Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο

Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο Facebook Twitter
Αγοράκια και κοριτσάκια στην αυλή στην αυλή του Δημοτικού Βρεφοκομείου Αθηνών.
0


ΠΑΡΑΜΟΝΕΣ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ του 1926. Όπως κάθε σπίτι έχει ξεσηκώματα, συγυρίσματα και παστρέματα, έτσι και μια εφημερίδα έχει κι αυτή τις ετοιμασίες της για το χριστουγεννιάτικο φύλλο της. Ποια εφημερίδα θα ξεχωρίσει και ποιος από τους συντάκτες θα δώσει κάτι καλό; Να μια ευγενής άμιλλα! Πυρετός, κίνηση και ζωηρότητα παρατηρούνται τη νύχτα πριν από τα Χριστούγεννα σε όλα τα δημοσιογραφικά γραφεία των αθηναϊκών εφημερίδων, ανάμεσα στα οποία και αυτά του «Ελεύθερου Τύπου», όπου, από τον Φεβρουάριο του ίδιου χρόνου, εργάζεται ως ρεπόρτερ ο Πέτρος Πικρός.

«Οι σύντροφοι των αθλίων νυκτών» του είναι άλλοι σκυμμένοι στα γραφεία τους, άλλοι στο πόδι και άλλοι μπαινοβγαίνουν. «Κλείστε τη θύρα! Σιωπή! Αφήστε μας να δουλέψουμε!».

Κανείς όμως δεν κλείνει τη θύρα και κανείς δεν σωπαίνει. Όλοι δουλεύουν, αν και ο καθένας καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια να μην αφήσει τους άλλους να εργαστούν.

Η βρεφοδόχος ήταν ένα ορθογώνιο κουτί στερεωμένο στον τοίχο, με ένα οριζόντιο κάλυμμα, και το απαραίτητο ρητό: «Ο πατήρ και η μήτηρ μου εγκατέλειψάν με. Ο δε Κύριος παραλαβέτω με». Ποιος να το διαβάσει αυτό το ρητό;

Σε μια τέτοια στιγμή, ο Μ., ένας από τους συναδέλφους δημοσιογράφους, βρίσκει την ευκαιρία να ρωτήσει: «Τι μπουναμά να κάνω της γυναίκας; Ε;».

Καμιά απάντηση. Ο Μ. επέμεινε: «Μα θέλω κάτι παράξενο, κάτι ασυνήθιστο!».

Κάποιος προτείνει ένα αυτοκίνητο και κάποιος άλλος ένα υπερωκεάνιο. Από το ταπεινό μαργαριταρένιο περιδέραιο μέχρι τον Πύργο του Άιφελ, παρελαύνει ένας κατάλογος με όλα τα δυνατά και τα αδύνατα δώρα. Όμως ο Μ. σουφρώνει προβληματισμένος τα χείλη του.

Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο Facebook Twitter
Ιατρική εξέταση των μωρών.

«Μα κάνε της, λοιπόν, μπουναμά ένα μωρό!» του προτείνει αυθόρμητα ο Πέτρος Πικρός.

«Ένα μωρό είπες; Ένα μωρό; Και πού να το βρω;»

«Πού; Στο βρεφοκομείο!»

Σιωπή, για κάμποσα δευτερόλεπτα. Όταν πέρασε η πρώτη έκπληξη, ο συνάδελφος Μ. αποφάσισε: «Μπρός! Πάμε!».

Κι έτσι, παραμονή Χριστουγέννων, τραβήξανε μαζί για το βρεφοκομείο.

Προς το βρεφοκομείο

Στη διαδρομή προς το βρεφοκομείο οι δύο άντρες κουβεντιάζουν.

«Ρίχνουν πολλά παιδιά στο βρεφοκομείο;»

«Φαίνεται ναι. Η περσινή στατιστική απέδειξε ότι από τα εννέα παιδιά που γεννιούνται στην Αθήνα, το ένα ρίπτεται στο βρεφοκομείο. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι φέτος η αναλογία θα έχει αυξηθεί. Εξάλλου, δεν εγκαταλείπονται μόνο στο βρεφοκομείο έκθετα. Εμείς οι ίδιοι αντιγράφουμε από το αστυνομικό δελτίο τρεις-τέσσερις εκθέσεις κάθε βράδυ».

Στο μεταξύ, φτάνουν στο γνωστό κτίριο της οδού Πειραιώς, λίγο πιο κάτω από την οδό Κολοκυνθούς.

«Πολύ κακή τοποθεσία για ένα βρεφοκομείο».

«Γιατί;»

«Γιατί μήτε είναι αρκετά πολυσύχναστο μέρος για να περνά απαρατήρητη η δυστυχισμένη που έρχεται να ρίξει το παιδί της μήτε είναι αρκετά ερημικό για να μην τη βλέπει ο κόσμος».

«Και γιατί τάχα τόσες προφυλάξεις;»

«Απλούστατα, γιατί χωρίς αυτές το βρεφοκομείο ξεφεύγει από τον σκοπό του. Αν δεν απατώμαι, αρχικός σκοπός του ιδρύματος αυτού είναι να προλαμβάνει και να εμποδίζει την παιδοκτονία. Η μητέρα που δεν μπορεί να κρατήσει το παιδί της ή θα το σκοτώσει ή θα το “ρίξει”. Εφόσον όμως, “ρίχνοντας” το παιδί της, κινδυνεύει να αναγνωριστεί και να στιγματιστεί ως διπλά ένοχη μητέρα, φυσικό είναι να προτιμά να το σκοτώσει. Γι’ αυτό βλέπουμε την παιδοκτονία να κατακτά κάθε μέρα και περισσότερο έδαφος».

Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο Facebook Twitter
Το κουτί, το χτισμένο στον τοίχο ανοίγει. Στενό και μακρουλό, όσο χρειάζεται για να περάσει μια μεγαλούτσικη κούκλα.

«Εξάλλου, υπάρχει και ο περίφημος περί εκθέσεως νόμος, ο οποίος τιμωρεί τη μητέρα που “ρίχνει” το παιδί της».

«Βέβαια, υπάρχει και αυτός ο περίφημος νόμος. Αφενός έχουμε το βρεφοκομείο και αφετέρου τον “περί εκθέσεως νόμο”. Αφενός η πολιτεία υποδεικνύει ένα μέσο διασώσεως των παιδιών και αφετέρου η ίδια αυτή πολιτεία ωθεί την “ένοχη” μητέρα προς την παιδοκτονία».

Οι δυο δημοσιογράφοι διακόπτουν για λίγο την κουβέντα τους προκειμένου να περιεργαστούν το κτίριο.

«Πόσα βρέφη να μπορεί να πάρει αυτό το κτίριο;»

«Το πολύ-πολύ πεντακόσια».

«Μα, σύμφωνα με τις στατιστικές, αφήνονται περισσότερα από τρία παιδιά κάθε βράδυ, περισσότερα από χίλια τον χρόνο. Τι γίνονται αυτά;»

«Μερικά από αυτά παραδίδονται σε τροφούς, ένας πολύ μικρός αριθμός. Τα υπόλοιπα πεθαίνουν. Η αναλογία του θανάτου είναι τα 3/4. Έτσι, βλέπεις, κρατείται σταθερός ο ισολογισμός».

Στο εσωτερικό του βρεφοκομείου

Ανεβαίνουν τη σκάλα της εξώπορτας. Δεξιά βρίσκεται η βρεφοδόχος, ένα ορθογώνιο κουτί στερεωμένο στον τοίχο με ένα οριζόντιο κάλυμμα και το απαραίτητο ρητό: «Ο πατήρ και η μήτηρ μου εγκατέλειψάν με. Ο δε Κύριος παραλαβέτω με».

Ποιος να το διαβάσει αυτό το ρητό; Όχι, βέβαια, η δυστυχισμένη γυναίκα τη νύχτα, όταν πάει να ρίξει το παιδί της· ακόμη λιγότερο το βρέφος. Τότε ποιος; Είναι διακοσμητικό, σαν η διακόσμηση της αθλιότητας να μην είναι σαρκασμός εναντίον του πόνου.

Τραβάνε την καλύπτρα. Το κουτί το χτισμένο στον τοίχο ανοίγει. Στενό και μακρουλό, όσο χρειάζεται για να περάσει μια μεγαλούτσικη κούκλα. Ο Πικρός χώνει το χέρι του και πιέζει λίγο τον πάτο του κουτιού. Ένα διαπεραστικό κουδούνισμα ακούγεται και εντός ολίγου ανοίγει από μέσα η άλλη παράλληλη καλύπτρα. Το κουτί τώρα είναι ανοιχτό και από τα δύο μέρη. Έκπληκτη η υπηρεσία παρατηρεί ότι, παρά το κουδούνισμα, η βρεφοδόχος μένει κενή.

Κάποτε συμβαίνει να χτυπά το κουδουνάκι και, ωστόσο, η βρεφοδόχος να είναι κενή. Αυτό γίνεται γιατί υπάρχουν μητέρες που την τελευταία στιγμή μετανιώνουν και παίρνουν το παιδί τους πίσω. Αυτήν τη φορά η έκπληξη της νοσοκόμας ήταν μεγάλη, όταν βρήκε τη βρεφοδόχο κενή και διέκρινε από το άνοιγμα δύο κυρίους.

«Τι συμβαίνει;»

«Δημοσιογράφοι!»

Μέσα στους κοιτώνες

Οι δυο τους συνεχίζουν με ένα βιαστικό πέρασμα μέσα στους κοιτώνες. Καθώς προχωράνε, βλέπουν δεξιά και αριστερά τους μικρά-μικρά κουτάκια πάνω σε τέσσερα πόδια το καθένα. Είναι η κούνιες, όλες σχεδόν σκεπασμένες. Τις ανοίγουνε μια-μια. Στην καθεμιά και ένα κεφαλάκι. Κοιμούνται.

Περπατάνε στις μύτες των παπουτσιών τους. Σε κάθε κουνίτσα βλέπουν και ένα μικρό χαρτόνι. «Μαρία», «Βασιλάκης», «Ελπινίκη». «Μαρία» τι; «Μαρία 2930», ο αριθμός του μητρώου. «Ο δε Κύριος παραλαβέτω με».

Κάτω, στην τραπεζαρία, άλλα κουκλάκια, δύο, τριών, τεσσάρων χρόνων, πλάι-πλάι σε ένα μακρύ τραπέζι, το χριστουγεννιάτικο. Ματάκια γλυκά, παιδιάστικα, αθώα, ξαφνισμένα, τους κοιτάζουν. Κι άλλα ματάκια, θαμπά, κουρασμένα, μισοκλεισμένα, άρρωστα.

Τι θλίψη μέσα σε όλα εκείνα τα παιδικά μάτια! Σαν να θυμούνται ακόμη το σκοτάδι της βρεφοδόχου, σαν να είδαν κιόλας όλες τις ασχήμιες της ζωής. Και ψέματα; Μήπως δεν τις είδαν; Αλήθεια, είναι αδύνατο να το χωρέσει ο νους πόση θλίψη μπορεί να συγκεντρωθεί μέσα στα δυο παιδικά μάτια.

Μια χριστουγεννιάτικη ιστορία από το 1926 κλεισμένη σε βρεφοδόχο Facebook Twitter
Μάνες προσφέρουν εθελοντική εργασία, θηλάζοντας βρέφη.

«Το κουδούνι!»

«Ώστε, λοιπόν, και απόψε! Και απόψε που ξημερώνουν Χριστούγεννα;»

«Γιατί όχι και απόψε; Μήπως απόψε πονάει λιγότερο η ανθρωπότητα; Μήπως απόψε είναι λιγότερη η δυστυχία στον κόσμο; Γιατί όχι και απόψε;»

Τρέχουν και οι δυο στη βρεφοδόχο. Ένα μπογαλάκι βρόμικα ασπρόρουχα. Και ένα κομμάτι χαρτί: «Δημητράκης». Αυτό είναι όλο. Μέσα ξυλιασμένο, παγωμένο, χλωμό, με κλειστά μάτια ένα τόσο δα πραγματάκι. Ecce homo!

Το πραγματάκι αυτό είναι ένας άνθρωπος, ένα βρέφος. Ένα βρέφος που το πετά –πιο κρίμα– η ίδια εκείνη μητέρα που το έφερε στον κόσμο. Γιατί, λοιπόν, όχι και απόψε; Αφού και απόψε πάσχει η ανθρωπότητα, μ’ όλο που θέλει να γιορτάσει τον ερχομό στον κόσμο κάποιου άλλου βρέφους μέσα σε κάποια άλλη βρεφοδόχο: του βρέφους της Ναζαρέτ μέσα στη φάτνη των αλόγων.

Τώρα πια ο συνάδελφος του Πέτρου Πικρού, ο Μ., δεν ρωτά τι μπουναμά να κάνει της γυναίκας του. Οι δυο τους φεύγουν για να ξαναγυρίσουν την επομένη. Ο Πικρός για να αρχίσει μια συστηματική έρευνα για το Δημοτικό Βρεφοκομείο Αθηνών και ο Μ. προκειμένου να συμπληρώσει μερικές διατυπώσεις και να υιοθετήσει τον Δημητράκη. Τώρα πια δεν κουβεντιάζουν διόλου. Άλλος ο κόσμος σκέψεων του ενός και άλλος του άλλου. Και οι δρόμοι τους άλλοι. Κόσμος πάει κι έρχεται από δίπλα τους. Και τραβά ο καθένας τον δρόμο του, αδιάφοροι ο ένας προς τον άλλο. Εύθυμες φωνές φθάνουν ίσα με τ' αυτιά τους. Μπουναμάδες; Να οι μπουναμάδες! Και οι καμπάνες χτυπούν χαρούμενα, τόσο χαρούμενα…

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα Χριστούγεννα αλλιώς: Γιατί κάποτε στολίζαμε καραβάκια

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί στολίζουμε καράβια τα Χριστούγεννα;

Ποια είναι η ιστορία του πρώτου χριστουγεννιάτικου δέντρου στην Ελλάδα και τι διαφορετικό έχει από το σημερινό στολισμένο έλατο; Τι ιστορίες έχουν να αφηγηθούν τα καραβάκια και οι ξύλινες εκκλησίες που στόλιζαν σε άλλα μέρη της χώρας; Η Μαίρη Βέργου, επιμελήτρια του Μουσείου Παιχνιδιών του Μουσείου Μπενάκη, απαντά.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Απιστεύτου θρασύτητος πράξις»: 8 κομμουνιστές αποδρούν από τις φυλακές Συγγρού το 1931

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Απιστεύτου θρασύτητος πράξις»: 8 κομμουνιστές αποδρούν από τις φυλακές Συγγρού το 1931

Η πρώτη μαζική απόδραση από ελληνικές φυλακές, με βάση τα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Ακρόπολις», πήρε διαστάσεις πολιτικού και κατασκοπευτικού θρίλερ.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών: Ο νέος τόμος του «Κύκλου των Μουσείων»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών: Ο νέος τόμος του «Κύκλου των Μουσείων»

Ένας τόμος που καταγράφει τη μακρά πορεία της Πάτρας από την προϊστορική εποχή έως τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες, όπως εκτίθεται και στο αρχαιολογικό της μουσείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κηφισός: Ο αθέατος άξονας της πόλης

Ιστορία μιας πόλης / Κηφισός: Ο αθέατος άξονας της πόλης

Όλοι μιλάμε για «το μποτιλιάρισμα στο ποτάμι», αλλά ελάχιστοι γνωρίζουμε τον πραγματικό ποταμό πίσω από τον σύγχρονο αυτοκινητόδρομο. Ο Κηφισός υπήρξε κάποτε ιερός, ζωτικής σημασίας για την αγροτική παραγωγή και τον σχηματισμό των πρώτων οικισμών της Αττικής. Σήμερα ρέει σχεδόν αόρατος, εγκιβωτισμένος και καλυμμένος, μα συνεχίζει να καθορίζει την πόλη - από το περιβάλλον μέχρι την καθημερινότητά μας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εργοστάσιο ναρκωτικών ανακαλύφθηκε στη (μεσοπολεμική) Θεσσαλονίκη

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Πράκτορες, ονόματα κυριών, ποσότητες κοκαΐνης»: Λαθρεμπόριο ναρκωτικών στον Μεσοπόλεμο

Ρεπορτάζ της «Ακροπόλεως» το καλοκαίρι του 1933 αποκαλύπτει πώς διακινούνταν τα ναρκωτικά στη Μακεδονία και πώς τα κυνηγούσε η Υπηρεσία Δίωξης.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Σέμνη Καρούζου: «Πιστεύω στον ευγενισμό των αρχαίων»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Η Σέμνη Καρούζου, κορυφαία Ελληνίδα αρχαιολόγος, μιλά στον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο

Σαν σήμερα πέθανε η σπουδαία αρχαιολόγος, σύζυγος του Χρήστου Καρούζου. Μαζί θεμελίωσαν το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Η συνέντευξη, που δόθηκε στο σπίτι της στην οδό Δεινοκράτους στις 4 Ιανουαρίου 1987, ψηφιοποιείται για πρώτη φορά.
ΣΤΑΘΗΣ ΤΣΑΓΚΑΡΟΥΣΙΑΝΟΣ
Επίσκεψη στη Μπάρα, την αμαρτωλή γειτονιά της Θεσσαλονίκης

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Με τη σειρά, βρε παιδιά... κάντε υπομονή»: Στο Βαρδάρι του 1930

Τη δεκαετία του 1930 ο καλλιτέχνης και δημοσιογράφος Κωστής Μπέζος και ο ρεπόρτερ Αριστείδης Αγγελόπουλος επισκέφθηκαν τον Βαρδάρη στη συμπρωτεύουσα με διαφορά τριών χρόνων και κατέγραψαν τις εντυπώσεις τους. Στην περιοχή όπου «βρισκόταν κάθε καρυδιάς καρύδι».
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Οι Αθηναίοι και η εμμονή με το πώς θα τους θυμούνται

Ιστορία μιας πόλης / «Έτσι θέλω να σε θυμάμαι»: Η ταφική τέχνη στην αρχαία Αθήνα

Η αρχαιολόγος Κάτια Μαργαρίτη εξηγεί πώς δηλώνεται η θλίψη και το πένθος στα επιτύμβια ανάγλυφα και τι είδους αγάλματα χρησιμοποιούσαν οι Αθηναίοι για τη σήμανση των τάφων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Άνθρωπος ή τέρας; Άγνωστον»: Επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Ο ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», κατόπιν έκκλησης των υπευθύνων του ασύλου, επισκέπτεται τα διαμερίσματα της «στεγασμένης αυτής αθηναϊκής κολάσεως» στην Κυψέλη και περιγράφει όσα είδε με λέξεις που σήμερα ξενίζουν. 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ