Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα Facebook Twitter
Goodbye Dragon Inn του Τσάι Μιν Λιανγκ στο αφιέρωμα Plot Twist
0


ΚΑΘΩΣ ΤΟ 66o Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ετοιμάζεται να υποδεχτεί σινεφίλ από όλη την Ελλάδα, οι άνθρωποί του αποκάλυψαν στη συνέντευξη τύπου όλα τα μεγάλα αφιερώματα που έχουν ετοιμάσει φέτος.

Με μια πρώτη ματιά, ξεχωρίζει εκείνο στην Ιζαμπέλ Ιπέρ, μια ηθοποιό που βρίσκεται στην εμπροσθοφυλακή της ευρωπαϊκής υποκριτικής εδώ και δεκαετίες κι είναι ευλογημένη με μια έμφυτη, θαρρείς, ικανότητα να επιβάλλει την παρουσία της εντός του κάδρου και να κάνει τον θεατή να κρέμεται από τα χείλη της. Οι προγραμματιστές του φεστιβάλ επέλεξαν 15 ταινίες από την πλούσια φιλμογραφία της. Πλάι σε τίτλους-σταθμούς, όπως το σαμπρολικό La Cérémonie, το Piano Teacher και το White Material, και σε στιγμές από την αμερικανική της περιπέτεια –μεγάλος ενθουσιασμός που θα μπορέσουμε να δούμε το Heaven’s Gate στη μεγάλη οθόνη– θα προβληθούν και λιγότερο γνωστοί σε ένα ευρύτερο κοινό, μα αξιόλογοι τίτλοι, όπως το Trout του σπουδαίου Τζόζεφ Λόουζι και το Story of Women – του Σαμπρόλ κι αυτό, με τον οποίο η Γαλλίδα ηθοποιός αριθμεί επτά συνεργασίες. Η ίδια θα προλογίσει αρκετές ταινίες του αφιερώματος, ενώ θα παρουσιάσει και το Copacabana μετά της κόρης της Λολιτά Σαμά, συμπρωταγωνίστριάς της στην ταινία.

Με μια πρώτη ματιά, ξεχωρίζει το αφιέρωμα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ, μια ηθοποιό που βρίσκεται στην εμπροσθοφυλακή της ευρωπαϊκής υποκριτικής εδώ και δεκαετίες. Από την πλούσια φιλμογραφία της έχουν επιλεγεί 15 ταινίες, κάποιες γνωστές, άλλες όχι και τόσο, όλες όμως αξιόλογες.

Στο μεγάλο αφιέρωμα, το Plot Twist, το φεστιβάλ, αρμοστά θα έλεγε κανείς, διαψεύδει τις προσδοκίες και τραβάει το χαλί κάτω από τα πόδια μας με μια lato sensu θεώρηση της έννοιας της ανατροπής, που αναφέρεται λιγότερο στον απρόσμενο ελιγμό της πλοκής και περισσότερο σε μια ανατροπή των προσδοκιών μας από ένα θέαμα – όχι τυχαία το αφιέρωμα φέρει τον υπότιτλο «Πέρα από την Έκτη Αίσθηση». Την επιλογή των ταινιών έκανε ως guest curator η Μίριαμ Μπεν Σαλά, επιμελήτρια τέχνης και διευθύντρια του Renaissance Society at The University of Chicago.

Όλα τα αφιερώματα που θα δούμε στο φετινό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
«Amer» (2009) των Ελέν Κατέ και Μπρουνό Φορζανί.

Σύμφωνα με την ίδια, «σε ορισμένα μέρη του κόσμου, το plot twist δεν είναι απλώς ένας αφηγηματικός μηχανισμός αλλά μια συνθήκη της ζωής: η επανάληψη που περνιέται για αλλαγή, η καταστροφή που σκηνοθετείται ως αποκάλυψη, η αλήθεια που γίνεται ορατή για μία και μόνο φορά, αδύναμη πλέον να αλλάξει το τελικό αποτέλεσμα. Οι ταινίες του αφιερώματος κινούνται σε αυτά τα μονοπάτια». Ανάμεσα στις ταινίες του αφιερώματος βρίσκουμε το Close Up του Κιαροστάμι, το Goodbye Dragon Inn του Τσάι Μιν Λιανγκ, τη λανθιμική Κινέττα και τη Φωτογραφία του Παπατάκη. Αξίζει, στο πλαίσιο του αφιερώματος, να επισκεφθείτε και την έκθεση με τίτλο «Ανατροπή (η επιστημονική φαντασία σαν αλλαγή/Plot Twist (the science fiction change)», της οποίας τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν την Παρασκευή 31 Οκτωβρίου.

Οι Ελέν Κατέ και Μπρουνό Φορζανί, ζευγάρι και στη ζωή, έκαναν σινεμά την αγάπη τους για το eurohorror και, γενικότερα, το ευρωπαϊκό σινεμά είδους των '60s και των '70s, κερδίζοντας διεθνή αναγνώριση με το Amer και θεμελιώνοντας τη θέση τους ως ιδιαίτερες φωνές εντός του σύγχρονου κινηματογραφικού τοπίου με το λυρικά τιτλοφορούμενο Strange Color of your Body’s Tears, που υπήρξε ακόμα μεγαλύτερο σουξέ του φεστιβαλικού κυκλώματος. Το παραισθητικό ηχοτοπίο, τα κουίζ για τους φαν του είδους, τα όνειρα, οι κλειδαρότρυπες, οι ηθελημένα χαοτικές υποθέσεις καθιστούν το έργο τους μια sui generis εμπειρία, όπως θα διαπιστώσουν όσοι επιλέξουν τις ταινίες του αφιερώματος – σημειώνεται ότι θα κάνει πανελλήνια πρεμιέρα και το πρόσφατο Reflection in a Golden Diamond, ένας φόρος τιμής στο eurospy.

Στο πλαίσιο της διευρυμένης ενότητας Survey Expanded του τμήματος Meet the Neighbors+ θα πραγματοποιηθεί το αφιέρωμα Fragilities με 11 ταινίες γύρω από την ευρύτερη έννοια της ευθραυστότητας. Σύμφωνα με τους ανθρώπους του φεστιβάλ, «η ευθραυστότητα αποτελεί μια πράξη πολιτική, επαναστατική, σε μια εποχή όπου τα πάντα καταναλώνονται με ταχύτητα. Η ευθραυστότητα δεν σχετίζεται μόνο με το θέμα αλλά με το ίδιο το έργο τέχνης, καθώς πηγαίνει ενάντια στην κυρίαρχη αφήγηση, αξιοποιεί τον χρόνο σε έναν ρυθμό ανθρώπινο και αναδεικνύει τις ρωγμές και τις σιωπές που χαρακτηρίζουν την ύπαρξή μας. Οι 11 ταινίες του αφιερώματος φέρνουν στο προσκήνιο οικουμενικά ζητήματα όπως η διαρκής διαπραγμάτευση της ταυτότητας, η επιρροή του οικογενειακού παρελθόντος και της πολιτισμικής κληρονομιάς, η βία της πατριαρχίας, η διαφύλαξη της αξιοπρέπειας και της ακεραιότητας».

Όλα τα αφιερώματα που θα δούμε στο φετινό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
«Dracula» (2025) του Ράντου Ζούντε.

Ανάμεσα στoυς έντεκα τίτλους βρίσκουμε τον ανορθόδοξο Dracula του φοβερού και τρομερού Ράντου Ζούντε, τη μοναδική κινηματογραφική μεταφορά του μυθιστορήματος του Μπραμ Στόκερ εντός του 2025 που έχει πραγματική σημασία, και το Confidenza του πάντα αξιόπιστου Ντανιέλε Λουκέτι.

Για τους φίλους του εγχώριου σινεμά, ο Γιώργος Τσεμπερόπουλος συστάσεις δεν χρειάζεται. Δεν έχει κάνει ποτέ του κακή ταινία, πρόσφατα πρόσθεσε στη φιλμογραφία του την εμπορικότερη ελληνική παραγωγή της δεκαετίας με το Υπάρχω, φέρνοντας πίσω στις αίθουσες ένα κοινό που, δυστυχώς, απέχει συστηματικά τα τελευταία χρόνια. Οι θεατές του φεστιβάλ θα μπορέσουν να απολαύσουν ένα πλήρες αφιέρωμα στο έργο του, από τον πολύτιμο Ξαφνικό Έρωτα ως το λαοφιλές biopic του Καζαντζίδη, ένα έργο γεμάτο από ήρωες με τάσης φυγής και ελευθερίας, που δοκιμάζονται, εξωτερικά και εσωτερικά, και πασχίζουν να το σκάσουν από την «πίσω πόρτα». Θα προβληθούν επίσης οι μικρού μήκους ταινίες που είχε γυρίσει νεότερος, ενώ θα μπορέσουμε να απολαύσουμε και τον ίδιο ως ηθοποιό στο φιλμ Μαύρο + Άσπρο των Θανάση Ρέντζα και Νίκου Ζερβού.

Όλα τα αφιερώματα που θα δούμε στο φετινό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
«Marcel et Monsieur Pagnol» (2025) του Σιλβέν Σομέ.

Τέλος, το Marcel Pagnol, η νέα animated καλλιγραφία του Σιλβέν Σομέ (Les Triplettes de Belville, L’Illusioniste), δίνει την ευκαιρία για ένα spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ, έναν Ηomo universalis του εικοστού αιώνα, πιθανότατα γνωστότερο στο ελληνικό κοινό για το συγγραφικό του έργο, μα με αξιόλογη φιλμογραφία, η δράση της οποίας τοποθετείται ως επί το πλείστον στην αγαπημένη του Προβηγκία. Εκτός από την ταινία του Σομέ, θα προβληθούν η ηθογραφία La Femme du Boulanger και το Topaz – oυδεμία σχέση με τον ελάσσονα χιτσκοκικό τίτλο, πρόκειται για κινηματογραφική μεταφορά του ομώνυμου θεατρικού έργου του Πανιόλ.

Το 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα διεξαχθεί από τις 30 Οκτωβρίου ως τις 9 Νοεμβρίου.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ