Υπήρχαν και γυναίκες μονομάχοι στις ρωμαϊκές αρένες;

Υπήρχαν και γυναίκες μονομάχοι στις ρωμαϊκές αρένες; Facebook Twitter
Ανάγλυφο από την Αλικαρνασσό απεικονίζει δύο γυναίκες μονομάχους που κρατούν ασπίδες και σπαθιά και φέρουν τα «καλλιτεχνικά» ονόματα «Αμαζόνα εναντίον Αχίλλειας». Πηγή: Βρετανικό Μουσείο
0

Η ΡΩΜΑΪΚΗ ΑYΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ είναι διάσημη μεταξύ άλλων για τις αρένες της, όπως το Κολοσσαίο, όπου οι μονομάχοι πολεμούσαν μεταξύ τους, συχνά μέχρι θανάτου. Υπήρχαν γυναίκες ανάμεσά τους; Διάφορα στοιχεία, όπως ιστορικά αρχεία και καλλιτεχνικές απεικονίσεις, υποδηλώνουν ότι πράγματι υπήρχαν γυναίκες μονομάχοι στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, παρότι η παρουσία ήταν πολύ πιο σπάνια από τους άνδρες «συναδέλφους» τους. Ωστόσο, αυτά τα στοιχεία περιορίζονται σε περίπου μια ντουζίνα κείμενα και επιγραφές, και σε έναν ακόμη μικρότερο αριθμό αντικειμένων που τις απεικονίζουν. Για παράδειγμα, η ρωμαϊκή σύγκλητος είχε ψηφίσει νόμους το 11 μ.Χ. και το 19 μ.Χ. που απαγόρευαν στις γυναίκες της ανώτερης τάξης και στις ελεύθερες γυναίκες κάτω των 20 ετών να αγωνίζονται ως μονομάχοι. Και ένα άλλο κείμενο αναφέρει ότι γύρω στο 200 μ.Χ., ο αυτοκράτορας Σεπτίμιος Σευήρος απαγόρευσε τις γυναίκες μονομάχους επειδή μετά από μια μονομαχία όπου συμμετείχαν, τα αστεία του κοινού για την αγριότητα των γυναικών άρχισαν να «απευθύνονται σε άλλες, πολύ εξέχουσες γυναίκες».

Η συντριπτική πλειοψηφία των ανδρών μονομάχων ήταν σκλάβοι, και αυτό ίσχυε πιθανώς και για τις γυναίκες μονομάχους. Υπήρχαν διάφοροι τρόποι με τους οποίους ένα άτομο γινόταν σκλάβος: μπορούσε να έχει υποδουλωθεί μετά από έναν πόλεμο ή ως τιμωρία για ένα έγκλημα ή για απλήρωτα χρέη, ή για άλλους λόγους. «Πιστεύω ότι οι γυναίκες μονομάχοι ήταν κυρίως σκλάβες που είχαν διαπράξει κάποια εγκλήματα», λέει η Άννα Μιατσέφσκα, λέκτορας στο Πανεπιστήμιο Maria Curie-Skłodowska στην Πολωνία, η οποία έχει ερευνήσει και έχει γράψει εκτενώς για τις γυναίκες μονομάχους. Σημειώνει επίσης ότι μια άλλη κατηγορία γυναικών μονομάχων θα μπορούσαν να ήταν ελεύθερες γυναίκες με υψηλά χρέη που αναγκάστηκαν να πουλήσουν την ελευθερία τους σε μια σχολή μονομάχων.

Οι γυναίκες μονομάχοι πιθανότατα είχαν την εντολή να μην φορούν κράνη, ώστε το κοινό να μπορεί να βλέπει τα πρόσωπά τους, λέει ο Mañas. Υποθέτει επίσης ότι τους απαγορευόταν να πολεμούν μέχρι θανάτου, καθώς καμία από τις γραπτές πηγές δεν αναφέρει τον θάνατο γυναίκας μονομάχου.

Οι άνδρες μονομάχοι συνήθως φορούσαν περικεφαλαία και άλλες ενδεχομένως μορφές πανοπλίας. Αγωνίζονταν ως εξειδικευμένοι μαχητές, όπως οι «ρετιάριοι», που πολεμούσαν με δίχτυ και τρίαινα. Οι μονομάχοι το έκαναν αυτό μετά από κάποιο επίπεδο εκπαίδευσης  σε σχολή μονομάχων. Ενώ σε ορισμένες μάχες ανδρών μονομάχων ο ηττημένος θανατωνόταν στο τέλος, αυτό δεν συνέβαινε σε όλες τις περιπτώσεις, καθώς η απώλεια ενός μονομάχου μπορούσε να είναι δαπανηρή για τους διοργανωτές της αιματηρής παράστασης. Ως προς τον τρόπο όμως με τον οποίο επιλέγονταν, εκπαιδεύονταν και αγωνίζονταν οι γυναίκες μονομάχοι, υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα. Ένα ανάγλυφο από την Αλικαρνασσό, στην σημερινή Τουρκία, απεικονίζει δύο γυναίκες μονομάχους που κρατούν ασπίδες και σπαθιά και φέρουν τα «καλλιτεχνικά» ονόματα «Αμαζόνα εναντίον Αχίλλειας» (ονόματα που πιθανότατα βασίζονταν στη μυθολογία).

Ο Stephen Brunet, ομότιμος καθηγητής κλασικών σπουδών στο Πανεπιστήμιο του New Hampshire, σημειώνει σε ένα κεφάλαιο του βιβλίου του «A Companion to Sport and Spectacle in Greek and Roman Antiquity» (2013) ότι οι δύο γυναίκες εμφανίζονται να φορούν πανοπλία που σχετίζεται με αυτήν του λεγόμενου «προβοκάτορα» — έναν τύπο μονομάχου που είχε ως στόχο να μοιάζει με Ρωμαίο στρατιώτη. Και, όπως πολλοί άνδρες μονομάχοι, οι γυναίκες απεικονίζονται να πολεμούν με γυμνό στήθος. Οι γυναίκες επίσης δεν φαίνεται να φορούν κράνη, αν και είναι πιθανό ο καλλιτέχνης να μην τα συμπεριέλαβε. Μια επιγραφή αναφέρει ότι οι γυναίκες «απελευθερώθηκαν ενώ ήταν ακόμα όρθιες» και καμία από τις δύο δεν σκοτώθηκε. Ένα άλλο δείγμα είναι ένα αγαλματίδιο στο οποίο απεικονίζεται μια γυναίκα μονομάχος να κρατά ένα κοντό, καμπύλο στιλέτο που ονομάζεται sica, ένα είδος όπλου που χρησιμοποιούσε ένας τύπος μονομάχου που ονομαζόταν «Θραξ» (από τους Θράκες πολεμιστές). Ωστόσο, όπως και στο ανάγλυφο, η γυναίκα μονομάχος δεν φοράει κράνος και φοράει μόνο ένα περίζωμα στο γόνατό της.

Υπήρχαν και γυναίκες μονομάχοι στις ρωμαϊκές αρένες; Facebook Twitter
Αγαλματίδιο γυναίκας μονομάχου που κρατά ένα κοντό, καμπύλο στιλέτο

Ο Alfonso Mañas, ερευνητής στο Πανεπιστήμιο του Μπέρκλεϊ, ο οποίος ήταν εκείνος που το 2011 ταυτοποίησε το αγαλματίδιο ως γυναίκα μονομάχο, δήλωσε στο Live Science ότι υποψιάζεται πως η εμφάνιση έπαιζε σημαντικό ρόλο στην επιλογή των γυναικών μονομάχων. Ο Mañas σημείωνει ότι μία από τις πρώτες πηγές που αναφέρουν γυναίκες μονομάχους βρίσκεται σε κείμενο του Νικόλαου του Δαμασκηνού (ο οποίος έζησε περίπου από το 64 π.Χ. έως το 4 μ.Χ.), ο οποίος έγραφε ότι οι γυναίκες που επιλέγονταν για να πολεμήσουν δεν ήταν οι ισχυρότερες ή οι πιο ικανές, αλλά μάλλον «οι πιο όμορφες». Αυτό το κείμενο υποδηλώνει ότι το πρόσωπο που χρηματοδοτούσε τον εκάστοτε αγώνα μονομάχων είχε σημαντική επιρροή στο ποιες γυναίκες θα αγωνίζονταν. Σύμφωνα με τον Mañas, όλες οι αναφορές αφορούν γυναίκες μονομάχους που εμφανίζονταν σε παραστάσεις που διοργάνωναν οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες. Η χρησιμοποίηση γυναικών μονομάχων ήταν πιθανώς ένα «πολύ ακριβό και αποκλειστικό σόου, έτσι ώστε να προσφέρεται σε πολύ λίγες περιστάσεις».

Οι γυναίκες μονομάχοι πιθανότατα είχαν την εντολή να μην φορούν κράνη, ώστε το κοινό να μπορεί να βλέπει τα πρόσωπά τους, λέει ο Mañas. Υποθέτει επίσης ότι τους απαγορευόταν να πολεμούν μέχρι θανάτου, καθώς καμία από τις γραπτές πηγές δεν αναφέρει τον θάνατο γυναίκας μονομάχου. Επιπλέον, δεν έχει βρεθεί ποτέ ταφόπετρα γυναίκας μονομάχου, παρά τις περισσότερες από 1.000 ταφόπετρες μονομάχων που έχουν καταγραφεί.

Η Virginia Campbell, λέκτορας στο The Open University του Ηνωμένου Βασιλείου, η οποία έχει μελετήσει εκτενώς τους αρχαίους μονομάχους, πιστεύει ότι η φυσική κατάσταση πιθανότατα έπαιζε ρόλο στην επιλογή των γυναικών μονομάχων. Επειδή «η εκπαίδευση των μονομάχων ήταν δαπανηρή, η επιλογή των γυναικών — και των ανδρών — εξαρτιόταν, τουλάχιστον εν μέρει, από τη φυσική τους κατάσταση και την ικανότητά τους να μάχονται. Ο στόχος των μονομάχων ήταν η ψυχαγωγία του κοινού όχι ο αγώνας μέχρι θανάτου, οπότε ήταν προς το συμφέρον του ιδιοκτήτη τους να κάνει έξυπνες επιλογές στην επιλογή των μαχητών, αλλά και των μαχητριών του». Ακόμα όμως και αν δινόταν έμφαση στην ομορφιά, πολλοί θεατές εντυπωσιάζονταν από τον τρόπο που πολεμούσαν οι γυναίκες μονομάχοι. «Θα νόμιζε κανείς ότι παρακολουθεί μια ομάδα Αμαζόνων να μάχονται δίπλα στον ποταμό Τάναϊς...», σημείωνε χαρακτηριστικά ο Ρωμαίος ποιητής Στάτιος (ο οποίος έζησε από το 45 έως το 96 μ.Χ.) για τις γυναίκες μονομάχους που είχε δει να αγωνίζονται στην αρένα.

Με στοιχεία από Live Science

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ρωμαϊκή Εποχή: Η «καλύτερη ένδειξη» μέχρι σήμερα ότι οι μονομάχοι πάλευαν με λιοντάρια σε έναν σκελετό

Πολιτισμός / Ρωμαϊκή Εποχή: Η «καλύτερη ένδειξη» μέχρι σήμερα ότι οι μονομάχοι πάλευαν με λιοντάρια σε έναν σκελετό

«Είναι η πρώτη φορά που έχουμε φυσικές αποδείξεις για μονομάχους που πάλευαν, ή συμμετείχαν σε ένα θέαμα, με μεγάλες γάτες όπως τα λιοντάρια» σύμφωνα με τους ειδικούς
LIFO NEWSROOM
Μεσσαλίνα, μια παρεξηγημένη γυναίκα της αρχαίας ιστορίας

Βιβλίο / Μεσσαλίνα, μια παρεξηγημένη γυναίκα της αρχαίας ιστορίας

Το όνομά της μέχρι σήμερα είναι συνώνυμο με μια γυναίκα αδίστακτη, σεξουαλικά ακόρεστη και δολοπλόκα, μια γυναίκα επικίνδυνη για όσους την πλησιάζουν. Ωστόσο, ένα νέο βιβλίο έρχεται να ανατρέψει αυτόν τον μύθο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις» αφηγείται σε φύλλο του Γεννάρη του 1931 όσα συνέβησαν σε παράρτημα ασφαλείας της Αθήνας και κατέγραψε η κάμερα του σκηνοθέτη Δημήτρη Γαζιάδη.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Αρχαιολογία & Ιστορία / To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Από την εποχή που η πρωτεύουσα του Αφγανιστάν ήταν το σταυροδρόμι των χίπις μέχρι τους Ταλιμπάν, το θρυλικό InterContinental της Καμπούλ καταφέρνει, με κάποιον αξιοθαύμαστο τρόπο, να παραμείνει ανοιχτό μέχρι σήμερα.
THE LIFO TEAM
Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Είδωλο της ποπ κουλτούρας, fashion icon, influencer προτού καν εφευρεθεί ο όρος, εξακολουθεί να επηρεάζει τη μόδα με την απαράμιλλη γοητεία της. Μια έκθεση στο μουσείο V&A, η πρώτη για τη Γαλλίδα βασίλισσα στο Ηνωμένο Βασίλειο, μας το υπενθυμίζει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ζαφείρης Γκούσιος: Ο κοινωνικός ονειροπόλος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τι σκεφτόταν ο άνθρωπος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας;

Ο Ζαφείρης Γκούσιος, που αυτοχαρακτηριζόταν «κοινωνικός ονειροπόλος», το 1927 αποπειράται να δολοφονήσει τον Παύλο Κουντουριώτη. Το πώς και το γιατί μέσα από τον Τύπο της εποχής.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ