Superman: MAGA-ς σαν τον Τραμπ ή ευγενικός μετανάστης;

Superman: Maga-ς σαν τον Τραμπ ή ευγενικός μετανάστης; Facebook Twitter
Αν η αγένεια ορίζεται ως η επίδειξη ισχύος του θρασύδειλου, τότε ο Σούπερμαν είναι ευγενικός αλλά και ευγενής στην καταγωγή, κάτι που δεν ξεχνάμε, απλά γιατί μας το έχουν υπενθυμίσει οι περισσότερες κινηματογραφικές μεταφορές εδώ και δεκαετίες.
0

Ο νέος «Superman» του Τζέιμς Γκαν έχει διχάσει αμέσως μετά την κυκλοφορία του, όχι τόσο για την αξία της ταινίας αλλά για τον συμβολισμό (και την εργαλειοποίηση, sorry για το κλισέ) του παλαιότερου, γνωστότερου και, όπως αποκάλυψε μια πρόσφατη έρευνα, δημοφιλέστερου υπερήρωα, πιο πάνω στη λίστα ακόμη κι από τον Batman. Τον διεκδικούν οι απανταχού καταφρονεμένοι, τα θύματα των πολέμων που τρέχουν τη στιγμή που μιλάμε αλλά και ο ίδιος ο Πρόεδρος των ΗΠΑ, σε μια μεγαλοπρεπή ανάρτηση του Λευκού Οίκου, με τον Ντόναλντ Τραμπ καλυμμένο με την εμβληματική κάπα και το πασίγνωστο «S». 

Πνευματικό δημιούργημα των Τζέρι Σίγκελ και Τζόελ Σούστερ, παιδιά Ρωσοεβραίων μεταναστών, ο Σούπερμαν έσκασε στη Γη λίγο πριν από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο: το 1938 ο Χίτλερ είχε ήδη αναπτύξει δράση στην Ευρώπη, και ο δυνατότερος metahuman στο σύμπαν των κόμικς, προπάτορας όλων όσοι θα ακολουθούσαν, υπερασπιζόταν τους αδύναμους, ένας φαινομενικά απολιτικός προστάτης της κοινωνίας στην ατέρμονη μάχη με τους παραβατικούς και τους εγκληματίες. Όταν το 1940 πήρε θέση κατά του Αδόλφου, σε μια ακόμη ουδέτερη χώρα, για χάρη της φιλειρηνικής στάσης μιας μερίδας πονηρών βιομηχάνων, ο Αδόλφος τσαντίστηκε, και μια γερμανική εφημερίδα στηλίτευσε την πολιτική εμπλοκή ενός χάρτινου χαρακτήρα − τόση ήταν ήδη η απήχησή του.

Αιωνίως ακμαίος όποτε δεν βρίσκεται κοντά στον κρυπτονίτη που ρουφάει τις κολοσσιαίες δυνάμεις του, ο Καλ Ελ πρεσβεύει την ευγένεια του πνεύματος, σύμφωνα με τον σκηνοθέτη Γκαν, ο οποίος ωστόσο έσπευσε να βάλει φωτιά στο ανώδυνο κινηματογραφικό θέρος με τη διευκρίνιση πως ο Σούπερμαν βασικά είναι μετανάστης.

Τη σημασία του αμερικανικού συμβόλου της ελευθερίας επισήμαναν σε πρόσφατη τοποθέτησή τους ο αφηγηματικός στρατηγιστής Άντριου Σλακ και ο βραβευμένος με Πούλιτζερ δημοσιογράφος Αντόνιο Βάργκας, υπενθυμίζοντας κι άλλες περιπτώσεις στις οποίες ο δισυπόστατος ήρωας δεν έμεινε αμέτοχος στη ροή της σύγχρονης ιστορίας: το 1949 κατέδωσε τον χαφιεδισμό ως αντιαμερικανισμό για να αντισταθεί στην ανερχόμενη μάστιγα του μακαρθισμού, εξέθεσε τα δόλια σχέδια της Κου Κλουξ Κλαν στα δημόσια ερτζιανά, ενώ, στον απόηχο της δολοφονίας του Τζορτζ Φλόιντ, επικαλέστηκε το δικαίωμα στο όνειρο και την αξιοπρέπεια κάθε πολίτη, υπενθυμίζοντας πως δεν θα πάψει να μάχεται για πάντα. Επομένως, η κίνησή του να θέσει εαυτόν υπέρ των αδυνάμων που βάλλονται στο σενάριο του «Superman» του 2025, εξοργίζοντας τον Τζορ Ελ και τα συμφέροντά του, τον αντίπαλο ηγέτη με την έντονα γελοία ρωσική προφορά αλλά και τη συνάδελφο και ερωμένη του, Λόις, η οποία κρατά αποστάσεις δημοσιογραφικής δεοντολογίας και αναρωτιέται αν ο καλός της πράττει το σωστό και το σώφρον σε χαλεπούς καιρούς, δεν έπεσε από τον ουρανό, όπως ο Κλαρκ μωρό.

Superman: Maga-ς σαν τον Τραμπ ή ευγενικός μετανάστης; Facebook Twitter
H συνάδελφος και ερωμένη του, Λόις, κρατά αποστάσεις δημοσιογραφικής δεοντολογίας και αναρωτιέται αν ο καλός της πράττει το σωστό και το σώφρον σε χαλεπούς καιρούς.

Ηλικίας 88 ετών πλέον αλλά αιωνίως ακμαίος όποτε δεν βρίσκεται κοντά στον κρυπτονίτη που ρουφάει τις κολοσσιαίες δυνάμεις του (ενδεχομένως μια αλληγορία για τους αφαιμακτικούς δεσμούς που άφησε πίσω του), ο Καλ Ελ, που άλλαξε το εβραϊκό του όνομα στο πιο γήινο και μη αναγνωρίσιμο Κλαρκ Κεντ, πρεσβεύει την ευγένεια του πνεύματος, σύμφωνα με τον σκηνοθέτη Γκαν, ο οποίος ωστόσο έσπευσε να βάλει φωτιά στο ανώδυνο κινηματογραφικό θέρος με τη διευκρίνιση πως ο Σούπερμαν βασικά είναι μετανάστης.

Οι προοδευτικοί συμφωνούν και επαυξάνουν: είναι ένας από τους σκλάβους, τους πρόσφυγες, τους ονειροπόλους, ακριβώς σαν το αγοράκι που προσεύχεται ψιθυρίζοντας ρυθμικά το όνομά του σε ένα ταπεινό και ξεχαρβαλωμένο camp στην ταινία, περιμένοντας το θαύμα εξ ουρανού όπως τα παιδιά της Παλαιστίνης. Είναι αυτό υλικό «Superman»; Ναι, αν μπορούσε να το υποστηρίξει με όλη της την καρδιά η ταινία, πράγμα που δεν συμβαίνει απολύτως, σε μια περιπέτεια που θέλει να χωρέσει fun, σκοτεινιά, ρομάντσο, το DNA του κόμικ, απερίσκεπτους κακούς και επιπόλαιους συμμάχους, γιγαντιαία εφέ και ψυχούλα, μαζί με (ωχ) μήνυμα, δηλαδή το διουρητικό των ανυπόμονων θεατών. 

Για να είμαστε ψύχραιμοι, και όχι απαραίτητα δίκαιοι με μια μυθοπλασία που βασίζεται στη φαντασία, ο Σούπερμαν είναι σίγουρα ένα ορφανό, όπως τόσα δεκάδες εκατομμύρια στον κόσμο, αναγκασμένο να φύγει από τον τόπο καταγωγής του που κατέρρεε, υιοθετημένο από απλούς κι αγνούς αγρότες στο μέσον του πουθενά, προικισμένο ωστόσο με τόσα προσόντα που δεν γίνεται να είναι κάποιος με τον οποίο μπορείς να ταυτιστείς∙ είναι αξιοθαύμαστος, σε ένα βάθρο δυσθεώρητο.

Superman: Maga-ς σαν τον Τραμπ ή ευγενικός μετανάστης; Facebook Twitter
Ο Superman με τον Krypto

Αν η αγένεια ορίζεται ως η επίδειξη ισχύος του θρασύδειλου, τότε ο Σούπερμαν είναι ευγενικός αλλά και ευγενής στην καταγωγή, κάτι που δεν ξεχνάμε, απλά γιατί μας το έχουν υπενθυμίσει οι περισσότερες κινηματογραφικές μεταφορές εδώ και δεκαετίες. Ουδέποτε υπήρξε το κλασικό μοντέλο του προσφυγόπουλου. Κατάγεται από βασιλείς, κατέχει καταστροφική τεχνολογία και προηγμένες για τα γήινα δεδομένα γνώσεις, που ευτυχώς δεν χρησιμοποιεί αρνητικά, αλλά για προνομιούχο τον γνωρίζαμε και ρατσάτο δείγμα μαγικής μετενσάρκωσης παραμένει.

Δεν έχει ασχημύνει με τα χρόνια, δεν τον κατέβαλαν οι επίπονες και ενίοτε πικρές αποστολές σωτηρίας του αχάριστου ανθρώπινου γένους, και πιο συγκεκριμένα του αμερικανικού έθνους, και εύκολα ένα νιτσεϊκό μυαλό τον θεωρεί homie, δικό του παιδί, αδελφό και πρότυπο, λόγω της κατασκευαστικής του τελειότητας και της απαράμιλλης αντοχής του. Κυρίως, ενσωματώνει τα αμερικανικά ιδεώδη, εναντίον του κακού όπως το εννοεί ο καθένας. Δεν φαντάζει και τόσο ακραίο που ταυτόχρονα ο Πορτοκαλί Οίκος και μια πτέρυγα του woke κινήματος, που βλέπει τους κόπους του να παραμερίζονται με θυμηδία, οικειοποιούνται ιστριονικά τον αγέραστο πατριάρχη των Εκδικητών, με ένα κινηματογραφικό στόρι που απέχει έτη φωτός από την ολοκάθαρη μεσσιανική παραβολή του Μπράιαν Σίνγκερ από το 2006 − ο Σούπερμαν Επιστρέφει για να δεχθεί λιθοβολισμό στα 33 του και να αναστηθεί με μια σεκάνς που θα ζήλευε ως και ο Μελ Γκίμπσον…

Δεκαεννιά χρόνια αργότερα, ο Κλαρκ έχει κι αυτός τις αμφιβολίες του για το αν έκανε καλά να ακολουθήσει την πυξίδα δικαίου που είναι ενσωματωμένη στις εργοστασιακές του ρυθμίσεις, κι από τιμητής των αμερικανικών συνόρων της ηθικής να βρεθεί στη μέση των σύγχρονων culture wars, του άλυτου Μεσανατολικού της εποχής μας.

Το τρέιλερ της ταινίας

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την ταινία εδώ

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «requel» ενός θρίλερ των 90s και 8 ακόμη λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το requel ενός θρίλερ των ΄90s και 7 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Η ανάσταση του «I Know What You Did Last Summer», η νέα ταινία του Φρανσουά Οζόν, η έκπληξη των Καννών «Sorry Baby» και η ταινία που εδραίωσε το άστρο της Μόνικα Μπελούτσι - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ MICHAEL DOUGLAS

Οθόνες / Μάικλ Ντάγκλας: Το ήσυχο αντίο ενός ανήσυχου σταρ

«Nepo baby» πριν καν υπάρξει ο όρος, ο Μάικλ Ντάγκλας βρήκε τη δική του φωνή μέσα από ρόλους που σφράγισαν το Χόλιγουντ, φτάνοντας σε μια καριέρα έξι δεκαετιών γεμάτη σκαμπανεβάσματα και δυνατές στιγμές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
TAINIES

Οθόνες / Ο ανανεωμένος Superman και 6 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένας υπερήρωας, μερικοί επικίνδυνοι καρχαρίες, ένα αμερικανικό ρομαντικό δράμα, μπόλικος σουρεαλισμός και γαλλικό chanson: Το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας έχει από όλα - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Οθόνες / Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Ο μεγαλοπαραγωγός Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ επιθυμούσε ένα trendy δράμα για την ψυχανάλυση, ενώ ο Άλφρεντ Χίτσκοκ γύρισε άλλο ένα θρίλερ για το σεξ, την ερωτική επιθυμία και τον ρόλο μιας δυναμικής γιατρού, απροστάτευτης σε ένα σεξιστικό ανδροκρατούμενο μικρόκοσμο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Οθόνες / Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Ο Μπραντ Πιτ, σε έναν μεγαλειώδη αναχρονισμό σε σύγκριση με τους ζορισμένους άνδρες του σύγχρονου κινηματογράφου, παίζει την ψυχούλα που όλοι φανταζόμαστε στο «F1», έναν (καθόλου σκοτεινό) ιππότη της ασφάλτου, ριψοκίνδυνο για το fun της ιστορίας, σε πλήρη έλεγχο της κατάστασης, πιστό στο σχεδόν ερωτικό του ραντεβού με τον φακό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ