20 έργα του Μιχαήλ Αξελού, του πρώτου Έλληνα σχεδιαστή τραπεζογραμματίων και νομισμάτων

20 έργα του Μιχαήλ Αξελού, του πρώτου Έλληνα σχεδιαστή τραπεζογραμματίων και νομισμάτων Facebook Twitter
0

20 έργα του Μιχαήλ Αξελού, του πρώτου Έλληνα σχεδιαστή τραπεζογραμματίων και νομισμάτων Facebook Twitter
Η Διοίκησις και τα Μέλη του Γενικού Συμβουλίου εν συνεδρία κατά την 23ην Νοεμβρίου 1933, ημέραν της καταθέσεως του θεμελίου λίθου του Κεντρικού Καταστήματος της Τραπέζης της Ελλάδος, 1947, λάδι σε καμβά, 180,5 x 371 εκ.

 

Με αφορμή τη συμπλήρωση 50 ετών από το θάνατο του ζωγράφου Μιχαήλ Αξελού, το Κέντρο Πολιτισμού Έρευνας και Τεκμηρίωσης της Τράπεζας της Ελλάδος οργανώνει έκθεση στο Μουσείο της Τράπεζας (Αμερικής 3, Αθήνα) με τίτλο «Μιχαήλ Αξελός (1877-1965) – Ανάμεσα σε δύο κόσμους».

 

Ο Αξελός, εκτός από καταξιωμένος ζωγράφος κατά το πρώτο ήμισυ του περασμένου αιώνα, υπήρξε υπάλληλος της Τράπεζας της Ελλάδος από τότε που η Τράπεζα ανέλαβε το εκδοτικό προνόμιο (1928) και μέχρι τη συνταξιοδότησή του (1946). Υπήρξε δε ο πρώτος Έλληνας σχεδιαστής τραπεζογραμματίων και νομισμάτων, καθώς εργαζόταν από το 1902 στην Εθνική Τράπεζα και το 1918 του ανατέθηκε ο σχεδιασμός των νέων τύπων χαρτονομισμάτων. Μέχρι τότε ο σχεδιασμός και η παραγωγή των ελληνικών τραπεζογραμματίων γινόταν σε άλλες χώρες. Στην Τράπεζα της Ελλάδος, όπου μετατέθηκε το 1928, ο Αξελός ασχολήθηκε, εκτός από τα τραπεζογραμμάτια, και με οτιδήποτε άλλο απαιτούσε καλλιτεχνική επιμέλεια.

Ο Αξελός, πέρα από το σχεδιασμό των τραπεζογραμματίων και των νομισμάτων, έχει συνδέσει το όνομά του με την Τράπεζα της Ελλάδος και για δύο επιπλέον λόγους: είναι ο σχεδιαστής του εμβλήματος της Τράπεζας, που παρουσιάζει τη θεά Αθηνά καθισμένη σε αρχαϊκό κάθισμα (έργο του 1928), καθώς και του εντυπωσιακού ομαδικού πορτραίτου των μελών του Γενικού Συμβουλίου της Τράπεζας της Ελλάδος, έργου που ολοκλήρωσε το 1947 κατά παραγγελία της Τράπεζας

Η έκθεση βασίζεται στο πλούσιο ζωγραφικό έργο του Αξελού, το οποίο κληροδότησε στην Τράπεζα η κόρη του Άννα Αξελού-Κοντομάτη και το μεγαλύτερο μέρος του δεν έχει παρουσιαστεί ποτέ στο κοινό. Η τελευταία έκθεση για τον Αξελό ήταν η αναδρομική που οργάνωσε η Εθνική Πινακοθήκη τον Απρίλιο του 1984.

Ο Αξελός, μετά την αποφοίτησή του από τη Νομική Σχολή, εγγράφηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών όπου διετέλεσε μαθητής του Γεωργίου Ροϊλού, του Γεωργίου Ιακωβίδη και του Σπύρου Βικάτου, οι οποίοι τον εισήγαγαν στον ακαδημαϊσμό, που κυριαρχούσε στην ελληνική ζωγραφική στις αρχές του προηγούμενου αιώνα. Ακολούθως συνέχισε τις σπουδές του στο Παρίσι, στην Académie Julian και στην Académie de la Grande Chaumière, όπου επηρεάστηκε από τα ρεύματα του φωβισμού και του κυβισμού, που είχαν κάνει τότε την εμφάνισή τους.

20 έργα του Μιχαήλ Αξελού, του πρώτου Έλληνα σχεδιαστή τραπεζογραμματίων και νομισμάτων Facebook Twitter
Η παλαιά Αθήνα, 1927, λάδι σε καμβά, 81,5 x 91 εκ.

Σε αντίθεση με ζωγράφους της γενιάς του, όπως ο Κωνσταντίνος Μαλέας και ο Κωνσταντίνος Παρθένης οι οποίοι βρέθηκαν περίπου την ίδια περίοδο στο Παρίσι και μπόρεσαν να αφομοιώσουν τα κηρύγματα του μοντερνισμού, ο Αξελός προτίμησε να κινηθεί καλλιτεχνικά στην ασφάλεια της ακαδημαϊκής γνώσης, καθώς γνώριζε ότι, επιστρέφοντας στην Αθήνα, θα ήταν υποχρεωμένος να κινηθεί σε συντηρητικούς δρόμους.

Όπως τονίζει στον κατάλογο της έκθεσης ο ιστορικός τέχνης Κωνσταντίνος Παπαχρίστου, ο Αξελός είχε την «ατυχία» να μην ανήκει ούτε στους ακαδημαϊκούς ζωγράφους ούτε στη «γενιά του ΄30». «Εντούτοις, από αρκετά έργα του αναδεικνύονται στοιχεία που δείχνουν ότι προσπαθούσε να αποδώσει όσα είχε μάθει και δει στο Παρίσι, άλλοτε επιφανειακά και άλλοτε μέσα από μια πιο πολύπλοκη διαδικασία. Η προσπάθεια αυτή εξελίχθηκε, και εν μέρει δικαιώθηκε, στα χρόνια μετά την αποχώρησή του από την Τράπεζα.»

20 έργα του Μιχαήλ Αξελού, του πρώτου Έλληνα σχεδιαστή τραπεζογραμματίων και νομισμάτων Facebook Twitter
Τοπίο, 1930, λάδι σε χαρντ-μπορντ, 21,5 x 27,3 εκ.

Ο Αξελός, πέρα από το σχεδιασμό των τραπεζογραμματίων και των νομισμάτων, έχει συνδέσει το όνομά του με την Τράπεζα της Ελλάδος και για δύο επιπλέον λόγους: είναι ο σχεδιαστής του εμβλήματος της Τράπεζας, που παρουσιάζει τη θεά Αθηνά καθισμένη σε αρχαϊκό κάθισμα (έργο του 1928), καθώς και του εντυπωσιακού ομαδικού πορτραίτου των μελών του Γενικού Συμβουλίου της Τράπεζας της Ελλάδος, έργου που ολοκλήρωσε το 1947 κατά παραγγελία της Τράπεζας. Το μεγάλων διαστάσεων (180,5 x 371 εκ.) αυτό έργο, το οποίο βρίσκεται στο Κεντρικό Κατάστημα της Τράπεζας της Ελλάδος, αποτελεί «μια εντυπωσιακή πολυπρόσωπη σύνθεση και μια από τις πολύ σπάνιες περιπτώσεις ομαδικής προσωπογραφίας στη νεοελληνική τέχνη», σύμφωνα με τον κ. Παπαχρίστου.

Μετά την αποχώρησή του από την Τράπεζα της Ελλάδος, ο Αξελός αποδεσμεύτηκε από το συντηρητικό πλαίσιο, στο οποίο ο ίδιος είχε εντάξει τη ζωγραφική του, χρησιμοποιώντας νέες αποχρώσεις και πιο έντονες αντιθέσεις, στοιχεία που φαίνονται στη σειρά των Καραβιών που ζωγράφισε. Όπως αναφέρει ο κ. Παπαχρίστου, «μετά το 1950, ο Αξελός κάνει τη δική του προσπάθεια να ξεφύγει από τα όρια του ακαδημαϊσμού, χωρίς όμως να απεμπολήσει τις δυνατότητες με τις οποίες ήταν προικισμένος: τη σχεδιαστική ικανότητα, την καλή γνώση του χρώματος και την άρτια τεχνική του κατάρτιση.»

20 έργα του Μιχαήλ Αξελού, του πρώτου Έλληνα σχεδιαστή τραπεζογραμματίων και νομισμάτων Facebook Twitter
Νεκρή φύση, 1928, παστέλ σε χαρτί, 36 x 26,5 εκ.
20 έργα του Μιχαήλ Αξελού, του πρώτου Έλληνα σχεδιαστή τραπεζογραμματίων και νομισμάτων Facebook Twitter
Tuileries, Paris, 1911-14, λάδι σε χαρντ-μπορντ, 13,5 x 16,5 εκ.
20 έργα του Μιχαήλ Αξελού, του πρώτου Έλληνα σχεδιαστή τραπεζογραμματίων και νομισμάτων Facebook Twitter
Νεκρή φύση, 1922, λάδι σε καμβά, 46,5 x 56,3 εκ.
20 έργα του Μιχαήλ Αξελού, του πρώτου Έλληνα σχεδιαστή τραπεζογραμματίων και νομισμάτων Facebook Twitter
Άποψη της Ακρόπολης από την αρχαία αγορά, 1935, λάδι σε χαρτί επικολλημένο σε κόντρα πλακέ, 31,2 x 37,5 εκ.
20 έργα του Μιχαήλ Αξελού, του πρώτου Έλληνα σχεδιαστή τραπεζογραμματίων και νομισμάτων Facebook Twitter
Αβησσυνός, 1929, λάδι σε καμβά, 85 x 69 εκ.
20 έργα του Μιχαήλ Αξελού, του πρώτου Έλληνα σχεδιαστή τραπεζογραμματίων και νομισμάτων Facebook Twitter
Χιονισμένη Αθήνα, 1920-25, λάδι σε χαρτόνι επικολλημένο σε κόντρα πλακέ, 69,3 x 97,6 εκ.
20 έργα του Μιχαήλ Αξελού, του πρώτου Έλληνα σχεδιαστή τραπεζογραμματίων και νομισμάτων Facebook Twitter
Τοπίο, 1933, λάδι σε κόντρα πλακέ, 23,4 x 27,3 εκ.
20 έργα του Μιχαήλ Αξελού, του πρώτου Έλληνα σχεδιαστή τραπεζογραμματίων και νομισμάτων Facebook Twitter
Ακρόπολη, 1924, λάδι σε κόντρα πλακέ, 21,2 x 31,5 εκ.
20 έργα του Μιχαήλ Αξελού, του πρώτου Έλληνα σχεδιαστή τραπεζογραμματίων και νομισμάτων Facebook Twitter
Άποψη της Αθήνας, 1924, λάδι σε κόντρα πλακέ, 25 x 30 εκ.
20 έργα του Μιχαήλ Αξελού, του πρώτου Έλληνα σχεδιαστή τραπεζογραμματίων και νομισμάτων Facebook Twitter
Πειραιεύς, 1934, λάδι σε καμβά, 76,5 x 180 εκ.
20 έργα του Μιχαήλ Αξελού, του πρώτου Έλληνα σχεδιαστή τραπεζογραμματίων και νομισμάτων Facebook Twitter
Ξεφόρτωμα σταριού, 1937, λάδι σε χαρντ-μπορντ, 52,3 x 81,5 εκ.
20 έργα του Μιχαήλ Αξελού, του πρώτου Έλληνα σχεδιαστή τραπεζογραμματίων και νομισμάτων Facebook Twitter
Πρύμνες βαποριών, 1951, παστέλ σε χαρτί, 36,3 x 47,7 εκ.
20 έργα του Μιχαήλ Αξελού, του πρώτου Έλληνα σχεδιαστή τραπεζογραμματίων και νομισμάτων Facebook Twitter
Σπίτια στην Κορώνη, 1930, λάδι σε καμβά επικολλημένο σε κόντρα πλακέ, 42 x 34 εκ.
20 έργα του Μιχαήλ Αξελού, του πρώτου Έλληνα σχεδιαστή τραπεζογραμματίων και νομισμάτων Facebook Twitter
Ο τρύγος, 1924, λάδι σε χαρντ-μπορντ, 32 x 43,7 εκ.
20 έργα του Μιχαήλ Αξελού, του πρώτου Έλληνα σχεδιαστή τραπεζογραμματίων και νομισμάτων Facebook Twitter
Χωρική, 1923, λάδι σε κόντρα πλακέ, 26,6 x 21,8 εκ.
20 έργα του Μιχαήλ Αξελού, του πρώτου Έλληνα σχεδιαστή τραπεζογραμματίων και νομισμάτων Facebook Twitter
Το κάστρο της Κορώνης, 1915, λάδι σε χαρντ-μπορντ, 18,2 x 12,4 εκ.
20 έργα του Μιχαήλ Αξελού, του πρώτου Έλληνα σχεδιαστή τραπεζογραμματίων και νομισμάτων Facebook Twitter
Κολυμβητές στην παραλία του Παλαιού Φαλήρου, 1935,λάδι σε κόντρα πλακέ, 24,5 x 35,2 εκ.

info:

«Μιχαήλ Αξελός (1877-1965) – Ανάμεσα σε δύο κόσμους»

Μουσείο της Τράπεζας της Ελλάδος, Αμερικής 3, Αθήνα 

Τηλ: 210 32 04 444

Από την Τρίτη 22 Δεκεμβρίου 2015

Ώρες λειτουργίας του Μουσείου: Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή: 09:00 - 15:00 / Πέμπτη: 09:00 - 19:00.

Το Μουσείο παραμένει κλειστό τη Δευτέρα, το Σάββατο και την Κυριακή, καθώς και τις επίσημες αργίες.

Η είσοδος είναι δωρεάν.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM