Από τα ξένα στα ξένα

Από τα ξένα στα ξένα Facebook Twitter
Η ξενιτιά έχει πόνο από όποια πλευρά και αν την αγγίξεις. Φωτ.: Σπύρος Στάβερης/ LIFO
0


«ΞΕΝΙΤΙΑ ΕΙΝΑΙ ΝΑ μην έχεις πού να ακουμπήσεις». Το περιγράφει ο ραδιοφωνικός παραγωγός Ξενοφών Ραράκος, αφηγούμενος την ιστορία του στο βιβλίο «Από τα ξένα στα ξένα. Ανάμεσα σε δύο πατρίδες». Το βιβλίο της Κωνσταντίνας Βαρσάμη και του Παναγιώτη Σιάνη, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος, μεταφέρει τις μαρτυρίες ανθρώπων που γεννήθηκαν στα ξένα και ήρθαν στην Ελλάδα σε μικρή ηλικία. Είναι ευαίσθητο, συγκινητικό και σε κάποια σημεία σπαρακτικά τρυφερό.

Όμως ο Ραράκος δεν γεννήθηκε στην ξενιτιά. Ούτε έζησε έξω. Την ξενιτιά τη βίωσε μέσα του όταν, σε ηλικία πέντε ετών, ξύπνησε ένα πρωί και οι γονείς του είχαν φύγει μετανάστες στη Γερμανία. Ο μικρός Ξενοφώντας έμεινε με τη γιαγιά του και ένιωθε τον πόνο της ξενιτιάς κάθε φορά που οι γονείς του, μετά τις καλοκαιρινές διακοπές, επέστρεφαν στη Γερμανία.

Με ευαισθησία και ρέουσα γραφή, το βιβλίο συγκεντρώνει αφηγήσεις 28 ανθρώπων που γεννήθηκαν στο εξωτερικό ή βίωσαν αλλιώς το τραύμα της ξενιτιάς.

Ναι, η ξενιτιά έχει πόνο από όποια πλευρά και αν την αγγίξεις. Ακόμα κι αν δεν πονάς εσύ, διακρίνεις τη δυσφορία στα πρόσωπα των δικών σου ανθρώπων. Ο Ηλίας Μαγκλίνης, που γεννήθηκε στο Κονγκό, λέει ότι οι γονείς του βίωσαν την επιστροφή στην Ελλάδα όπως οι πρωτόπλαστοι την έκπτωση από τον Παράδεισο. Η Άλκηστις Πρωτοψάλτη φέρνει στο μυαλό της τη μυρωδιά της Αλεξάνδρειας.

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ:
Κωνσταντίνα Βαρσάμη, Παναγιώτης Σιάνης, Από τα ξένα στα ξένα: Ανάμεσα σε δύο πατρίσες, εκδόσεις Παπαδόπουλος

Ο Θεμιστοκλής Νικολαΐδης έγινε «Ντέμης» επειδή όταν γεννήθηκε, στη Γερμανία, ο Ντέμης Ρούσσος έκανε σουξέ και οι γονείς του σκέφτηκαν ότι οι ντόπιοι δεν θα μπορούσαν να προφέρουν το βαφτιστικό του. Ο Πύρρος Δήμας πέρασε τα ελληνοαλβανικά σύνορα έχοντας στη βαλίτσα του έναν γάτο, όνειρα και μια βίζα που δεν ήταν για τον ίδιο.

Ο Μάκης Παπασημακόπουλος, που γεννήθηκε στην Αγγλία, είχε προβλήματα με την Ελληνίδα καθηγήτρια αγγλικών − προσπαθούσε να του διορθώσει την προφορά. Και πάντα αισθάνεται και Έλληνας και Άγγλος. Οι περισσότεροι αισθάνονται Έλληνες και κάτι άλλο, αν και η Κωνσταντίνα Βαρσάμη, που είδε για πρώτη φορά τον κόσμο από την Τσεχία, λέει ότι πατρίδα της είναι η κόρη της.

Με ευαισθησία και ρέουσα γραφή, το βιβλίο συγκεντρώνει αφηγήσεις 28 ανθρώπων που γεννήθηκαν στο εξωτερικό ή βίωσαν αλλιώς το τραύμα της ξενιτιάς, όπως ο Ραράκος. Ανάμεσά τους, εκτός από τους παραπάνω: Έλλη Πασπαλά, Μαργαρίτα Ζορμπαλά, Τάσος Μπουλμέτης, Άρης Πορτοσάλτε, Πασχάλης και Γιώργος Μουχταρίδης, Δημήτρης Βραχνός, Νίκος Κωνσταντάρας.

«Δεν είναι ανάγκη να έχει μεταναστεύσει κανείς για να νιώσει ξένος», γράφει η Κωνσταντίνα Βαρσάμη, ενώ ο Παναγιώτης Σιάνης στοχάζεται στον πρόλογο για το πώς οι αποφάσεις των άλλων, εν προκειμένω των γονέων, χαράσσουν τον χάρτη της ζωής μας, ορίζουν την τύχη μας. Είναι ένα απολαυστικό ανάγνωσμα, τόσο ευαίσθητο όσο τα δάκρυα του αποχωρισμού ή της αντάμωσης.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Guest Editors
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Guest Editors / Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Η πατριαρχία είναι παντού: στην οικονομία, στην κοινωνία, στην ψυχολογία, στην αισθητική, στον πολιτισμό, σε ολόκληρη την ανθρώπινη κατάσταση. Όταν σκεφτόμαστε το πολιτικό, δεν γίνεται να μη σκεφτόμαστε το φεμινιστικό.
ΝΙΚΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Πατριαρχία: Το κλειδί είναι το πέρασμα από τη μάτσο κυριαρχία σε υγιείς αρρενωπότητες

Guest Editors / Πώς μπορούν οι άντρες να γίνουν σύμμαχοι στον αγώνα ενάντια στην πατριαρχία;

Η G-All (Gender Alliance Initiative - Η Συμμαχία των Φύλων) μιλά για την πατριαρχία ως «ένα κυρίαρχο σύστημα σκέψης και πράξης», σε μια περίοδο ραγδαίας αύξησης εκτεταμένων μορφών βίας σε όλους τους τομείς της ζωής.
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΚΟΣΜΑΤΟΣ & ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΙΚΟΛΑΪ́ΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Ο Γιάννης και η φασολιά

Guest Editors / Ο Γιάννης και η φασολιά

Τέλη ’70, Αθήνα. Ένας νεαρός βουτάει στην ποίηση στη βιβλιοθήκη της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης. Οι στίχοι του Γιάννη Κοντού τον αγγίζουν. Χρόνια μετά, ως συγγραφέας πια, δημιουργεί μια λογοτεχνική σχέση που κρατά δεκαετίες, ανάμεσα σε εκδοτικούς οίκους, ταβέρνες και πρωινά τηλεφωνήματα.
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΡΑΠΤΟΠΟΥΛΟΣ
Παραιτείται ο Αλέξης Πατέλης: Μετά από μία πενταετία, στο τέλος του έτους ολοκληρώνω τη θητεία μου

Πολιτική / Παραιτείται ο Αλέξης Πατέλης: «Μετά από μία πενταετία, στο τέλος του έτους ολοκληρώνω τη θητεία μου»

Εκτός Μαξίμου ο οικονομικός σύμβουλος Μητσοτάκη - Μετά από μια πενταετία ολοκληρώνω στο τέλος του έτους το έργο μου στην Προεδρία της Κυβέρνησης, αναφέρει με ανάρτησή του στο Instagram
LIFO NEWSROOM
Βιωσιμότητα και συλλογικές φαντασιώσεις 

Γεύση / Μπορεί η υψηλή γαστρονομία να είναι πράγματι βιώσιμη;

Βραβευμένα εστιατόρια, που αποτελούν το όνειρο πολλών foodies, καυχιούνται για τις βιώσιμες πρακτικές τους, την ίδια στιγμή που κάποιες «λεπτομέρειες» για τη λειτουργία τους τείνουν να αποσιωπούνται από τη βιομηχανία της εστίασης.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ
Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

Guest Editors / Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

«Η συγκεκριμένη απόφαση αντιτίθεται στην καλλιτεχνική ελευθερία και στην ελευθερία της έκφρασης και έτσι, στην ουσία, «κλείνει την πόρτα» σε ένα ιδιαίτερα διαδεδομένο και σημαντικό διεθνώς καλλιτεχνικό κίνημα, μέσα στο οποίο υπάρχοντα αντικείμενα, έργα τέχνης ή εικόνες τους προσλαμβάνουν, χωρίς ιδιαίτερη διαφοροποίηση, ή και κάποιες φορές, χωρίς καμία διαφοροποίηση, ένα άλλο νόημα»
THE LIFO TEAM