Opening the Box: Unpacking Minimalism, στη Συλλογή Οικονόμου

Opening the Box: Unpacking Minimalism, στη Συλλογή Οικονόμου Facebook Twitter
Dan Flavinmonument 4 for those who have been killed in ambush (to P. K. who reminded me about death), 1966red fluorescent light244 x 244 cm, CL no. 109.©Stephen Flavin/Artists Rights Society (ARS), New York/OSDEETE, Athens 2015; courtesy David Zwirner, New York/LondonPhoto by Stefan Altenburger
0

Μια ομαδική έκθεση με τίτλο OPENING THE BOX: UNPACKING MINIMALISM σε επιμέλεια Mark Godfrey άνοιξε στις 22 Οκτωβρίου στο χώρο της συλλογής Οικονόμου στην Αθήνα.


Όταν γίνεται λόγος για Μινιμαλισμό, ο νους των περισσότερων ανθρώπων πάει σε ένα προκάτ γκρι μεταλλικό κουτί που έχει κατασκευαστεί σε κάποιο εργοστάσιο στις Ηνωμένες Πολιτείες και εκτίθεται με άλλα παρόμοια, αν όχι πανομοιότυπα κουτιά.


Παρόλο που αυτό το κουτί συχνά εμφανίζεται σε εκθέσεις για το Μινιμαλισμό, πρόκειται ουσιαστικά για ένα μύθο, και όχι για ένα πραγματικό έργο τέχνης. Αυτή η έκθεση με δέκα έργα από τη Συλλογή Οικονόμου προσπαθεί να αποδώσει ένα διαφοροποιημένο αφήγημα για το Μινιμαλισμό, παραθέτοντας διαφορετικές απόψεις, τοποθεσίες και χρονικές περιόδους.

Παρά την υποτιθέμενη ψυχρότητα του, ο Μινιμαλισμός μπορεί να είναι τόσο καυτός όσο και ψυχρός: έχει πολλές
διαφορετικές διαθέσεις.


Στο ισόγειο, τρία έργα περιστοιχίζουν ένα καταπληκτικό έργο του Donald Judd του 1978, ένα ανοιχτό "κανάλι" φτιαγμένο από στιλπνό αλουμίνιο και αποτελούμενο από έξι ανοιχτές μονάδες. Το έργο αυτό συνδιαλέγεται με ένα από τα πρώτα ανάγλυφα του Judd από το 1961, ένα πίνακα της Agnes Martin του 1966 και μια σανίδα του 1998 του John McCracken.


Αυτό το σύνολο ήδη θέτει αρκετά ενδιαφέροντα ερωτήματα: με δεδομένες τις ομοιότητες στη σύνθεση ανάμεσα στη δουλειά του Judd και σε εκείνη της Martin, μήπως τελικά έκανε λάθος ο πρώτος στην απόρριψη της ζωγραφικής; Και με ποιο τρόπο ο John McCracken διαπραγματεύτηκε τη σχέση ζωγραφικής και γλυπτικής όταν ακουμπούσε τα έργα του στον τοίχο; Τι ρόλο έπαιξε το χρώμα για τον Judd και τον McCracken, και πώς προσέγγισαν τη διαφορά μεταξύ εφαρμοσμένου και πρωταρχικού χρώματος; Με ποιο τρόπο διαφοροποιούνται οι δύο καλλιτέχνες ως προς την υλικότητα και την αντανακλαστικότητα του υλικού;

Opening the Box: Unpacking Minimalism, στη Συλλογή Οικονόμου Facebook Twitter
Roni HornUntitled (Billie), Untitled (Holiday), 2012Solid cast glass, 2 pieces56.5 x 76.2 x 91.4 cm eachPhoto by Genevieve Hanson


Μπαίνοντας στο σκοτεινό χώρο του δευτέρου ορόφου, οι θεατές βρίσκονται αντιμέτωποι με το έργο του Dan Flavin's monument 4 for those who have been killed in ambush (to P. K. Who reminded me about death), 1966, το πάνω μέρος του οποίου στρέφεται προς τη μεριά τους . Πρόκειται για ένα σπάνιο έργο του Flavin, φτιαγμένο εξ' ολοκλήρου από κόκκινες φωσφορίζουσες λάμπες, το οποίο αναφέρεται ευθέως στη βία του πολέμου του Βιετνάμ. Αν αυτό το έργο προτάσσει τη σχέση του Μινιμαλισμού με την ιστορική στιγμή, τα άλλα δύο έργα στον ίδιο όροφο κοιτάζουν αντίστοιχα στο παρελθόν και στο μέλλον. Το έργο Suprematist Composition κατασκευασμένο το 1921 από τον Nikolai Suetin δείχνει μια σειρά από διαφορετικές εκδοχές στη διαγώνια σύνθεση του Flavin σε μια άλλη ιστορική συγκυρία, ενώ το έργο της Isa Genzken Gelbes Ellipsoid (Yellow Ellipsoid), 1976, αποτελεί ένα από τα καλύτερα παραδείγματα της υποδοχής του Μινιμαλισμού στη Γερμανία τη δεκαετία του 1970: μια ξύλινη φόρμα που έχει δημιουργηθεί με τη χρήση του υπολογιστή, θυμίζει ακόντιο ή λόγχη, αλλά κείται απευθείας στο πάτωμα.


Στον λουσμένο με φως πάνω όροφο, έργα από μεταγενέστερη γενιά καλλιτεχνών αποκαλύπτουν πώς χρησιμοποίησαν το φορμαλιστικό λεξιλόγιο του Μινιμαλισμού προς μια νέα πορεία, που απευθύνει ερωτήματα σχετικά με την επιθυμία, την απώλεια και την ταυτότητα. Το The Silent Sink, 1984, του Robert Gober μπορεί να θυμίζει τις επιτοίχιες στοίβες του Judd, αλλά η αναπαράσταση ενός νεροχύτη και μιας τάπας, εισάγει σκέψεις σχετικά με το σώμα, την απώλεια, την καθαρότητα και τη βρωμιά, ακόμα και για την αρρώστεια. Το έργο της Roni Horn Untitled (Billie), Untitled (Holiday), 2012, είναι ένα γυάλινο χυτό γλυπτό σε δύο μέρη. Σε διαφορετικές στιγμές της ημέρας, το ένα μέρος λάμπει από τον ήλιο, ενώ το άλλο παραμένει στη σκιά – που μπορεί να συνδεθεί με τους τραγικούς και ρομαντικούς πόλους της μουσικής της Billie Holiday. Το τρίτο έργο στο χώρο, το Cosmic Slop "Hotter than July", 2014, του Rashid Johnson φέρει επίσης αναφορές στη μουσική των Αφροαμερικανών: στη συγκεκριμένη περίπτωση στο θρυλικό άλμπουμ του Stevie Wonder αλλά και στο ομώνυμο 'Cosmic Slop' των Funkadelik. Στο μονοχρωματικό αυτό έργο, φτιαγμένο από μαύρο σαπούνι και κερί, οι χαμένες χειρονομίες του Μινιμαλισμού επιστρέφουν.


Η έκθεση καθιστά σαφές ότι η τάση για Μινιμαλισμό υπήρχε στην τέχνη από τη δεκαετία του 1920: οι καλλιτέχνες που σχετίστηκαν με το Μινιμαλισμό δούλεψαν με μια σειρά από υλικά, χρώματα και υφές, εξερεύνησαν ιδέες σχετικά με τη φόρμα και εντρύφησαν στον κόσμο γύρω τους. Παρά την υποτιθέμενη ψυχρότητα του, ο Μινιμαλισμός μπορεί να είναι τόσο καυτός όσο και ψυχρός: έχει πολλές
διαφορετικές διαθέσεις.

Opening the Box: Unpacking Minimalism, στη Συλλογή Οικονόμου Facebook Twitter
Donald JuddUntitled, 1978-79Rolled brushed aluminum121.9 x 302.3 x 389.9 cmArt © Judd Foundation. Licensed by VAGA, New York, NYPhoto: courtesy Pace Gallery

Η έκθεση θα είναι ανοιχτή στο κοινό από τις 22 Οκτωβρίου 2015 έως τον Απρίλιο του 2016.

Η Συλλογή Γιώργου Οικονόμου βρίσκεται στη Λεωφ. Κηφισίας 80, Μαρούσι 15125, Αθήνα.

Ωρες λειτουργίας: Δευτέρα έως Παρασκευή 10 πμ έως 6 μμ

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ