Πάνω από 100 άγνωστα έργα του Francis Bacon εμφανίζονται στο νέο του catalogue raisonné

Πάνω από 100 άγνωστα έργα του Francis Bacon εμφανίζονται στο νέο του catalogue raisonné Facebook Twitter
0
Πάνω από 100 άγνωστα έργα του Francis Bacon εμφανίζονται στο νέο του catalogue raisonné Facebook Twitter
Ο Francis Bacon με τον William Burroughs στο Λονδίνο, 1989.

Πάνω από 100 πίνακες του Francis Bacon πρόκειται να αποκαλυφθούν για πρώτη φορά στα πλαίσια ενός δεκαετούς εγχειρήματος να δημοσιευθεί ένας κατάλογος που να περιλαμβάνει όλα τα έργα του. Μάλιστα συμπεριλμβάνει τον πρώτο πίνακα μιας από τις πλέον γνωστές και προκλητικές σειρές έργων του, τους Ωρυόμενους Πάπες, ένα μέχρι πρότινος άγνωστο έργο που ανακαλύφθηκε ξεχασμένο σε μια ιδιωτική ιταλική συλλογή.

Το κληροδότημα Francis Bacon έχει πλέον ολοκληρώσει τον catalogue raisonné του καλλιτέχνη και θα τον δημοσιεύσει την άνοιξη του 2016 επ' αφορμή της επετείου του θανάτου του, τον Απρίλιο του 1992. Ο ίδιος ο Bacon κατέστρεψε πολλούς από τους πίνακες του και μόνο οι μισοί από το σύνολο των 584 που διασώθηκαν είναι διαθέσιμοι ή κυκλοφορούν. "Τα σχόλια για τον Bacon, κάποια καλά και κάποια λιγότερο καλά, έχουν βασιστεί στο ένα τρίτο του έργου του." λέει ο ιστορικός της τέχνης Martin Harrison ο οποίος τα τελευταία δέκα έτη προσπάθησε να ανιχνεύσει κάθε έργο του. "Ανεξάρτητα από την προσπάθεια τεκμηρίωσης του σωζόμενου έργου του, η μεγάλη αποκάλυψη του νέου catalogue raisonné θα είναι ότι για πρώτη φορά, το σύνολο της παραγωγής του καλλιτέχνη θα μπορεί να ιδωθεί και να αξιολογηθεί. Πιστεύουμε ότι αυτό θα έχει σημαντική επίπτωση στην αντίληψη που έχουμε για τους πίνακες του."

Ο ζωγράφος ζούσε ακραία και έχει διατυπωθεί με πειστικό τρόπο το επιχείρημα ότι τα σπουδαιότερα έργα του προέκυψαν από τις σαδομαζοχιστικές σχέσεις που είχε με άλλους άνδρες.

Η ανακάλυψη του Ωρυόμενου Πάπα για τον Harrison ήταν ιδιαίτερα συγκλονιστική. Αυτή η σειρά πινάκων είχε προκύψει από την εμμονή του Bacon με το πορτρέτο του Πάπα Ιννοκέντιου Ι' που είχε φιλοτεχνήσει ο Velazquez τον 17ο αιώνα. Στις δεκαετίες του '60 και του '70 ζωγράφισε αρκετές σπουδές πάνω στο θέμα αυτό και τα έργα που προέκυψαν θεωρούνται από τις πιο ισχυρές εκφράσεις μεταπολεμικού τρόμου απέναντι στα πεπραγμένα της ανθρωπότητας. Ως πρώτος Ωρυόμενος Πάπας μέχρι πρόσφατα θεωρούνταν η Κεφαλή ΣΤ' του 1949, αλλά ο Harrison ανακοίνωσε ότι ανακάλυψε ένα προγενέστερο έργο φυλαγμένο σε μια αποθήκη. "Δεν είναι ένας εξαιρετικά σπουδαίος πίνακας αλλά είναι εξαιρετικά σπουδαίος από ιστορικής απόψεως."

Πάνω από 100 άγνωστα έργα του Francis Bacon εμφανίζονται στο νέο του catalogue raisonné Facebook Twitter
Τοπίο στη Μαλαμπάτα, 1964.

Ο ζωγράφος ζούσε ακραία και έχει διατυπωθεί με πειστικό τρόπο το επιχείρημα ότι τα σπουδαιότερα έργα του προέκυψαν από τις σαδομαζοχιστικές σχέσεις που είχε με άλλους άνδρες. Ο μεγάλος έρωτας της ζωής του ήταν ο Peter Lacy, πρώην πιλότος της Μάχης της Βρετανίας, σαδιστής, βίαιος και αλκοολικός. Ο κατάλογος ωστόσο μας αποκαλύπτει ότι υπάρχει λιγότερο σεξ στους διασωθέντες πίνακες του Bacon απ' ότι θα πίστευε κανείς. "Υπάρχουν μόνο 11 πίνακες στο συνολο του έργου του όπου άνδρες κάνουν σεξ, σε σύγκριση με 17 γυναικεία γυμνά για παράδειγμα".

Ο κατάλογος θα αντικάσταστήσει τον προϋπάρχοντα που χρονολογείται από τα μέσα της καριέρας του Bacon, δημοσιευμένο το 1964 από τον τότε διευθυντή της Tate, John Rothenstein και τον βοηθό του Ronald Alley. Ο κατάλογος εκείνος περιέχει μόνο 27σ πίνακες σε έγχρωμη αναπαραγωγή και η σύνταξη του χαρακτηρίστικες από μεγάλες δυσκολίες καθώς ο Bacon ήταν εξαιρετικά δύσκολος και μη συνεργάσιμος. "Είχαν την μοναδική δυσκολία να είναι ζωντανός ο Bacon, εγώ δεν υπέστην τέτοιο βάσανο" λέει ο Harrison.

Κατά την διάρκεια του όλου εγχειρήματος υπήρξαν πολλές υποδείξεις και λάθος μονοπάτια που οδήγησαν τον Harrison στην Ευρώπη, τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Αυστραλία και την Ιαπωνία. "Πήρε δέκα χρόνια οπότε από άποψη χρόνου ήταν ένα μνημειώδες εγχείρημα και ο τελευταίος χρόνος διήρκεσε ακόμα περισσότερο καθώς δεν κοιμόμουν σχεδόν καθόλου."

Πάνω από 100 άγνωστα έργα του Francis Bacon εμφανίζονται στο νέο του catalogue raisonné Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από σπουδή για Πορτραίτο του Βαν Γκογκ Δ', 1957.

Τα έργα του Bacon πάντα πωλούνται σε υψηλές τιμές στις δημοπρασίες. Το τρίπτυχο "Τρεις σπουδές του Lucian Freud" πωλήθηκε το 2013 στην τιμή ρεκόρ των 127,3 εκ. ευρώ.

Ωστόσο το έργο του Bacon όπως το γνωρίζουμε βασίζεται σε έναν πυρήνα περίπου 180 πινάκων. Υπάρχουν πολλοί περισσότεροι σε ιδιωτικές συλλογές και ανήκουν σε ανθρώπους που δεν ενδιαφέρονται να πουλήσουν ή να δανείσουν τα έργα. "Πολλοί από τους ιδιοκτήτες δεν επιθυμούν καμία δημοσιότητα. Κατάφερα να έχω πρόσβαση στους πίνακες γιατί συντάσσω τον catalogue raisonné και σκέφτηκαν: α, ναι θα έρθει αυτός ο παράξενος και βαρετός τύπος."

Ο Harrison δήλωσε ότι ήταν αναμφισβήτητα ενθουσιασμένος που ήταν ο πρώτος ιστορικός τέχνης που είδε κάποιους πίνακες. Αν έπρεπε να επιλέξει έναν αγαπημένο θα διάλεγε το Τοπίο στη Μαλαμπάτα του 1964, το οποίο κάποτε άνηκε στον συγγραφέα Roald Dahl, το οποίο πρωτοείδε ως φοιτητής. "Δεν το κατανοούσα. Δεν είχα καν ακουστά τον Francis Bacon και είχα καθηλωθεί, Μέχρι σήμερα θυμάμαι να σκέφτηκα ότι επρόκειτο για ιδιοφϋία. Δεν είχα ξανδεί κάτι τέτοιο και τα χρώματα με είχαν απλά μαγέψει."

Η Heni Publishing θα κυκλοφορήσει τον κατάλογο στις 28 Απριλίου σε πέντε πανόδετους τόμους, τρεις με τους πίνακες και δύο με εισαγωγή και βιβλιογραφία. Ο κατάλογος θα τυπωθεί στην Ιταλία και θα κοστίζει 1.400 ευρώ.

Πάνω από 100 άγνωστα έργα του Francis Bacon εμφανίζονται στο νέο του catalogue raisonné Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από το Πορτραίτο του George Dyer στον Καθρέπτη, 1968.
Πάνω από 100 άγνωστα έργα του Francis Bacon εμφανίζονται στο νέο του catalogue raisonné Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από την Σπουδή στον Velazquez, 1950. Πρόκειται για ένα από τα άγνωστα έργα που συμπεριλαμβάνονται στον νέο κατάλογο.
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φθινοπωρινές αποδράσεις στην Ευρώπη; Μη χάσετε αυτές τις εκθέσεις 

Εικαστικά / Ετοιμάζετε ταξίδι στην Ευρώπη; 5 εκθέσεις που πρέπει να δείτε 

Το φθινόπωρο προβλέπεται έντονο καλλιτεχνικά στις ευρωπαϊκές χώρες. Μια επίσκεψη σε Λονδίνο και Λισαβόνα, στο Πράδο στη Μαδρίτη, στο Palazzo Pitti στη Φλωρεντία αλλά και στην τελευταία έκθεση του Πομπιντού στο Παρίσι, που θα μείνει κλειστό μέχρι το 2030, θα σας πείσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ