Σουπιοπίλαφο: Η μυστηριώδης γεύση του Αιγαίου

Σουπιοπίλαφο Facebook Twitter
Σουπιοπίλαφο φωτογραφημένο σε πιάτo του ζωγράφου Γιώργου Χαδούλη. Φωτ.: Νίκος Γ. Μαστροπαύλος/Eudemonia
0



«ΕΝ ΛΕΥΚΩ»
εισαγωγή στον χώρο του Αιγαίου από τον Οδυσσέα Ελύτη: «Είναι λοιπόν αλήθεια ότι το φως συμβαίνει να αναπηδά από την ύστατη ένταση του μαύρου;» Ναι, είναι αλήθεια, και για το φως και για τη νοστιμιά. Είναι όντως ένα «τρομερό» φαγητό στη θωριά, αλλά κυρίως στη γεύση. Κατάμαυρο, σε ξαφνιάζει μόλις εμφανίζεται στο τραπέζι και σε απωθεί, αλλά μέχρι να τολμήσεις να το δοκιμάσεις. Εκτός κι αν έχεις θητεία στην κουβέρτα ενός ψαράδικου τρεχαντηριού, ή, ακόμη πιο σπάνια, αν έχεις ζήσει το παλαιικό ψάρεμα με «ξυλοσουπιά», ασέληνες νύχτες ή και με φεγγάρι, με μπονάτσα, χειμώνα καιρό, και είσαι εξοικειωμένος μαζί του.  

Η βάρκα περιφέρεται με τα κουπιά, σέρνοντας πίσω της μια πολύ μικρότερη, σαν παιδικό παιχνίδι, που στα «βρεχάμενά» της έχει καθρέφτες. Οι ψαράδες εκμεταλλεύονται την ερωτική διάθεση των σουπιών αυτή την εποχή και τους δίνουν ένα φανταστικό ταίρι που βλέπουν στον καθρέφτη. Μόνο που αυτό είναι το δικό τους είδωλο που τις ξεγελά, και καθώς το αγκαλιάζουν με τα πλοκάμια τους, κουνούν την ξυλοσουπιά και δίνουν σήμα στον ψαρά να τις αποχιάσει. Είτε ψαρεύονται έτσι, είτε πιάνονται στα δίχτυα, μαυρίζουν με το μελάνι τους το μέρος όπου φυλάσσονται. Όπως ακριβώς και τα μελανόμορφα από μέσα σκεύη όπου ετοιμάζουμε το φαγητό, το οποίο μαγειρεύεται άμεσα μετά τα ψαρέματα, καθώς δεν πετυχαίνει αν οι σουπιές μπουν στην κατάψυξη και σβολιάσει το μελάνι τους. 

Το μελάνι δεν ήταν ποτέ για πέταμα. Ίσως, πριν το σκεφτούμε ως ενισχυτικό της γεύσης του φαγητού, να ήταν ένα σπουδαίο εργαλείο εικαστικής έκφρασης πρώτα, και μετά γραφής. Στο εσωτερικό του κυπέλλου της νεοανακτορικής περιόδου του μινωικού πολιτισμού (1600-1500 π.Χ.) που εκτίθεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου υπάρχει επιγραφή γραμμένη με μελάνι σουπιάς, σε Γραμμική Α.

Οι σουπιές δεν μαγειρεύονται με καθαρά χέρια, αλλά με «μουτζουρωμένα», από τη στιγμή κιόλας που καθαρίζονται, που σημαίνει πολύ προσεκτική αφαίρεση του σάκου με το μελάνι τους και του σουπιοκόκαλου. Το μελάνι δεν ήταν ποτέ για πέταμα. Ίσως, πριν το σκεφτούμε ως ενισχυτικό της γεύσης του φαγητού, να ήταν ένα σπουδαίο εργαλείο εικαστικής έκφρασης πρώτα, και μετά γραφής. Στο εσωτερικό του κυπέλλου της νεοανακτορικής περιόδου του μινωικού πολιτισμού (1600-1500 π.Χ.) που εκτίθεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου υπάρχει επιγραφή γραμμένη με μελάνι σουπιάς, σε Γραμμική Α. Δεν καταλαβαίνουμε τι γράφει, γιατί αυτή η κρητική «ιερογλυφική» γραφή δεν έχει γίνει ακόμη μπορετό να αποκρυπτογραφηθεί. Απλώς αποτελεί ένα ακόμη μυστήριο, τυλιγμένο από το μελάνι της σουπιάς. Σε αντίθεση με το σουπιοκόκαλο, που στα μάτια των παιδιών ήταν ολόλευκο και διάφανο, ιδανικό καραβάκι για μεγάλα ταξίδια του νου, που τα κινούσε το καρφωμένο στην «κουβέρτα» του φτερό του γλάρου «φουσκωμένο» από το μελτέμι. 

Σουπιοπίλαφο, η «σκοτεινή» πλευρά της γεύσης του Αιγαίου Facebook Twitter
Οι σουπιές δεν μαγειρεύονται με καθαρά χέρια, αλλά με «μουτζουρωμένα». Φωτ.: Νίκος Γ. Μαστροπαύλος/Eudemonia

Τα μυστήρια του μελανιού εξελίσσονται τώρα στο μαυρισμένο τσουκάλι και μετά στο πιάτο, αφήνοντας στα χείλια και τα δόντια «μελανιές» απόλαυσης που διαρκούν. Προηγουμένως, όμως, όλα ξεκινούν με τον αναμενόμενο, κλασικό τρόπο. Το ψιλοκομμένο παλιό κρεμμύδι, παρέα και με ένα χλωρό κρεμμυδάκι, τσιγαρίζεται στο αρωματισμένο με φύλλα δάφνης ελαιόλαδο μέχρι να γίνει διάφανο και να θυμίζει περίπου τα τεμάχια των σουπιών που σμίγουν στο τσουκάλι για να αρτυθούν και αυτά· μετά να αρχίσουν να εκλύουν τα υγρά συστατικά και να βράζουν μέσα σε αυτά, καρυκευμένα με αλάτι θαλασσινό του βράχου από πριν, και μέσα στο τσουκάλι με τριμμένο μπαχάρι, κάρι, καυτερό μπούκοβο, ανθισμένο ξερό θυμάρι από τα μέρη της Χελάτρου και ξίδι από κρασί. 

Τη φλόγα του φαγητού σβήνουν και καταπραΰνουν το λευκό κρασί και οι τριμμένες, φρέσκιες, ώριμες ντομάτες, μέχρι να κατακλυσθεί από το μαυροζούμι, το μελάνι αραιωμένο σε ζεστό νερό, όταν τα κομμάτια της σουπιάς θα τσιμπιούνται τόσο όσο χρειάζεται να βράσει το ρύζι «νυχάκι» μέσα σε αυτόν τον παχύρευστο ζωμό (σε κλασική αναλογία ένα προς τρία) και να έρθει «ίσα βάρκα, ίσα νερά». Μετά, το φαγητό πρέπει να κενωθεί στα πιάτα γρήγορα, γιατί, αν και αραιωμένο, το μελάνι εξακολουθεί να έχει κολλώδη υφή και να σφίγγει το σουπιοπίλαφο, που αλλού το λένε σουπιόρυζο.     

Γεύση
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ποιος μισεί τα μακαρόνια με κιμά;

Οι γαστρονομικές απογνώσεις του Ρεμί / Ποιος μισεί τα μακαρόνια με κιμά;

Ο κύριος Ρεμί πιστεύει πως όταν δοκιμάζεις κάτι που είχες καιρό στο μυαλό σου, συχνά απογοητεύεσαι. Εκτός κι αν πρόκειται για ένα ζυγούρι με χυλοπίτες που θα μπορούσε να τρώει και αποκλεισμένος με χιονοθύελλα σε βουνό, και να μην τον νοιάζει.
ΡΕΜΙ
Gimjang αλά ελληνικά

Γεύση / Έτσι γίνεται το κίμτσι. Η κορεάτικη κοινότητα μάς έμαθε τα μυστικά

Tο περασμένο Σάββατο, η Πρεσβεία της Κορέας προσκάλεσε 30 Έλληνες και Ελληνίδες να συμμετάσχουν σε ένα ιδιαίτερο πρότζεκτ αφιερωμένο στο κίμτσι, το οποίο διοργανώνεται κάθε χρόνο σε συνεργασία με την κορεάτικη κοινότητα της Ελλάδας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Στο Άθος δεν παίζουν με την φωτιά. Ξέρουν

Γεύση / Στο Άθος δεν παίζουν με την φωτιά. Ξέρουν

Σε ένα αδιέξοδο δρομάκι στον Κολωνό βρίσκεται ένα εστιατόριο στημένο γύρω από τη φωτιά και τη μνήμη. Προσφέρει ένα μενού δεκαοκτώ πιάτων, πολύπλοκο, αλλά αυθεντικό. Δοκιμάστε το αρνί μαγειρεμένο σε νταβά, και θα καταλάβετε.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
Τo γαλακτομπούρεκo της καρδιάς μου

Οι γαστρονομικές απογνώσεις του Ρεμί / Τo γαλακτομπούρεκo της καρδιάς μου

Ο κύριος Ρεμί πιστεύει πως όταν τα γλυκά φτιάχνονται με αγάπη, δεν χαλάνε ποτέ, όπως το γαλακτομπούρεκο της γιαγιάς του, που γι' αυτόν είναι το καλύτερο. Ωστόσο, δεν σταματά να δοκιμάζει καινούργια - ποτέ δεν ξέρεις!
ΡΕΜΙ
4 νέοι φούρνοι και το top pastry που φτιάχνουν

Γεύση / Πόσους νέους φούρνους αντέχουμε; Σίγουρα και αυτούς τους 4

Χειροποίητα γλυκά και ψωμιά, και παραγωγή σε μικρή κλίμακα: οι φούρνοι νέας γενιάς επαναφέρουν την αυθεντικότητα και αναβαθμίζουν τη ζύμη σε μια καθημερινή αλλά πολύτιμη εμπειρία. Πήγαμε, δοκιμάσαμε και διαλέξαμε το αγαπημένο μας από τον κάθε ένα.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Δώδεκα Πιάτα: Νέα αθηναϊκή κουζίνα με υπογραφή

Γεύση / Δώδεκα Πιάτα: Τρώγοντας λαχανοντολμάδες και κεμπάπ σε λευκά τραπεζομάντιλα

Ο βραβευμένος με αστέρι Michelin σεφ Παύλος Κυριάκης, μετά το Κουκάκι, άνοιξε εστιατόριο στο κέντρο της πόλης, κρατώντας το όνομα και τον μικρό κατάλογο με κλασικά πιάτα, σαν αυτά που θα 'θελε να βλέπει κι ο ίδιος σε ένα μενού.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
Είναι η Αίτνα η πιο «καυτή» περιοχή στον κόσμο του κρασιού τώρα;

Το κρασί με απλά λόγια / Είναι η Αίτνα η πιο «καυτή» περιοχή στον κόσμο του κρασιού τώρα;

Ο Παναγιώτης Ορφανίδης και η Υρώ Κολιακουδάκη «ταξιδεύουν» στη Σικελία και ανακαλύπτουν τα κρασιά της λάβας και του πάγου μέσα από τις ιστορίες και τα μυστικά τριών σπουδαίων παραγωγών: του Giuseppe Russo, του Angelo di Garcia (Tornatore) και του Federico Graziani.
ΥΡΩ ΚΟΛΙΑΚΟΥΔΑΚΗ - ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΟΡΦΑΝΙΔΗΣ