Ο Michael Gira των Swans μιλάει στη LiFO

Ο Michael Gira των Swans μιλάει στη LiFO Facebook Twitter
0

Ας αρχίσουμε. Ποια είναι η σωστή προφορά του ονόματός σου;

Είναι Τζιρά, με τζ. Αλλά μπορείς να το λες και Ζιρά.

Λοιπόν, τι είδους μουσικής άκουγες όταν ήσουν μικρός;

Να σκεφτώ... Άκουγα Chubby Chucker, Everly Brothers, Beach Boys, Beatles, Rolling Stones, Cream, Jimmy Hendrix και Pink Floyd.

Είπες Pink Floyd... Κάπου διάβασα ότι είπες πως αποφάσισες να γίνεις μουσικός όταν παρακολούθησες μια ζωντανή εμφάνιση των Pink Floyd, νομίζω κάπου γύρω στο 1969...

Αυτό δεν είναι αλήθεια. Είναι μια πολύ σημαντική ανάμνηση για μένα, αλλά σ' εκείνη την ηλικία δεν ήξερα τι ήθελα να κάνω. Ήμουν 14 χρόνων. Δεν είχα ιδέα.

Γιατί εντυπωσιάστηκες τόσο πολύ από αυτό το live;

Ήταν μια πολύ μεγάλη ψυχεδελική εμπειρία. Ήταν σαν η-μουσική-να-τα-«κατάπινε» όλα! Τα τραγούδια που μεγάλωναν συνεχώς... Ήταν, επίσης, και μια πολύ τρομακτική εμπειρία. Θυμάμαι ένα κομμάτι που είχε μια απαίσια κραυγή και ήταν σαν να δολοφονούσαν κάποιον - μάλλον είχα τρομάξει αρκετά με αυτό.

Σου αρέσουν ακόμα οι Pink Floyd;

Μου αρέσουν τα πρώτα τους χρόνια. Μέχρι το «Meddle», υποθέτω. Μετά από αυτό δεν μου αρέσουν καθόλου.

Θυμάσαι την πρώτη φορά που ήσουν στη σκηνή live με μια μπάντα;

Αυτό πρέπει να ήταν με την πρώτη μου πανκ μπάντα, το 1978, που ονομαζόταν «The little Cripples». Απλώς θυμάμαι ότι ένιωθα σαν το Ιησού Χριστό.

Πού ήταν αυτό;

Ήταν στο Σαν Φρανσίσκο το 1978.

Θυμάσαι τις προηγούμενες φορές που ήρθες στην Ελλάδα; Νομίζω ότι ήρθες μια φορά με τους Devendra Banhart στο An Club και μετά, πριν από δύο χρόνια, με τους Swans στο Gagarin. Ήμουν εκεί. Ήταν μια φανταστική εμπειρία, από τις καλύτερες συναυλίες που έχω δει ποτέ.

Το σόλο show με τους Devendra δεν ήταν τόσο καλό, από τη δική μου πλευρά τουλάχιστον. Νομίζω ότι είχα μια πολύ κακή μέρα. Απ' ό,τι θυμάμαι, έπεσα από την καρέκλα που καθόμουν κι έπαιζα. Ήταν κάπως ντροπιαστικό. Τώρα, όσον αφορά την εμφάνισή μας στο Gagarin, ήταν πράγματι ένα υπέροχο show.

Θυμάσαι τίποτε άλλο σχετικά με τις επισκέψεις σου στην Αθήνα;

Θυμάμαι την Ακρόπολη και τον Παρθενώνα!

Όλοι θυμούνται την Ακρόπολη.

Φυσικά, το ξέρω.

Κάπου διάβασα ότι αρχίζεις τις συναυλίες σου με ένα κομμάτι το οποίο κρατά μία ώρα. Είναι αλήθεια; Το κάνεις ακόμα;

Η αλήθεια είναι ότι ξεκινάμε με το «The Seer», το ομώνυμο κομμάτι του τελευταίου μας άλμπουμ, και στη συνέχεια κολλάμε άλλα δυο κομμάτια, που η συνολική τους διάρκεια είναι μία ώρα και είκοσι λεπτά. Το υπόλοιπο σετ αποτελείται από νέα, ακυκλοφόρητα κομμάτια. Η μουσική θα αλλάζει, η ηχητική εμπειρία θα γιγαντώνεται κι εμείς θα την ακολουθούμε, σαν ένα ταξίδι στο άγνωστο.

Τι διαβάζεις αυτό τον καιρό;

Τώρα διαβάζω τη βιογραφία του απελευθερωτή των σκλάβων της Ασίας, Toussaint l' Ouverture. Κι επίσης διαβάζω ένα βιβλίο σχετικά με το διάστημα μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο στην Ανατολική Ευρώπη και την επικράτηση των Σοβιετικών στην Ανατολική Ευρώπη. Λέγεται Iron Curtain και το έχει γράψει η Anne Applebaum.

Μπορείς να μου πεις 2-3 αγαπημένα σου άλμπουμ όλων των εποχών;

Χμμ, δύσκολη ερώτηση. Μάλλον θα έλεγα τα άπαντα του Howlin' Wolf, πιθανόν το «Strange Days» των Doors και το «Ummagumma» των Pink Floyd.

Ποιο είναι το πιο παράξενο μέρος που έχεις κάνει συναυλία;

Νομίζω ότι ήταν στην Πολωνία, σε ένα πρώην πολεμικό καταφύγιο. Παίζαμε χωρίς καθόλου φως, σε απόλυτο σκοτάδι. Απίστευτη εμπειρία.

Πόσος κόσμος ήταν από κάτω;

Περίπου 500 άτομα.

Κάπου διάβασα ότι είπες πως έγραψες ένα τραγούδι σχετικά με το ότι θέλεις να σκοτώσεις τους χίπστερ...

Μα, δεν αισθάνονται όλοι το ίδιο;

Φαντάζομαι, αρκετοί. Αλλά γιατί τους αντιπαθείς τόσο πολύ;

Γιατί έχουν αυτή την ικανότητα να λένε πάντα τα λάθος πράγματα. Πάντα!

Είναι αλήθεια ότι έρχεσαι στην Αθήνα με λιγότερα λεφτά, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης;

Δεν έχω ιδέα.

Είναι θέματα του μάνατζερ, ε;

Δεν έχω ιδέα από τα οικονομικά θέματα. Λυπάμαι!

Οk. Έχεις κάποια γνώμη για την οικονομική κρίση;

Φυσικά. Είναι φρικτό! Βέβαια, δεν είμαι πολιτικός και δεν μπορώ να προτείνω κάποιες αλλαγές. Στην πραγματικότητα, δεν έχω κανενός είδους σχέση-γνώση με την πολιτική.

Στις ΗΠΑ στηρίζεις τον Oμπάμα;

Ναι, αλλά τι σημασία έχει αυτό;

Απλώς ρωτάω. Μην ανησυχείς.

Δεν είμαι ρεπουμπλικάνος, αν εννοείς αυτό.

Εντάξει, ανακουφίστηκα. Ζεις στη Νέα Υόρκη;

Μένω εκατό μίλια έξω από τη Νέα Υόρκη, στα βόρεια της πόλης. Το σπίτι μου είναι μια μικρή, ξύλινη καμπίνα, η οποία φτιάχτηκε αρχικά για έναν καθολικό μοναχό. Μένω μόνος μου στο δάσος. Δεν έχω καθόλου έπιπλα. Μόνο μια τουαλέτα κι ένα όπλο, δίπλα στο κρεβάτι, γιατί υπάρχουν αρκούδες παντού.

Επηρεάζει τη μουσική σου το γεγονός ότι μένεις σε ένα τέτοιο σπίτι;

Καθόλου. Σκέψου ότι δεν έχω καν ηλεκτρισμό στο σπίτι. Δεν έχω καν τρόπο να ακούσω μουσική. Έχω μόνο την ακουστική μου κιθάρα.

Και πώς επιβιώνεις εκεί; Τι τρως;

Λαχανικά.

Έχεις κάποια σύνδεση με τη σκηνή της Νέας Υόρκης; Εννοώ με την καινούργια...

Καθόλου. Απολύτως τίποτα. Δεν ξέρω τίποτα γι' αυτήν. Λυπάμαι!

Ναι, αλλά συμμετέχει η Κaren 'Ο στο τελευταίο σου άλμπουμ, οπότε κάτι πρέπει να ξέρεις.

Είναι φίλη με τον μπασίστα της μπάντας. Έγραψα το «Song for a warrior», δεν μου άρεσε η φωνή μου καθόλου σε αυτό κι ήθελα να το τραγουδήσει μια γυναίκα, μια κι είναι ένα είδος νανουρίσματος. Είναι ένα τραγούδι για την κόρη μου. Κι έτσι ο μπασίστας, ο Chris Pravdica, μου πρότεινε την Κaren. Άκουσα τη σόλο δουλειά της και θεώρησα τη φωνή της κατάλληλη. Έχει μια ευαίσθητη φωνή, γεμάτη ψυχή –νομίζω ότι είναι εξαιρετική– κι έτσι της ζήτησα να το κάνει.

Έχεις κάποια τελετουργία που κάνεις κάθε φορά πριν παίξεις ή απλώς βγαίνεις και παίζεις;

A, όχι. Πίνω μια μπίρα και καπνίζω ένα τσιγάρο.

Οk, Μichael. Σ' ευχαριστώ πολύ. Θα σε δω στην Αθήνα.

Σ' ευχαριστώ.

 

[Από τη στήλη ΠΡΩΪ-ΒΡΑΔΥ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ του Φώτη Βαλλάτου]

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
102΄ με την Tάμτα και την Ανίτα Ρατσβελισβίλι

Μουσική / Tάμτα - Ανίτα Ρατσβελισβίλι: «Μάθαμε να ζούμε με το τραύμα»

Δυο διάσημες και πετυχημένες Γεωργιανές συναντιούνται στην ΕΛΣ και μιλούν για τις δυσκολίες που τις διαμόρφωσαν και την κουλτούρα της χώρας τους, που την κουβαλάνε μαζί τους παντού, ακόμα και όταν τις πληγώνει.
M. HULOT
Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ