H Zola Jesus θέλει να εξερευνήσει τα αρχαία της Αθήνας

H Zola Jesus θέλει να εξερευνήσει τα αρχαία της Αθήνας Facebook Twitter
Με ενδιαφέρει να εξερευνώ και να προκαλώ τις καταστάσεις γενικά και άσχετα με την μουσική αλλά και μουσικά. Η ιδέα της εξερεύνησης και του να εκθέτεις τον εαυτό σου σε πράγματα που γενικά ο κόσμος δεν θα ήθελε να εκτεθεί, νομίζω ότι σε βοηθάει να ωριμάσεις λίγο...
0

H Zola Jesus θέλει να εξερευνήσει τα αρχαία της Αθήνας Facebook Twitter
Eίμαι τεράστια φαν της Μαρίας Κάλλας και για μένα ο ερχομός μου στην Αθήνα είναι αξιομνημόνευτος μόνο γι’ αυτό το λόγο. Έμαθα ότι υπάρχει ένα μουσείο αφιερωμένο σε αυτήν...

 

Η Zola Jesus είναι πολύ ενθουσιασμένη που θα έρθει στην Ελλάδα. «Είμαι πολύ χαρούμενη. Προσπαθώ να έρθω στην Αθήνα και στην Ελλάδα εδώ και πέντε χρόνια. Δεν το πιστεύω ότι τελικά θα συμβεί», λέει.

 

Είναι ενδιαφέρον να την ακούς να μιλάει. Δεν ακούγεται καθόλου σαν  το καμένο τζανκι που οι φήμες ήθελαν να έχει χαθεί από τα ναρκωτικά και να μην ξέρει τι της γίνεται. Όπως δεν ακούγεται καθόλου σαν την γκοθ ντίβα της ανεξάρτητης Αμερικάνικης μουσικής σκηνής.  Η φωνή της είναι γλυκιά και απαλή.  Δεν κρύβει τίποτα από την επική χροιά που την έχει κάνει να ξεχωρίσει. Γελάει αρκετά συχνά και είναι αρκετά προσγειωμένη. Η συνομιλία μας γίνεται μέσω skype. Βρίσκεται στο Σιάτλ όπου μετακόμισε τα τελευταία χρόνια. Το πραγματικό της όνομα είναι Nika Roza Danilova και κατάγεται από την Ρωσία και την Σλοβενία.

 

Πάντοτε ονειρευόμουν να γίνω μουσικός. Η μουσική υπάρχει από πάντα στην ζωή μου. Δεν περίμενα όμως ότι θα πετύχω.

 

«Μεγάλωσα στο βόρειο Wisconsin. Δεν ξέρω αν το ξέρεις αλλά είναι από αυτές τις πολιτείες που είναι ακριβώς στην μέση των ΗΠΑ. Είναι πιο κοντά στον Καναδά. Έτσι μεγάλωσα στην εξοχή με τις απέραντες εκτάσεις. Εκεί πέρασα τα παιδικά μου χρόνια», λέει.

 

Η Zola συχνά μιλάει για την παιδική της ηλικία και για το πώς τα χρόνια που πέρασε εκεί επηρέασαν τον τρόπο που γράφει μουσική. «Ο πατέρας μου δουλεύει με αμάξια και είναι και ξυλουργός. Χτίζει πράγματα με ξύλο και έχει αυτό το τεράστιο μαγαζί που όταν ήμουν μικρή πήγαινα και άκουγα τα ηλεκτρικά εργαλεία και πράγματα σαν και αυτά και ενθουσιαζόμουν. Γι’ αυτό μου αρέσει η industrial μουσική επειδή μου αρέσει ο ήχος των εργαλείων. Υπάρχουν πάντοτε τέτοια πράγματα που δεν καταλαβαίνεις παρά μόνο πολύ αργότερα ότι σε έχουν επηρεάσει. Η αρχιτεκτονική π.χ. Όταν βλέπω ένα κτίριο. Μου αρέσουν τα κτίρια και το γεγονός ότι αντιπροσωπεύουν ένα σεμνό ιδεώδες των  αρχιτεκτόνων που προσπαθούν να χτίσουν το τέλειο λειτουργικό κτίριο. Είναι σπουδαία δουλειά η στέγαση της ανθρώπινης φυλής. Όποτε βλέπω ένα κτίριο, φαντάζομαι τους ήχους που συμβαίνουν σε αυτό τον συγκεκριμένο χώρο. Το να είμαι έξω στην φύση είναι επίσης συναρπαστικό και εκεί που νοιώθω μεγαλύτερη ηρεμία αλλά και μέσα στην κοινωνία. Όταν περπατάω τους δρόμους μιας μεγάλης πόλης, αισθάνομαι καταβεβλημένη από τις υποδομές που έχουμε φτιάξει για τους εαυτούς μας. Γενικά με εμπνέουν πιο γενικά πράγματα από το να διαβάσω ένα βιβλίο π.χ. ή να ακούσω έναν ήχο».

 

 

Στα 7 της την τράβηξε η όπερα και έβαλε με το ζόρι τους γονείς της, να την βάλουν να κάνει μαθήματα φωνητικής. «Πάντοτε ονειρευόμουν να γίνω μουσικός. Η μουσική υπάρχει από πάντα στην ζωή μου. Δεν περίμενα όμως ότι θα πετύχω».

 

Έγραψε το πρώτο της άλμπουμ ‘The Spoils’ όταν ήταν 20 χρονών το 2009, μόνη της στο δωμάτιο της όταν σπούδαζε φιλοσοφία στο πανεπιστήμιο του Wisconsin. Σήμερα το Spoils ακούγεται το ίδιο τρομακτικό όπως τότε. Ένα κατάμαυρο lo-fi αριστούργημα που δεν έμοιαζε με τίποτα από τις κυκλοφορίες της εποχής. Και η Zola ήταν μια από τους μουσικούς που καθόρισαν το μουσικό ρεύμα που ακολούθησε μετέπειτα. Γιατί κάνει τόσο σκοτεινή μουσική;

 

«Με ενδιαφέρει να εξερευνώ και να προκαλώ τις καταστάσεις γενικά και άσχετα με την μουσική αλλά και μουσικά. Η ιδέα της εξερεύνησης και του να εκθέτεις τον εαυτό σου σε πράγματα  που γενικά ο κόσμος δεν θα ήθελε να εκτεθεί, νομίζω ότι σε βοηθάει να ωριμάσεις λίγο. Κάπως μπαίνει στο δέρμα σου και μου αρέσει αυτό. Μουσικά το βρίσκω πολύ ενδιαφέρον και το να δημιουργώ αφηγηματικούς κόσμους είναι κάτι που κάνω από τον πρώτο μου δίσκο. Δημιουργώ μια παλέτα και αφήνω ελεύθερους όλους τους ήχους που ζουν μέσα σε αυτή την παλέτα. Δεν ξέρω είναι κάτι που δεν μπορώ στ’ αλήθεια να εξηγήσω».

 

 

Στο τελευταίο της άλμπουμ Taiga που κυκλοφόρησε πέρσι δοκιμάζει τις δυνάμεις της σε ένα πιο καθαρό ηλεκτρονικό ήχο και όχι τόσο ψυχοβγαλτικό «Μου πήρε αρκετό καιρό να το γράψω. Και δεν είχα μέχρι τότε κάνει τόσο μεγάλη προσπάθεια, ούτε είχα πιστέψει σε κάτι τόσο πολύ. Ήταν μια τεράστια διαδικασία και αγαπάω τον κόσμο του. Είναι ακόμη δύσκολο να προχωρήσω στο επόμενο πρότζεκτ. Είμαι μεταξύ άλμπουμ. Αν κάνω κάτι τώρα θα είναι εντελώς αντίθετο με το Taiga. Πιο σκοτεινό».

 

Η αλλαγή όμως στον ήχο της και σε πιο προσιτά μουσικά μονοπάτια είναι μια φυσική στροφή. «Η mainstream μουσική αλλάζει αλλά είναι επίσης πολύ περιορισμένη έτσι όπως την έχω ζήσει. Όλοι οι φίλοι μου κάνουν πειραματικά πρότζεκτ ή είναι σε μέταλ ή πανκ συγκροτήματα. Αυτές είναι οι φιλίες μου και η σκηνή που παρακολουθώ σαν φαν. Αισθάνομαι όμως ότι βγαίνει λιγότερο ενδιαφέρον μουσική τελευταία. Ειδικά στην μεγαλύτερη mainstream μουσική σκηνή. Υπάρχει όλο και λιγότερη ανομοιογένεια μεταξύ των καλλιτεχνών και νιώθω ότι γινόμαστε όλοι το ίδιο πράγμα. Η ποπ γίνεται περισσότερο πειραματική και η πειραματική μουσική γίνεται περισσότερο ποπ και κάπως ακούγονται και οι δύο το ίδιο. Είναι κάπως συναρπαστικό και χαίρομαι αλλά αυτό επίσης εμποδίζει κάθε ποικιλομορφία στην μουσική».   

 

Πώς φαντάζεται την Αθήνα; «Είναι αστείο αλλά ο κόσμος πάντοτε χαίρεται που του δίνεται η δυνατότητα να εξερευνήσει τα αρχαία. Και μένα μου αρέσει αλλά είμαι τεράστια φαν της Μαρίας Κάλλας και για μένα ο ερχομός μου στην Αθήνα είναι αξιομνημόνευτος μόνο γι’ αυτό το λόγο. Έμαθα ότι υπάρχει ένα μουσείο αφιερωμένο σε αυτήν. Δεν ξέρω αν ισχύει αλλά σίγουρα θέλω να πάω εκεί. Δεν έχω όμως μια εικόνα για την Αθήνα πέρα από αυτή που σου δείχνουν στα βιβλία. Στην Αμερική είναι διάσημη για την ιστορία της αλλά προσωπικά εκτός από αυτό δεν ξέρω τι να περιμένω. Παρακολουθώ τι συμβαίνει τελευταία και με ενδιαφέρει να δω τι γίνεται από κοντά. Αν μπορείς να το καταλάβεις. Όταν συμβαίνουν τέτοια προβλήματα στην Αμερική, κανείς δεν μπορεί να το καταλάβει. Αυτό είναι το καλύτερο πράγμα ενός ταξιδιού. Τόσοι πολλοί άνθρωποι θα σου σχολιάσουν για την οικονομική κρίση στην Ελλάδα αλλά κανείς δεν καταλαβαίνει τι συμβαίνει πραγματικά εκεί παρά μόνο εσείς που περνάτε αυτήν την πολύ δύσκολη κατάσταση».

 

 

Η Zola Jesus θα εμφανιστεί για πρώτη φορά στην Αθήνα την Πέμπτη 5 Νοεμβρίου στο Fuzz Club [Πατριάρχου Ιωακείμ 1, Ταύρος] με είσοδο 20-28 ευρώ.

 

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φιλιώ Πυργάκη (1939-2021) : «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

Μουσική / Φιλιώ Πυργάκη: «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

«Λέω κουράστηκα, αλλά μόλις ανέβω εκεί πάνω στο παλκοσένικο γίνομαι αλλιώτικος άνθρωπος». Η κορυφαία των Ελληνικών πανηγυριών, που πέθανε σαν σήμερα το 2021, είχε μιλήσει στη LIFO για μιαν Ελλάδα που υπνοβατεί στο DNA μας.
M. HULOT
Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT