Η Σέμνη Καρούζου, κορυφαία Ελληνίδα αρχαιολόγος, μιλά στον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο

Σέμνη Καρούζου: «Πιστεύω στον ευγενισμό των αρχαίων» Facebook Twitter
Ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος στο σπίτι της Σέμνης Καρούζου, στην οδό Δεινοκράτους, 4 Ιανουαρίου 1987.
0

— Κυρία Καρούζου, νομίζετε ότι εμείς σήμερα στην Ελλάδα νιώθουμε τον ευγενισμό των αρχαίων;  
Όχι απόλυτα. Μου φαίνεται έχουμε καταπέσει.  

— Ο λαός, πιστεύετε, ότι ένιωθε, πρωτύτερα, αυτό τον ευγενισμό;  
Τον είχε νιώσει μέσα στα πανεπιστήμια, πάρα πολύ. Όχι βέβαια όπως οι ξένοι, που τον είχανε νιώσει πολύ περισσότερο, ώστε να πηγαίνουμε κι εμείς στα ξένα σχολεία να διδαχτούμε.  

— Μήπως, όμως, οι ξένοι βλέπουν την Αρχαία Ελλάδα «παραμορφωμένη», μέσω του κλασικισμού της Ιταλίας που τους την πρωτογνώρισε;  
Όχι, διότι η έρευνα έχει κάνει μεγάλες προόδους, και ξέρουν καλά να διακρίνουν. Ένα λάθος μόνον έχουν κάνει: υποβίβασαν τα αρχαία ελληνικά, δεν τα ’χουν γλώσσα υποχρεωτική, όπως πριν. Θυμούμαι, άλλοτε, που πήγε μια κοπέλα να γραφεί στο Σεμινάριο του Μονάχου και της λέει ο Μπούσορ, ο μεγάλος αρχαιολόγος: «Ξένες γλώσσες, τι ξέρετε;». «Λατινικά», λέει αυτή. «Ελληνικά δεν ξέρετε;» «Όχι». Και της λέει τότε: «Είστε ένας χαμένος άνθρωπος!».  

Δεν είναι δικαιωμένη κάθε εποχή, γι' αυτό δικαιολογούμε μεν πολλά, αλλά φωτιζόμαστε από το μεγαλείο λίγων.  

— Σκεφθείτε πόσοι “χαμένοι άνθρωποι” μεγαλώνουν στα γυμνάσιά μας!  
Καλά, αφήστε τα εδώ. Είναι... Κατά τη γνώμη μου είναι λάθος η κατάργηση των αρχαίων ελληνικών. Λυπάμαι, αλλά είναι λάθος!  

— Μια ομάδα διανοουμένων, αντιθέτως (Ι. Θ. Κακριδής, Κριαράς, Μαρωνίτης κ.λπ.) έστειλε υπόμνημα στον πρωθυπουργό ζητώντας τη μη επαναφορά τους στα γυμνάσια. 
Αν γινόταν εσφαλμένη η διδασκαλία, νομίζω, υπάρχει τρόπος (και είναι τώρα ευκαιρία) να διορθωθεί. Δεν μπορείς με μια μονοκοντυλιά να σβήσεις τ' αρχαία. Οι κύριοι που λέτε, νομίζω, έχουνε λάθος.  

— Οι «αξίες» με τις οποίες μεγαλώνουν οι νεοέλληνες είναι τόσο νεωτερικές, ώστε ν' αδυνατούμε να επικοινωνήσουμε με το πνεύμα των αρχαίων;  
Να σας πω. Εάν κρίνω από τη δική μου οικογένεια (τον παππού μου τον καημένο), άλλοτε οι άνθρωποι δίδασκαν πιο ρομαντικά. Και τα αρχαία. Δηλαδή, κρατιότανε και μια ποίηση στη διδαχή. Τώρα, όχι τόσο πολύ...  

— Ο ρομαντισμός δεν έσπρωξε μοιραία την αρχαιολογία σε φλυαρίες και ασυναρτησίες; 
Δεν μπορώ να πω. Ήταν καλή η διδασκαλία αυτή, ως τον καιρό που άρχισε ο ξεπεσμός μερικών πραγμάτων – τότε ξέπεσε λίγο... Τώρα βέβαια υπάρχει μια σχετική ανόρθωση. Αλλά, αν προσέξετε μερικές παραιτήσεις νέων επιστημόνων από πανεπιστημιακές έδρες, στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, λόγω ενός πνευματικού κορεσμού δίχως ρομαντισμό, πρέπει να αναρωτηθείτε για τις αιτίες (σιωπηλή). Το πνεύμα σήμερα δεν έχει ρομαντισμό.  

δ
H Σέμνη Καρούζου σε νεαρή ηλικία

— Ξέρετε, υπάρχει και μια αντίθετη άποψη, που υποστηρίζει πως η αρχαιολογία πάσχει, όχι γιατί της λείπει ο ρομαντισμός αλλά οι στέρεες θεωρητικές αρχές.  
Μα η ιστορία της αρχαίας τέχνης είναι ωραιότατο μάθημα στην Ευρώπη, δίχως να έχει ξεπέσει, δίχως να κινδυνεύσει.  

— Εσείς νομίζετε ότι η αρχαιολογία είναι επιστήμη;  
Είναι και παραείναι – μεγάλη μάλιστα!  

— Χωρίς θεωρήματα σταθερά;  
Ε, τι θεωρήματα να έχει; Το μυστικό είναι ν' ασκούνται οι νέοι να βλέπουνε το αντικείμενο. Γιατί είναι πολλοί που δεν έχουν μάτια να το δούνε.  

— Το περίφημο Saper vedere (γνωρίζω να βλέπω);  
Ναι, το Saper vedere.  

— Πώς διδάσκεται όμως αυτό; Είναι εύκολο;  
Να σας πω: όταν πηγαίνουμε στα ξένα πανεπιστήμια και αναλύουμε μερικά έργα, κερδίζει η ματιά του καθενός –είναι μεγάλη πρόοδος.  

— Δεν χρειάζεται μαζί κάποιο ένστικτο, κάποια δοσμένη ευαισθησία;  
Η ευαισθησία του σπουδαστή οξύνεται με την ανάλυση. Μαθαίνει να βλέπει. Έπειτα, είναι και το άλλο: ξέρετε τι βιβλία βγαίνουνε διεθνώς για την αρχαία τέχνη; Πρέπει να ενημερώνεσαι επίσης.  

— Το Saper vedere δεν τρέφεται επίσης με τον στοχασμό;  
Ναι, αλλά εκείνο που διδάσκεται είναι πώς όλα αυτά που λέτε (ο στοχασμός, το ένστικτο...) να χρησιμεύσουν στην άσκηση του ματιού.  

— Σε μια εποχή ταχύρυθμη, πώς μπορεί να ασκηθεί αυτή η γαλήνια, στοχαστική ενατένιση;  
Μπορεί, μπορεί! Εμείς έχουμε φίλους σ' όλο τον κόσμο οι οποίοι εξευγενίζονται με τη σπουδή της αρχαίας τέχνης σήμερα.  

— Εσείς «είδατε» σιγά σιγά την αρχαία τέχνη ή από την αρχή την ανακαλύψατε, παρορμητικά;  
Εγώ, στην πραγματικότητα, ήμουν φιλόλογος, αλλά το μάθημα του Τσούντα στο πανεπιστήμιο ήταν τόσο αποκαλυπτικό, ώστε πήγα στην Αρχαιολογία. Από κει κι έπειτα, στη Γερμανία – κι από δω, κι από κει. Μετά ήρθε η μελέτη των μνημείων και των μουσείων, ελληνικών και ξένων. Τα ταξίδια στην Ελλάδα στάθηκαν ένα μεγάλο σχολείο – με τον καημένο το Χρήστο (σ.σ. Καρούζο) πηγαίναμε παντού. Το Εθνικό Μουσείο είχε τότε και το εξής καλό: με το να καθαρίζεις και να περιποιείσαι τ’ αρχαία, τα έπιανες στα χέρια σου. Μεγάλη υπόθεση! Ανακάλυπτες έτσι πολλά πράγματα.  

— Με την αφή;  
Με την αφή, ναι. Πώς οι Βοιωτοί βλέπανε το ένα πράγμα, πώς οι Αθηναίοι το άλλο.  

— Ο άντρας σας, ο Χρήστος Καρούζος, γράφει σ' ένα βιβλίο ότι η αρχαία τέχνη είναι φτιαγμένη, λες, για να ψηλαφηθεί, ενώ η κλασική για να θεαθεί. 
Δεν πιστεύω να το λέει έτσι ακριβώς... (σιωπή)  

Σέμνη Καρούζου: «Πιστεύω στον ευγενισμό των αρχαίων» Facebook Twitter
Όταν ένα καλλιτέχνημα εκφράζει την εποχή του, είναι σπουδαίο. Το τι κάνει με τα δικά μας κριτήρια είναι άλλη υπόθεση.  

— Εκείνη την εποχή, φαντάζομαι, οι λίγοι επισκέπτες των αρχαιολογικών χώρων δεν θα 'χαν την επιπολαιότητα των σημερινών τουριστών.  
Ήρχοντο τότε πολλοί ευγενικοί ξένοι. Τώρα όμως αρχίσανε κι έρχονται και 'Έλληνες – και κάθονται μπροστά στ' αγάλματα ξέρετε με τι επιμονή; Αλλά μερικοί φεύγουνε κιόλας γρήγορα, βγαίνουνε έξω. Είναι και ζήτημα παιδείας αυτό. Οι άνθρωποι οι εκπαιδευμένοι ανακαλύπτουν πράγματα. Αλλά κάτι μένει στον καθένα, ό,τι κι αν πείτε...  

— Πάντως, αν κρίνω από τους «Περιπάτους στην Ιταλία», θα έχετε ταξιδέψει πολύ.  
Α, όχι πολύ· έπρεπε περισσότερο! Αν φεύγαμε από το Μουσείο, ο Μαρινάτος, από ζήλια στο έργο που γινότανε, θα έφερνε οδοκαθαριστές. Απαίσιος άνθρωπος, από την Κεφαλλονιά.  

— Στη Θήρα, ωστόσο, δεν έδωσε καλή δουλειά;  
Στη Θήρα είναι η ελληνική γη που δίνει. Στη χούντα με κατήγγειλε ότι είμαι κομμουνίστρια και ταξιδεύω για να διαβάλλω το κράτος (επειδή, πριν, είχα πάει κρυφά να δώσω μια διάλεξη στο Μόναχο) και μου είχαν απαγορεύσει την έξοδο επί δύο χρόνια· ώσπου οι Εγγλέζοι, οι τζέντλεμεν, έγραψαν στην πρώτη σελίδα των «Times» του Λονδίνου «Passport refused» (άρνηση εκδόσεως διαβατηρίου). Και με φωνάξανε τότε στην αστυνομία, χωρίς να ξέρω τι θέλουν. Μου λένε: «Πηγαίνετε στο πρωτόκολλο». Πηγαίνω να συμπληρώσω μια αίτηση και τότε είδα πως ο υπόκοσμος κυβερνούσε την Ελλάδα. Με σταματάνε και μου λένε: «Αφού δεν ξέρετε γράμματα, γιατί δεν έρχεστε να σας τα γράψουμε εμείς;» Τέτοιος υπόκοσμος! Τέλος πάντων. Έκτοτε –και μετά τον θάνατο του Χρήστου– ταξίδεψα σε μερικά μέρη μόνη μου. Φέτος, απλώς θα πάω στην Κηφισιά για 15 μέρες – η ζέστη δεν μ’ αφήνει να πάω στην Αίγινα, που συνηθίζω.  

— Η αρχαία τέχνη λειτουργούσε τότε με τον ίδιο τρόπο που λειτουργεί και σήμερα;  
Όχι, ήτανε πολύ μεσ’ στη ζωή. Όταν βλέπετε στα νεκροταφεία αυτές τις ωραίες επιτύμβιες στήλες, νιώθετε πως η τέχνη υπηρετούσε πολύ και τη θρησκεία – ήταν μαζί της ενωμένη.  

— Η εξύψωση δηλαδή της αρχαίας τέχνης πιθανόν να οδηγεί σε θρησκευτικό συναίσθημα;  
Ως ένα σημείο, ναι! Το άλλο μας συναίσθημα είναι ότι θα νιώσουμε πολιτισμένοι άνθρωποι, θα νιώσουμε έναν ευγενισμό.  

— Ανάμεσα στην αρχαία και στη νέα τέχνη βρίσκετε βαθιές διαφορές;  
Άλλο το ένα, άλλο το άλλο. Τι μπορείτε να πείτε;  

— Στην «Αρχαία Τέχνη» του άντρα σας διάβασα ότι η νέα τέχνη ως προς τις ιδέες, τη λειτουργία και τη μεταφυσική προοπτική έχει αισθητά «χαμηλώσει» σε σύγκριση με την αρχαία.  
Μπορεί, μπορεί...  

— Την άποψη ότι η αρχαία τέχνη είχε μεγαλύτερη κατάφαση προς τη ζωή πώς την κρίνετε; 
Κατάφαση προς τη ζωή; Ναι, έχετε δίκιο. Η νέα τέχνη δεν είναι τόσο μέσα στη ζωή μας, ούτε έχει σχέσεις με τη θρησκεία. Πλησιάζεται, περισσότερο αισθητικά, απ' όσο θα 'πρεπε.  

Σέμνη Καρούζου: «Πιστεύω στον ευγενισμό των αρχαίων» Facebook Twitter
Ο Χρήστος Καρούζος και η Σέμνη Παπασπυρίδη Καρούζου

— Νομίζετε ότι τη σημερινή εποχή την εκφράζει η τέχνη (όπως άλλοτε) ή η τεχνολογία;  
Α, δύσκολο είναι αυτό –δεν ξέρω. Αφού δεν ξέρω την τεχνολογία, πώς ν' απαντήσω;  

— Και η αρχαιομετρία, το Anthrax-14, οι νέες τεχνολογικές μέθοδοι;  
Αυτά δεν είναι για μας. Είναι περισσότερο για τους τεχνικούς. Εμείς νοιαζόμαστε για την αισθητική.  

— Οι αρχαιολόγοι του μέλλοντος με ποια στοιχεία του παρόντος βίου θα πρέπει να καταφύγουν για να μας καταλάβουν καλύτερα;  
Φοβούμαι ότι θα κάνουν πάλι το λάθος να μας συγκρίνουν με τους άφταστους Αρχαίους, ώστε να μας υποτιμήσουν. Τι έχει η σημερινή εποχή; Ξέρω κι εγώ; (γέλια) Ίσως σταθούν στη ψυχική ανησυχία.  

— Αυτό που λέμε σήμερα ελληνικότητα έχει να κάνει με την παλιά της έννοια;  
Δεν μπορώ να απαντήσω ούτε σ' αυτό. Έχει σωθεί η σημερινή ελληνικότητα – στη γλώσσα, στην αγάπη για τη δημοκρατία, σε τόσα πράγματα... Ο Έλληνας έχει μείνει ο ίδιος.  

— Βρίσκετε;  
Έχει χάσει βέβαια στο επίπεδο. Αλλά ήταν μοναδικό φαινόμενο η αρχαία κουλτούρα, δεν μπορούμε να γυρέψουμε την επανάληψή της.  

— Εννοείτε ολόκληρη η αρχαία κουλτούρα ή τα ακμαία τριάντα χρόνια της, 450-420 π.Χ.;  
Όχι, εξακολουθούσε ως την Ελληνιστική Εποχή. Να, εδώ, τώρα, είμαστε στην οδό Δεινοκράτους. Γιατί τον λέμε έτσι αυτόν τον δρόμο; Διότι ο Μέγας Αλέξανδρος, για να χτίσει την Αλεξάνδρεια, φώναξε τον Έλληνα Δεινοκράτη για να του φτιάξει το σχέδιο πόλεως. Θυμούμαι τώρα δε και το εξής: πως στην Αλεξανδρινή Εποχή σώθηκαν πολλά αρχαία διδάγματα.  

— Διαβάζοντας όμως ελάσσονες κατοπινούς συγγραφείς (Αλκίφρονα, Φιλόστρατο...) δεν βρίσκεις καθόλου το αρχαίο υψηλό πνεύμα.  
Ε, δεν έχουν. Πάντως αν δείτε Στράβωνα, θα καταλάβετε. 

— Κυρία Καρούζου, στο πέρασμα του χρόνου κάθε εποχή θεωρείται δικαιωμένη;  
Δεν είναι δικαιωμένη κάθε εποχή, γι' αυτό δικαιολογούμε μεν πολλά, αλλά φωτιζόμαστε από το μεγαλείο λίγων.  

— Ωστόσο δεν βρίσκω πώς να δικαιολογήσω τη δουλοκτησία και τον περιορισμό της γυναίκας στην κορυφαία στιγμή του αρχαίου κόσμου.  
Άλλη εποχή, άλλη νοοτροπία! Και την παιδεραστία, και άλλα...  

— Οι φτωχές περίοδοι της Ιστορίας μπορούμε να πούμε ότι ενδιαφέρουν λιγότερο την Αρχαιολογία;  
Ναι, ως ένα σημείο. Ξέρετε, όμως, και οι μέτριες εποχές δίνουνε πολλά στην αρχαιολογία. Βλέπετε, στην Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Λογοτεχνίας του Lesky, ότι ως το τέλος του αρχαίου κόσμου υπήρχε μέσα στοιχείο σπουδαίο.  

— Τελικά, η αρχαιολογία αξιολογεί ή ταξινομεί την τέχνη των εποχών;  
Αξιολογεί ως ένα σημείο, χωρίς να υποτιμά κιόλας. Υπάρχουν μεγάλες και μικρότερες εποχές, βέβαια.  

— Αν δεν σας πειράζει, μπορώ να κάνω διαρκείς αναφορές στο Χρήστο Καρούζο...  
Μα τι λέτε...  

— ... λέει κάπου ότι οι μορφές της τέχνης δεν ενδιαφέρουν τον αρχαιολόγο για να κρίνει την αισθητική ικανότητα των καλλιτεχνών, αλλά για να βρει το καθρέφτισμα της βούλησης κάθε κοινωνίας.  
Ναι, σωστό είναι αυτό.  

— Τότε τι αξιολογεί ο αρχαιολόγος; Τις βουλήσεις των κοινωνιών;  
Ε, αξιολογεί και δεν αξιολογεί. Όταν ο Αλέξανδρος φωνάζει το Δεινοκράτη, κάνει μια πράξη την οποία αξιολογείς πέρα από εκείνο που κατασκευάζει ο Δεινοκράτης. Σήμερα, που το πήραμε απόφαση ότι μείναμε πίσω, κυρίως προσπαθούμε να διδασκόμαστε παρά να αξιολογούμε. Αντί να συγκρίνουμε εκείνες τις εποχές μεταξύ τους, προσπαθούμε να «συγκρινόμαστε» εμείς με την αρχαία εποχή.  

— Ένα καλλιτέχνημα, δηλαδή, κρίνεται από σας σύμφωνα με το αν εκφράζει την εποχή του ή σύμφωνα με αισθητικά κριτήρια;  
Όταν ένα καλλιτέχνημα εκφράζει την εποχή του, είναι σπουδαίο. Το τι κάνει με τα δικά μας κριτήρια, είναι άλλη υπόθεση.  

— Δηλαδή κατασκεύασμα που εκφράζει απολύτως το πνεύμα μιας ξεπεσμένης εποχής θεωρείται καλό και άξιο;  
Λίγο δύσκολο αυτό που με ρωτάτε –δεν μπορώ να το απαντήσω...  

— Δεν είναι ριψοκίνδυνο από προσωπικές, καλλιτεχνικές εκφράσεις, να βγάζουμε κοινωνιολογικά συμπεράσματα;  
Όχι! Ο Αριστοτέλης έγραψε την Αθηναίων Πολιτεία –εκπληκτικό έργο, στο οποίο βλέπετε όλο τον δημόσιο βίο της Αθήνας. Είναι απίστευτο τι υπάρχει εκεί μέσα!  

— Τον ρυθμό της αρχαίας καθημερινής ζωής από ποιες φιλολογικές πηγές τον μαθαίνετε;  
Οι αρχαιολόγοι, έτσι κι αλλιώς, πάντα δίπλα τους πρέπει να ’χουνε τον αρχαίο συγγραφέα. Άλλον, κατά περίσταση. Δεν υποβάλλουν την καθημερινή ζωή μόνο οι ελάσσονες συγγραφείς – που αναφέρατε πριν. Άμα έχεις μαζί σου στην εξοχή Ηρόδοτο –τι ωραίος, τι έκτακτος που είναι– καταλαβαίνεις ότι η αρχαιότητα είναι πηγή νεότητας.  

— Κυρία Καρούζου, αποφεύγετε συστηματικά το πρώτο πρόσωπο...  
Βέβαια· δεν μ' αρέσει το πρώτο πρόσωπο. Έκανα, έδειξα... Όχι, δεν μ' αρέσει. Απλή μετριοφροσύνη ενός σοβαρού ανθρώπου, που βλέπει τι μπορούσε να κάνει και τι δεν έκανε.  

— Ξέρετε, διαβάζοντας στην εγκυκλοπαίδεια ότι γεννηθήκατε το 1898, πτοήθηκα λίγο – όμως σας βρήκα πολύ ακμαία...  
Α, έχω πέσει, το βλέπω... Τι να κάνω; Τα πράγματα δεν είναι όπως άλλοτε, που πήγαινα τρεχάτη από τη Μαράσλειο στο Μουσείο. Τώρα δεν περπατάω πολύ, κουράστηκε το χέρι μου, αφήνω τις δουλειές να περιμένουν.  

— Από τη ζωή και τη νεότητα και την ομορφιά ξέρετε τίποτα καλύτερο;  
Δεν ξέρω...  

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Σέμνη Καρούζου στη Νεμέα: «Θα χτίσετε το Μουσείο σας. Ξέρετε τι κάνετε...».

Ντοκουμέντο / Η Σέμνη Καρούζου στη Νεμέα: «Θα χτίσετε το Μουσείο σας. Ξέρετε τι κάνετε...».

Ο καθηγητής Αρχαιολογίας του Μπέρκλεϊ Stephen Miller, που αφιέρωσε όλη του τη ζωή για να χτιστεί το Μουσείο της Νεμέας, περιγράφει πώς έπεισε την άτεγκτη τότε πρόεδρο του ΚΑΣ να δώσει τη συγκατάθεσή της.
ΤΟΥ ΣΤΕΦΑΝΟΥ Γ. ΜΙΛΛΕΡ
Τα θαμμένα αγάλματα του πολέμου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα θαμμένα αγάλματα του πολέμου

Επί έξι μήνες πριν από την εισβολή των Γερμανών μια ομάδα από εργάτες και αρχαιολόγους έσκαβε τα δάπεδα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου για να θάψει εκεί ό,τι πολυτιμότερο έχει η Αθήνα: τους κούρους και τις ληκύθους της.
ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΣΧΑΛΙΔΗΣ *
Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Επίσκεψη στη Μπάρα, την αμαρτωλή γειτονιά της Θεσσαλονίκης

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Με τη σειρά, βρε παιδιά... κάντε υπομονή»: Στο Βαρδάρι του 1930

Τη δεκαετία του 1930 ο καλλιτέχνης και δημοσιογράφος Κωστής Μπέζος και ο ρεπόρτερ Αριστείδης Αγγελόπουλος επισκέφθηκαν τον Βαρδάρη στη συμπρωτεύουσα με διαφορά τριών χρόνων και κατέγραψαν τις εντυπώσεις τους. Στην περιοχή όπου «βρισκόταν κάθε καρυδιάς καρύδι».
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Οι Αθηναίοι και η εμμονή με το πώς θα τους θυμούνται

Ιστορία μιας πόλης / «Έτσι θέλω να σε θυμάμαι»: Η ταφική τέχνη στην αρχαία Αθήνα

Η αρχαιολόγος Κάτια Μαργαρίτη εξηγεί πώς δηλώνεται η θλίψη και το πένθος στα επιτύμβια ανάγλυφα και τι είδους αγάλματα χρησιμοποιούσαν οι Αθηναίοι για τη σήμανση των τάφων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Άνθρωπος ή τέρας; Άγνωστον»: Επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Ο ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», κατόπιν έκκλησης των υπευθύνων του ασύλου, επισκέπτεται τα διαμερίσματα της «στεγασμένης αυτής αθηναϊκής κολάσεως» στην Κυψέλη και περιγράφει όσα είδε με λέξεις που σήμερα ξενίζουν. 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ