

Οι αναμνήσεις κλείνουν πίσω σου, σε φυλακίζουν στην καρδιά του δάσους, που είναι η δική σου καρδιά. Οι αναμνήσεις –φτωχοπουτάνες τις λες και γελάς– τρίβουν στα δάχτυλά τους το παρόν, μπουκώνουν το στόμα τους με το παρόν σου και γελάνε, γελάνε με το φαφούτικο στόμα τους, ίδιο με το άνοιγμα μιας σπηλιάς. Κι εσύ στέκεσαι εκεί, έξω από τη ξεχαρβαλωμένη πόρτα, από το ξύλινο παράπηγμα, την καλύβα του φύλακα χωρίς φύλακα, στέκεσαι εκεί, καταμεσής του δάσους, του δάσους που το έλεγα, του δάσους που το έλεγε, αυτού του δάσους που αρχίζει λίγα μέτρα μετά το σπίτι της, και η Λουκία το έλεγε, ναι, έτσι το έλεγε, το δάσος των παιδιών... των παιδιών που δεν έκανα».

Κερδίζοντας ηλικία μέσα από δεκαετίες που δωρίζονται περίπου σαν λερό χαρτί, ηνεολαία (νέος λαός) κάθε εποχής στρώνεται στη δουλειά για να αποκτήσει πληγές, παγίδες, αβοήθητα πάθη, παροιμιώδεις αφοσιώσεις, καταστροφές και άλλα πολλά που συγκροτούν τελικά αυτό πού έγραφε ο Σαίξπηρ στον Ριχάρδο Β’: «Πρώτα χάλασα τον χρόνο, τώρα ο χρόνος χαλάει εμένα...».

Μαντρώνοντας τα πρόσωπά του σε μια πλασματική όσο και ρεαλιστική πραγματικότητα, ο αφηγητής αποφασίζει να ασκήσει το ισχυρό λογοτεχνικό του ένστικτο, ήτοι την ανθρωπογνωσία που, όπως θα διαπιστώσει ο αναγνώστης, ανοίγει από σελίδα σε σελίδα σαν τιμωρός θωπεία.

Ο Αγγελάκος έχει σπουδάσει τόσο τον χρόνο που διαβαίνει όσο και τον χρόνο που επιστρέφει και ξεσπάει ως «βουβός καιρός». Ένα από τα χαρακτηριστικά του είναι ότι πετυχαίνει τις γυναίκες λιγάκι περισσότερο από τους άνδρες. Άλλωστε, οι γυναίκες του είναι πλειονότητα, πιο τολμηρές, πιο εσωτερικευμένες, πιο φορτωμένες με βιωματικά δώρα. Άλλωστε, οι άνδρες του γυναικοφέρνουνε στα δύσκολα, ενώ οι γυναίκες αντροφέρνουνε.

Καμιά δεν άντεχε την εικόνα της Βιργινίας που δεν ξεμύτιζε απ’ το δωμάτιό της. Πρώτα χώρισαν τα κρεβάτια με τον Λινάρδο κι ύστερα εκείνος μετακόμισε σε δικό του δωμάτιο. Αλλά ενώ η συζυγική αποχή έπρεπε να τον στείλει οριστικά στην αγκαλιά μου, αυτός ταξίδευε μακριά, σαν να υπάκουγε στο αδύναμο νεύμα της γυναίκας του. Γιατί κυρίως με νεύματα μιλούσε πια η Βιργινία. Το νυχτικό της ήταν γεμάτο λεκέδες και τα μαλλιά της λαδωμένα και αχτένιστα. Μπορούσε να περάσει όλο το εικοσιτετράωρο νηστική, αν την άφηναν. Όλα ξεκίνησαν τότε που νόμιζε πως τα μάτια στην πλατεία γύριζαν και την κοίταζαν. Το ίδιο συνέβαινε και στους δρόμους που περνούσε. Στο τέλος, η πόλη γέμισε με μάτια που την καταδίωκαν. Κλείστηκε στο σπίτι της, και πιο βαθιά, να μην ακούει τα λόγια που της έλεγαν εκείνα τα μάτια. Στο δωμάτιο με τον γκρίζο αέρα η Βιργινία άπλωνε τα λιμά και τις φιγούρες στα σεντόνια της. Και κάπνιζε. Κάπνιζε με το πάθος όσων μετράνε τη ζωή με τα τσιγάρα τους».

Αλλο να θυμάσαι, άλλο να μην μπορείς να ξεχάσεις. Ξαφνικά, ο Αγγελάκος φέρνει στη μνήμη του την Τζιλ Πράις, έναν από τους τέσσερις ανθρώπους στον κόσμο που πάσχουν από υπερθυμητικό σύνδρομο. Δεν μπορεί να ξεχάσει τίποτα, όλη της η ζωή παρελαύνει κάθε μέρα από το κεφάλι της κι αυτό την τρελαίνει. Για παράδειγμα, μπορεί να θυμηθεί πόσο βάρος είχε στις 6 Ιανουαρίου του 1988, τι φορούσε στις δέκα το πρωί, πώς κοίταξε εκείνο το αγόρι στη Λίμερτι Στριτ, τι γεύση είχε το παγωτό της. Με άλλα λόγια, είναι σαν να έχει μέσα της όλους τους προηγούμενους εαυτούς της, τον άνθρωπο που ήταν κάθε μέρα, είτε μου αρέσει είτε δεν μου αρέσει... Άραγε, μπορεί να θεωρηθεί και ο αφηγητής μια αρσενική Τζιλ Πράις;

 

Το ιδιοφυές τέχνασμα του Αγγελάκου αφορά μια τεχνική που μετατρέπει τα προβλήματά της σε ενσαρκωμένα πρόσωπα και τα πρόσωπα σε οιονεί διαμαρτυρημένα γραμμάτια. Οι ήρωες των μυθιστορημάτων δεν ζουν σαν τον βασιλικό στη γλάστρα, απεναντίας δανείζονται πάντα τα λόγια των άλλων, την ανάσα και το τσαλαβούτημα των άλλων μεσα στη ζωή –καθημερινή ή έκτακτη. Το βιβλίο βρίσκει τη φύση του στον βαθμό που και τα πρόσωπα ολοκληρώνουν την ύπαρξή τους με τρόπο που δεν θα μπορούσαν να φανταστούν, αν υποθέσουμε ότι το ανολοκλήρωτο και το λειψό μπορούν να διεκδικούν την πληρότητα. Έστω και αν ο αναγνώστης νομίσει ότι ο αφηγητής κρατάει κάποια προφυλαχτική απόσταση από τα πρόσωπα, από σελίδα σε σελίδα και από κεφάλαιο σε κεφάλαιο αρχίζει να υποψιάζεται ότι η ανάπτυξη της πλοκής καταπίνει κανονικά τον αφηγητή, ο οποίος, στο τέλος του βιβλίου, ανακαλύπτει μια πραγματικότητα που δεν ήταν προσχεδιασμένη. Πολλά νεύματα, πάρα πολλά τερτίπια εξομολογητικά και αφηγηματικά, άπειρες σκηνές ξετυλίγονται σχεδόν ερήμην του επιθεωρητή των βιωμάτων. Γράφει ο Αγγελάκος: «Η Λουκία βλέπει το πρόσωπό της να γκρεμίζεται μέσα της. Έχει πλησιάσει στο παράθυρο, η αντανάκλασή της στο τζάμι, και παραπίσω το αυτοκίνητο του Παύλου. Σηκώνει τα μαλλιά της στον καθρέφτη.

Ήμουν κι εγώ μια φορά, λέει στο είδωλό της και παίρνει το μπαστούνι του παππού. Ο έβενος χτυπάει στις πλάκες της αυλής. Το χέρι της κολλάει στο κουδούνι. Το πόδι της ζεματάει. Το κάψιμο περνάει από την κνήμη στον μηρό. Το υπόλοιπο σώμα παγωμένο».

Χρήστος Αγγελάκος,  Το δάσος των παιδιών
Σελίδες: 245,  Εκδόσεις Μεταίχμιο,  Τιμή: €14,40

Βιβλίο
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ

σχόλια

1 σχόλια
Τι σημαίνει "γυναικοφέρνω" και "αντροφέρνω" σήμερα, το 2012 προς 2013;...Πότε θα σταματήσουν επιτέλους αυτοί οι στερεοτυπικοί χαρακτηρισμοί που το μόνο που καταφέρνουν είναι να θολώνουν ακόμα περισσότερο τα νερά;Δηλαδή όταν μια γυναία είναι γενναία και αποφασιστική ...αντροφέρνει;;...Οταν ένας άντρας κλαίει ...γυναικοφέρνει;... Πόσες μπούρδες θα ακούσουμε, διαβάσουμε, ζήσουμε ακόμα στο όνομα γελοίων,παρωχημένων αντιλήψεων;...