«Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 Facebook Twitter
Οι γυναίκες, που ανήκουν σε κάθε ηλικία και τάξη, περιφέρονται στην αυλή παραμιλώντας και κάπου-κάπου ξαφνικά ξεσπούν σε φοβερές κραυγές, σε τρομακτικά γέλια, σε χίλιες χειρονομίες.
0


ΤΟΝ ΑΥΓΟΥΣΤΟ ΤΟΥ 1932, ο δημοσιογράφος Χρήστος Εμ. Αγγελομάτης, ανταποκριτής στη Θεσσαλονίκη για λογαριασμό της εφημερίδας «Ακρόπολις», επισκέπτεται το «φρενοκομείον ή, όπως λέγεται στην επίσημον γλώσσαν, το ψυχιατρείον της Θεσσαλονίκης». Μόλις βρέθηκε στην είσοδο της αυλής, δίστασε να προχωρήσει.

Τα γέλια που καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά, τα αποστεωμένα πρόσωπα, τα σκελετωμένα δάχτυλα, τα κουρεμένα κεφάλια, οι άσπρες μπλούζες, τα στριγκά ξεφωνητά, οι άναρθρες κραυγές τού έδωσαν την εντύπωση συγκέντρωσης δαιμόνων και σατανικής συναυλίας. Αποφάσισε, τελικά, να περάσει την πύλη για να δει και να νιώσει την απέραντη φρίκη που φέρνουν ο ύστατος εκμηδενισμός και η εντύπωση του τελειωτικού χαμού.

Πενήντα ανθρώπινα ράκη στοιβάζονται στον απέραντο θάλαμο ή περιφέρονται στην αυλή, σκίζοντας τα ρούχα τους και ξαπλώνοντας στα πεζούλια και στη μέση του διαδρόμου. Σε πολλά κορμιά είναι ανοιχτές ακόμα οι πληγές κάποιας επάρατης ασθένειας, ενώ κανένα από τα βλέμματα δεν τα διαπερνούσε η «λάμψις της συνειδητής υπάρξεως».

Στους θαλάμους των γυναικών

Το συγκρότημα αποτελείται από μερικά παλιά κτίρια και παραπήγματα και από μια καινούργια σχετικά οικοδομή, στην οποία κρατούνται «οι ακίνδυνοι τρελοί και όσοι περιοδικώς καταλαμβάνονται από κρίσεις». Στο πρώτο από τα κτίρια μένουν οι γυναίκες που βασανίζονται από ψυχοπάθεια, καθώς και μερικά παιδάκια «που εκληρονόμησαν την τρέλαν από τα αμαρτήματα των γονέων των».

Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 Facebook Twitter
Το συγκρότημα αποτελείται από μερικά παλιά κτίρια και παραπήγματα και από μια καινούργια σχετικά οικοδομή, στην οποία κρατούνται «οι ακίνδυνοι τρελοί και όσοι περιοδικώς καταλαμβάνονται από κρίσεις».

Πενήντα ανθρώπινα ράκη στοιβάζονται στον απέραντο θάλαμο ή περιφέρονται στην αυλή, σκίζοντας τα ρούχα τους και ξαπλώνοντας στα πεζούλια και στη μέση του διαδρόμου. Σε πολλά κορμιά είναι ανοιχτές ακόμα οι πληγές κάποιας επάρατης ασθένειας, ενώ κανένα από τα βλέμματα, ούτε για μια στιγμή, δεν τα διαπερνούσε η «λάμψις της συνειδητής υπάρξεως».

Σε αυτή την κατάσταση βρέθηκε και ο ρεπόρτερ Χρήστος Εμ. Αγγελομάτης, όταν σαν μέσα σ’ όνειρο έβλεπε τις μαινόμενες γυναίκες που ανήκαν σε κάθε ηλικία και τάξη να περιφέρονται στην αυλή παραμιλώντας και κάπου-κάπου ξαφνικά να ξεσπούν σε φοβερές κραυγές, σε τρομακτικά γέλια, σε χίλιες χειρονομίες.

Τις βλέπει να ξεσκίζουν τις μπλούζες τους, να τις πετούν, να γυμνώνονται ή να ξαπλώνονται σε μια γωνιά, όπως θα ξαπλώνονταν στο κρεβάτι τους, «με όλα τα σημάδια του φύλου των ελεύθερα στο πρώτο βλέμμα και στο χάδι του φωτός». Τα ίδια και στον θάλαμο. Με τη διαφορά ότι εκεί βρίσκονται και μερικές γυναίκες που δεν έχουν την «ακίνδυνη τρέλα που είχαν οι άλλες που περιφέρονται στην αυλή». Γι’ αυτό και το ένα πόδι τους το έχουν δεμένο με μια αλυσίδα στο κρεβάτι, για να μην μπορούν να απομακρυνθούν.

«Ποιο όμως είναι το ένστικτο που οδηγεί κι αυτές ακόμη τις γυναίκες να εκδηλώνουν η μια στην άλλη, σε ώρες που δεν βασανίζονται βαριά, κάποια στοργική συμπάθεια;» αναρωτιέται ο ίδιος, καθώς τις παρατηρεί να μένουν αγκαλιασμένες πολλά λεπτά της ώρας. Όπως του είπαν οι φύλακες, πολλές φορές, ώρες ολόκληρες, μουρμούριζαν με τη γλυκύτητα που μιλάνε οι εραστές στις ερωμένες τους.

«Λόγια, χιλιάδες ακατάληπτα λόγια και ύστερα να φιλιώνται περιπαθώς».

Και άλλες φορές τις βλέπει να ξεσπούν σε ασυγκράτητα κλάματα, «που δεν το ξεύρει κανείς ποιο υποσυνείδητο εγώ τα έφερνε στα μάτια των».

Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 Facebook Twitter
Εικόνα από το Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης.

Μια άλλη κοπέλα κατάξανθη, με δύο καταγάλανα μάτια, που σαν φωτεινά άστρα καρφώθηκαν πάνω του, μένει ξαπλωμένη στο κρεβάτι της, ατημέλητη, αδιάφορη για κάθε βλέμμα και διαβάζει μεγαλόφωνα ένα περιοδικό. Όταν τη ρωτάει από πού είναι, εκείνη απαντά: «Από το χωριό μου». Και όταν πάλι τη ρωτά πόσων ετών είναι, σηκώνει συλλογισμένη το κεφάλι της και αποκρίνεται: «Μα θα 'χω περάσει τις πέντε χιλιάδες».

Δεν πρόλαβε να συνεχίσει την ακατάληπτη συνομιλία μαζί της, καθώς μια άλλη γυναίκα, που φορά έναν στρατιωτικό μανδύα, έχει κουρεμένα τα μαλλιά της και τα μάτια της αστράφτουν σαν τον αστρίτη, τον πλησιάζει και αρχίζει «να εκδηλώνει έναν επικίνδυνο ερωτισμό, στον οποίο μόνον η εμφάνισις των φυλάκων έθεσε τέρμα».

Άλλωστε, ήταν καιρός να εμφανιστούν οι φύλακες. Ξαφνικά οι άρρωστες καταλαμβάνονται από ομαδική κρίση που την εκδηλώνουν η καθεμιά με τον δικό της τρόπο. Οι δεμένες φωνάζουν και προσπαθούν να πηδήξουν από το κρεβάτι, οι άλλες ουρλιάζουν ή τραγουδούν και όλες μαζί έχουν πάρει όψη τόσο άγρια που σκορπίζουν το δέος στην καρδιά του επισκέπτη. «Ακόμη κι αυτά τα παιδάκια που είχαν πολλές κοντά των, κι αυτά έκαμαν σαν δαιμονισμένα».

Μια επίσκεψη στο ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 Facebook Twitter
Φωτ.: dirty '30s & late '20s

Το φοβερότερο όμως ήταν το αντίκρισμα των γυναικών που είχαν πληγές στο κορμί και, καθώς είχαν γυμνωθεί, «τις έξυναν με τα νύχια των με κτηνώδη χαρά. Την ώρα αυτή της κρίσεως τα στόματα είχαν διαστολή, οι σιαγόνες ενόμιζες ότι ήσαν ζώων και τα μάτια να πεταχθούν εζητούσαν από τις κόγχες».

Πριν φύγει από το κτίριο, ο Αγγελομάτης ρωτά τον αρχινοσοκόμο αν οι γυναίκες αυτές τρελάθηκαν από την αρρώστια που δηλητηρίασε το αίμα τους. Η απάντηση του αρχινοσοκόμου είναι αρνητική. Εκείνη που διάβαζε το περιοδικό, του εξηγεί, ήταν δασκάλα και τρελάθηκε γιατί την εγκατέλειψε ο αρραβωνιαστικός της και η άλλη που εκδήλωνε ακατάσχετο ερωτισμό, τρελάθηκε γιατί πέθανε ο άνδρας της.

Στους θαλάμους των ανδρών

Στους θαλάμους των ανδρών οι φύλακες είναι πολύ περισσότεροι, δυνατοί και αποφασιστικοί, καθώς ο «ψυχοπαθής την ώρα της κρίσεώς του αποκτά τέτοια δύναμη που και τοίχο ακόμη ημπορεί να καταρρίψει». Επιπλέον, όταν καμιά δεκαριά μαζί καταλαμβάνονται από κρίση ή θα ενώσουν τις δυνάμεις τους για να σπάσουν τις αλυσίδες τους ή θα προχωρήσουν σε μεταξύ τους συμπλοκή με κίνδυνο να σκοτωθούν.

Ο Αγγελομάτης προχωρά στην αυλή. Η φρίκη στήνει τον θρόνο της στην καρδιά του και ένα περίεργο δέος κατασταλάζει στην ψυχή του. Δεξιά και αριστερά οι άρρωστοι παραμιλούν ή, ξαπλωμένοι στο χώμα, φαίνονται βυθισμένοι στην πιο βαθιά περισυλλογή. Ξαφνικά σηκώνεται ένας, πάει κοντά του και, πριν προλάβουν να τον εμποδίσουν οι φύλακες, σκάει αγριεμένος έναν άγριο καγχασμό στο πρόσωπό του: «Να», φωνάζει, «αφού δεν έχετε να μου δώσετε ένα τσιγάρο!».

Ο ανταποκριτής της «Ακροπόλεως» εξακολουθεί να προχωρά στην αυλή, συνοδευόμενος από άγρια ξεφωνητά, από κλάματα και παραμιλητά. Μερικοί από τους αρρώστους είναι ντυμένοι με ζουρλομανδύα, ενώ άλλοι, ακουμπισμένοι στους τοίχους, γυμνώνουν τις πληγές τους και τις εκθέτουν στον ήλιο. Οι περισσότεροι είναι θύματα της φοβερής αρρώστιας που σαπίζει τον οργανισμό ή της κληρονομικότητας που δεν την υπέθεταν και ξαφνικά εκδηλώθηκε.

Μια επίσκεψη στο ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 Facebook Twitter
Φωτ.: dirty '30s & late '20s

Από την αυλή προχωράει προς τους θαλάμους, τα άθλια εκείνα παραπήγματα τα χαρακτηριστικά της εγκληματικής αδιαφορίας για τους δυστυχισμένους που τους τραυμάτισε η μοίρα ή η αρρώστια. Σαραβαλιασμένα κρεβάτια, σάπια πατώματα, μαυρισμένοι τοίχοι και, προπαντός, τόσοι άρρωστοι σε κάθε θάλαμο που απορεί κανείς πώς οι φύλακες κατορθώνουν να τους δαμάζουν, αφού εκεί βρίσκονται και οι πιο επικίνδυνοι ασθενείς.

Με δυσκολία ο Χρήστος Εμ. Αγγελομάτης μπορεί να περιγράψει τι είδε και τι άκουσε εκεί μέσα. Τα ουρλιαχτά τους, τα άγρια βλέμματά τους, τις αποσκελετωμένες μορφές τους, τα συσπασμένα πρόσωπά τους συνθέτουν την ωχρά εικόνα των θαλάμων. Αφόρητη δυσοσμία επικρατεί, ενώ πυκνά σύννεφα από μύγες υψώνονται πάνω από κάθε κρεβάτι και πέφτουν όλες μαζί πάνω στους αρρώστους, δίνοντας την εντύπωση των κορακιών που κατατρώγουν τα πτώματα στον πόλεμο.

Νιώθει τη συνείδηση της ματαιότητος των εγκοσμίων, τη φρίκη να κατασταλάζει στο είναι του και τα μηλίγγια του να σφυροκοπούνται από αόρατα χέρια. Ζητά να φύγει. Δυο άρρωστοι μαίνονται στα κρεβάτια τους, κάποιος του πετάει το πάπλωμά του, ένας άλλος με το ένα πόδι κάτω –και τόσο μακριά όσο τον άφηνε η αλυσίδα με την οποία ήταν δεμένος– ουρλιάζει δαιμονικά. Ο αρχινοσοκόμος που τον ακολουθεί μειδιά πικρά.

«Κι όμως, αυτές οι σκηνές δεν είναι τίποτε. Διαδραματίζονται άλλες, αληθινά φοβερές», του λέει.

Διασχίζοντας την αυλή, περνάει κάτω από τα παράθυρα του θαλάμου των γυναικών. Η δασκάλα εξακολουθεί να διαβάζει και μια άλλη, σκαρφαλωμένη στις γρίλιες, τραγουδά. Προχωράει στο τελευταίο κτίριο, αυτό που είναι νεότερο. Ένας μικρός κήπος απλώνεται μέχρι εκεί και τον καλλιεργούν οι άρρωστοι που καταλαμβάνονται από περιοδικές, ακίνδυνες κρίσεις. Ο ήλιος, ο αέρας, ο ελεύθερος ορίζοντας ησυχάζουν την καρδιά του για λίγα λεπτά.

Το τελευταίο κτίριο του ασύλου απέχει μόλις πεντακόσια μέτρα. Μόλις φτάνει εκεί, κυκλώνεται από ομίλους ανθρώπων, από τους οποίους άλλοι έχουν σαφή συνείδηση της κατάστασής τους, άλλοι τη διαισθάνονται και άλλοι φέρουν τη σφραγίδα της αγωνίας στα πρόσωπα. Οι περισσότεροι ζητούν τσιγάρα και όλοι μαζί διατυπώνουν κάποιο παράπονο, γιατί τον νομίζουν για γιατρό. Την αγριότητα των προηγούμενων σκηνών διαδέχεται η απέραντη θλίψη. Ξαφνικά ακούγονται άγριες φωνές.

«Τι είναι;» ρωτά ο Αγγελομάτης.

«Τίποτε», απαντά ο αρχινοσοκόμος. «Είναι κάποιος άρρωστος που τον έχουμε απομονωμένο».

Ζητά να τον δει. Σ’ ένα μικροσκοπικό κελί, ένας άντρας δεμένος από το πόδι, όρθιος στο κρεβάτι, ουρλιάζει: «Δεν θα με φωτογραφίσετε!». Κάθε φορά που λέει τις λέξεις αυτές, σπεύδει να τυλιχθεί στο πάπλωμά του. Έπειτα πάλι ξεσπά σ’ ένα τρομακτικό γέλιο. Συνεχίζει κατόπιν τις φωνές μέχρι που ξεγυμνώνεται τελείως, παρά τις απειλές των φυλάκων.

Μια επίσκεψη στο ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 Facebook Twitter
Οι περισσότεροι από τους αρρώστους είναι θύματα της φοβερής αρρώστιας που σαπίζει τον οργανισμό ή της κληρονομικότητας που δεν την υπέθεταν και ξαφνικά εκδηλώθηκε.

«Πώς υποφέρετε όλα αυτά τα καθημερινά δράματα;» ρωτά ο ρεπόρτερ τον αρχινοσοκόμο.

«Υποφέρουμε», του απαντά, «ίσως γιατί μας δίνεται η ευκαιρία να μελετήσουμε τη ζωή, όσο δεν θα τη μελετήσουμε έξω. Αυτός που βλέπετε ήταν καλός νοικοκύρης, καταστράφηκε όμως και τρελάθηκε για τη γυναίκα του. Τη συνέλαβε να τον απατά και τη συγχώρησε. Τη συνέλαβε όμως και δεύτερη φορά και τρελάθηκε».

 «Κι αυτή;»

«Ε, αυτή εξακολουθεί τη ζωή της».

Εκεί ο Αγγελομάτης τερματίζει την επίσκεψή του. Απομακρύνεται αργά, κι ενώ στ’ αυτιά του ηχούν ακόμη τα ουρλιαχτά των αρρώστων, κάνει μια βαθιά εισπνοή και υψώνει μια προσευχή στην υγεία.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στο φθισιατρείο «Σωτηρία» το 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθάνατων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φθισιατρείο «Σωτηρία», 1927: Μια κάθοδος στην αληθινή κόλαση των μελλοθανάτων

Έπειτα από επιστολές και καταγγελίες, τον Ιούλιο του 1927, ένας ρεπόρτερ της εφημερίδας «Εσπερινή» επισκέπτεται το φθισιατρείο για να καταγράψει τις συνθήκες ζωής των ασθενών. Η ομάδα των dirty ’30s & late ’20s «αναπαλαιώνει» και διασώζει τη μαρτυρία του για λογαριασμό της LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S
Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Η ερευνητική ομάδα «dirty ‘30s & late ‘20s» διασώζει μια δημοσιογραφική έρευνα για τα έκθετα βρέφη στο Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών, φέρνοντάς τη στο σήμερα και αναδημοσιεύοντάς τη, σχεδόν έναν αιώνα μετά, στη LiFO.
DIRTY ‘30S & LATE ‘20S

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πρώτος Ευρωπαίος φιλέλληνας και η άγνωστη ιστορία του

Ο Γερμανός ιστορικός Μαρτίνος Κρούσιος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του 16ου αιώνα μελετώντας την Ελλάδα της οθωμανικής κατοχής –τη γλώσσα, τα έθιμα, τα ρούχα, τα τραγούδια– χωρίς να φύγει ποτέ από την πατρίδα του.
THE LIFO TEAM
Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ