DW: Γιατί είναι το πετρέλαιο φθηνότερο από τη βενζίνη;

DW: Γιατί είναι το πετρέλαιο φθηνότερο από τη βενζίνη; Facebook Twitter
5

Μια ματιά στα πρατήρια καυσίμων της Γερμανίας επιβεβαιώνει αμέσως του λόγου το αληθές. Η βενζίνη είναι σαφώς πιο ακριβή από το πετρέλαιο κίνησης. Σε βενζινάδικο της Βόννης το πετρέλαιο κόστιζε χθες Τρίτη 1,06 ευρώ ανά λίτρο ενώ η βενζίνη 1,29 ευρώ.


Αυτό οφείλεται κυρίως στο φόρο πετρελαίου. Ανά λίτρο ντίζελ ο φόρος είναι 47 σεντ ενώ ανά λίτρο βενζίνης 65 σεντ. Όπως λέει ο εκπρόσωπος της γερμανικής Λέσχης Αυτοκινήτου ADAC Γιούργκεν Άλμπρεχτ: «Πρόκειται για διαφορά 18 σεντ στα οποία έρχεται να προστεθεί και ο ΦΠΑ. Συνολικά λοιπόν η διαφορά έγκειται στα 22 σεντ περίπου ανά λίτρο».

Για χάριν του εμπορίου
Ο γερμανός νομοθέτης αποδίδει το φορολογικό αυτό όφελος υπέρ του πετρελαίου στην ευρωπαϊκή μεταφορά εμπορευμάτων. Τα φορτηγά αυτοκίνητα αλλά και οι ατμομηχανές εμπορικών αμαξοστοιχιών χρειάζονται ντίζελ για να κινηθούν και όπως σημειώνει ο ειδικός «η μεταφορά εμπορευμάτων είναι ένας ανταγωνιστικός κλάδος. Και άλλες χώρες έχουν παρόμοιες διαφορές στη φορολόγηση».


Προκειμένου να υπάρχει μια εξισορρόπηση και να μην ωφελούνται οι κάτοχοι Ι.Χ. από ένα φορολογικό πλεονέκτημα το οποίο επινοήθηκε για το εμπόριο, τα τέλη κυκλοφορίας για συγκεκριμένα πετρελαιοκίνητα Ι.Χ. είναι υψηλότερα από ότι για βενζινοκίνητα. Σε αυτό προστίθεται ότι τα πετρελαιοκίνητα είναι πιο ακριβά ήδη κατά την παραγωγή τους, και αυτό συνήθως κατά μερικές χιλιάδες ευρώ.


Εάν συμφέρει ή όχι η αγορά πετρελαιοκίνητου εξαρτάται περισσότερο από τα χιλιόμετρα που διανύει ο κάτοχος. Κατά μέσο όρο τα γερμανικά Ι.Χ. διανύουν περί τις 12.000 χλμ. ετησίως. Όσοι διανύουν περισσότερα, για παράδειγμα εταιρικά αυτοκίνητα ή ταξί που συχνά ξεπερνούν τις 100.000 χλμ . το χρόνο, εξοικονομούν με το πετρέλαιο πολλά χρήματα. Όσοι δεν κάνουν τόσα πολλά λοιπόν θα έπρεπε να προτιμήσουν τα βενζίνης.


Αυξάνονται κατακόρυφα οι πωλήσεις πετρελαιοκίνητων
Πρόσφατα στατιστικά στοιχεία ωστόσο δείχνουν ότι τα πετρελαιοκίνητα γίνονται όλο και πιο δημοφιλή. Ενώ το 1999 η ταξινόμηση νέων Ι.Χ. αφορούσε κατά μόλις 22 % τα πετρελαιοκίνητα, πέρσι το ποσοστό είχε εκτιναχθεί στο 47 %.


Από καθαρά οικονομική σκοπιά η αγορά πετρελαιοκίνητου δεν φαίνεται να έχει νόημα, δεδομένου ότι ο αριθμός των διανυθέντων χλμ. ανά αυτοκίνητο στη Γερμανία μειώνεται συνεχώς. Οι λόγοι που όλο και πιο πολλοί προτιμούν το πετρέλαιο είναι περισσότερο ψυχολογικής φύσης, εκτιμά ο ειδικός της ADAC: «Οι τιμές των καυσίμων αυξάνονταν συνεχώς όλα τα προηγούμενα χρόνια, οι μειωμένες τιμές το τελευταίο διάστημα είναι η εξαίρεση. Έτσι το ενδιαφέρον στράφηκε στην κατανάλωση και τα καύσιμα. Και επειδή τα πετρελαιοκίνητα καταναλώνουν λιγότερα ανά χλμ., φαίνονται σε πολλούς αγοραστές πιο ελκυστικά».


Το σκάνδαλο με τις παραποιημένες τιμές καυσίμων της VW επανέφερε στο προσκήνιο την όλη συζήτηση για τα πετρελαιοκίνητα. Ο γερμανικός περιβαλλοντικός σύνδεσμος Deutsche Umwelthilfe (DUH) υποστηρίζει ότι η γερμανική κυβέρνηση ήταν εδώ και χρόνια ενήμερη για τη τακτική της VW. O διευθυντής του συνδέσμου Γιούργκεν Ρας μάλιστα εκτιμά ότι τα φορολογικά πλεονεκτήματα που συνοδεύουν το πετρέλαιο κίνησης είναι άλλη μια απόδειξη για την «φιλική προς την αυτοκινητοβιομηχανία πολιτική» που ακολουθείται: «Η αυτοκινητοβιομηχανία παρουσιάζει το ντίζελ ως την τεχνολογία του μέλλοντος. Το ντίζελ θεωρείται κορυφαία γερμανική τεχνολογία, την οποία δεν μπορεί να ανταγωνιστεί κανείς», όπως λέει ο ειδικός, παραπέμποντας στην κατακόρυφη αύξηση στις πωλήσεις SUV στη Γερμανία.


«Νομίζει κανείς ότι είμαστε μια χώρα δασοφυλάκων. Οδεύουμε προς ταξινόμηση ενός εκατομμυρίου νέων SUV κάθε χρόνο». Γι΄ αυτό και ο ίδιος προτείνει έναν διαφορετικό τρόπο φορολόγησης που θα γίνεται στη βάση των εκπομπών ρύπων, όπως συμβαίνει στην Ελβετία ή στις σκανδιναβικές χώρες. Διότι για να βελτιωθεί η ποιότητα του αέρα, όπως λέει, θα πρέπει να μειωθεί ο αριθμός των πετρελαιοκίνητων οχημάτων στους δρόμους.

Πηγή: Deutsche Welle

5

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στεγαστικό: Μετά τις φοροελαφρύνσεις η ώρα των κλειστών ακινήτων

Οικονομία / Στεγαστικό: Μετά τις φοροελαφρύνσεις η ώρα των κλειστών ακινήτων

Το επόμενο μέτωπο παρεμβάσεων θα είναι αυτό της κοινωνικής αντιπαροχής καθώς και ρυθμίσεις που θα επιτρέψουν στους servicers να ρίξουν στην αγορά σπίτια που έχουν στην κατοχή τους, αλλά η πώλησή τους αντιμετωπίζει εμπόδια
LIFO NEWSROOM
Σημαντική αύξηση στις αποδοχές εργαζομένων από υπερωρίες και στα έσοδα από ασφαλιστικές εισφορές

Οικονομία / Σημαντική αύξηση στις αποδοχές εργαζομένων από υπερωρίες και στα έσοδα από ασφαλιστικές εισφορές

Κατά το πρώτο τετράμηνο εφαρμογής, οι αποδοχές από υπερωρίες και υπερεργασία αυξήθηκαν κατά 48% και τα έσοδα από εισφορές υπερωριών και υπερεργασίας αυξήθηκαν κατά 34% σε σχέση με το αντίστοιχο τετράμηνο του 2024
LIFO NEWSROOM