Superman: MAGA-ς σαν τον Τραμπ ή ευγενικός μετανάστης;

Superman: Maga-ς σαν τον Τραμπ ή ευγενικός μετανάστης; Facebook Twitter
Αν η αγένεια ορίζεται ως η επίδειξη ισχύος του θρασύδειλου, τότε ο Σούπερμαν είναι ευγενικός αλλά και ευγενής στην καταγωγή, κάτι που δεν ξεχνάμε, απλά γιατί μας το έχουν υπενθυμίσει οι περισσότερες κινηματογραφικές μεταφορές εδώ και δεκαετίες.
0

Ο νέος «Superman» του Τζέιμς Γκαν έχει διχάσει αμέσως μετά την κυκλοφορία του, όχι τόσο για την αξία της ταινίας αλλά για τον συμβολισμό (και την εργαλειοποίηση, sorry για το κλισέ) του παλαιότερου, γνωστότερου και, όπως αποκάλυψε μια πρόσφατη έρευνα, δημοφιλέστερου υπερήρωα, πιο πάνω στη λίστα ακόμη κι από τον Batman. Τον διεκδικούν οι απανταχού καταφρονεμένοι, τα θύματα των πολέμων που τρέχουν τη στιγμή που μιλάμε αλλά και ο ίδιος ο Πρόεδρος των ΗΠΑ, σε μια μεγαλοπρεπή ανάρτηση του Λευκού Οίκου, με τον Ντόναλντ Τραμπ καλυμμένο με την εμβληματική κάπα και το πασίγνωστο «S». 

Πνευματικό δημιούργημα των Τζέρι Σίγκελ και Τζόελ Σούστερ, παιδιά Ρωσοεβραίων μεταναστών, ο Σούπερμαν έσκασε στη Γη λίγο πριν από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο: το 1938 ο Χίτλερ είχε ήδη αναπτύξει δράση στην Ευρώπη, και ο δυνατότερος metahuman στο σύμπαν των κόμικς, προπάτορας όλων όσοι θα ακολουθούσαν, υπερασπιζόταν τους αδύναμους, ένας φαινομενικά απολιτικός προστάτης της κοινωνίας στην ατέρμονη μάχη με τους παραβατικούς και τους εγκληματίες. Όταν το 1940 πήρε θέση κατά του Αδόλφου, σε μια ακόμη ουδέτερη χώρα, για χάρη της φιλειρηνικής στάσης μιας μερίδας πονηρών βιομηχάνων, ο Αδόλφος τσαντίστηκε, και μια γερμανική εφημερίδα στηλίτευσε την πολιτική εμπλοκή ενός χάρτινου χαρακτήρα − τόση ήταν ήδη η απήχησή του.

Αιωνίως ακμαίος όποτε δεν βρίσκεται κοντά στον κρυπτονίτη που ρουφάει τις κολοσσιαίες δυνάμεις του, ο Καλ Ελ πρεσβεύει την ευγένεια του πνεύματος, σύμφωνα με τον σκηνοθέτη Γκαν, ο οποίος ωστόσο έσπευσε να βάλει φωτιά στο ανώδυνο κινηματογραφικό θέρος με τη διευκρίνιση πως ο Σούπερμαν βασικά είναι μετανάστης.

Τη σημασία του αμερικανικού συμβόλου της ελευθερίας επισήμαναν σε πρόσφατη τοποθέτησή τους ο αφηγηματικός στρατηγιστής Άντριου Σλακ και ο βραβευμένος με Πούλιτζερ δημοσιογράφος Αντόνιο Βάργκας, υπενθυμίζοντας κι άλλες περιπτώσεις στις οποίες ο δισυπόστατος ήρωας δεν έμεινε αμέτοχος στη ροή της σύγχρονης ιστορίας: το 1949 κατέδωσε τον χαφιεδισμό ως αντιαμερικανισμό για να αντισταθεί στην ανερχόμενη μάστιγα του μακαρθισμού, εξέθεσε τα δόλια σχέδια της Κου Κλουξ Κλαν στα δημόσια ερτζιανά, ενώ, στον απόηχο της δολοφονίας του Τζορτζ Φλόιντ, επικαλέστηκε το δικαίωμα στο όνειρο και την αξιοπρέπεια κάθε πολίτη, υπενθυμίζοντας πως δεν θα πάψει να μάχεται για πάντα. Επομένως, η κίνησή του να θέσει εαυτόν υπέρ των αδυνάμων που βάλλονται στο σενάριο του «Superman» του 2025, εξοργίζοντας τον Τζορ Ελ και τα συμφέροντά του, τον αντίπαλο ηγέτη με την έντονα γελοία ρωσική προφορά αλλά και τη συνάδελφο και ερωμένη του, Λόις, η οποία κρατά αποστάσεις δημοσιογραφικής δεοντολογίας και αναρωτιέται αν ο καλός της πράττει το σωστό και το σώφρον σε χαλεπούς καιρούς, δεν έπεσε από τον ουρανό, όπως ο Κλαρκ μωρό.

Superman: Maga-ς σαν τον Τραμπ ή ευγενικός μετανάστης; Facebook Twitter
H συνάδελφος και ερωμένη του, Λόις, κρατά αποστάσεις δημοσιογραφικής δεοντολογίας και αναρωτιέται αν ο καλός της πράττει το σωστό και το σώφρον σε χαλεπούς καιρούς.

Ηλικίας 88 ετών πλέον αλλά αιωνίως ακμαίος όποτε δεν βρίσκεται κοντά στον κρυπτονίτη που ρουφάει τις κολοσσιαίες δυνάμεις του (ενδεχομένως μια αλληγορία για τους αφαιμακτικούς δεσμούς που άφησε πίσω του), ο Καλ Ελ, που άλλαξε το εβραϊκό του όνομα στο πιο γήινο και μη αναγνωρίσιμο Κλαρκ Κεντ, πρεσβεύει την ευγένεια του πνεύματος, σύμφωνα με τον σκηνοθέτη Γκαν, ο οποίος ωστόσο έσπευσε να βάλει φωτιά στο ανώδυνο κινηματογραφικό θέρος με τη διευκρίνιση πως ο Σούπερμαν βασικά είναι μετανάστης.

Οι προοδευτικοί συμφωνούν και επαυξάνουν: είναι ένας από τους σκλάβους, τους πρόσφυγες, τους ονειροπόλους, ακριβώς σαν το αγοράκι που προσεύχεται ψιθυρίζοντας ρυθμικά το όνομά του σε ένα ταπεινό και ξεχαρβαλωμένο camp στην ταινία, περιμένοντας το θαύμα εξ ουρανού όπως τα παιδιά της Παλαιστίνης. Είναι αυτό υλικό «Superman»; Ναι, αν μπορούσε να το υποστηρίξει με όλη της την καρδιά η ταινία, πράγμα που δεν συμβαίνει απολύτως, σε μια περιπέτεια που θέλει να χωρέσει fun, σκοτεινιά, ρομάντσο, το DNA του κόμικ, απερίσκεπτους κακούς και επιπόλαιους συμμάχους, γιγαντιαία εφέ και ψυχούλα, μαζί με (ωχ) μήνυμα, δηλαδή το διουρητικό των ανυπόμονων θεατών. 

Για να είμαστε ψύχραιμοι, και όχι απαραίτητα δίκαιοι με μια μυθοπλασία που βασίζεται στη φαντασία, ο Σούπερμαν είναι σίγουρα ένα ορφανό, όπως τόσα δεκάδες εκατομμύρια στον κόσμο, αναγκασμένο να φύγει από τον τόπο καταγωγής του που κατέρρεε, υιοθετημένο από απλούς κι αγνούς αγρότες στο μέσον του πουθενά, προικισμένο ωστόσο με τόσα προσόντα που δεν γίνεται να είναι κάποιος με τον οποίο μπορείς να ταυτιστείς∙ είναι αξιοθαύμαστος, σε ένα βάθρο δυσθεώρητο.

Superman: Maga-ς σαν τον Τραμπ ή ευγενικός μετανάστης; Facebook Twitter
Ο Superman με τον Krypto

Αν η αγένεια ορίζεται ως η επίδειξη ισχύος του θρασύδειλου, τότε ο Σούπερμαν είναι ευγενικός αλλά και ευγενής στην καταγωγή, κάτι που δεν ξεχνάμε, απλά γιατί μας το έχουν υπενθυμίσει οι περισσότερες κινηματογραφικές μεταφορές εδώ και δεκαετίες. Ουδέποτε υπήρξε το κλασικό μοντέλο του προσφυγόπουλου. Κατάγεται από βασιλείς, κατέχει καταστροφική τεχνολογία και προηγμένες για τα γήινα δεδομένα γνώσεις, που ευτυχώς δεν χρησιμοποιεί αρνητικά, αλλά για προνομιούχο τον γνωρίζαμε και ρατσάτο δείγμα μαγικής μετενσάρκωσης παραμένει.

Δεν έχει ασχημύνει με τα χρόνια, δεν τον κατέβαλαν οι επίπονες και ενίοτε πικρές αποστολές σωτηρίας του αχάριστου ανθρώπινου γένους, και πιο συγκεκριμένα του αμερικανικού έθνους, και εύκολα ένα νιτσεϊκό μυαλό τον θεωρεί homie, δικό του παιδί, αδελφό και πρότυπο, λόγω της κατασκευαστικής του τελειότητας και της απαράμιλλης αντοχής του. Κυρίως, ενσωματώνει τα αμερικανικά ιδεώδη, εναντίον του κακού όπως το εννοεί ο καθένας. Δεν φαντάζει και τόσο ακραίο που ταυτόχρονα ο Πορτοκαλί Οίκος και μια πτέρυγα του woke κινήματος, που βλέπει τους κόπους του να παραμερίζονται με θυμηδία, οικειοποιούνται ιστριονικά τον αγέραστο πατριάρχη των Εκδικητών, με ένα κινηματογραφικό στόρι που απέχει έτη φωτός από την ολοκάθαρη μεσσιανική παραβολή του Μπράιαν Σίνγκερ από το 2006 − ο Σούπερμαν Επιστρέφει για να δεχθεί λιθοβολισμό στα 33 του και να αναστηθεί με μια σεκάνς που θα ζήλευε ως και ο Μελ Γκίμπσον…

Δεκαεννιά χρόνια αργότερα, ο Κλαρκ έχει κι αυτός τις αμφιβολίες του για το αν έκανε καλά να ακολουθήσει την πυξίδα δικαίου που είναι ενσωματωμένη στις εργοστασιακές του ρυθμίσεις, κι από τιμητής των αμερικανικών συνόρων της ηθικής να βρεθεί στη μέση των σύγχρονων culture wars, του άλυτου Μεσανατολικού της εποχής μας.

Το τρέιλερ της ταινίας

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την ταινία εδώ

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ