Θοδωρής Γκόνης: «Θέλουμε ένα Φεστιβάλ με τη δική του ματιά, τη δική του σκέψη, δικό του χαρακτήρα...»

Θοδωρής Γκόνης: «Θέλουμε ένα Φεστιβάλ με τη δική του ματιά, τη δική του σκέψη, δικό του χαρακτήρα...» Facebook Twitter
0
 
Ποια είναι η κεντρική ιδέα πίσω από την υλοποίηση του φετινού Φεστιβάλ Φιλίππων - Θάσου; Ποιο είναι το προσωπικό σας όραμα;

Το φετινό μας Φεστιβάλ είναι αφιερωμένο στην πόλη της Καβάλας -την Καβάλα του σήμερα- και στον Κ. Π. Καβάφη. Στην πόλη λόγω των 100 χρόνων από την απελευθέρωσή της και στον Ποιητή για τα 150 χρόνια από τη γέννησή του. Στο αφιέρωμα για τον Καβάφη, η Καβάλα έχει κι ένα λόγο παραπάνω αν αναλογιστεί κανείς ότι ο Μεχμέτ Αλή είναι ο γενάρχης του σύγχρονου αιγυπτιακού κράτους, αυτός που άνοιξε τις πύλες της Αιγύπτου στους Ευρωπαίους και φυσικά σε όλους τους Έλληνες.

Διεκδικούμε, θέλουμε ένα Φεστιβάλ με τη δική του ματιά, τη δική του σκέψη, δικό του χαρακτήρα, διαφορετικό κάθε χρόνο, ανοιγόμαστε, διακινδυνεύουμε, προσκαλούμε, παραγγέλνουμε, δεχόμαστε, είμαστε λιμάνι, γινόμαστε πιο τολμηροί, πιο πλούσιοι, πιο δραστικοί κάθε χρόνο. Μέχρι τώρα αναδείξαμε καινούργιους χώρους, συζητήσαμε, ενθουσιαστήκαμε, διαφωνήσαμε, πήραμε ρίσκα, αποφύγαμε τις μασημένες συνταγές, ζωντανέψαμε την πόλη και το αίσθημά μας. Είδαμε το Κάστρο, το λιμάνι, το αρχαίο θέατρο, το Ιμαρέτ, την Παλιά Μουσική, τα λασπόλουτρα, είδαμε τον κόσμο να ανεβαίνει.

Σε μια εποχή κρίσης και δυσκολιών πως καταφέρατε να συμπεριλάβετε στο φεστιβάλ τόσους πολλούς και σημαντικούς ανθρώπους των τεχνών και των γραμμάτων; Τι θεωρείτε πως τους ελκύει να συμμετέχουν;

Η δυσκολία είναι ευλογημένο πράγμα αν κανείς την κοιτάξει κατάματα και δεν φοβηθεί το ραντεβού μαζί της. Το Φεστιβάλ έχει την ιστορία του, την αίγλη του. Είμαι ευγνώμων προς τους συναδέλφους μου που έρχονται με τα ελάχιστα, «τον άρτο και τον οίνο», στηρίζουν την τέχνη τους, το επάγγελμά τους, ξέρουν αυτοί, είναι παλιοί φίλοι της δυσκολίας.

Πως πιστεύετε ότι συνεισφέρει το Φεστιβάλ Φιλίππων - Θάσου στην τοπική κοινωνία; Οι άνθρωποι της περιοχής πως αντιμετωπίζουν την όλη διοργάνωση; Τι ακούτε να σας λένε;

Το Φεστιβάλ επιθυμεί-διεκδικεί μια ιδιαίτερη σχέση με τους θεατές. Δεν θέλει να έρχονται μόνο να δουν θεάματα, αλλά και να συναντήσουν καλλιτέχνες, να συμμετέχουν σε συζητήσεις, να δουν εκθέσεις, να έχουν έναν πιο ενεργό ρόλο στη ζωή του φεστιβάλ. Να είναι ένα πραγματικό ραντεβού με το σήμερα. Είναι η δική τους στιγμή, η δική τους γιορτή. Το έχουν έγνοια, το νοιάζονται, το αγαπούν. Ακούμε και το μπράβο και το παράπονο, και τα δυο τα χρειαζόμαστε.

Στις 11, 12 και 13 Αυγούστου σκηνοθετείτε στο «Ιμαρέτ» το έργο «Ο γηραιός πατήρ μου» του Κώστα Ακρίβου. Πείτε μας λίγα λόγια για την παράσταση.

Είναι μια σημαντική στιγμή του φετινού μας Φεστιβάλ. Είναι μια παραγγελία του ΦΦΘ στον συγγραφέα Κώστα Ακρίβο. Έχουμε στα χέρια μας ένα εξαιρετικό κείμενο, έχουμε τη χαρά να συνεργαζόμαστε με τη Μάγια Λυμπεροπούλου, έχουμε τον θεατρικό συγγραφέα Αντώνη Κούφαλη στο ρόλο του Κ. Π. Καβάφη, έχουμε την αυλή του Ιμαρέτ, την σκιά του, έχουμε την υποψία: άφησε απόγονο ο Κ. Π. Καβάφης; Ήταν ο κληρονόμος της περιουσίας και του έργου του Αλέκος Σεγκόπουλος φυσικό του τέκνο, έτσι όπως αφήνεται να υπονοηθεί από τον Γ. Π. Σαββίδη;

Ποιο είναι το όνειρό σας για τις επόμενες χρονιές;

Θα θέλαμε να είχαμε έναν χώρο στο λιμάνι. Να επανακτήσουμε το Απεντομωτήριο - που ποτέ δεν κατάλαβα γιατί το έχασε το Φεστιβάλ. Αλλά και το τελωνείο-γιατί όχι, να ανοίξουμε, να καλέσουμε, να υποδεχτούμε νέες ομάδες θεάτρου, μουσικής, χορού, εικαστικούς να δουλεύουν, και να παρουσιάζουν τις εργασίες τους στο Φεστιβάλ, συνεργαζόμενοι με ντόπιους καλλιτέχνες. Να είναι το Φεστιβάλ ανοιχτό όλο το χρόνο, να είναι ένα πραγματικό εργαστήριο, να παράγει δικά του πράγματα και αυτά με τη σειρά τους να ταξιδεύουν παντού. Να έρχονται, να φεύγουν. Τι λιμάνι είμαστε άλλωστε;

=====

http://www.philippifestival.gr/

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ