Από την φρίκη των χαρακωμάτων, στον Γουίνι το Αρκουδάκι

Από την φρίκη των χαρακωμάτων, στον Γουίνι το Αρκουδάκι Facebook Twitter
0

Ο Ernest Howard Shepard (1879-1976) είναι ο άνθρωπος που έχει ζεστάνει τις καρδιές εκατομμυρίων παιδιών με τις υπέροχα τρυφερές εικονογραφήσεις του αγαπημένου χαρακτήρα του παιδικού βιβλίου του A. A. Milne, Winnie the Pooh.

Ο Shepard είναι ένας από τους σημαντικότερους Βρετανούς εικονογράφους που δημοσίευε σκίτσα σε περιοδικά όπως τα Punch, The Tatler και The Sketch.

Το κοινό του House of Illustration στο Λονδινο ωστόσο έχει για πρώτη φορά την ευκαιρία να ανακαλύψει ένα τελείως διαφορετικό κομμάτι του έργου του.

Στην έκθεση E. H. Shepard: An Illustrator's War παρουσιάζονται τα σκίτσα του από την περίοδο του Α' Παγκοσμίου Πολέμου που σχεδιάστηκαν χρόνια πριν ταυτιστεί το όνομα του με αυτό "το σαχλό παλιοαρκούδι" όπως έλεγε ο ίδιος.

 

Από την φρίκη των χαρακωμάτων, στον Γουίνι το Αρκουδάκι Facebook Twitter
Όπλο σε δράση, Σεπτέμβριος 1917.

 

Πρόκειται για ένα ενδιαφέρον και ποικιλόμορφο σύνολο πινάκων, σκίτσων και εικονογραφήσεων στα οποία συμπεριλαμβάνεται ακόμα και ένα τοπογραφικό σχέδιο μήκους 1,5 μέτρου που απεικονίζει λεπτομερώς τοποθεσίες μάχης στα Ιταλικά όρη. Η ποικιλία τν έργων αυτής της περιόδου οφείλεται στο γεγονός ότι κατά την διάρκεια του πολέμου ο Shepard για να κερίσει τον επιούσια και να συντηρήσει την οικογένεια του σχεδιάζε εμπορικά καρτούν για περιοδικά στην Αγγλία ενώ έκανε και και τοπογραφικά σχέδια για την στρατιωτική αντικατασκοπεία, προσωπικό ρεπορτάζ, ζωγράφιζε πίνακες, έφτιαχνε γελοιογραφίες για να διασκεδάσει τους συμπολεμιστές του και εικονογραφούσε τα τρυφερα γράμματα που έστελνε στην σύζυγο του Florence από το μέτωπο. Οι διαφορετικές αυτές πτυχές των έργων εκείνης της περιόδου μας προσφέρουν μια σφαιρική εικόνα της σκληρής πραγματικότητας του Μεγάλου Πολέμου χωρίς να απεμπολεί ούτε στιγμή την ανθρωπιά που τον διέκρινε.

 

Παρά τις συνθήκες της καθημερινότητας του πολέμου, το χιούμορ του στα σκίτσα που έστελνε στα περιοδικά για να στηρίξει οικονομικά την οικογένεια του παρέμεινε ελαφρύ και καλόκαρδο.

 

Όταν ξέσπασε ο πόλεμος το 1914, ο Shepard εργαζόταν ως ανεξάρτητος εικονογράφος και δημοσίευε γελοιογραφίες στο Punch. Ο συντάκτης τότε του ζήτησε να μην σατυρίζει τον πόλεμο όμως εκείνος αδυνατούσε να εστιάσει σε κάτι άλλο. Προσπάθησε όμως να διατηρήσει μια ελαφρότητα με το να αστειεύεται με τις προσπάθειες των πολιτών στο "εσωτερικό μέτωπο" να στηρίξουν τους στρατιώτες και με το να παρουσιάζει τους Γερμανούς σε φαρσικές και κωμικές καταστάσεις.

 

Από την φρίκη των χαρακωμάτων, στον Γουίνι το Αρκουδάκι Facebook Twitter
"Ευγενής απόπειρα μέλους της βρετανικής εκστρατευτικής δύναμης να τιμήσει όλα τα πρωτοχρονιάτικα δώρα που έλαβε"
 

Το 1915 όμως αποφάσισε και κατατάχθηκε οικειοθελώς, και έφυγε μετά την εκπαίδευση του ως αξιωματικός του πυροβολικού για να ενταχθεί στις δυνάμεις που πολέμησαν την Μάχη του Somme στην Γαλλία. Στην Αγγλία επέστρεψε το 1919. Ο Shepard πολέμησε σε μερικές από τις σημαντικότερες μάχες στην Γαλλία, την Ιταλία και το Βέλγιο και η έκθεση παρουσιάζει ατμοσφαιρικούς πίνακες και σκίτσα του που αντανακλούν τα βιώματα του ίδιου και τον σπαραγμό του πολέμου. Κάποιες από τις πιο συγκλονιστικές εικόνες του είναι τοπία που σχεδιάστηκαν από παρατηρητήρια της πρώτης γραμμής με σκοπό να βοηθήσουν στην καλύτερη στόχευση των πυροβολητών. Παρά τις συνθήκες της καθημερινότητας του πολέμου, το χιούμορ του στα σκίτσα που έστελνε στα περιοδικά για να στηρίξει οικονομικά την οικογένεια του παρέμεινε ελαφρύ και καλόκαρδο.

  

Αυτή ακριβώς η γλυκύτητα είναι που μας επιτρέπει σήμερα να αναγνωρίσουμε άμεσα στα "πολεμικά" αυτά σχέδια το χέρι του ανθρώπου που αργότερα θα έδινε ζωή σε έναν από τους πιο κοσμαγάπητους αρκούδους του 20ου αιώνα.

 

Από την φρίκη των χαρακωμάτων, στον Γουίνι το Αρκουδάκι Facebook Twitter
Σκίτσο για το βιβλίο του A. A. Milne "Winnie the Pooh"

Από την φρίκη των χαρακωμάτων, στον Γουίνι το Αρκουδάκι Facebook Twitter
Στα σκίτσα του Shepard για τον Γουίνι διακρίνονται συνάφειες με τις γραμμές των τοπίων που σχεδίαζε όταν ήταν στο μέτωπο.

Από την φρίκη των χαρακωμάτων, στον Γουίνι το Αρκουδάκι Facebook Twitter
Σκίτσο για το βιβλίο του A. A. Milne "Winnie the Pooh"

Από την φρίκη των χαρακωμάτων, στον Γουίνι το Αρκουδάκι Facebook Twitter
"στις 08.00 η παρατήρηση κατέστη αδύνατη λόγω χαμηλής ορατότητας"

Από την φρίκη των χαρακωμάτων, στον Γουίνι το Αρκουδάκι Facebook Twitter
"Ο νεοαφιχθείς: Δικό μου είναι το χωριό να υποθέσω;Ο κάτοχος: Λυπάμαι παλιόφιλε, το κατέκτησα εγώ πριν από κανένα μισάωρο"

Από την φρίκη των χαρακωμάτων, στον Γουίνι το Αρκουδάκι Facebook Twitter
"Πιο γρήγορα; Δεν υπάρχει πιο γρήγορα ταχύτατε νέε. Έχω μόνο δύο ταχύτητες: αργά και καθόλου."


 

*Η έκθεση στο House of Ilustration στο Λονδίνο θα διαρκέσει ως τις 24 Ιανουαρίου 2016

 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

12 διαμάντια από την έκθεση «Από τον Μονέ στον Πικάσο» και η ιστορία τους

Εικαστικά / 12 διαμάντια στην έκθεση «Από τον Μονέ στον Γουόρχολ» και η ιστορία τους

Από τα 84 έργα που φιλοξενεί η έκθεση, επιλέξαμε αυτά στα οποία αξίζει να σταθούμε, καθώς περιηγούμαστε στην ιστορία, στον πλούτο και στην περιπλοκότητα των κινημάτων της τέχνης τα τελευταία 130 χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ