Φεστιβάλ Μπάιροιτ και ο άτακτος Βάγκνερ

Φεστιβάλ Μπάιροιτ και ο άτακτος Βάγκνερ Facebook Twitter
0

To Φεστιβάλ του Μπαϊρόιτ είναι η μεγάλη ετήσια διοργάνωση προς τιμήν του Ρίχαρντ Βάγκνερ, από τα πιο λαμπρά φεστιβάλ της Ευρώπης. Διαρκεί έναν ολόκληρο μήνα. Φέτος θα φιλοξενήσει 7 παραγωγές. Ξεκινά αύριο, Παρασκευή.
Στο φεστιβάλ δεν πλανιέται μόνο το μουσικό φάντασμα του Βάγκερ. Ακόμα και το κεντρικό κτίριο  που δεσπόζει σε μια πλαγιά της μικρής, μπαρόκ πόλης του Μπαϊρόιτ ο ίδιος το είχε σχεδιάσει. Tην επιμέλεια φέτος, που ο θεσμός γιορτάζει τα 200 του χρόνια, έχει η Kαταρίνα, δισέγγονη του συνθέτη (την οποία ο αγενής τύπος αποκαλεί συχνά ανόητη ή ανίκανη).


Η ιστορία της οικογενείας Βάγκνερ είναι η μακροβιότερη γερμανική σαπουνόπερα. Ακόμα και αν ο ίδιος ο συνθέτης δεν είχε γράψει τα πολιτικά και σεξουαλικά, αμφιλεγόμενα, λαμπρά έργα του, η συμπεριφορά της λοιπής οικογένειας αρκεί για να τροφοδοτεί με ειδήσεις το Heute και το Der Spiegel.

Στην ουσία το εμπορικό σήμα του Μπάϊρόϊτ είναι η λάμψη και τα σκάνδαλα. Πέρσι, ο Ευγένι Νικίτιν, ο βαρύτονος που τραγουδούσε τον "Ιπτάμενο Ολλανδό", αναγκάστηκε να παραιτηθεί όταν αποκαλύφθηκε ότι είχε μια σβάστικα στο στήθος του.


Είναι ένα "μυστικό" στον κόσμο της όπερας ότι τα μέλη της οικογενείας Βάγκνερ από κάποιους χαρακτηρίζονται ιδιοφυείς κι από άλλους τρελοί. Είναι βαριά η κληρονομιά από ένα μεγάλο συνθέτη με ακραίες απόψεις και εξωφρενικά εγωιστική συμπεριφορά. Ομως, τα αληθινά δράματα, άρχισαν στο Μπάϊρόιτ μετά το θάνατό του.

Φέτος, την αυλαία θα ανοίξει μια ακόμα παράσταση του «Ιπτάμενου Ολλανδού» από τον Jan Philipp Gloger. Ωστόσο, η κεντρική ατραξιόν, θα είναι μια ολοκαίνουρια παραγωγή της επικής τετραλογίας «Το Δαχτυλίδι των Νιμπελούνγκεν», από τον σπουδαίο Φρανκ Κάστορφ.

Είναι βέβαιον ότι με τον Κάστορφ θα γίνει του Κουτρούλη ο γάμος. 'Ηδη έχει δηλώσει ότι ο κύκλος του "Δαχτυλιδιού" θα ξεκινήσει από το έτος 1945. Αντί για τον χρυσό -που σύμφωνα με το έργο διεκδικούν οι πρωταγωνιστές- στην δική του εκδοχή θα μιλά για τις πετρελαιοπηγές του κόσμου. Η δράση αρχίζει σε ένα μοτέλ και οι κόρες του Ρήνου κάνουν μπάνιο σε μια πισίνα. 

 Εδώ να σημειώσουμε ότι Κάστορφ είναι ανατολικογερμανός, καλλιτεχνικός διευθυντής της Volksbühne στο Βερολίνο, εξέχουσα προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου και ένας από τους πρωτεργάτες της αποδόμησης στο θέατρο.

Θα είναι θαύμα αληθινό αν το κοινό, το απολύτως συντηρητικό κοινό του Μπαΐρόιτ, μπορέσει να αντέξει -χωρίς υπογλώσσιο- τους άντρες που φορούν ζαρτιέρες, την πανκ αισθητική, το αναρχικό πνεύμα που υπερασπίζεται με τις σκηνοθεσίες του.

 

 

 

Βεβαίως δε μπορεί παρά να συγχαρούμε το φεστιβάλ για την απολύτως τολμηρή επιλογή του. Γιατί σε αυτό ακριβώς το σημείο πρέπει να πούμε ότι η παράσταση του Κάστορφ στις τέσσερις όπερες οι οποίες απαρτίζουν το "Δαχτυλίδι" (δηλαδή "Χρυσός του Ρήνου», «Βαλκυρία», «Ζίγκφριντ» «Το Λυκόφως των Θεών»), διαρκεί συνολικά 16 ώρες.

Στην ιστορία του διάσημου αυτού Φεστιβάλ ταιριάζει η παροιμία "συνηθισμένα τα βουνά στα χιόνια".
Τα σκάνδαλα και οι αναταραχές ήταν πάντα στο μενού του.

Δουλειά μας είναι να σας τα θυμίσουμε...

Η τρέλα της Κοζίμα

Ο Βάγκνερ ήταν ένας γοητευτικός άνθρωπος που απολάμβανε το ποτό και τις όπερες του Ροσίνι. Μετά το θάνατό του ανέλαβε το φεστιβάλ η χήρα του, η Κοζίμα. Ήταν η νόθα κόρη του Λιστ και δεν ήταν ακριβώς στα καλά της.
Η Κοζίμα θέλοντας να αφήσει και εκείνη τον μάταιο τούτο κόσμο, ξάπλωσε για 25 ώρες δίπλα στο νεκρό σύζυγό της, κάνοντας απεργία πείνας. Αφού αυτό το σχέδιο της απέτυχε, επί εβδομάδες, δοκίμασε πολλούς τρόπους για να βάλει τέλος στη ζωή της. Απέτυχε και πάλι. Οταν τελικά διαπίστωσε ότι ο θάνατος δε την καταδέχτηκε, ανέλαβε τη διεύθυνση του φεστιβάλ. Βεβαίως δε θα μπορούσε ούτε αυτό να το κάνει τόσο απλά, όσο νομίζουμε.

 

  

Η Κοζίμα Βάγκνερ, επειδή αρνιόταν να κάνει οποιαδήποτε συνομιλία και συμφωνία κατασκεύασε ένα κρυφό κουτί και επικοινωνούσε -ακόμα και με τα παιδιά της- ανταλλάσσοντας σημειώματα. Στη διάρκεια των 47 ετών που διηύθυνε το φεστιβάλ (μέχρι το 1930) δεν επέτρεψε να γίνει καμία ριζική αλλαγή. 'Εν ολίγοις καθιέρωσε ένα φεστιβάλ ετήσιο με παγκόσμια λάμψη και μεγάλη πολιτιστική σημασία, αλλά και ένα μέρος στο οποίο οι Εβραίοι δεν ήταν ευπρόσδεκτοι.

Οι «ακατάλληλοι» ομοφυλόφιλοι

Ως οικογενειακό πρότζεκτ, το φεστιβάλ περνάει κάποια στιγμή στα χέρια του γιού της Κοζίμα. Ο οποίος   ανατράφηκε, μεν από τον Βάγκνερ, αλλά το ταλέντο δυστυχώς σπανίως είναι κληρονομικό. Ετσι, ο φτωχός Ζίγκφριντ δε σημείωσε σαν συνθέτης την αναμενόμενη από τη μητέρα του επιτυχία. Αλλά αυτό ήταν το λιγότερο.


Ο Ζίγκφριντ ήταν μπαΐσέξουαλ, κάτι που μέσα στην οικογένεια, θεωρείτο λίγο χειρότερο από το να είσαι Εβραίος. Κάθε τόσο πάλευσαν να συγκαλύψουν τα σκάνδαλα που δημιουργούσε. Μέχρι που ελήφθη η απόφαση από τη ντροπιασμένη μητέρα Κοζίμα και ο Ζίγκφριντ οδηγήθηκε στα σκαλιά της εκκλησίας στα 45 του. Η νύφη που του διάλεξαν ήταν η 17χρονη Γουίνιφρεντ Κλίντγουόρθ. Ο γάμος τους έγινε το 1915. Οικογενειάρχης και με δυο παιδιά, ο Ζίγκφριντ συνέχισε να βρίσκει εραστές και η οικογένεια να πληρώνει αδρά για να καλύψει τα σκάνδαλα στον τύπο.

Το Μπαΐρόΐτ ήταν κάθε άλλο παρά ασφαλές μέρος για έναν γκέι. Τη δεκαετία του '30 ο τενόρος Max Lorenz ήταν ένας από τους τραγουδιστές που συνελήφθησαν σε μπλόκο της αστυνομίας στα δημόσια ουρητήρια.

Η σύλληψή του δεν ήταν τυχαία. Η Γουίνιφρεντ, η οποία εκείνη την εποχή με τη σειρά της διηύθυνε το φεστιβάλ αναγκάστηκε και έκανε έκκληση στον Χίτλερ, ο οποίος είχε την άποψη ότι ένας Εβραίος και ομοφυλόφιλος δεν ήταν το κατάλληλο πρόσωπο για να ερμηνεύσει τον Τριστάνο. Η Γουίνιφρεντ του απάντησε ότι χωρίς τον Λόρεντζ δε θα γινόταν φεστιβάλ και έτσι ο τραγουδιστής αφέθηκε ελεύθερος.

Ο Αδόλφος είναι εδώ.

Ο Ζίγκφριντ έζησε μόλις λίγους μήνες περισσότερο από τη μητέρα του που πέθανε το 1930. Δυστυχώς η γυναίκα του Γουίνιφερντ, ήταν μεγάλη θαυμάστρια του Χίτλερ. Τον αποκαλούσε "Ο ευλογημένος μας Αδόλφος". Οι δυο τους είχαν πρωτοσυναντηθεί το 1923 και όταν ο Χίτλερ φυλακίστηκε του έστελνε όχι μόνο δέματα με φαγητό αλλά και γραφική ύλη την οποία ο Χίτλερ χρησιμοποίησε για να γράψει το έργο του "Ο Αγών μου".

Το σπίτι του Βάγκνερ έγινε καταφύγιο αναψυχής του Χίτλερ και ο Ναζισμός συνδέθηκε στενά με το Μπάΐρόΐτ και τη μουσική του συνθέτη. Σε ανταπόδοση ο Χίτλερ υποστήριζε σταθερά το φεστιβάλ με οικονομικές ενέσεις, απαλλάσοντάς το συγχρόνως και από οποιαδήποτε φορολογία. Μετά το Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, σε μια προσπάθεια απο-ναζιστοποίησης του θεσμού η Γουίνιφρεντ είχε αποκλειστεί από το φεστιβάλ. Δε σταμάτησε, όμως, ποτέ να εκφράζει δημοσίως την αγάπη της στο Χίτλερ, πράγμα που τα δυο παιδιά της Βίλαντ και Βόλφγκανγκ, προσπάθησαν μάταια να υποβαθμίσουν.

 

 

Βάγκνερ vs Βάγκνερ

Οπως όλες οι οικογενειακές επιχειρήσεις με πολλούς κληρονόμους, έτσι και η υπόθεση του Μπάϊρόϊτ , ήταν πάντοτε μια αρένα οικογενειακών συγκρούσεων. Το 1945, τα εγγόνια του Βάγκνερ παίρνουν τα ηνία του φεστιβάλ. Ο Wieland πρωτοστατεί στο να απαλλαγούν οι όπερες από τον αέρα του 19ου αιώνα, εισάγει το μινιμαλισμό, απογυμνώνοντας από σκηνικά τις σκηνές, δίνοντας βαρύτητα στα φώτα. Ο μικρότερος αδερφός του Βόλφγκανγκ προσπάθησε να συνεχίσει το παράδειγμά του, αλλά ζώντας μια ζωή στη σκιά του βρήκε έναν καλύτερο τρόπο για να τον θυμούνται όλοι: Διέσυρε τον αδερφό του, καταστρέφοντας την αλληλογραφία του και φέρνοντας στο φως στοιχεία που αποδείκνυαν ότι ήταν πολιτικά και ενεργά φίλος των Ναζί. Ηταν ένας αυταρχικός άνθρωπος και με αυτό τον τρόπο διοίκησε το Μπάϊρόϊτ μέχρι το θάνατό του το 2010. Τα παιδιά του και τα παιδιά του αδερφού του είχαν πάρει δημοσίως αποστάσεις από τις πρακτικές του.


Η τέταρτη γενιά ακολούθησε τα ίχνη των προηγουμένων. Ο πόλεμος των Ρόουζ συνεχίζεται. Η πιο έξυπνη από αυτή τη γενιά η Νίκι, αφού παραγκωνίστηκε από τις δυο άλλες εγγονές την Καταρίνα και την Εύα, δήλωσε ότι το φεστιβάλ θα ήταν πολύ καλύτερο χωρίς την ανάμειξη της οικογένειας. Είχε και επιχειρήματα: "Το Royal Shakespeare Company είναι καλύτερο χωρίς την οικογένεια του Σέξπιρ", είπε.
Ο Γκότφριντ, ο τέταρτος δισέγγονος, τον οποίο ο πατέρας Βόλφγκανγκ είχε πετάξει από το σπίτι το 1975 του έκανε και αυτός το δικό του ανδραγάθημα. Θυμήθηκε ότι είναι πολέμιος του αντισημιτισμού και εξέδωσε ένα σχετικό βιβλίο. Στο Φεστιβάλ τα έκανε μαντάρα, αλλά θα μείνει στην ιστορία, σαν το πρώτο μέλος της οικογένειας Βάγκνερ, που πάτησε το πόδι του στο Ισραήλ. Φυσικά στο Μπάϊρόϊτ του απαγορεύτηκε δια παντός η είσοδος.

Εσώρουχα, γυρίνοι και λύματα

 Στα καλλιτεχνικά "σκάνδαλα" τώρα: Το 1976, εκατό χρόνια από το πρώτο ανέβασμα του κύκλου του "Δαχτυλιδιού" σκηνοθετεί ο Πατρίς Σερό. Με εκκωφαντικές αποδοκιμασίες.

Οι κόρες του Ρήνου ματατράπηκαν σε πόρνες και η όπερα ήταν όλη μια κριτική στον καπιταλισμό. Παραδόξως αυτή η παράσταση του Σερό χαιρετίστηκε ως αριστούργημα.


Δεν είχαν την ίδια τύχη οι παραγωγές της Καταρίνα Βάγκνερ, στην οποία η κριτική δε χαρίστηκε. Οι απόπειρές της να παρουσιάσει τόπλες τις χορεύτριες και τον Βάγκνερ με σώβρακο, απορρίφθηκε ως "βλακώδης ιδέα". Στην επόμενή της απόπειρα μετέφερε τη δράση του "Τανχόιζερ" σε ένα εργοστάσιο επεξεργασίας λυμάτων και τη χορωδία μεταμφιεσμένη σε γυρίνους. "Το να σε αποδοκιμάζουν είναι μέρος της δουλειάς του σκηνοθέτη" υποστήριξε.

Με τόσα σκάνδαλα πως να μην έχει ενδιαφέρον αυτό το φεστιβάλ; Περιμένουμε εναγωνίως τις φετινές του επιδόσεις...

Ο Βάγκνερ και το άλλο φύλο

Οι γυναίκες του Ρίτσαρντ Βάγκνερ δεν τα έβγαζαν εύκολα πέρα με τον πεισματάρη συνθέτη. Ουτε κι αυτός όμως, τα κατάφερνε. Μάλιστα έχει στο παρελθόν υπάρξει και ένα ολόκληρο συμπόσιο (στην Κρατική Όπερα του Βερολίνου) το οποίο εξέτασε τα σημάδια που άφησαν οι Minna Planer, Mathilde von Wesendonck και Cosima von Bülow στην ζωή του.

«Η μουσική είναι γυναίκα» έγραψε ο Βάγκνερ στο «Όπερα και Δράμα». Συγχρόνως πίστευε ότι η μουσική μόνο όταν γονιμοποιηθεί από τις σκέψεις ενός ποιητή μπορεί να αποκαλύψει μία «αληθινή και ζωηρή μελωδία».

Για τον Βάγκνερ, τέχνη και προσωπική ζωή ήταν πάντα σε απόλυτη εξάρτηση η μία από την άλλη. Αυτό ίσως  εξηγεί γιατί οι μεταγενέστεροι του θεωρούν ότι όλες οι γυναικείες φιγούρες της ζωής του (τόσο αυτές των έργων όσο και οι πραγματικές), αυτοθυσιάζονταν στο θέλημα του.
Κάποιος θα μπορούσε να πει ότι διέγραφαν τις δικές τους ανάγκες λόγω της απόλυτης αγάπης τους για τον συνθέτη (οι πρώτες είναι;;). Ωστόσο οι ειδικοί που συμμετείχαν στο συμπόσιο του Βερολίνου, θεωρούν ότι τα αισθήματά τους δεν ήταν πάντοτε ανόθευτα κι ότι υπάρχουν πολλοί παράγοντες που πρέπει να ληφθούν υπ' όψιν.

Μίνα, η πρώτη

Ο Βάγκνερ ήταν παντρεμένος για 30 χρόνια με την Μίνα Πλάνερ, μία εξαιρετικά επιτυχημένη ηθοποιό στα νιάτα της. H σχέση τους είχε πολλά σκαμπανεβάσματα. Επιβαρυνόταν από τις εξωσυζυγικές σχέσεις και την οικογενειακή φτώχια. Μετά τον γάμο τους, η Mίνα ακολουθούσε τον σύζυγό της παντού: στην Ρίγα της Λετονίας, στο Παρίσι, στο Λονδίνο.
Η Μίνα θεωρείται μία προσγειωμένη, μητρική φιγούρα, που φρόντιζε τον Βάγκνερ, αλλά δεν ήταν ανάλογου πνευματικού επιπέδου.
Ο συνθέτης αργότερα χαρακτήρισε τον πρώτο του γάμο ως νεανική τρέλα, (που κράτησε 30 χρόνια!) αλλά συγχρόνως παραδεχόταν ότι δεν θα μπορούσε να ζήσει χωρίς αυτήν.

 

 

 

 


Ματθίλδη, η Μούσα

Στην Ματθίλδη Βέσεντοκ, την σύζυγο ενός εύπορου επιχειρηματία, ο Βάγκνερ βρήκε μια αδερφή ψυχή , την έμπνευση για το έργο του. Η μούσα του Βάγκνερ είχε μεγάλο αντίκτυπο στην δημιουργία του έργου «Ο Χρυσός του Ρήνου», σύμφωνα με τον Detlef Giese, δραματουργό στην Κρατική Όπερα του Βερολίνου. Ο συνθέτης αφιέρωσε την εισαγωγή του έργου του «Βαλκυρία» σε εκείνη, ενώ το ερωτικό τρίγωνο ανάμεσα σε εκείνον, την Μίνα και την Ματθίλδη ενέπνευσε τον περίφημο «Τριστάνο και Ιζόλδη».

Η υποθετικά πλατωνική σχέση μεταξύ του Βάγκνερ και της Ματθίλδης, έγινε τόσο έντονη που πολλές φορές οδηγούσε σε συγκρούσεις μεταξύ των συζύγων.

                               

 

 

 

 Κοζίμα, Η ερωμένη του Green Hill

Σύμφωνα με τον βιογράφο της, Oliver Hilmes, η Κοζίμα Φον Μπίλοβ ήταν ακόμα παντρεμένη με τον Χανς Φον Μπίλοβ όταν έγινε ερωμένη του Βάγκνερ.

Μετά τον θάνατο του συνθέτη, η Κοζίμα ανέλαβε την διεύθυνση του Φεστιβάλ Μπαϊρόιτ μέχρι το 1906, μετατρέποντας το σε πόλο έλξης για την υψηλή κοινωνία. Αν και ο Βάγκνερ δεν άφησε διαθήκη ή σαφείς οδηγίες για το μέλλον του φεστιβάλ, η χήρα του, μετέτρεψε αυτό που αρχικά ξεκίνησε ως πείραμα σε ένα θεσμό.
Αφιέρωσε την ζωή της στα έργα του συνθέτη, και πάρα το γεγονός ότι γνώριζε την αυτονομία και την δύναμη της, θυσίασε τελείως την προσωπική της ταυτότητα για να διατηρήσει ζωντανή την μνήμη της δημιουργικής ιδιοφυίας του Βάγκνερ.

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ερμής

Μουσική / Ermis: «Το τρέμολο του μπουζουκιού ήταν ο αγαπημένος μου ήχος από νιάνιαρο»

O περιζήτητος νέος συνθέτης που έχει συνεργαστεί με τον Good Job Nicky, τη Μαρίνα Σάττι, τη Χάρις Αλεξίου και τον Sidarta επαναπροσδιορίζει τον ήχο του μπουζουκιού και της κλασικής μουσικής με σεβασμό και τόλμη.
M. HULOT
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του

Μουσική / Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

Τα αποκαλυπτήρια μιας επιστολής γεμάτης μετάνοια αλλά και πικρία, την οποία έγραψε –αλλά δεν έστειλε ποτέ– ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols προς την πρώην σύντροφο και συνοδοιπόρο του.
THE LIFO TEAM
APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT
H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM
Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Μουσική / Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Η νέα φωνή της ελληνικής μουσικής είναι, όπως λέει, «λίγο καθαρίστρια, λίγο ιδιωτική υπάλληλος, λίγο τραγουδίστρια». Μόλις έκλεισε τα τριάντα, ετοιμάζεται να ανέβει ξανά στη σκηνή με τη Νατάσσα Μποφίλιου και δείχνει πως έχει πολλά να προσφέρει.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στο «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Φέλιξ Μέντελσον που εμπνέεται από τον Σαίξπηρ και θα ζωντανέψει, όπως και στο κείμενο, «στην Αθήνα, μια καλοκαιρινή νύχτα».
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ