«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας Facebook Twitter
Alice Austen, "The Darned Club," 1891. Credit: Collection of Historic Richmond Town
0

Μέχρι και σχετικά πρόσφατα, η επικρατούσα ιδέα για την ομοφυλοφιλία ήταν ότι ήταν έμφυτη. Αν ήσουν γκέι, σύμφωνα με το σκεπτικό αυτό, το μόνο που χρειαζόταν ήταν να ανακαλύψεις αυτή τη βαθιά βιολογική αλήθεια για τον εαυτό τους (και να ξεπεράσει με κάποιο τρόπο τις βαθιές κοινωνικές προκαταλήψεις) για να ζήσεις μια αυθεντική ζωή. Όμως, όσο ζωτικής σημασίας και αν αποδείχθηκε στον αγώνα για τα βασικά δικαιώματα, η ιδέα ότι «γεννήθηκες έτσι» [“born this way”], όπως το έθεσε ο ύμνος της Lady Gaga, έπρεπε να εφευρεθεί πριν διαλυθεί τελικά, όπως συμβαίνει τελευταία μεταξύ των νέων ανθρώπων που είναι πρόθυμοι να υιοθετήσουν μια πιο πειραματική και δυναμική προσέγγιση της σεξουαλικής έλξης και της σεξουαλικής αυτοπραγμάτωσης.

Μια νέα μεγάλη έκθεση στο Σικάγο με τίτλο «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι: Η γέννηση μιας νέας ταυτότητας, 1869-1939», παρέχει κρίσιμο ιστορικό πλαίσιο στις αλλαγές αυτές, εξετάζοντας την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από τον φακό της τέχνης και των εικαστικών καλλιτεχνών. Η έκθεση παρουσιάζει περίπου 300 έργα από 125 καλλιτέχνες. Μια μεγάλη ενότητα είναι αφιερωμένη σε πορτρέτα επιφανών queer προσωπικοτήτων όπως η Γερτρούδη Στάιν, ο Όσκαρ Ουάιλντ, ο Αρθούρος Ρεμπώ, ο Γουόλτ Γουίτμαν, ο Ζαν Κοκτώ και ο Τζέιμς Μπόλντουιν.

Ο υπαινιγμός της έκθεσης είναι σαφής: Σε έναν κόσμο που ορίζεται από πολιτικές ταυτότητας, η κατάκτηση δικαιωμάτων μπορεί εύκολα να ανατραπεί και να γίνει έναυσμα για καταστολή.

Ο όρος «ομοφυλόφιλος» επινοήθηκε από τον Ουγγρο-Γερμανό δημοσιογράφο Καρλ Μαρία Κερτμπένι σε μια επιστολή του 1868 και σε ένα φυλλάδιο την επόμενη χρονιά. Ο Κερτμπένι πίστευε ότι «ομοφυλόφιλος» δεν ήταν κάτι που ήσουν – ήταν μια πράξη, ένα γούστο, μια κλίση και, ως εκ τούτου, έρχονταν σε αντίθεση με την ιδέα της παγιωμένης ταυτότητας. Η επιστολή του Κερτμπένι απευθυνόταν στον Καρλ Χάινριχ Ούλρικς, δικηγόρο και πρώιμο υποστηρικτή των δικαιωμάτων των ανθρώπων που αποκαλούσε “urnings” (άνδρες που έλκονται σεξουαλικά από άλλους άνδρες) και “urinden” (γυναίκες που έλκονται από άλλες γυναίκες). Αυτές τις θεωρούσε παγιωμένες ταυτότητες, που προέκυπταν όταν το σώμα του ενός φύλου περιείχε, από τη γέννησή του, την ψυχή του αντίθετου φύλου. Η ορολογία του Ούλρικς άλλαξε, καθώς οι Γερμανοί ψυχίατροι υιοθέτησαν αργότερα τον όρο «ομοφυλόφιλος», αλλά, κατά ειρωνικό τρόπο, ήταν το όραμά του για μια έμφυτη σεξουαλική ταυτότητα αυτό που επικράτησε.

«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας Facebook Twitter
Andreas Andersen, “Interior With Hendrik Andersen and John Briggs Potter in Florence,” 1894. National Museums Directorate of the City of Rome / Hendrik Christian Andersen Museum

Η έκθεση θέτει ως στόχο να διερευνήσει τις προεκτάσεις αυτής της ιστορικής καμπής, η οποία σηματοδότησε «την αυγή», όπως γράφουν οι επιμελητές, «της σύγχρονης, δυαδικής αντίληψής μας για τη σεξουαλικότητα με τους όρους ακριβώς που ο εισηγητής της [Κερτμπένι] απεχθανόταν».

Η έκθεση περιλαμβάνει ένα προοίμιο αρχαίας, νεοκλασικής και μη ευρωπαϊκής τέχνης, αλλά επικεντρώνεται στην περίοδο μεταξύ του 1869 -όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος»- και του 1939. Εκείνη η χρονιά σηματοδότησε το ξέσπασμα ενός πολέμου που έφερνε τον φασισμό αντιμέτωπο με την ελευθερία, και ήρθε έξι χρόνια μετά την εκστρατεία των Ναζί να διαπομπεύσουν, να απαγορεύσουν, να εξαναγκάσουν σε εξορία και να δολοφονήσουν καλλιτέχνες που θεωρούσαν «εκφυλισμένους»,  συμπεριλαμβανομένων των Εβραίων και των ομοφυλόφιλων. Ο υπαινιγμός της έκθεσης είναι σαφής: Σε έναν κόσμο που ορίζεται από πολιτικές ταυτότητας, η κατάκτηση δικαιωμάτων μπορεί εύκολα να ανατραπεί και να γίνει έναυσμα για καταστολή.

«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας Facebook Twitter
Saturnino Herrán, “Nuestros Dioses Antiguos,” 1916, oil on canvas. Credit: Colección Andrés Blaisten, México
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας Facebook Twitter
Osmar Schindler, “Muskelspiel" "Muscle Play", 1907. Elke Estel/Hans-Peter Klut/Bpk Bildagentur/Art Resource/Staatliche Kunstsammlungen
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας Facebook Twitter
Ο κύκλος του Eakins, Thomas Eakins and students, swimming nude, περ. 1883. Courtesy of the Pennsylvania Academy of the Fine Arts, Philadelphia Charles Bregler’s Thomas Eakins Collection, purchased with the partial support of the Pew Memorial Trust
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας Facebook Twitter
Romaine Brooks, “Self Portrait,” 1923, oil on canvas. Credit: Smithsonian American Art Museum
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας Facebook Twitter
Van Leo, “Self Portrait,” 1942, gelatin silver print. Credit: Van Leo Photograph Collection, Rare Books and Special Collections Library, The American University in Cairo
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας Facebook Twitter
Louise Abbéma, Sarah Bernhardt et Louise Abbéma sur un lac, 1883. Collections Comédie-Française
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας Facebook Twitter
Saya Chone, “Royal Family,” late 19th century, gouache on cloth. Credit: Collection of Fukuoka Asian Art Museum
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας Facebook Twitter
Félix Vallotton, “Gertrude Stein,” 1907. Credit: The Baltimore Museum of Art: The Cone Collection
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας Facebook Twitter
Tomioka Eisen, kuchi-e (frontispiece) with artist’s seal Shisen, c. 1906. (Tirey-van Lohuizen Collection)

Με στοιχεία από The Washington Post

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Photography - A Queer History

Φωτογραφία / Η queer πλευρά της φωτογραφίας σε μια μνημειακή φωτογραφική έκδοση

Δύο Βρετανοί ιστορικοί τέχνης επιμελήθηκαν το «Photography – A Queer History», μια πολυεπίπεδη συλλογή αφιερωμένη στη φωτογραφία που προκαλεί τις κατεστημένες αντιλήψεις για τη σεξουαλικότητα, την ταυτότητα και την έκφραση φύλου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ