Ο Κωνσταντίνος Τζαμιώτης γράφει για την Αθήνα της κρίσης

Ο Κωνσταντίνος Τζαμιώτης γράφει για την Αθήνα της κρίσης Facebook Twitter
0

Είμαστε όλοι ο Αργύρης. Αυτός θα μπορούσε να είναι ο επιγραμματικός τίτλος που θα απέδιδε ιδανικά την ουσία του βιβλίου «Η Πόλη και η Σιωπή» του Κωνσταντίνου Τζαμιώτη (από εκδόσεις Καστανιώτη), ένα βιβλίο που γράφτηκε για όλους εμάς που ζούμε, ονειρευόμαστε και απελπιζόμαστε- γινόμαστε άλλοι ή προσπαθούμε να ανιχνεύσουμε τα κομμάτια μιας αποσαρθρωμένης προσωπικής ταυτότητας σε μια πόλη που καταρρέει.

Εγκλωβισμένοι στα κεφάλαια της δικής μας μυθιστορίας-όπως ο πρωταγωνιστής του βιβλίου, άλλοτε ιδιοκτήτης μιας βιομηχανίας κουμπιών, σήμερα οδηγός ταξί σε αδιέξο δο-αδυνατούμε να βρούμε τη δική μας φωνή στον ορυμαγδό που γεννάει ως μετωνυμική αντίστιξη η κρίση.

Ο διόλου τυχαίος τίτλος «Η πόλη και η σιωπή» αναφέρεται σε αυτή ακριβώς την ηχηρή και πολύβουη παρουσία μιας πόλης-ντουντούκες, διαδηλώσεις, επεισόδια-σε αντιδιαστολή με την εσωτερική σιωπή που επιβάλλεται, σχεδόν αυτόματα, σε όλους μας. Σάμπως το μόνο που μένει στον καθένα από μας είναι να παραμείνει σιωπηλός από μια ανάγκη που μοιάζει σχεδόν αδήριτη. Ο Αργύρης Τρίκορφος, όπως ονομάζεται ο (αντι)ήρωας του βιβλίου, δεν μιλάει ακριβώς γιατί ξέρει ότι τα περιθώρια της αλλαγής ή μετατροπής της σημερινής κατάστασης είναι ελάχιστα-δεν μιλάει όταν τον αδικούν στη δουλειά και όταν τα αφεντικά τον καλούν να απολογηθεί (για κάτι που δεν φταίει), δεν μιλάει στους κακότροπους πελάτες και στις κυρίες που τον σπρώχνουν στο ασανσέρ, δεν μιλάει στην αναιδή κόρη του ή στην ίδια τη γυναίκα του, ακόμη κι όταν αποκαλύπτει ότι τον απατά.

Σαν ήρωας του Κάφκα αδυνατεί να καταλάβει πως εισήλθε σε αυτό το αδιέξοδο όπου κάθε επιλογή μοιάζει ισοδύναμη ή αδύνατη. Σε κάθε σελίδα του περίτεχνα δομημένου βιβλίου του Τζαμιώτη όπου η ειρωνεία και το δράμα εναλλάσσονται ιδανικά, υπάρχουν διάσπαρτα τα καφκικά περιστατικά που συναντάμε όλοι στο διάβα μας: εξαγριωμένα πιτσιρίκια στα Εξάρχεια, κάποιοι να δέρνουν έναν φτωχοδιάβολο, τα ναυάγια της ζωής στα πέριξ της Ομονοίας, ένας τρωγλοδύτης να προσπαθεί να μεταφέρει ένα θεόρατο ψυγείο, άνδρες προς άγραν εξωτικής σαρκός μεθυσμένοι από την απελπισία μάλλον παρά τη λαγνεία.

Τίποτα δεν είναι παρηγορητικό στις σελίδες του Τζαμιώτη εκτός από την ίδια την καλοστημένη, εξαιρετική του αφήγηση που έρχεται να αποδείξει ότι τις χειρότερες στιγμές της ιστορίας η λογοτεχνία μεγαλουργεί. Ο Μπέρνχαρντ έγραψε την αριστοτεχνική βιογραφία του κυριολεκτικά μέσα από τα συντρίμμια και ο δικός Ροΐδης έγινε παρανοικά και υπέροχα δηκτικός παρατηρώντας την αποσαρθρωμένη Αθήνα.

Ο Κωνσταντίνος Τζαμιώτης γράφει για την Αθήνα της κρίσης Facebook Twitter

Σήμερα λοιπόν τον ρόλο του τοποτηρητή των συνειδήσεων αποκτά ο φτωχός τιμονιέρης του Τζαμιώτη σάμπως για να μας θυμίσει ότι το μερτικό στη δημιουργία και τον πόνο τον έχουμε εξίσου όλοι. Διότι ακόμη και όταν ο ήρωας του καλείται να αποφασίσει για το αν θα πάει με το μέρος των καλών ή των κακών, αν χάσει τα λογικά του ή αυτοκτονήσει-γιατί όλα αυτά μας θυμίζει διαρκώς η πένα του Τζαμιώτη είναι θέμα απόφασης-δείχνει να μιλάει με τα δικά μας λόγια.

Μοιράζεται τη δική μας γλώσσα και προσφεύγει στη δική μας θυμοσοφία (τα ιερά λόγια του πατέρα και τα αριστοτεχνικά φτιαγμένα ρεμπέτικα). Κι όταν τελικά αποφασίζει να παραδώσει τον χαμένο θησαυρό-χρήματα που βρίσκει στο ταξί του-δεν το κάνει για να θυμίσει τίποτα άλλο από τη χαμένη μας αξιοπρέπεια.

Ο Κωνσταντίνος Τζαμιώτης γράφει για την Αθήνα της κρίσης Facebook Twitter

Όχι με τρόπο ηθικολογικό αλλά φαντασιακό προστρέχοντας στην ελληνική περηφάνια και σεμνότητα που είναι βαθιά φωλιασμένη στην καρδιά και χρειάζεται μόνο λίγη ανθρωπιά για να ξεθαρρέψει.

Το βιβλίο του Τζαμιώτη δεν είναι τίποτα άλλο από μια επιστροφή στον χαμένο ανθρωπισμό που έρχεται να θυμίσει ότι η ελληνικός κόσμος υφίσταται ακόμη πιο δυναμικά μέσα από την πιο ανεπαίσχυντη αλλοτρίωσή του. Είπαμε ο Αργύρης Τρίκορφος είναι ένας από εμάς-και ο Τζαμιώτης καλά κάνει που έρχεται να μας τον θυμίσει ακριβώς τώρα.

 Ο Κωνσταντίνος Δ. Τζαμιώτης γεννήθηκε στη Λάρισα το 1970 και σήμερα ζει στην Αθήνα. Εργάστηκε στην τηλεόραση, στη διαφήμιση και στον κινηματογράφο-τον οποίο και σπούδασε. Υπήρξε διευθυντής του «Αντί» και του "Highlights".

Έχει γράψει τα βιβλία: "Η συνάντηση" (Ίνδικτος, 2002), "Βαθύ πηγάδι" (Ίνδικτος, 2003), "O βαθμός δυσκολίας" (Ίνδικτος, 2004), "Παραβολή" (Καστανιώτης, 2006), "Η εφεύρεση της σκιάς" (Καστανιώτης, 2008), και σε διάφορες συλλογικές εκδόσεις.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ