Στέλιος Νέστωρ: «Δεν ήμουν από αυτούς που κάθονται σπίτι τους, βγάζουν λεφτά, τρώνε και πίνουνε» 

Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα»  Facebook Twitter
Για τους Θεσσαλονικείς που μεγάλωσαν στη Μεταπολίτευση το όνομά του συνδέεται άρρηκτα με την πολιτική αλλά και με τον πολιτισμό του τόπου.
0

Ο Στέλιος Νέστωρ αποτελεί κομμάτι της νεότερης ιστορίας της Θεσσαλονίκης. Όχι μόνο γιατί γεννήθηκε πριν από 94 χρόνια και υπήρξε μάρτυρας ιστορικών στιγμών της πόλης του αλλά και γιατί οι επιλογές και οι αποφάσεις του τον κράτησαν ενεργό ως πολίτη, με στόχους συχνά παράτολμους και αδιαμφισβήτητα πρωτοποριακούς. Στη συνείδηση όσων Θεσσαλονικιών μεγαλώσαμε στη Μεταπολίτευση το όνομά του συνδέεται άρρηκτα με την πολιτική αλλά και με τον αστικό πολιτισμό του τόπου. Ήταν ο άνθρωπος που μαζί με μια μικρή ομάδα επιτυχημένων επαγγελματιών, όχι επαναστατών νεολαίων αλλά ευκατάστατων οικογενειαρχών του κέντρου, ίδρυσε μία από τις πρώτες οργανώσεις εναντίον της χούντας.  

Μετά τη σύλληψή του έμεινε στη φυλακή πεντέμισι χρόνια: Γεντί Κουλέ, Αίγινα, Κορυδαλλός. Χρόνια που τον ωρίμασαν και τον θωράκισαν με θάρρος και πίστη για το μεταδικτατορικό μέλλον της Ελλάδας, για το οποίο εργάστηκε και αγωνίστηκε με συνέπεια και όραμα. Οι συμπολίτες του τον τίμησαν επανειλημμένως με την ψήφο τους, τόσο ως υποψήφιο δήμαρχο όσο και ως βουλευτή του Συνασπισμού της Αριστεράς και της Προόδου.

Δεν αδιαφορούσα για τα πολιτικά, ήμουν ένας άνθρωπος που κινούνταν μέσα στην κοινωνία. Μπορεί να μην έκανα ενεργό πολιτική, αλλά έκανα τόσα άλλα μέσα στην κοινωνία. Τον πρώτο φοιτητικό σύλλογο στη Θεσσαλονίκη τον έφτιαξα εγώ. Αυτό είναι πολιτική στην ουσία. Στην ενεργό πολιτική μπλέχτηκα μετά τη φυλακή. 

Το καλοκαίρι έπεσε τυχαία, και με καθυστέρηση ετών, στα χέρια μου το αυτοβιογραφικό του βιβλίο «Το συναξάρι μου» και μέσα από την αφήγηση μιας συναρπαστικής και τρομερά ενδιαφέρουσας ζωής ξεδιπλώθηκε η Θεσσαλονίκη της παιδικής μου ηλικίας από την οπτική γωνία ενός διανοούμενου. Η πόλη των Εβραίων πριν από την Κατοχή, η πόλη του ΕΑΜ, η πόλη της γενιάς που ξεπήδησε μεταπολεμικά αλλά και η πόλη των σπουδαίων ποιητών και ακαδημαϊκών. Από την παραλία των αρχοντόσπιτων μέχρι τον Βαρδάρη και από το Πειραματικό μέχρι το Μέγαρο Μουσικής, ο Στέλιος Νέστωρ συμπληρώνει ως συγγραφέας τις ψηφίδες μιας ειδυλλιακής αλλά συγχρόνως σκοτεινής εποχής. Τον αναζήτησα και μου έκανε την τιμή να μου παραχωρήσει λίγη ώρα από τον πολύτιμο χρόνο του και να μου μιλήσει. Παρά την προχωρημένη ηλικία του, η μνήμη του και η ευθυκρισία του παραμένουν εντυπωσιακά ζωντανές. 

Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα»  Facebook Twitter
O Στέλιος Νέστωρ παιδί στην αυλή του πατρικού του.

— Στο βιβλίο σας τοποθετείτε τα παιδικά σας χρόνια σε μια πόλη μαγική, πολύ διαφορετική από αυτή που έγινε στην εξέλιξή της. Ήταν πράγματι τόσο όμορφη η Θεσσαλονίκη;
Κοιτάξτε, εγώ δεν συμφωνώ όταν λέμε ότι μια πόλη είναι όμορφη ή άσχημη. Έχει σημασία η περιοχή που ζεις, γιατί δεν ξέρω τι γινόταν στις Συκιές και στη Νεάπολη. Ξέρω τι γινόταν εκεί που έμενα εγώ. Γεννήθηκα σε ένα σπίτι που είχε νοικιάσει ο πατέρας μου σε έναν όροφο στο μέγαρο του Αριγκόνι, ένα αρχοντικό της παραλίας στην περιοχή της Αγίας Τριάδας. Αργότερα, μείναμε μια εποχή στην περιοχή της Ανάληψης, όπου δεν ήταν όμορφα. Όταν επέστρεψα στην παραλία, ήταν όμορφα. Από εκεί και πέρα, το αν ήταν η Θεσσαλονίκη όμορφη ή άσχημη δεν μου λέει κάτι.

— Πάντως, προλάβατε να κολυμπήσετε ως παιδί στον Θερμαϊκό, μια εποχή που ζούσαμε ζωή χαρισάμενη, με όλα όσα είχε κληροδοτήσει ο 19ος αιώνας.
Ναι, ναι! Οι δρόμοι εκείνο τον καιρό, η Βασιλέως Γεωργίου και η Βασιλίσσης Όλγας, ήταν 19ος αιώνας. Τότε δεν υπήρχε η παραλία όπως είναι σήμερα. Υπήρχε ο κινηματογράφος Πατέ και τα σπίτια.

— Πάνω απ’ όλα όμως ήταν εβραιούπολη. 
Εγώ έζησα στην οδό Μπιζανίου που ήταν εβραϊκή γειτονιά και παίζαμε όλα τα παιδιά μαζί. Υπήρχε μια συνήθεια, όταν περνούσε ο χαχάμης, ο Εβραίος κληρικός, να λέμε ότι τον πουλάμε, «σ’ τον πουλώ». Για να διώξουμε υποτίθεται τη γρουσουζιά. Το έμαθαν τα Εβραιάκια και το έλεγαν για τους δικούς μας παπάδες. Όταν περνούσε ένας παπάς, έλεγαν κι αυτά «σ’ τον πουλώ». Αλλά παίζαμε μαζί, δεν είχαμε τίποτα μεταξύ μας.

 — Το νιώσατε το φευγιό τους; 
Όχι μόνο το ένιωσα, το έζησα στο πετσί μου. Ήταν φοβερό. Θυμάμαι ακόμα που περνάγανε με τη σειρά για να φτάσουν περπατώντας μέχρι τον σταθμό, δήθεν για να μείνουν εκεί. Ο πατέρας μου είχε έναν φίλο, τον Αλβέρτο Γκατένιο, και ήρθε μια μέρα και μας άφησε τη μάνα του για να μείνει μαζί μας και να παριστάνει την υπηρέτρια. Έβαλε ένα τουρμπάνι και βγήκε στη σκάλα. Εγώ ήμουν τότε 10 χρονών και κάποια στιγμή έμαθα ότι θα φύγει γιατί πρέπει να πάει στον σταθμό, γιατί θα τους πήγαιναν σε ένα ωραίο μέρος. Είχαν πειστεί και οι ίδιοι οι Εβραίοι ότι θα πάνε κάπου καλύτερα. Και μετά μπήκαν στα βαγόνια. Αυτή είναι η ιστορία. Τα θυμάμαι αυτά τα πράγματα έντονα. 

— Αφιερώνετε σημαντικό μέρος της αφήγησής σας στις μέρες της Κατοχής και στην εμπλοκή σας με το ΕΑΜ. 
Εγώ δεν είχα καμία σχέση με το ΕΑΜ, ήμουν 10 χρονών. Ο πατέρας μου ήταν στο ΕΑΜ.

Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα»  Facebook Twitter

— Ναι, αυτό εννοώ, την εμπλοκή σας μέσω της δικής του σχέσης με την Αντίσταση. 
Εγώ καθόμουν με ένα ραδιόφωνο, άκουγα και έγραφα τις εκπομπές του Λονδίνου. Μετά, εκείνος τις μοίραζε, γιατί ήταν στο ΕΑΜ. Θυμάμαι ένα βράδυ, λίγο πριν από την Απελευθέρωση, ήρθε μετά από μια συνεδρίαση και ήταν θυμωμένος. Και ενώ ποτέ δεν τα ’λεγε, ήπιε ένα ούζο και είπε «ε, όχι αυτό, δεν πάει άλλο». Τον ρώτησε η μάνα μου για τι πράγμα μιλούσε και εκείνος μονολόγησε «εγώ τους είπα ότι είμαστε εδώ για να φύγουν οι Γερμανοί, όχι για να γίνουμε Σοβιετική Ένωση». Από τότε το ΕΑΜ είχε αρχίσει να κομμουνιστικοποιείται. Νόμιζαν ότι μέσω του σοσιαλισμού θα μπορούσαν να κάνουν πολιτική. Αμ δεν ήταν έτσι…

— Το γεγονός ότι οι δωσίλογοι και οι συνεργάτες των Γερμανών δεν πήγαν φυλακή δεν ήταν μια συζήτηση που γινόταν στο σπίτι;  
Ήταν. Αλλά δεν υπήρχε ιδεολογία, ήταν οπαδοί της Κατοχής γιατί έβγαζαν λεφτά από τη μαύρη αγορά. Η αλλαγή που έγινε μετά την Κατοχή δεν ήταν να έρθει η δημοκρατία αλλά προσπάθεια κομμουνιστοποίησης, η οποία αθώωσε όλους τους συνεργάτες των Γερμανών. Μετά την Κατοχή, αντί να οργανώσουμε τη δημοκρατία, άρχισε ο διχασμός της αριστεράς και των άλλων προοδευτικών αδύναμων δυνάμεων. Η αριστερά κυριαρχούσε εκείνο τον καιρό. Δεν έγινε προσπάθεια αποκατάστασης της δημοκρατίας παρά μόνο πολύ αργά και πολύ αργότερα.

— Εννοείτε ότι έπρεπε να φτάσουμε στο 1974;
Ναι.

— Έχει ενδιαφέρον ότι ξεκινήσατε το οκτατάξιο γυμνάσιο, όπως το έλεγαν τότε, μέσα στην Κατοχή, στο Πειραματικό, στο υπέροχο κτίριο του Πικιώνη και με σημαντικούς δασκάλους, όπως ο ποιητής Γιώργος Θέμελης.
Το κτίριο του Πικιώνη το επιτάξανε οι Γερμανοί και μπήκαμε ξανά σε αυτό μετά την Απελευθέρωση, το φθινόπωρο του 1945. 

— Ήσασταν στην ίδια τάξη με τον Νίκο-Αλέξη Ασλάνογλου. 
Ήταν συμμαθητής μου και κάναμε λίγη παρέα. Ήταν ο πλούσιος τότε της παρέας και ακούγαμε δίσκους στο σπίτι του. Μετά δεν είχα πολλά μαζί του. Δεν ήμουν σαν τον Σαββόπουλο, που τον είχε δάσκαλό του.

Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα»  Facebook Twitter
Πρώτο Βορειοελλαδικό Συνέδριο Νέων, Θεσσαλονίκη, 1954. Αναμνηστική φωτογραφία των συνέδρων. Ο Στέλιος Νέστωρ είναι 6ος από αριστερά στους καθήμενους. Όρθιος στο άκρο δεξιά ο Νίκος-Αλέξης Ασλάνογλου.

— Αν και δεν ήσασταν καλός μαθητής, τελικά περάσατε στη Νομική. Απ’ ό,τι φαίνεται, καθοριστικό ρόλο στη ζωή σας έπαιξε η Αμερική, όπου βρεθήκατε για μεταπτυχιακές σπουδές. 
Απολύτως. Η Αμερική μού άλλαξε το μυαλό. Γι’ αυτό πάντα λέω ότι τα παιδιά πρέπει μετά τις σπουδές τους να περάσουν ένα-δύο χρόνια έξω, για να δούνε και άλλους πολιτισμούς, να ανοίξει το μυαλό τους. Να δουν ότι δεν είμαστε εμείς οι μεγάλοι και οι καλύτεροι λόγω των αρχαίων Ελλήνων και του Περικλή. Υπάρχουν και τόσα άλλα πράγματα που πρέπει να κοιτάμε. Άλλωστε, εκεί βγήκε και αυτό που κανείς σχεδόν δεν το ξέρει στην Ελλάδα, η θέσπιση των δικηγορικών εταιρειών. 

https://www.lifoshop.gr/product/to-synaxari-moy/
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Στέλιος Νέστωρ, Το Συναξάρι μου, εκδ. Πατάκη

— Επιμένετε σε αυτό και στο βιβλίο σας. 
Βεβαίως επιμένω, γιατί δούλεψα σε αμερικανική εταιρεία ως ασκούμενος δικηγόρος και είδα ότι ένας δικηγόρος δεν μπορεί να τα κάνει όλα, και διαζύγια και φορολογικά και όλα. Δουλεύοντας σε μια εταιρεία, είδα πόσο πιο παραγωγική γίνεται η δουλειά. Ήρθα πίσω στη Θεσσαλονίκη έχοντας αυτή την αντίληψη. Μελέτησα, αλλά είχα αντιπάλους τόσο τους αριστερούς, οι οποίοι μόνο που άκουγαν «εταιρεία» εξαγριωνόντουσαν, όσο και τους μεγαλοδικηγόρους, οι οποίοι είχαν τα σκλαβάκια που δούλευαν στο πίσω γραφείο και δεν έβλεπαν το φως της ημέρας. Μελέτησα, και οι εταιρείες έγιναν πραγματικότητα όταν έγινα βουλευτής. Προηγουμένως ο δικηγορικός κώδικας απαγόρευε τις συνεργασίες δικηγόρων λόγω της Κατοχής και των βρόμικων συναλλαγών που γινόντουσαν. Ο νόμος πέρασε, μετά ήρθαν τα διατάγματα κι όταν ήμουν βουλευτής πήρα τον Κουβέλη, το περάσαμε και τελειώσαμε. Εμείς κάναμε την πρώτη δικηγορική εταιρεία, έχω γράψει και ένα βιβλίο γι’ αυτά. Έκτοτε, στις μεγάλες πόλεις, γιατί βέβαια δεν είναι για μικρές πόλεις, έχουν γίνει θεσμός. Αυτό ήταν που θεωρούσα ότι έπρεπε να δώσω ως επαγγελματίας δικηγόρος. 

— Είναι πια κοινός τόπος και στην Ελλάδα. 
Ένας νεαρός συνεργάτης μου στην πρώτη μου εταιρεία έχει ανοίξει στην Αθήνα τη δική του εταιρεία, που έχει γραφεία και στην Ιταλία. Μια μεγάλη επιχείρηση. Μπορείς να είσαι δικηγόρος χωρίς να είσαι αυτό που λένε «μαχόμενος» δικηγόρος, όλη μέρα στα δικαστήρια να μπουρδολογείς. 

— Λέτε στο «Συναξάρι» πως όταν στις εκλογές του 1960 είδατε ως δικαστικός αντιπρόσωπος τη χειραγώγηση των ψηφοφόρων, συνειδητοποιήσατε πόσο αδιάφορος ήσασταν με τα πολιτικά. Ήσασταν όντως αδιάφορος;
Δεν αδιαφορούσα για τα πολιτικά, ήμουν ένας άνθρωπος που κινούνταν μέσα στην κοινωνία. Μπορεί να μην έκανα ενεργό πολιτική, αλλά έκανα τόσα άλλα μέσα στην κοινωνία. Τον πρώτο φοιτητικό σύλλογο στη Θεσσαλονίκη τον έφτιαξα εγώ. Αυτό είναι πολιτική στην ουσία. Στην ενεργό πολιτική μπλέχτηκα μετά τη φυλακή. 

Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα»  Facebook Twitter
Με τη Διεθνή Αμνηστία στο Καράκας το 1980.

— Ωστόσο αυτό που συμπεραίνουμε ως αναγνώστες είναι ότι μόνο όταν είδατε την απόπειρα νοθείας και την ανομία που επικρατούσε αφυπνιστήκατε πολιτικά.  
Κοιτάξτε, υπάρχει μια διαδρομή χρόνων. Σε αυτήν τη διαδρομή εγώ ασχολιόμουν περισσότερο με τα κοινωνικά, όπως στο πανεπιστήμιο με τους φοιτητικούς συλλόγους και άλλα. Αυτά σιγά-σιγά με έφεραν κοντά στην πολιτική. Όλα με επηρέαζαν. Το πώς κινείτο η πολιτική εκείνο τον καιρό επίσης με επηρέασε. Όπως γίνεται και σήμερα, αυτό δεν άλλαξε. 

— Τα κοινωνικά θέματα σάς έστρεψαν σταδιακά στην πολιτική και όχι η φιλοδοξία.
Όλοι οι άνθρωποι έτσι είναι, κινητοποιούνται ζώντας μέσα στην κοινωνία. Βλέπεις τις αλλαγές της κοινωνίας και παίρνεις μέρος. Εκτός αν είσαι από εκείνους που κάθονται σπίτι τους, βγάζουν λεφτά, τρώνε, πίνουνε και «γκομενίζουνε». Δεν ήμουν από αυτούς. 

— Εννοείτε τους συμβιβασμένους, όπως ήταν η πλειονότητα την εποχή της χούντας. 
Πίστευα ότι οι άνθρωποι που αντιστάθηκαν στη δικτατορία ήταν πολύ λίγοι, αλλά αυτό είναι φυσικό. Η κοινωνία δεν επαναστατεί, επαναστατούν κομμάτια της κοινωνίας. Τι να κάνουμε; Όταν έγινε η χούντα, ιδρύσαμε τη Δημοκρατική Άμυνα. 

— Αναφέρεστε στην παρέα των συντρόφων σας (Άκης Μαλτσίδης, Σωτήρης Δέδες, Γιώργος Σιπητάνος, Παύλος Ζάννας, Κώστας Πύρζας) μαζί με τους οποίους δραστηριοποιηθήκατε και τυπώνατε φυλλάδια, καταγγέλλοντας την πολιτική αυθαιρεσία. Οι χουντικοί σάς θεωρούσαν «επαναστάτες αστούς».  
Ήμασταν η πρώτη μη κομμουνιστική αστική οργάνωση, η οποία ήταν αριστερή βέβαια. Δεν ήταν κομμουνιστική όμως.

Στέλιος Νέστωρ: «Δεν ήμουν από αυτούς που κάθονται σπίτι τους, βγάζουν λεφτά, τρώνε και πίνουνε»  Facebook Twitter
Οι κατηγορούμενοι στη δίκη της “Δημοκρατικής Άμυνας”. Από αριστερά : Παύλος Ζάννας, Γιώργηος Σιπητάνος, Στέλιος Νέστωρ, Σωτήρης Δέδες και Αργύρης Μαλτσίδης. Ο έκτος κατηγορούμενος Κώστας Πύρζας “κρύβεται” πίσω από τον Νέστορα.
Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα»  Facebook Twitter
31/8/73: Αμέσως μετά την αμνηστία, στην Αμμουλιανή, οι 6 της δίκης. Πίσω από αριστερά: Πύρζας, Δέδες, Μαλτσίδης. Μπροστά: Ζάννας, Σιπητάνος, Νέστωρ. Φωτ.: Αρχείο Αλέκου Ζάννα

— Περάσατε πολύ δύσκολα, με φριχτά βασανιστήρια και πεντέμισι χρόνια στη φυλακή, αλλά αντέξατε. Δεν σας αποκαρδίωνε το ότι σταδιακά μειωνόταν η άμυνα των ανθρώπων, ότι η πλειονότητα είχε αποδεχτεί την κατάσταση; 
Ε, και λοιπόν; Τι με νοιάζει εμένα; Εγώ ντρεπόμουνα. Στο Στρατοδικείο, ένας από τους αλήτες που ήταν εκεί επάνω και δίκαζαν είπε: «Και τι νόμιζε ο κύριος Νέστωρ, ότι με τα τρικάκια θα έριχνε την κυβέρνηση;». Του απάντησα «κάνετε λάθος, δεν νόμιζα ότι θα ρίξω την κυβέρνηση, αλλά ντρεπόμουνα που ζούσα αυτή την κατάσταση. Ό,τι έκανα δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία, αλλά για προσωπική μου ικανοποίηση». Και δεν είπε τίποτα περισσότερο.

— Στην Αριστερά υπάρχουν άνθρωποι που αποτελούν μέρος της από τα γεννοφάσκια τους. Εσείς ανήκετε σε άλλη κατηγορία.   
Εγώ δεν ήμουν ποτέ από τα γεννοφάσκια μου. Αυτό που έχω να σας πω είναι ότι όταν ήρθε το ΚΚΕ εσωτερικού το 1986 να μου ζητήσει να κατέβω υποψήφιος δήμαρχος Θεσσαλονίκης, και μετά το ΚΚΕ, για να δεχτώ έθεσα τον όρο να είμαι κοινός υποψήφιος. Τότε ήταν η πρώτη φορά που έδωσαν τα χέρια τα δύο ΚΚ, όταν κατέβηκα για τη δημαρχία. Γιατί τους ζόρισα εγώ για να το κάνουν. Έκτοτε, ό,τι έκανα στην πολιτική ήταν με αυτή την αφορμή. Ιδρύσαμε το 1989 τον Συνασπισμό της Αριστεράς, συμπληρώνοντας «και της Προόδου» γιατί το ζήτησε ο Πρωτοπαπάς από τον Φλωράκη κι εκείνος δέχτηκε να προστεθεί. Ήταν ερασιτεχνικές εποχές της πολιτικής. Δεν ξέρω για τους άλλους, αλλά στο δικό μου επίπεδο η πολιτική ήταν μια δραστηριότητα με χαμόγελο. Ούτε ίντριγκες ούτε τίποτε άλλο. Ο Συνασπισμός της Αριστεράς και της Προόδου ήταν μια σοφή συνεργασία μεταξύ του Λεωνίδα και του Χαρίλαου κι εγώ ήμουν ο τρίτος εκεί μέσα. Από εκεί και πέρα, όταν αυτοί οι δύο παραιτήθηκαν, τα πράγματα μπερδεύτηκαν, ήρθε η Δαμανάκη, η οποία έκλαιγε όταν δεν τα κατάφερε κι έπεσαν τα ποσοστά. Μου έλεγε «Στέλιο, χάσαμε» και της έλεγα «χάσαμε, ε, και τι έγινε;». Μετά ο Συνασπισμός έγινε ΣΥΡΙΖΑ, δηλαδή οπερέτα. Υπάρχει τεράστια διαφορά μεταξύ Συνασπισμού και ΣΥΡΙΖΑ. 

— Δεν θεωρείτε τον ΣΥΡΙΖΑ «παιδί» του Συνασπισμού; 
Παιδί του μπορεί να είναι, αλλά ένα παιδί που άλλαξε δρόμο. 

— Τι εννοείτε; 
Ότι δεν είναι αυτό που θέλαμε να είναι. Δηλαδή μια μη κομμουνιστική αριστερά αλλά αριστερά.  

— Εσείς αμέσως μετά την πτώση της χούντας συμμετείχατε ως ιδρυτικό στέλεχος στο ΠΑΣΟΚ, αλλά η απογοήτευση ήρθε αμέσως, πριν καν ξεκινήσει την πορεία του ’81. 
Όχι πριν ξεκινήσει. Με διέγραψε ο Ανδρέας. Δεν του άρεσε η φάτσα μου και με διέγραψε. 

Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα»  Facebook Twitter
Ως υποψήφιος δήμαρχος στις δημοτικές εκλογές του 1986.

— Τόσο απλά; 
Πάρα πολύ απλά. Ήμουν πρώτος βουλευτής Θεσσαλονίκης σε ψήφους, αλλά δεν έγινα τελικά βουλευτής (σ.σ. ο Ανδρέας Παπανδρέου κράτησε τη μία έδρα που πήρε το ΠΑΣΟΚ στη Θεσσαλονίκη ως πρόεδρος του κόμματος). Λίγους μήνες αργότερα με διέγραψε. Του έλεγαν ότι ο Νέστορας θα γίνει «Μακεδονάρχης». 

— Γιατί η Ελλάδα παραμένει ίδια και δεν προχωράει; 
Γιατί ήταν πάντα έτσι. Δεν αλλάζουν τα πράγματα από τη μια μέρα στην άλλη. Προσπάθειες δεν γίνονται για θεσμικές αλλαγές αλλά για να τακτοποιούνται κάποιοι. 

— Στο βιβλίο σας είστε ιδιαίτερα αποκαλυπτικός για πολλά θέματα της πολιτικής. Υπάρχουν πράγματα που δεν μπορείτε να πείτε, που δεν μαθαίνουμε ποτέ; 
Δεν νομίζω ότι υπάρχουν πράγματα που είναι κρυφά. Υπάρχουν πράγματα που δεν λέγονται δημόσια, αλλά ιδιωτικά κυκλοφορούν. 

— Θέλω να σας πω ότι το βιβλίο σας ήταν μια αποκάλυψη για μένα. Αποδίδει όλο το κλίμα, τα πρόσωπα και τα πράγματα της πόλης και σκιαγραφεί γλαφυρά όλη τη μεταπολεμική Θεσσαλονίκη.  
Κάθε βιβλίο αντικατοπτρίζει την κοινωνία του συγγραφέα του. 

— Ας κλείσουμε με πολιτισμό και τη σχέση σας με το Μέγαρο Μουσικής. 
Ξεκίνησε με αποφάσεις του Λαμπράκη και τώρα έχει εξελιχτεί σε έναν οργανισμό που λειτουργεί μια χαρά. Ήμουν επί δεκατρία χρόνια γενικός γραμματέας του Δ.Σ. Τα δύο κτίρια που χτίστηκαν πέρασαν από τα χέρια μου. Συνεργάστηκα με τον Μπακατσέλο και το συμβούλιο και κάναμε μια προσπάθεια που νομίζω ότι πέτυχε. Ήταν απαραίτητο για τον πολιτισμό και τη βελτίωση της μουσικής καλλιέργειας της πόλης.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟ «ΣΥΝΑΞΑΡΙ» ΕΔΩ

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αναζητώντας τον Παύλο Ζάννα: Σκηνές από μια αξιοσημείωτη ζωή

Βιβλίο / Αναζητώντας τον Παύλο Ζάννα: Σκηνές από μια αξιοσημείωτη ζωή

Μετέφρασε το «Αναζητώντας τον χαμένο χρόνο» του Προυστ στις φυλακές της Αίγινας, συσπείρωσε τον πνευματικό κόσμο της Θεσσαλονίκης, έριξε τον σπόρο για ένα από τα σημαντικότερα πολιτιστικά φεστιβάλ της χώρας.
ΜΑΤΙΝΑ ΚΑΛΤΑΚΗ
Γιώργος Βότσης: «Κάποτε δεν χρειαζόταν να δώσεις ορισμό για το τι εστί αναρχικός»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Βότσης: «Κάποτε δεν χρειαζόταν να δώσεις ορισμό για το τι εστί αναρχικός»

Για τις Αρχές ήταν «τρομοκράτης» και «αρχηγός» της 17Ν, ενώ για την Αριστερά «προβοκάτορας». Σήμερα δηλώνει αντιστασιακός εκ φύσεως και πιστεύει ότι η «Ελευθεροτυπία» της δικής του εποχής δεν μπορεί να ξαναβγεί. Ο θρυλικός δημοσιογράφος αφηγείται την πολυτάραχη ζωή του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Τζιόβας: «Θέλουμε να ζούμε με μύθους και ένας από αυτούς είναι ότι έχουμε την ομορφότερη χώρα»

Βιβλίο / Δημήτρης Τζιόβας: «Θέλουμε να ζούμε με μύθους και ένας από αυτούς είναι ότι έχουμε την ομορφότερη χώρα»

Ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Μπέρμιγχαμ, που τιμήθηκε με το φετινό Μεγάλο Βραβείο Γραμμάτων, μιλά στη LiFO για την εποχή μας, την τριτοβάθμια εκπαίδευση, τις συλλογικές αντιλήψεις και τις αγκυλώσεις του παρελθόντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
μεταπολίτευση

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Κοινωνία της Μεταπολίτευσης: Μια ιστορία αέναης περιδίνησης

Σχεδόν μισό αιώνα από τη μετάβαση στη δημοκρατία, είναι άξιο απορίας τι συνέβη με την κοινωνία που σμιλεύτηκε από αυτά τα υλικά της ωριμότερης δημοκρατίας που ζήσαμε ποτέ από την ανεξαρτησία του κράτους και μετά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο ποιητής Νίκος-Αλέξης Ασλάνογλου είχε μιλήσει στον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο

Σαν Σήμερα / Όταν ο ποιητής Νίκος-Αλέξης Ασλάνογλου είχε μιλήσει στον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο

«Κάθε φορά που ο ήλιος ανατέλλει, η ζωή κυλά, ανεξαρτήτως αν εμείς είμαστε κλεισμένοι σ' έναν πύργο, σ' ένα σαλόνι, σ' ένα γραφείο, σ' ένα μπουντρούμι, στα τελευταία γρανάζια ενός κρατικού μηχανισμού»: Σαν σήμερα, το 1996, πεθαίνει ο ποιητής Νίκος-Αλέξης Ασλάνογλου.
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM