«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας Facebook Twitter
Alice Austen, "The Darned Club," 1891. Credit: Collection of Historic Richmond Town
0

Μέχρι και σχετικά πρόσφατα, η επικρατούσα ιδέα για την ομοφυλοφιλία ήταν ότι ήταν έμφυτη. Αν ήσουν γκέι, σύμφωνα με το σκεπτικό αυτό, το μόνο που χρειαζόταν ήταν να ανακαλύψεις αυτή τη βαθιά βιολογική αλήθεια για τον εαυτό τους (και να ξεπεράσει με κάποιο τρόπο τις βαθιές κοινωνικές προκαταλήψεις) για να ζήσεις μια αυθεντική ζωή. Όμως, όσο ζωτικής σημασίας και αν αποδείχθηκε στον αγώνα για τα βασικά δικαιώματα, η ιδέα ότι «γεννήθηκες έτσι» [“born this way”], όπως το έθεσε ο ύμνος της Lady Gaga, έπρεπε να εφευρεθεί πριν διαλυθεί τελικά, όπως συμβαίνει τελευταία μεταξύ των νέων ανθρώπων που είναι πρόθυμοι να υιοθετήσουν μια πιο πειραματική και δυναμική προσέγγιση της σεξουαλικής έλξης και της σεξουαλικής αυτοπραγμάτωσης.

Μια νέα μεγάλη έκθεση στο Σικάγο με τίτλο «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι: Η γέννηση μιας νέας ταυτότητας, 1869-1939», παρέχει κρίσιμο ιστορικό πλαίσιο στις αλλαγές αυτές, εξετάζοντας την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από τον φακό της τέχνης και των εικαστικών καλλιτεχνών. Η έκθεση παρουσιάζει περίπου 300 έργα από 125 καλλιτέχνες. Μια μεγάλη ενότητα είναι αφιερωμένη σε πορτρέτα επιφανών queer προσωπικοτήτων όπως η Γερτρούδη Στάιν, ο Όσκαρ Ουάιλντ, ο Αρθούρος Ρεμπώ, ο Γουόλτ Γουίτμαν, ο Ζαν Κοκτώ και ο Τζέιμς Μπόλντουιν.

Ο υπαινιγμός της έκθεσης είναι σαφής: Σε έναν κόσμο που ορίζεται από πολιτικές ταυτότητας, η κατάκτηση δικαιωμάτων μπορεί εύκολα να ανατραπεί και να γίνει έναυσμα για καταστολή.

Ο όρος «ομοφυλόφιλος» επινοήθηκε από τον Ουγγρο-Γερμανό δημοσιογράφο Καρλ Μαρία Κερτμπένι σε μια επιστολή του 1868 και σε ένα φυλλάδιο την επόμενη χρονιά. Ο Κερτμπένι πίστευε ότι «ομοφυλόφιλος» δεν ήταν κάτι που ήσουν – ήταν μια πράξη, ένα γούστο, μια κλίση και, ως εκ τούτου, έρχονταν σε αντίθεση με την ιδέα της παγιωμένης ταυτότητας. Η επιστολή του Κερτμπένι απευθυνόταν στον Καρλ Χάινριχ Ούλρικς, δικηγόρο και πρώιμο υποστηρικτή των δικαιωμάτων των ανθρώπων που αποκαλούσε “urnings” (άνδρες που έλκονται σεξουαλικά από άλλους άνδρες) και “urinden” (γυναίκες που έλκονται από άλλες γυναίκες). Αυτές τις θεωρούσε παγιωμένες ταυτότητες, που προέκυπταν όταν το σώμα του ενός φύλου περιείχε, από τη γέννησή του, την ψυχή του αντίθετου φύλου. Η ορολογία του Ούλρικς άλλαξε, καθώς οι Γερμανοί ψυχίατροι υιοθέτησαν αργότερα τον όρο «ομοφυλόφιλος», αλλά, κατά ειρωνικό τρόπο, ήταν το όραμά του για μια έμφυτη σεξουαλική ταυτότητα αυτό που επικράτησε.

«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας Facebook Twitter
Andreas Andersen, “Interior With Hendrik Andersen and John Briggs Potter in Florence,” 1894. National Museums Directorate of the City of Rome / Hendrik Christian Andersen Museum

Η έκθεση θέτει ως στόχο να διερευνήσει τις προεκτάσεις αυτής της ιστορικής καμπής, η οποία σηματοδότησε «την αυγή», όπως γράφουν οι επιμελητές, «της σύγχρονης, δυαδικής αντίληψής μας για τη σεξουαλικότητα με τους όρους ακριβώς που ο εισηγητής της [Κερτμπένι] απεχθανόταν».

Η έκθεση περιλαμβάνει ένα προοίμιο αρχαίας, νεοκλασικής και μη ευρωπαϊκής τέχνης, αλλά επικεντρώνεται στην περίοδο μεταξύ του 1869 -όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος»- και του 1939. Εκείνη η χρονιά σηματοδότησε το ξέσπασμα ενός πολέμου που έφερνε τον φασισμό αντιμέτωπο με την ελευθερία, και ήρθε έξι χρόνια μετά την εκστρατεία των Ναζί να διαπομπεύσουν, να απαγορεύσουν, να εξαναγκάσουν σε εξορία και να δολοφονήσουν καλλιτέχνες που θεωρούσαν «εκφυλισμένους»,  συμπεριλαμβανομένων των Εβραίων και των ομοφυλόφιλων. Ο υπαινιγμός της έκθεσης είναι σαφής: Σε έναν κόσμο που ορίζεται από πολιτικές ταυτότητας, η κατάκτηση δικαιωμάτων μπορεί εύκολα να ανατραπεί και να γίνει έναυσμα για καταστολή.

«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας Facebook Twitter
Saturnino Herrán, “Nuestros Dioses Antiguos,” 1916, oil on canvas. Credit: Colección Andrés Blaisten, México
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας Facebook Twitter
Osmar Schindler, “Muskelspiel" "Muscle Play", 1907. Elke Estel/Hans-Peter Klut/Bpk Bildagentur/Art Resource/Staatliche Kunstsammlungen
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας Facebook Twitter
Ο κύκλος του Eakins, Thomas Eakins and students, swimming nude, περ. 1883. Courtesy of the Pennsylvania Academy of the Fine Arts, Philadelphia Charles Bregler’s Thomas Eakins Collection, purchased with the partial support of the Pew Memorial Trust
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας Facebook Twitter
Romaine Brooks, “Self Portrait,” 1923, oil on canvas. Credit: Smithsonian American Art Museum
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας Facebook Twitter
Van Leo, “Self Portrait,” 1942, gelatin silver print. Credit: Van Leo Photograph Collection, Rare Books and Special Collections Library, The American University in Cairo
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας Facebook Twitter
Louise Abbéma, Sarah Bernhardt et Louise Abbéma sur un lac, 1883. Collections Comédie-Française
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας Facebook Twitter
Saya Chone, “Royal Family,” late 19th century, gouache on cloth. Credit: Collection of Fukuoka Asian Art Museum
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας Facebook Twitter
Félix Vallotton, “Gertrude Stein,” 1907. Credit: The Baltimore Museum of Art: The Cone Collection
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας Facebook Twitter
Tomioka Eisen, kuchi-e (frontispiece) with artist’s seal Shisen, c. 1906. (Tirey-van Lohuizen Collection)

Με στοιχεία από The Washington Post

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Photography - A Queer History

Φωτογραφία / Η queer πλευρά της φωτογραφίας σε μια μνημειακή φωτογραφική έκδοση

Δύο Βρετανοί ιστορικοί τέχνης επιμελήθηκαν το «Photography – A Queer History», μια πολυεπίπεδη συλλογή αφιερωμένη στη φωτογραφία που προκαλεί τις κατεστημένες αντιλήψεις για τη σεξουαλικότητα, την ταυτότητα και την έκφραση φύλου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM