Η Κόρα Καρβούνη και οι Τρωάδες

Η Κόρα Καρβούνη και οι Τρωάδες Facebook Twitter
0

 

Πριν από τις διακοπές του Αυγούστου, η Κόρα Καρβούνη ήρθε στα αναστατωμένα λόγω ανακαίνισης γραφεία μας, και αφού έμαθε τα μυστικά των καινούργιων πατωμάτων, κάθισε υπομονετικά και φωτογραφήθηκε από τον M. Hulot, απάντησε σε όλες τις ερωτήσεις μας για το κανούργιο μαγιώ που έψαχνε και για το μέρος στο οποίο θα έκανε τα πρώτα της μπάνια, μας μίλησε για τις Τρωάδες. Είναι η παράσταση στην οποία συμμετέχει στο χορό και παίζει το ρόλο της θεάς Αθηνάς. Ζητήσαμε να μας πει 10 ενδιαφέροντα σημεία της παράστασης και του έργου. Τι σημαίνουν οι Τρωάδες για εκείνη. Μας είπε 15. Τα σημειώσαμε και σας τα μεταφέρουμε.

1. Οι Τρωάδες είναι ένα έργο που έχει να κάνει με την ήττα. Ποιός είναι ο νικητής; Ποιός είναι ο ηττημένος;

2. Είναι ένα έργο σε απόλυτη συνάφεια με το πως είναι οι Ελληνες σήμερα.

3. Η Υβρις είναι μια λέξη κλειδί. Βλέποντας το έργο αναρωτιέσαι για την ή τις ύβρεις που έχεις διαπράξει.

4. Για μένα ύβρις σημαίνει να μη σέβεσαι τον εαυτό σου και τα συναισθήματά σου.

5. Το έργο αρχίζει με τους θεούς να εγκαταλείπουν την πόλη. Οι θεοί σε εγκαταλείπουν. Είναι η πρώτη ένδειξη, το πρώτο σήμα για το πόσο σημαντικό είναι το θείο.

6. Οπως και εμείς, έτσι και οι Τρώες βίωσαν την απόλυτη χλιδή και την απόλυτη καταστροφή.

7. Πιστεύω ότι καθεμιά παράσταση που ανεβαίνει πρέπει να έχει συνάφεια, σχέση με το σήμερα, με τη σύγχρονη κατάσταση, έτσι ώστε να ταυτίζεται ο θεατής.

8. Η Εκάβη, είναι για μένα το κορυφαίο πρόσωπο σε αυτό το έργο. Είναι και η βασίλισσα, και η κορυφαία του χορού ουσιαστικά, και ο μέσος άνθρωπος με μια μεγάλη συγκινητική δύναμη για να μπορέσει να συνεχίσει.

9. Το κορυφαίο συμβάν είναι κατά τη γνώμη μου ο θάνατος του Αστυάνακτα. Το να μην υπάρχει διάδοχος.

10. Αυτό που θεωρώ πιο κρίσιμο από τα λόγια του χορού είναι αυτό για τον Γανυμήδη. Τον πιο ωραίο νέο που ερωτεύθηκε ο Δίας και τον είχε για να βάζει κρασί στους θεούς. Γανυμήδη εγκατέλειψες τη χώρα σου του λέει ο χορός, για να βάζεις κρασί στο Δία.

11. Μέσα από τα λόγια του έργου ακούει κανείς πολύ καθαρά, ότι η αναδρομή στο παρελθόν δεν ωφελεί, δε βοηθάει, απλώς έχεις ανάγκη να γυρίζεις πίσω.

12. Το παρελθόν σου δίνει απαντήσεις, αρκεί να μην αρνηθείς να τις δεις και να τις αποδεχτείς.
13. Εκτός από την ανάγνωση της καταστροφής, το αισιόδοξο μήνυμα είναι η δύναμη με την οποία αντιμεωπίζουν οι Τρωάδες ένα σήμερα χωρίς αύριο.

14. Στην παράσταση υπάρχει μια ορχήστρα 32 μουσικών. Η παράσταση στηρίζεται στη μουσικότητα.

15. Τα πρόσωπα των Τρωάδων ένα -ένα με συγκινούν πολύ. Το πως η απόγνωση και η ήττα επηρεάζουν κάθε χαρακτήρα διαφορετικά.

Σε αυτή την σύγχρονη πρόταση του Θοδωρή Αμπαζή αξιοποιείται η μουσικότητα του λόγου και η δομή της Τραγωδίας με την σύμπραξη τριάντα-δύο μουσικών και δεκαπέντε ηθοποιών . Μπορείτε να δείτε την παράσταση στην Επίδαυρο, στις 23 και 24 Αυγούστου.

Συντελεστές:
Μετάφραση: Έλσα Ανδριανού
Σκηνοθεσία: Θοδωρής Αμπαζής
Σκηνικό-κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου
Μουσική: Θοδωρής Αμπαζής
Χορογραφία- Κίνηση: Ζωή Χατζηαντωνίου
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Επεξεργασία Μουσικού υλικού: Μιχάλης Παπαπέτρου
Βοηθοί Σκηνοθέτη: Ελεάννα Τσίχλη, Κύνθια Βουκουβαλίδου
Βοηθός Σκηνογράφου: Τίνα Τζόκα
Βοηθός Μουσικού: Μιχάλης Παπαπέτρου

Διανομή:
Εκάβη: Άννα Κοκκίνου
Ελένη: Κατερίνα Διδασκάλου
Αθηνά: Κόρα Καρβούνη
Ανδρομάχη: Δανάη Σαριδάκη
Κασσάνδρα: Τζωρτζίνα Δαλιάνη
Μενέλαος: Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης
Ταλθύβιος: Απόστολος Πελεκάνος
Ποσειδώνας (φωνή): Μιχαήλ Μαρμαρινός

Χορός:
Κέλυ Γιακουμάκη
Αναστασία Κατσιναβάκη
Κατερίνα Λάττα
Φιλιώ Λούβαρη
Μαρία Παρασύρη
Ελίνα Ρίζου
Αντιγόνη Φρυδά
Συμμετέχει ο Γιώργος Ζυγούρης

Δημήτρης Χουντής: Σοπράνο-Σαξόφωνο

Ορχήστρα Νυκτών Εγχόρδων Πάτρας «Θανάσης Τσιπινάκης»
Βάγια Ζεππάτου: Υπεύθυνη Ορχήστρας

*****

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ