Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης

Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
©GANP/DIMITRIOS PANAGOS
0

Δεν υπάρχει πιο εύστοχη επιλογή από τη Νέα Υόρκη για να οργανώσει κάποιος ένα φεστιβάλ για τον Νάρκισσο. Είναι η πόλη που λατρεύει τον εαυτό της μέσα από τον αντικατοπτρισμό και τα είδωλα. Καμία άλλη πόλη στον κόσμο δεν καθρεφτίζεται τόσο πολύ, τόσο έντονα και τόσο βίαια σε έναν ανταγωνισμό δύναμης, μεγέθους και ομορφιάς. Η Νέα Υόρκη είναι η πόλη που σε κάνει να κοιτάς ψηλά, στις κορφές των κτιρίων που σκίζουν τον ουρανό και στέκονται σαν νέες εκκλησίες μέσα στις οποίες λατρεύονται άλλοι θεοί. Η πόλη που σε κάνει να καθρεφτίζεσαι διαρκώς, βλέποντας το είδωλό σου να εμφανίζεται παντού, σε κάθε γωνιά, κάθε βιτρίνα, κάθε βήμα.

Στη Νέα Υόρκη φτάσαμε για να ξαναφανταστούμε τον Νάρκισσο, σε ένα φεστιβάλ που με τη σειρά του αντικατοπτρίζει τον αληθινό και τον φανταστικό καθρέφτη του μύθου, σήμερα, στην εικόνα της τέχνης, της μόδας, της μουσικής, της φιλοσοφίας. Κάθε φορά που σηκώνουμε το κινητό για μια σέλφι, ζούμε κλεφτά αυτό το μύθο. Ποιοί είμαστε; πως φαινόμαστε στον εαυτό μας; Τι βλέπουν οι άλλοι από αυτό;

Η δική μας επιθυμία είναι να παρουσιάσουμε τη σύγχρονη Ελλάδα. Ξέρουμε ότι όλοι μιλούν για την αρχαιότητα, οπότε ας τη χρησιμοποιήσουμε για να την συνδέσουμε με τους πολύ καλούς Έλληνες καλλιτέχνες που έχουμε, τους οποίους γιατί να μη φέρουμε στο εξωτερικό; Δε τους λείπει τίποτα.

Οι τέχνες και οι ιδέες πάνω σε αυτό το θέμα συναντήθηκαν στην καρδιά του Ωνάσειου Πολιτιστικού Κέντρου της Νέας Υόρκης, που οργάνωσε μια από τις πιο τολμηρές εκθέσεις-φεστιβάλ στην ιστορία του. Και στον πρόσφατα ανακαινισμένο Ολυμπιακό Πύργο της Νέας Υόρκης, το φεστιβάλ Νάρκισσος Τώρα, περιλαμβάνει μια καλειδοσκοπική άποψη του μύθου του Νάρκισσου μέσα από τη μουσική, τις εικαστικές τέχνες, τον κινηματογράφο, την επιστήμη, τη λογοτεχνία, τη χορογραφία, την μαγειρική, τη μόδα και τα ψηφιακά μέσα με περισσότερες από 40 εκδηλώσεις για το κοινό όλων των ηλικιών, αρχάριους και μελετητές.

Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
NARCISSUS NOW. Ο μύθος του έρωτα για την εικόνα μας και η καθοριστική του αλληγορία στη ζωή και την τέχνη στην καρδιά της Νέας Υόρκης. Το εικαστικό του Κωνσταντίνου Κακανιά στην 5th Avenue.© Photograph by Beowulf Sheehan

Αν ο μύθος του Νάρκισσου έχει συναρπάσει την ανθρώπινη φαντασία μέσα στο χρόνο και τους πολιτισμούς, εμπνέοντας πολλούς μύθους και παραδόσεις, σήμερα επανέρχεται για να καταλάβει ένα δικό του, εξίσου προκλητικό και καθοριστικό ρόλο. Και η διερεύνησή του πνευματικού βάθους του μύθου απαιτεί σοβαρότητα αλλά και χιούμορ μας λένε όλοι οι εμπλεκόμενοι.

«Το φεστιβάλ», μας λέει ο πρόεδρος του ιδρύματος Ωνάση Αντώνης Παπαδημητρίου, «γίνεται για πρώτη φορά με αυτό τον τρόπο. Ξεκινήσαμε πριν από 15 χρόνια  με μικρές φιλοδοξίες και βρήκαμε το βηματισμό μας μέσα από αλλαγές. Με την ύπαρξη της Στέγης που ήδη μετρά 5 χρόνια, σκεφτήκαμε και αποφασίσαμε να δέσουμε όλα τα κομμάτια μας σε Ελλάδα και Αμερική, να λειτουργήσουμε σαν μια μεγάλη ομάδα  και να επιχειρήσουμε να συνδέσουμε την αρχαιότητα με την σύγχρονη Ελλάδα.

Έτσι, σήμερα προχωρούμε πιο δυναμικά, στοχεύοντας και σε ένα μεγαλύτερο κοινό, Αμερικανών και Ελλήνων. Η δική μας επιθυμία είναι να παρουσιάσουμε τη σύγχρονη Ελλάδα. Ξέρουμε ότι όλοι μιλούν για την αρχαιότητα, οπότε ας τη χρησιμοποιήσουμε για να την συνδέσουμε με τους πολύ καλούς Έλληνες καλλιτέχνες που έχουμε, τους οποίους γιατί να μη φέρουμε στο εξωτερικό; Δε τους λείπει τίποτα.

Εμάς εξάλλου δε μας ενδιαφέρει να είμαστε μόνο χορηγοί αλλά συμπαραγωγοί και με αυτό τον τρόπο αρχίσαμε τη συνεργασία μας με την New York Public Library, το ΒΑΜ, το Barbican, το Almeida. Έτσι δουλεύουμε σήμερα. Αυτή την έκθεση την προετοιμάζαμε δυο χρόνια και σήμερα είναι ήδη αποφασισμένη και οργανωμένη η επόμενη έκθεση, αυτή του 2017».

Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
TRIPLE ECHO. O Jonah Bokaer χορογραφεί, ο Σταύρος Γασπαράτος συνθέτει. Ένα νέο έργο που παρουσιάστηκε την πρώτη βραδιά του φεστιβάλ σε τρεις διαφορετικούς χώρους μέσα στο Olympic Tower. Mε τα κοστούμια του Narcisso Rodriguez, τρεις χορεύτριες, η Ηristoula Harakas, Sara Procopio και Mata Sakka αναβιώνουν την λατρεία της εικόνας του εαυτού μας. © Photograph by Beowulf Sheehan

Ο άνεμος αλλαγής που πνέει συμπεριλαμβάνει ονόματα όπως της Caren Brooks Hopkins, του Simon Chritchley, στο διοικητικό συμβούλιο του τμήματος της Νέας Υόρκης και της Eleanor Goldhar ως διευθύντριας επικοινωνίας και μάρκετινγκ.

 
Όταν μετά από 36 χρόνια, η Caren Brooks Hopkins, ένα πρόσωπο συνώνυμο του ΒΑΜ, του πολιτιστικού οργανισμού που τάραξε τα νερά της Νέας Υόρκης, μεταφέροντας ένα σοβαρό κομμάτι της πολιτιστικής παραγωγής στη μεριά του Μπρούκλιν, άφησε το ΒΑΜ, μερικοί από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες σήμερα όπως ο John Turturro, ο Alan Rickman και ο Rufus  Wainwright, την τίμησαν λέγοντας ότι ήταν η προσωπικότητα που κατόρθωσε μέσω του  fundraising να διαμορφώσει την οργάνωση των τεχνών ως παράδειγμα σε όλο τον κόσμο. Σήμερα το Ίδρυμα Ωνάση είναι συμπαραγωγός του ΒΑΜ σε εκδηλώσεις που σχετίζονται με τον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό.

Tα ίδια ισχύουν και για την μικροκαμωμένη και αεικίνητη Eleanor Goldhar. Μετά από 15 χρόνια επιτυχημένης καριέρας στο Guggenheim, συμπράττει στις νέες προκλήσεις του Ωνάσειου.  

 

Η έκθεση – φεστιβάλ για τον νάρκισσο αντανακλά μια καινούργια αντίληψη και εισάγει ένα νέο λεξιλόγιο. Η πολυπλοκότητα της προσέγγισης της αρχαιότητας, έρχεται μέσα από την ερμηνεία των επιστημών και της τέχνης με τον πιο εύληπτο τρόπο. Με τον τρόπο που επιδρά ακόμα και αδιόρατα και δημιουργικά στην καθημερινή μας ζωή.

«Επειδή εκ των πραγμάτων», λέει η αναπληρώτρια διευθύντρια της Στέγης Αφροδίτη Παναγιωτάκου, «το κομμάτι της πολιτιστικής μας κληρονομιάς είναι το κλειδί σε αυτή την πλευρά του ατλαντικού το θέμα είναι να σπάσει το ακαδημαϊκό σύνδρομο στην αντιμετώπιση του παρελθόντος.

 

Δηλαδή να πάρουμε τα κομμάτια του πολιτισμού με μεγαλύτερη τόλμη και να τα διερευνήσουμε σφαιρικά, αναδεικνύοντας πτυχές και περιοχές της σύγχρονης ζωής και δημιουργίας. Το στοίχημα είναι να κατορθώσουμε να αφηγηθούμε μια ιστορία και όχι να στήσουμε μόνο μια έκθεση με το σκεπτικό των υπέροχων αντικειμένων που εκτίθενται σε βιτρίνες. Να υπάρχει συνάφεια με ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα ή ακόμα και ένα application, διαφορετικά δεν αφορά κανέναν. Αναφερόμαστε σε διαφορετικές ομάδες κοινού και σε καμία περίπτωση δεν θέλουμε να κάνουμε κάτι τρέντι.

Όλη η δουλειά που έχει γίνει επί 40 χρόνια στο ίδρυμα έχει δημιουργήσει το θεωρητικό υπόβαθρο ώστε να δεθεί η πληροφορία, να μετασχηματιστεί, να ερευνηθεί και όταν δένονται όλα αυτά μαζί μεγαλώνει η οπτική γωνία μέσα από την οποία προσεγγίζεις ένα θέμα σε ένα εξόχως φιλικό και ελκυστικό περιβάλλον. Εμείς αντιμετωπίζουμε την παιδεία ως όχημα κοινωνικής συνοχής, απελευθέρωσης των δυνάμεων των καλλιτεχνών και των διανοουμένων αλλά σε καμία περίπτωση με το παράσημο της εθνικής ιδιότητας. Και πάνω από όλα θέλουμε να καλλιεργήσουμε τη νοοτροπία με την οποία προσεγγίζουμε την τέχνη, τον πολιτισμό και τις επιστήμες».

Περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες παίρνουν μέρος στο φεστιβάλ. Πρόσωπα από ένα ποικίλο φάσμα, τον πολιτισμό, την τέχνη, τη μόδα, την επιστήμη, όλοι οι εκπρόσωποι των αμερικανικών μέσων ενημέρωσης, Νεοϋορκέζοι και Έλληνες γέμισαν όλους τους χώρους του Ωνάσειου Πολιτιστικού Κέντρου. Στις δεκάδες εκδηλώσεις έρχονται να προστεθούν το Συμπόσιο World Citizens, στις 23 Οκτωβρίου, Rebetika, the blues of Greece,  τον Νοέμβριο με τον Κυριάκο Καλαϊτζίδη και τη Λένα Κιτσοπούλου, η παγκόσμια πρεμιέρα της νέας δουλειάς του Πέτρου Κλαμπάνη Chroma, και η έκθεση Dion: Where Gods and mortals meet, με επιμελητή τον Δημήτρη Παντερμαλή.

Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
TRIPLE ECHO. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Το ίδρυμα Ωνάση κλείνει φέτος 40 χρόνια και αλλάζει σελίδα. Η Νέα Υόρκη, σε σύνδεση με την Αθήνα και τη Στέγη μπαίνει ξεκινά τον νέο του κύκλο με στόχο να συνδέσει την αρχαιότητα με το σήμερα, την ακαδημία με την τέχνη.Και με σκοπό να κάνει τους Έλληνες καλλιτέχνες συνομιλητές τστον παγκόσμιο πολιτιστικό διάλογο, ανοίγοντας συνεργασίες με τα μεγάλα κέντρα τέχνης παγκοσμίως. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Παιχνίδι με τον αντικατοπτρισμό ενός φωτεινού νάρκισσου στο λόμπι του Ολυμπιακού Πύργου της Νέας Υόρκης. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Ο Matt Postal μας κάνει ένας αρχιτεκτονικό περίπατο στο Μανχάτταν. Απέναντι από ένα χαμηλό κτίριο από τούβλα, ένα από τα ελάχιστα που έχουν απομείνει μας ξεναγεί σε μια ιστορία ανταγωνισμού προς την κορυφή, προς τον ουρανό. "Η Νέα Υόρκη, δεν ήταν πάντα έτσι. καταστράφηκαν πολλά κτίρια". Σταματάμε μπροστά στον ουρανοξύστη Seagrams. Τον θεωρεί έναν από τους χειρότερους. Ένα καθαρό δείγμα αρχιτεκτονικού ναρκισσιμού. Για την ιστορία το κτίριο Seagram είναι ένας ουρανοξύστης, βρίσκεται στην 375 Park Avenue, μεταξύ της 52 και 53ης οδού. Είναι έργο του Γερμανού αρχιτέκτονα Mies van der Rohe και σε συνεργασία με την Φίλις Λαμπέρ, στην οποία απονεμήθηκε το χρυσό λιοντάρι αρχιτεκτονικής της Βενετίας το 2014. Μέσα σε αυτό το κτίριο βρίσκεται και το περίφημο Four Seasons. Χτίστηκε το 1958 και έχει 38 ορόφους. Σχεδιάστηκε ως έδρα των επιχειρήσεων ποτών του Καναδού Joseph E. Seagram. Η επιρροή που άσκησε στην αμερικανική αρχιτεκτονική εκείνης της περιόδου ήταν τεράστια, γιατί τα δομικά του στοιχεία είναι ορατά. Το κτίριο Seagram, όπως και σχεδόν όλα τα μεγάλα κτίρια της εποχής, χτίστηκε με χαλύβδινο πλαίσιο από το οποίο κρέμονται οι γυάλινοι τοίχοι του. Χρησιμοποιήθηκαν 1.500 τόνοι χαλκού στην κατασκευή του. Ήταν ο πιο ακριβός ουρανοξύστης που κατασκευάστηκε εκείνη την εποχή. Το εσωτερικό ακολουθεί τη χρήση χαλκού και γυαλιού και έτσι είναι κατασκευασμένα όλα τα διακοσμητικά του στοιχεία. Καθώς ο Mies van der Rohe σιχαινόταν ότι δεν ήταν ομοιόμορφο, οι περσίδες, παράθυρα ανοίγουν μόνο με τρεις συγκεκριμένες θέσεις. Επίσης είναι ένας ουρανοξύστης, ο πρώτος που έχει μεγάλο χώρο συντριβάνια και πεζούλια για δημόσια χρήση. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Η κολεκτίβα από το Ίδρυμα Μπρούκλιν The Bruce High Quality παρουσιάζει την δική της εκδοχή για το μύθο του Νάρκισσου στον κόσμο της τέχνης μέσα από μια πρωτότυπη διάλεξη.© Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Νάρκισσος και μόδα. Η Sara Lewis, ο Κωνσταντίνος Κακανιάς και η Mary Katranzos σε μια συζήτηση για το μεγάλo "εγώ" της μόδας. "Ο κόσμος της μόδας" λέει η Κατράντζος, "είναι γεμάτος εγώ. Καθώς η ανταπόκριση έρχεται άμεσα από τα reviews και τις πωλήσεις, ο καθένας διαμορφώνει το δικό του στιλ. Για παράδειγμα η Ντονατέλα, η Νταϊάν φον Φύρστενμπεργκ και η Καρολίνα Χερέρα ζουν το στιλ που παράγουν. Και ο κόσμος αγοράζει την ταυτότητα που πουλάς. Εγώ σε αυτό το περιβάλλον δεν ένιωσα ποτέ ιδιαίτερη αυτοπεποίθηση, γιατί προσπαθούσα να τα κάνω όλα μαζί, να σχεδιάζω , να φροντίζω για την προβολή και συγχρόνως να προσπαθώ να αποκτήσω τη δική μου ταυτότητα. Τα άτομα που είναι λιγότερο ταλαντούχα έχουν περισσότερη αυτοπεποίθηση, αυτό διαπιστώνω στον κόσμο της μόδας. Μια γυναίκα θέλει να προβάλει ένα τύπο ταυτότητας όταν φοράει ένα φόρεμα, όπως όταν διακοσμεί το σπίτι της. Έτσι, η ταυτότητα στην ουσία αναπτύσσεται από τον κόσμο που αγοράζει. Με ρωτούν σε κάθε σχεδόν συνέντευξη γιατί φορώ μαύρα ρούχα. Είναι κάτι σαν στολή εργασίας, είναι το ρούχο με το οποίο με βλέπουν, αλλά ο κόσμος μου είναι πολύχρωμος". © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Μακρυγιάννης στο Σταθάκειο Κέντρο της Αστόρια © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Ο Νάρκισσος στην Αστόρια. Υπό το βλέμμα του Κωνσταντίνου Κανάρη, ποίηση και μουσική σε μια αίθουσα γεμάτη Έλληνες, στο Σταθάκειο Κέντρο. Μια βουτιά στο χρόνο, μια σύνδεση με το τώρα μέσα από έναν ελληνικό μύθο. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Η εκτελεστική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση στη Νέα Υόρκη, Αμαλία Κοσμετάτου, ο ηθοποιός Paul Giamatti και η δημοσιογράφος Vanessa Grigoriadis λίγο πριν ξεκινήσει η συζήτηση για την περίπλοκη σχέση του ερμηνευτή και του κοινού. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Ο Giamatti ήταν απολαυστικός, αλλά κανείς μας δεν πίστεψε ότι οι ηθοποιοί αντιμετωπίζουν τον καθρέφτη μόνο όταν προβάρουν τους ρόλους τους. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Μπροστά στο έργο του Άγγελου Πλέσσα I Amness ένα εργαστήριο χειροτεχνίας. Η Jen Kelly μας εκπαίδευσε να φτιάχνουμε νάρκισσους. Ταξίδεψαν μαζί μας μέχρι την Ελλάδα. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Και εδώ η προσπάθεια με μεγάλη περίσκεψη και σοβαρότητα. Με λίγη βοήθεια τα κατάφερε και περιφερόταν με το λουλούδι του. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
The True Mirror. Μια εγκατάσταση της Danelle Marqui Brown. Πρώτα καθρεφτίζεσαι στο νερό. Στη συνέχεια κοιτάς τον εαυτό σου. Και στο τελευταίο βήμα βλέπεις σε έναν ανάποδο καθρέφτη το πως σε βλέπουν οι άλλοι. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Νάρκισσοι Μασκώτ. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Hello, it's nice to meet me © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Νάρκισσος και χορός. Η Ελληνίδα χορεύτρια των New York City Ballet, Ελένη Αλεξόπουλος, μιλά για την κατανόηση του μύθου του Νάρκισσου σε σχέση με το επάγγελμα του χορευτή. " Ο χορευτής περνά ένα μεγάλο μέρος της ζωής του μπροστά σε έναν καθρέφτη. Ο καθρέφτης είναι αυτός που του δείχνει την δυνατότητά του, αλλά και τον βελτιώνει. Ο χορευτής είναι απέναντι σε έναν καθρέφτη, όταν κάνει πρόβες όταν βάφεται. Είναι απέναντι σε έναν καθρέφτη όταν χορεύει και αυτός είναι το κοινό". © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Μια από τις πολλές στρογγυλές τράπεζες για τον Νάρκισσσο και την τέχνη © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Ο Νάρκισσος, ως γλυπτό πρωταγωνιστής σε κάθε εκδήλωση © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Το βιβλιοπωλείο στο χώρο του αίθριου © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Μια νύχτα στο Μπρούκλιν, στο ΒΑΜ, στο πολιτιστικό κέντρο που αναμόρφωσε όλο το Μπρούκλιν. Το ΒΑΜ έκανε τους κατοίκους της Νέας Υόρκης να περνάνε τη γέφυρα και να φτάνουν στα πιο ανοιχτά, πρωτοποριακά θεάματα. Εδώ στο καφέ του, στον πρώτο όροφο, σε ένα απίθανο περιβάλλον και μια κατάμεστη αίθουσα, σε συμπαραγωγή με το Ίδρυμα Ωνάση μια βραδιά για τον Νάρκισσο και το τραγούδι. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Η Eleanor Friedberg, τραγουδίστρια και συνθέτης πολύ γνωστή από τους Fiery Furnaces στην ανεξάρτητη μουσική σκηνή του Μπρούκλιν, σε μια βραδιά με επιλογές από την τελευταία της δουλειά "Personal Record", στη σκηνή του ΒΑΜ. © Photograph by Beowulf Sheehan
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Το έργο του Άγγελου Πλέσσα
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Το έργο του Ανδρέα Αγγελιδάκη
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Moon Mirrors, μια ταινία μικρού μήκους κινουμένων σχεδίων από τους Sharon Shattuck και Ian Cheney
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
O αστροναύτης και καθηγητής στο ΜΙΤ Jeffrey Hoffman με τους μικρούς μου φίλους Αλέξης Πόλλαρντ και Ελίνα Πόλλαρντ. Από τα πιο απολαυστικά κομμάτια του φεστιβάλ. Τα παιδιά όπως σοφά έλεγε ο Εξιπερί έχουν πάντα τις σωστές ερωτήσεις. Όλα όσα θέλετε να μάθετε για το φεγγάρι και δεν ξέρατε πως να ρωτήσετε.
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
Family Day, την Κυριακή στο φεστιβάλ. Χαμός!
Ένας Έλληνας Νάρκισσος καθρεφτίζεται στους ουρανοξύστες της Νέας Υόρκης Facebook Twitter
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ