Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης

Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
©GANP/DIMITRIOS PANAGOS
0

Δεν υπάρχει πιο εύστοχη επιλογή από τη Νέα Υόρκη για να οργανώσει κάποιος ένα φεστιβάλ για τον Νάρκισσο. Είναι η πόλη που λατρεύει τον εαυτό της μέσα από τον αντικατοπτρισμό και τα είδωλα. Καμία άλλη πόλη στον κόσμο δεν καθρεφτίζεται τόσο πολύ, τόσο έντονα και τόσο βίαια σε έναν ανταγωνισμό δύναμης, μεγέθους και ομορφιάς. Η Νέα Υόρκη είναι η πόλη που σε κάνει να κοιτάς ψηλά, στις κορφές των κτιρίων που σκίζουν τον ουρανό και στέκονται σαν νέες εκκλησίες μέσα στις οποίες λατρεύονται άλλοι θεοί. Η πόλη που σε κάνει να καθρεφτίζεσαι διαρκώς, βλέποντας το είδωλό σου να εμφανίζεται παντού, σε κάθε γωνιά, κάθε βιτρίνα, κάθε βήμα.

Στη Νέα Υόρκη φτάσαμε για να ξαναφανταστούμε τον Νάρκισσο, σε ένα φεστιβάλ που με τη σειρά του αντικατοπτρίζει τον αληθινό και τον φανταστικό καθρέφτη του μύθου, σήμερα, στην εικόνα της τέχνης, της μόδας, της μουσικής, της φιλοσοφίας. Κάθε φορά που σηκώνουμε το κινητό για μια σέλφι, ζούμε κλεφτά αυτό το μύθο. Ποιοί είμαστε; πως φαινόμαστε στον εαυτό μας; Τι βλέπουν οι άλλοι από αυτό;

Η δική μας επιθυμία είναι να παρουσιάσουμε τη σύγχρονη Ελλάδα. Ξέρουμε ότι όλοι μιλούν για την αρχαιότητα, οπότε ας τη χρησιμοποιήσουμε για να την συνδέσουμε με τους πολύ καλούς Έλληνες καλλιτέχνες που έχουμε, τους οποίους γιατί να μη φέρουμε στο εξωτερικό; Δε τους λείπει τίποτα.

Οι τέχνες και οι ιδέες πάνω σε αυτό το θέμα συναντήθηκαν στην καρδιά του Ωνάσειου Πολιτιστικού Κέντρου της Νέας Υόρκης, που οργάνωσε μια από τις πιο τολμηρές εκθέσεις-φεστιβάλ στην ιστορία του. Και στον πρόσφατα ανακαινισμένο Ολυμπιακό Πύργο της Νέας Υόρκης, το φεστιβάλ Νάρκισσος Τώρα, περιλαμβάνει μια καλειδοσκοπική άποψη του μύθου του Νάρκισσου μέσα από τη μουσική, τις εικαστικές τέχνες, τον κινηματογράφο, την επιστήμη, τη λογοτεχνία, τη χορογραφία, την μαγειρική, τη μόδα και τα ψηφιακά μέσα με περισσότερες από 40 εκδηλώσεις για το κοινό όλων των ηλικιών, αρχάριους και μελετητές.

Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
NARCISSUS NOW. Ο μύθος του έρωτα για την εικόνα μας και η καθοριστική του αλληγορία στη ζωή και την τέχνη στην καρδιά της Νέας Υόρκης. Το εικαστικό του Κωνσταντίνου Κακανιά στην 5th Avenue.© Photograph by Beowulf Sheehan

Αν ο μύθος του Νάρκισσου έχει συναρπάσει την ανθρώπινη φαντασία μέσα στο χρόνο και τους πολιτισμούς, εμπνέοντας πολλούς μύθους και παραδόσεις, σήμερα επανέρχεται για να καταλάβει ένα δικό του, εξίσου προκλητικό και καθοριστικό ρόλο. Και η διερεύνησή του πνευματικού βάθους του μύθου απαιτεί σοβαρότητα αλλά και χιούμορ μας λένε όλοι οι εμπλεκόμενοι.

«Το φεστιβάλ», μας λέει ο πρόεδρος του ιδρύματος Ωνάση Αντώνης Παπαδημητρίου, «γίνεται για πρώτη φορά με αυτό τον τρόπο. Ξεκινήσαμε πριν από 15 χρόνια  με μικρές φιλοδοξίες και βρήκαμε το βηματισμό μας μέσα από αλλαγές. Με την ύπαρξη της Στέγης που ήδη μετρά 5 χρόνια, σκεφτήκαμε και αποφασίσαμε να δέσουμε όλα τα κομμάτια μας σε Ελλάδα και Αμερική, να λειτουργήσουμε σαν μια μεγάλη ομάδα  και να επιχειρήσουμε να συνδέσουμε την αρχαιότητα με την σύγχρονη Ελλάδα.

Έτσι, σήμερα προχωρούμε πιο δυναμικά, στοχεύοντας και σε ένα μεγαλύτερο κοινό, Αμερικανών και Ελλήνων. Η δική μας επιθυμία είναι να παρουσιάσουμε τη σύγχρονη Ελλάδα. Ξέρουμε ότι όλοι μιλούν για την αρχαιότητα, οπότε ας τη χρησιμοποιήσουμε για να την συνδέσουμε με τους πολύ καλούς Έλληνες καλλιτέχνες που έχουμε, τους οποίους γιατί να μη φέρουμε στο εξωτερικό; Δε τους λείπει τίποτα.

Εμάς εξάλλου δε μας ενδιαφέρει να είμαστε μόνο χορηγοί αλλά συμπαραγωγοί και με αυτό τον τρόπο αρχίσαμε τη συνεργασία μας με την New York Public Library, το ΒΑΜ, το Barbican, το Almeida. Έτσι δουλεύουμε σήμερα. Αυτή την έκθεση την προετοιμάζαμε δυο χρόνια και σήμερα είναι ήδη αποφασισμένη και οργανωμένη η επόμενη έκθεση, αυτή του 2017».

Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
TRIPLE ECHO. O Jonah Bokaer χορογραφεί, ο Σταύρος Γασπαράτος συνθέτει. Ένα νέο έργο που παρουσιάστηκε την πρώτη βραδιά του φεστιβάλ σε τρεις διαφορετικούς χώρους μέσα στο Olympic Tower. Mε τα κοστούμια του Narcisso Rodriguez, τρεις χορεύτριες, η Ηristoula Harakas, Sara Procopio και Mata Sakka αναβιώνουν την λατρεία της εικόνας του εαυτού μας. © Photograph by Beowulf Sheehan

Ο άνεμος αλλαγής που πνέει συμπεριλαμβάνει ονόματα όπως της Caren Brooks Hopkins, του Simon Chritchley, στο διοικητικό συμβούλιο του τμήματος της Νέας Υόρκης και της Eleanor Goldhar ως διευθύντριας επικοινωνίας και μάρκετινγκ.

 
Όταν μετά από 36 χρόνια, η Caren Brooks Hopkins, ένα πρόσωπο συνώνυμο του ΒΑΜ, του πολιτιστικού οργανισμού που τάραξε τα νερά της Νέας Υόρκης, μεταφέροντας ένα σοβαρό κομμάτι της πολιτιστικής παραγωγής στη μεριά του Μπρούκλιν, άφησε το ΒΑΜ, μερικοί από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες σήμερα όπως ο John Turturro, ο Alan Rickman και ο Rufus  Wainwright, την τίμησαν λέγοντας ότι ήταν η προσωπικότητα που κατόρθωσε μέσω του  fundraising να διαμορφώσει την οργάνωση των τεχνών ως παράδειγμα σε όλο τον κόσμο. Σήμερα το Ίδρυμα Ωνάση είναι συμπαραγωγός του ΒΑΜ σε εκδηλώσεις που σχετίζονται με τον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό.

Tα ίδια ισχύουν και για την μικροκαμωμένη και αεικίνητη Eleanor Goldhar. Μετά από 15 χρόνια επιτυχημένης καριέρας στο Guggenheim, συμπράττει στις νέες προκλήσεις του Ωνάσειου.  

 

Η έκθεση – φεστιβάλ για τον νάρκισσο αντανακλά μια καινούργια αντίληψη και εισάγει ένα νέο λεξιλόγιο. Η πολυπλοκότητα της προσέγγισης της αρχαιότητας, έρχεται μέσα από την ερμηνεία των επιστημών και της τέχνης με τον πιο εύληπτο τρόπο. Με τον τρόπο που επιδρά ακόμα και αδιόρατα και δημιουργικά στην καθημερινή μας ζωή.

«Επειδή εκ των πραγμάτων», λέει η αναπληρώτρια διευθύντρια της Στέγης Αφροδίτη Παναγιωτάκου, «το κομμάτι της πολιτιστικής μας κληρονομιάς είναι το κλειδί σε αυτή την πλευρά του ατλαντικού το θέμα είναι να σπάσει το ακαδημαϊκό σύνδρομο στην αντιμετώπιση του παρελθόντος.

 

Δηλαδή να πάρουμε τα κομμάτια του πολιτισμού με μεγαλύτερη τόλμη και να τα διερευνήσουμε σφαιρικά, αναδεικνύοντας πτυχές και περιοχές της σύγχρονης ζωής και δημιουργίας. Το στοίχημα είναι να κατορθώσουμε να αφηγηθούμε μια ιστορία και όχι να στήσουμε μόνο μια έκθεση με το σκεπτικό των υπέροχων αντικειμένων που εκτίθενται σε βιτρίνες. Να υπάρχει συνάφεια με ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα ή ακόμα και ένα application, διαφορετικά δεν αφορά κανέναν. Αναφερόμαστε σε διαφορετικές ομάδες κοινού και σε καμία περίπτωση δεν θέλουμε να κάνουμε κάτι τρέντι.

Όλη η δουλειά που έχει γίνει επί 40 χρόνια στο ίδρυμα έχει δημιουργήσει το θεωρητικό υπόβαθρο ώστε να δεθεί η πληροφορία, να μετασχηματιστεί, να ερευνηθεί και όταν δένονται όλα αυτά μαζί μεγαλώνει η οπτική γωνία μέσα από την οποία προσεγγίζεις ένα θέμα σε ένα εξόχως φιλικό και ελκυστικό περιβάλλον. Εμείς αντιμετωπίζουμε την παιδεία ως όχημα κοινωνικής συνοχής, απελευθέρωσης των δυνάμεων των καλλιτεχνών και των διανοουμένων αλλά σε καμία περίπτωση με το παράσημο της εθνικής ιδιότητας. Και πάνω από όλα θέλουμε να καλλιεργήσουμε τη νοοτροπία με την οποία προσεγγίζουμε την τέχνη, τον πολιτισμό και τις επιστήμες».

Περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες παίρνουν μέρος στο φεστιβάλ. Πρόσωπα από ένα ποικίλο φάσμα, τον πολιτισμό, την τέχνη, τη μόδα, την επιστήμη, όλοι οι εκπρόσωποι των αμερικανικών μέσων ενημέρωσης, Νεοϋορκέζοι και Έλληνες γέμισαν όλους τους χώρους του Ωνάσειου Πολιτιστικού Κέντρου. Στις δεκάδες εκδηλώσεις έρχονται να προστεθούν το Συμπόσιο World Citizens, στις 23 Οκτωβρίου, Rebetika, the blues of Greece,  τον Νοέμβριο με τον Κυριάκο Καλαϊτζίδη και τη Λένα Κιτσοπούλου, η παγκόσμια πρεμιέρα της νέας δουλειάς του Πέτρου Κλαμπάνη Chroma, και η έκθεση Dion: Where Gods and mortals meet, με επιμελητή τον Δημήτρη Παντερμαλή.

Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
TRIPLE ECHO. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Το ίδρυμα Ωνάση κλείνει φέτος 40 χρόνια και αλλάζει σελίδα. Η Νέα Υόρκη, σε σύνδεση με την Αθήνα και τη Στέγη μπαίνει ξεκινά τον νέο του κύκλο με στόχο να συνδέσει την αρχαιότητα με το σήμερα, την ακαδημία με την τέχνη.Και με σκοπό να κάνει τους Έλληνες καλλιτέχνες συνομιλητές τστον παγκόσμιο πολιτιστικό διάλογο, ανοίγοντας συνεργασίες με τα μεγάλα κέντρα τέχνης παγκοσμίως. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Παιχνίδι με τον αντικατοπτρισμό ενός φωτεινού νάρκισσου στο λόμπι του Ολυμπιακού Πύργου της Νέας Υόρκης. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Ο Matt Postal μας κάνει ένας αρχιτεκτονικό περίπατο στο Μανχάτταν. Απέναντι από ένα χαμηλό κτίριο από τούβλα, ένα από τα ελάχιστα που έχουν απομείνει μας ξεναγεί σε μια ιστορία ανταγωνισμού προς την κορυφή, προς τον ουρανό. "Η Νέα Υόρκη, δεν ήταν πάντα έτσι. καταστράφηκαν πολλά κτίρια". Σταματάμε μπροστά στον ουρανοξύστη Seagrams. Τον θεωρεί έναν από τους χειρότερους. Ένα καθαρό δείγμα αρχιτεκτονικού ναρκισσιμού. Για την ιστορία το κτίριο Seagram είναι ένας ουρανοξύστης, βρίσκεται στην 375 Park Avenue, μεταξύ της 52 και 53ης οδού. Είναι έργο του Γερμανού αρχιτέκτονα Mies van der Rohe και σε συνεργασία με την Φίλις Λαμπέρ, στην οποία απονεμήθηκε το χρυσό λιοντάρι αρχιτεκτονικής της Βενετίας το 2014. Μέσα σε αυτό το κτίριο βρίσκεται και το περίφημο Four Seasons. Χτίστηκε το 1958 και έχει 38 ορόφους. Σχεδιάστηκε ως έδρα των επιχειρήσεων ποτών του Καναδού Joseph E. Seagram. Η επιρροή που άσκησε στην αμερικανική αρχιτεκτονική εκείνης της περιόδου ήταν τεράστια, γιατί τα δομικά του στοιχεία είναι ορατά. Το κτίριο Seagram, όπως και σχεδόν όλα τα μεγάλα κτίρια της εποχής, χτίστηκε με χαλύβδινο πλαίσιο από το οποίο κρέμονται οι γυάλινοι τοίχοι του. Χρησιμοποιήθηκαν 1.500 τόνοι χαλκού στην κατασκευή του. Ήταν ο πιο ακριβός ουρανοξύστης που κατασκευάστηκε εκείνη την εποχή. Το εσωτερικό ακολουθεί τη χρήση χαλκού και γυαλιού και έτσι είναι κατασκευασμένα όλα τα διακοσμητικά του στοιχεία. Καθώς ο Mies van der Rohe σιχαινόταν ότι δεν ήταν ομοιόμορφο, οι περσίδες, παράθυρα ανοίγουν μόνο με τρεις συγκεκριμένες θέσεις. Επίσης είναι ένας ουρανοξύστης, ο πρώτος που έχει μεγάλο χώρο συντριβάνια και πεζούλια για δημόσια χρήση. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Η κολεκτίβα από το Ίδρυμα Μπρούκλιν The Bruce High Quality παρουσιάζει την δική της εκδοχή για το μύθο του Νάρκισσου στον κόσμο της τέχνης μέσα από μια πρωτότυπη διάλεξη.© Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Νάρκισσος και μόδα. Η Sara Lewis, ο Κωνσταντίνος Κακανιάς και η Mary Katranzos σε μια συζήτηση για το μεγάλo "εγώ" της μόδας. "Ο κόσμος της μόδας" λέει η Κατράντζος, "είναι γεμάτος εγώ. Καθώς η ανταπόκριση έρχεται άμεσα από τα reviews και τις πωλήσεις, ο καθένας διαμορφώνει το δικό του στιλ. Για παράδειγμα η Ντονατέλα, η Νταϊάν φον Φύρστενμπεργκ και η Καρολίνα Χερέρα ζουν το στιλ που παράγουν. Και ο κόσμος αγοράζει την ταυτότητα που πουλάς. Εγώ σε αυτό το περιβάλλον δεν ένιωσα ποτέ ιδιαίτερη αυτοπεποίθηση, γιατί προσπαθούσα να τα κάνω όλα μαζί, να σχεδιάζω , να φροντίζω για την προβολή και συγχρόνως να προσπαθώ να αποκτήσω τη δική μου ταυτότητα. Τα άτομα που είναι λιγότερο ταλαντούχα έχουν περισσότερη αυτοπεποίθηση, αυτό διαπιστώνω στον κόσμο της μόδας. Μια γυναίκα θέλει να προβάλει ένα τύπο ταυτότητας όταν φοράει ένα φόρεμα, όπως όταν διακοσμεί το σπίτι της. Έτσι, η ταυτότητα στην ουσία αναπτύσσεται από τον κόσμο που αγοράζει. Με ρωτούν σε κάθε σχεδόν συνέντευξη γιατί φορώ μαύρα ρούχα. Είναι κάτι σαν στολή εργασίας, είναι το ρούχο με το οποίο με βλέπουν, αλλά ο κόσμος μου είναι πολύχρωμος". © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Μακρυγιάννης στο Σταθάκειο Κέντρο της Αστόρια © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Ο Νάρκισσος στην Αστόρια. Υπό το βλέμμα του Κωνσταντίνου Κανάρη, ποίηση και μουσική σε μια αίθουσα γεμάτη Έλληνες, στο Σταθάκειο Κέντρο. Μια βουτιά στο χρόνο, μια σύνδεση με το τώρα μέσα από έναν ελληνικό μύθο. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Η εκτελεστική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση στη Νέα Υόρκη, Αμαλία Κοσμετάτου, ο ηθοποιός Paul Giamatti και η δημοσιογράφος Vanessa Grigoriadis λίγο πριν ξεκινήσει η συζήτηση για την περίπλοκη σχέση του ερμηνευτή και του κοινού. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Ο Giamatti ήταν απολαυστικός, αλλά κανείς μας δεν πίστεψε ότι οι ηθοποιοί αντιμετωπίζουν τον καθρέφτη μόνο όταν προβάρουν τους ρόλους τους. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Μπροστά στο έργο του Άγγελου Πλέσσα I Amness ένα εργαστήριο χειροτεχνίας. Η Jen Kelly μας εκπαίδευσε να φτιάχνουμε νάρκισσους. Ταξίδεψαν μαζί μας μέχρι την Ελλάδα. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Και εδώ η προσπάθεια με μεγάλη περίσκεψη και σοβαρότητα. Με λίγη βοήθεια τα κατάφερε και περιφερόταν με το λουλούδι του. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
The True Mirror. Μια εγκατάσταση της Danelle Marqui Brown. Πρώτα καθρεφτίζεσαι στο νερό. Στη συνέχεια κοιτάς τον εαυτό σου. Και στο τελευταίο βήμα βλέπεις σε έναν ανάποδο καθρέφτη το πως σε βλέπουν οι άλλοι. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Νάρκισσοι Μασκώτ. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Hello, it's nice to meet me © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Νάρκισσος και χορός. Η Ελληνίδα χορεύτρια των New York City Ballet, Ελένη Αλεξόπουλος, μιλά για την κατανόηση του μύθου του Νάρκισσου σε σχέση με το επάγγελμα του χορευτή. " Ο χορευτής περνά ένα μεγάλο μέρος της ζωής του μπροστά σε έναν καθρέφτη. Ο καθρέφτης είναι αυτός που του δείχνει την δυνατότητά του, αλλά και τον βελτιώνει. Ο χορευτής είναι απέναντι σε έναν καθρέφτη, όταν κάνει πρόβες όταν βάφεται. Είναι απέναντι σε έναν καθρέφτη όταν χορεύει και αυτός είναι το κοινό". © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Μια από τις πολλές στρογγυλές τράπεζες για τον Νάρκισσσο και την τέχνη © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Ο Νάρκισσος, ως γλυπτό πρωταγωνιστής σε κάθε εκδήλωση © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Το βιβλιοπωλείο στο χώρο του αίθριου © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Μια νύχτα στο Μπρούκλιν, στο ΒΑΜ, στο πολιτιστικό κέντρο που αναμόρφωσε όλο το Μπρούκλιν. Το ΒΑΜ έκανε τους κατοίκους της Νέας Υόρκης να περνάνε τη γέφυρα και να φτάνουν στα πιο ανοιχτά, πρωτοποριακά θεάματα. Εδώ στο καφέ του, στον πρώτο όροφο, σε ένα απίθανο περιβάλλον και μια κατάμεστη αίθουσα, σε συμπαραγωγή με το Ίδρυμα Ωνάση μια βραδιά για τον Νάρκισσο και το τραγούδι. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Η Eleanor Friedberg, τραγουδίστρια και συνθέτης πολύ γνωστή από τους Fiery Furnaces στην ανεξάρτητη μουσική σκηνή του Μπρούκλιν, σε μια βραδιά με επιλογές από την τελευταία της δουλειά "Personal Record", στη σκηνή του ΒΑΜ. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Το έργο του Άγγελου Πλέσσα
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Το έργο του Ανδρέα Αγγελιδάκη
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Moon Mirrors, μια ταινία μικρού μήκους κινουμένων σχεδίων από τους Sharon Shattuck και Ian Cheney
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
O αστροναύτης και καθηγητής στο ΜΙΤ Jeffrey Hoffman με τους μικρούς μου φίλους Αλέξης Πόλλαρντ και Ελίνα Πόλλαρντ. Από τα πιο απολαυστικά κομμάτια του φεστιβάλ. Τα παιδιά όπως σοφά έλεγε ο Εξιπερί έχουν πάντα τις σωστές ερωτήσεις. Όλα όσα θέλετε να μάθετε για το φεγγάρι και δεν ξέρατε πως να ρωτήσετε.
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Family Day, την Κυριακή στο φεστιβάλ. Χαμός!
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ