Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς;

Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς; Facebook Twitter
0

Ολα ξεκίνησαν το καλοκαίρι του 2012. Η Μαριάννα Καβαλλιεράτου λαμβάνει μέρος στο περίφημο Open House του Watermill (περίφημο κέντρο πειραματισμού του Μπομπ Γουίλσον) κι εκεί γεννιούνται οι πρώτες ιδέες για το "recalculate".

Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς; Facebook Twitter

Εκείνη η πρώτη πειραματική ιδέα έχει πλέον πάρει "διαστάσεις" κανονικής παράστασης και σε λίγες μέρες (το Σάββατο) κάνει πρεμιέρα στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών.

Ζητήσαμε από την Μαριάννα Καβαλλιεράτου να θυμηθεί όλη τη διαδρομή: από την πρώτη σκέψη μέχρι την υλοποίηση.

Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς; Facebook Twitter

"Το "recalculate" ξεκίνησε από μια πρόταση του Ρόμπερτ Ουίλσον για ένα work-in-progress (έργο εν εξελίξει) που παρουσιάστηκε στο Watermill τo 2012. Είναι κάτι που συνηθίζεται εκεί. Αυτός είναι ο σκοπός της συνεύρεσης τόσων καλλιτεχνών. Ο καθένας από τη δική του τέχνη πειραματίζεται και μέσα σε 12 ημέρες παρουσιάζει την performance, την θεατρική ή χορευτική του παράσταση. Είναι στην κυριολεξία αυτό που αποκαλούμε gorilla project καθώς όλα συμβαίνουν σε χρόνο ρεκόρ. Ασφαλώς και δεν πρόκειται για κανονικές παραστάσεις. Είναι απλώς ιδέες που γεννιούνται εκεί και κατατίθενται σε μια μικρή κοινωνία καλλιτεχνών. Είναι ενδεχομένως ο βασικός άξονας μιας παράστασης που μένει να εξελιχθεί".

Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς; Facebook Twitter

Tο "recalculate", είναι το τρίτο έργο της ομάδας klokworks. Τέσσερις χορευτές (τρεις γυναίκες κι ένας άνδρας), χωρίς κανέναν συγκεκριμένο ρόλο, αναζητούν την πορεία τους, την οποία αλλάζουν διαρκώς καθώς η δράση τους δημιουργεί νέους προορισμούς και τους δείχνει νέους δρόμους.

Τι σημαίνει, όμως, για την ίδια recalculate;

"Σημαίνει ότι μηδενίζω και ξεκινάω και πάλι από την αρχή. Παρόλο που εγώ συνήθως παίρνω πάντα την ίδια λάθος διαδρομή. Η παράσταη δεν είναι τόσο συγκεκριμένη εννοιολογικά. Ο καθένας πιστεύω θα δώσει τις δικές του εξηγήσεις. Είμαι μια χορογραφία με πολύ συγκεκριμένη φόρμα αλλά πολύ ανοιχτή στην ερμηνεία".

Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς; Facebook Twitter

Η Μαριάννα Καβαλλιεράτου συνεργάζεται τα τελευταία 20 χρόνια με τον διάσημο αβαν-γκάρντ σκηνοθέτη Ρόμπερτ Γουίλσον. Ποιο είναι το μεγαλύτερο κέρδος της από την εμπειρία του Watermill;

"Εκεί δεν πας για να κάνεις μαθήματα με τον Γουίλσον. Πηγαίνεις για τις ευρύτερες συνεργασίες. Για τις δημιουργίες που γεννιούνται από τις συναντήσεις με καλλιτέχνες από όλον τον κόσμο. Για τις γνωριμίες με ανθρώπους από διαφορετικές τέχνες, χώρες και κουλτούρες. Η έννοια της συνεργασίας που εδώ στην Ελλάδα μας λείπει, εκεί απογειώνεται".

Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς; Facebook Twitter

Εχει παρόλα αυτά χαράξει ως χορεύτρια και χορογράφος τη δική της πορεία. Της αρέσει να εξερευνά την κινητική σύνθεση και τη γεωμετρία των σωμάτων στο χώρο. Την ενδιαφέρουν η φόρμα, η δομή και η δράση, η λιτότητα και η αφαίρεση. «Δεν είναι απαραίτητο να προσπαθούμε πάντα να τα καταλάβουμε όλα από την πρώτη στιγμή. Κι επίσης προσπαθούμε να αναλύσουμε τα πάντα. Ομως, την Τέχνη πρέπει να την απολαμβάνουμε. Και να χαιρόμαστε που όταν συμβαίνει είμαστε εκεί. Κρίμα που χάνουμε την ουσία ψάχνοντας για εξηγήσεις. Και μένα καμιά φορά μου είναι αδιανόητο να καταλάβω τι είχε στο μυαλό του ο Φράνσις Μπέικον αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι μου αρέσει λιγότερο».

Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς; Facebook Twitter

-Aρα η τέχνη δεν πρέπει να "εξηγεί" τίποτα;

"Η τέχνη είναι το συναίσθημα που μας προκαλεί και όχι αυτό που μας εξηγεί. Καθένας έχει δικαίωμα να κάνει πράγματα που δεν αρέσουν στο κοινό αλλά παραμένουν αξιόλογα. Επίσης ο χρόνος στην τέχνη είναι πολύ χρήσιμος. Πολλά πράγματα τα προδίδεις αν τα απορρίψεις από την πρώτη στιγμή. Δώστε χρόνο σε αυτά που κάτι σας προκαλούν".

Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς; Facebook Twitter

-Εσείς επιστρέφετε σε παλιές σας δημιουργίες με διάθεση να αναθεωρήσετε;

"Βεβαίως. Πολύ συχνά, όμως, περνάω φάσεις απόρριψης. Κοιτάω πάντα πίσω για να καταλάβω την εξέλιξη, για να εντοπίσω λάθη, για να ξέρω πού βρισκόμουν στην αρχή και που έφτασα μετά. Ακόμα και να μην θέλεις να δεις το παρελθόν κι αυτό κάτι σημαίνει. Η επιστροφή στα παλιά μοιάζει λίγο με το κοίταγμα στον καθρέπτη. Ξεκινάω πάντα την διαδικασία με τρόμο και στο τέλος καταλήγω σκασμένη στα γέλια".

Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς; Facebook Twitter

Φωτογραφίες: Αλέξανδρος Ακρίβος

Info:

Ιδέα: Μαριάννα Καβαλλιεράτου, Φωτεινή Τιμοθέου
Χορογραφία: Μαριάννα Καβαλλιεράτου, klokworks
Μουσική: Dom Bouffard
Σχεδιασμός φωτισμών: Ελευθερία Ντεκώ
Video art: Alessandro Giacalone
Κοστούμια, κατασκευές: Craig Green
Χορεύουν: Meg Harper, Καλλιόπη Σίμου, Θανάσης Ακοκκαλίδης, Μαριάννα Καβαλλιεράτου

19-21 Οκτωβρίου 2013
21:00 Μικρή Σκηνή

Η παράσταση είναι αφιερωμένη στη Sue Jane Stoker.

Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς; Facebook Twitter
Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς; Facebook Twitter

*****

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιώργος Κοτσιφάκης

Χορός / Γιώργος Κοτσιφάκης: «Θέλω και στη ζωή να κάνω όσα συμβαίνουν στη σκηνή»

Του είπαν «δεν θα γίνει χορευτής με τίποτα» – σήμερα θεωρείται από τους καλύτερους χορευτές της Ευρώπης. Ξεκίνησε την καριέρα του συμμετέχοντας στο «2» του Δημήτρη Παπαϊωάννου, και σήμερα κάνει διεθνή περιοδεία με το «My fierce ignorant step».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Θέατρο / Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Έχει υπογράψει μερικά από τα πιο τολμηρά ανεβάσματα των τελευταίων ετών. Έφτασε στην πεντάδα υποψηφιοτήτων των Διεθνών Βραβείων Όπερας 2025. Ποιος είναι ο ταλαντούχος Έλληνας σκηνογράφος και ενδυματολόγος;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ