Μαύροι Πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι

Μαύροι πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι Facebook Twitter
Μια ελληνική παραγωγή, ένα θρίλερ όπου ο κατά συρροή δολοφόνος καταλύει την υποκριτική ηρεμία μικρής επαρχιακής πόλης.
0


Η ΙΔΕΑ ΤΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ έξυπνη – αν και το βροντοφωνάζει από το πρώτο πλάνο, σχεδόν σαν να λέει στον τηλεθεατή ότι, αν έχει σκοπό το zapping ή αν χάσει επεισόδια, δεν θα καταλάβει τι γίνεται. Ενδιαφέρον. Αν δεν γίνει απωθητικό εξαρχής, μπορεί να εξάψει την περιέργεια για τη συνέχεια. Μου συνέβη. Έτσι είδα τους «Μαύρους Πίνακες» (για την ακρίβεια είδα όλα τα επεισόδια στην πλατφόρμα του Star). 

Μια ελληνική παραγωγή, ένα θρίλερ όπου ο κατά συρροή δολοφόνος καταλύει την υποκριτική ηρεμία μικρής επαρχιακής πόλης. Και ναι, όλο κάτι μας θυμίζει, ορισμένους ρόλους κάπου τους έχουμε ξαναδεί, αλλά δεν έχει σημασία, συνδέονται όλα σε μια αφήγηση που, αν κερδίσει τον τηλεθεατή, καθώς τον βομβαρδίζει με πληροφορίες για ζωγραφικούς πίνακες και θεωρίες των χρωμάτων και φιλοσοφικά αινίγματα, γίνεται εθιστική. Το πάθαμε. 

Η υπόθεση εξελίσσεται σαν ένα «highbrow» σταυρόλεξο, που λύνουν on camera, με πυρετικούς ρυθμούς, θεαματικά έξυπνοι λύτες.

Ήδη ο τίτλος «Μαύροι Πίνακες» παραπέμπει στο ομώνυμο έργο του Γκόγια και η εξέλιξη της ιστορίας ακολουθεί το δικό του ύφος της σκοτεινής, γκροτέσκας καταγγελίας του θρησκόληπτου, του πνιγηρά συμβατικού των κοινωνικών σχέσεων μιας συντηρητικής κωμόπολης. Εύρημα έξυπνο για να αγγίξει η υπόθεση ζητήματα σκληρά, άλυτα μεν αλλά και χιλιοειπωμένα, όπως η ενδοοικογενειακή βία, η βία των εφήβων, η εφηβική εγκυμοσύνη, η βία της ανδροκρατούμενης κοινωνίας, οι ερωτικές σχέσεις καθηγητή με ανήλικες μαθήτριες κ.λπ. κ.λπ. Πολλά μαζί; Κι όμως, βρίσκει ρυθμό η εξέλιξη (βοηθητική η σκηνοθεσία της Κατερίνας Φιλιώτου).

Μαύροι Πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι Facebook Twitter
Oι φόνοι είναι τελετουργικοί, απαιτούν πολύπλοκες ερμηνείες από αστυνομικούς με ιδιαίτερη ευφυΐα και καλλιέργεια.

Ο φόνος μιας έφηβης, κόρης του δημάρχου της επαρχιακής κωμόπολης, σαν να σηκώνει ξαφνικά την άκρη από το ατσαλάκωτο «σεντόνι» της υποκριτικής ηρεμίας της καθημερινότητας, η οποία από κάτω βρίθει από σκοτεινά μυστικά, αποτρόπαιες συμπεριφορές, εγκλήματα που αποκαλύπτουν την κατασκευασμένη από κοινωνικές συμβάσεις φαντασιακή εικόνα μιας υποτιθέμενης ευτυχούς, μικρής κοινωνίας. Μετά, και δεύτερος φόνος έφηβης, φίλης της προηγούμενης. Και με τις δυο είχε ερωτική σχέση ο παντρεμένος φιλόλογος και φίλος των γονιών τους. Είναι ο ένοχος; Μπα! Πολύ εύκολο. 

Άλλωστε οι φόνοι είναι τελετουργικοί, απαιτούν πολύπλοκες ερμηνείες από αστυνομικούς με ιδιαίτερη ευφυΐα και καλλιέργεια. Βρίσκουν, όμως, βοήθεια. Μια νιόφερτη ντετέκτιβ, την Ιόλη, όνομα συμβολικό. Γίνεται κεντρικό πρόσωπο με τις γνώσεις που δείχνει να διαθέτει. Διόλου τυχαίο, όπως θα αποκαλυφθεί στη συνέχεια και πολύ περισσότερο στο φινάλε.

Εντάξει, υπάρχουν και οι υπερβολές μιας ελληνικής παραγωγής που προσπαθεί να ανεβάσει τον πήχη και να συγκριθεί με ξένες παρόμοιες. Διότι βλέπουμε ότι αυτή η μικρή επαρχιακή πόλη διαθέτει ένα πλήρως στελεχωμένο αστυνομικό τμήμα, με εκπαιδευμένους, μορφωμένους, ηθικά άψογους και τελικώς συμπαθέστατους αστυνομικούς – και έναν-δυο νόστιμους που εμπλέκονται σε ρομάντζα, το ένα τραγικό, αλλά θέλουμε να αποφύγουμε τα spoiler.

Διαθέτει επίσης ένα υπερσύγχρονο νεκροτομείο –απαραίτητο σε αστυνομικό θρίλερ, όπως έχουν διδάξει BBC και αμερικανικές σειρές– και μια πανέξυπνη ιατροδικαστή, χαριτωμένη και επιστήμονα, που μασουλάει, με επιβιωτικό κυνισμό, πίτσες και σάντουιτς δίπλα στα πτώματα (το ‘χουμε ξαναδεί πλειστάκις, δεν εντυπωσιαζόμαστε). Για τα εξωτερικά γυρίσματα έχουν επιλεγεί ατμοσφαιρικές γωνιές, αλλά μας έχει κακομάθει η παπακαλιάτεια αποθέωση των ελληνικών τοπίων, κτιρίων και εξοχικών, οπότε το δεχόμαστε ασμένως.

Μαύροι πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι Facebook Twitter
Η πολύ ιδιαίτερη Σοφία Κόκκαλη με τον ρόλο-«κλειδί» στην υπόθεση.
Μαύροι πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι Facebook Twitter
Aυτή η μικρή επαρχιακή πόλη διαθέτει ένα πλήρως στελεχωμένο αστυνομικό τμήμα, με εκπαιδευμένους, μορφωμένους, ηθικά άψογους και τελικώς συμπαθέστατους αστυνομικούς.

Οι σεναριογράφοι, Μάριος Ιορδάνου και Σοφία Καζαντζιάν, πάντως, βρίσκονται σε ασυγκράτητο οίστρο. Διόλου δεν περιορίζονται στον Γκόγια και την ερμηνεία των καταγγελτικών του δύσμορφων συμπλεγμάτων από πίνακα σε πίνακα ώστε να παραπέμπουν σε πρόσωπα της υπόθεσης και στις εγκληματικές τους συμπεριφορές, αλλά εμπλέκουν, είπαμε, και τη θεωρία των χρωμάτων του Γκαίτε –κάθε επεισόδιο έχει ένα χρώμα, π.χ., κίτρινο, μπλε, μαύρο κ.λπ.–, γιατί και τα χρώματα φυσικά βρίσκονται μέσα στον στρόβιλο των συμβολισμών, και εκεί γύρω στο 5ο και 6ο επεισόδιο ξεδιπλώνεται ένας μαζικός βομβαρδισμός του τηλεθεατή με high culture information. Παίρνει τη θέση του στην αφήγηση και ο Μποντλέρ με τα «Άνθη του κακού», γιατί ήταν ο σκοτεινός ποιητής που έκανε γνωστό τον Γκόγια, αλλά και ο Μακιαβέλι και τα φιλοσοφικά αινίγματα που θέτει ο δολοφόνος, τα οποία η ευφυής αστυνομικός καταφέρνει να λύσει βοηθώντας την έρευνα. 

Η υπόθεση εξελίσσεται σαν ένα «highbrow» σταυρόλεξο, που λύνουν on camera, με πυρετικούς ρυθμούς, θεαματικά έξυπνοι λύτες. Δεν απουσιάζει ούτε ο δυναμικός δημοσιογράφος της τοπικής εφημερίδας, που όλοι αντιπαθούν γιατί χώνεται εκεί που δεν τον σπέρνουν, αλλά είναι τίμιος και βοηθάει τις αποκαλύψεις. Και έτσι τα μίντια βρίσκονται στην όχθη του Καλού μαζί με τους αστυνομικούς. Για τηλεόραση πρόκειται.

Μαύροι πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι Facebook Twitter
O Δημήτρης Κίτσος στον ρόλο του νεαρού συναισθηματικού αστυνομικού.

Πολύπλοκο σενάριο; Δυσνόητο; Παραδόξως όχι τόσο. Γίνεται και λίγο διδακτικό. Αλλά δεν πειράζει, ευκαιρία να μάθουμε καινούργια ή να φρεσκάρουμε παλιά. 

Και για όσους θέλουν περισσότερα, προτείνουμε την έκθεση των χαρακτικών του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη «Los Caprichos – «Η γοητεία του αλλόκοτου». Μπορεί να μην εκτίθενται μεγάλοι και εντυπωσιακοί πίνακες, αλλά τα εισαγωγικά σημειώματα της διευθύντριας, Συραγώς Τσιάρα, είναι εξαιρετικά κατατοπιστικά για το έργο του, για την ανατρεπτική θέαση του κόσμου, για τους τολμηρούς συμβολισμούς του (παραπέμπουμε, με την ευκαιρία, στο πρόσφατο, εκτενές αφιέρωμα της LiFO). 

Τέλος, οφείλω να προσθέσω στα πλεονεκτήματα της σειράς τις πολύ καλές ερμηνείες σχεδόν όλων, από τη Λένα Παπαληγούρα στον ρόλο της χαροκαμένης μάνας, αλλά και της γυναίκας-θύματος της βίας του δημάρχου συζύγου, την πολύ ιδιαίτερη Σοφία Κόκκαλη, με τον ρόλο-«κλειδί» στην υπόθεση, την Κάτια Γκουλιώνη, τη δυναμική ντετέκτιβ σε συγκρουσιακή σχέση με την έφηβη κόρη της, τον Δημήτρη Κίτσο στον ρόλο νεαρού, συναισθηματικού αστυνομικού, τον Αντίνοο Αλμπάνη, καταρτισμένο και καλλιεργημένο αστυνομικό που έχει κι αυτός στο τέλος το ρομάντζο του, τον Ιωάννη Παπαζήση, δήμαρχο-πατέρα-σύζυγο, με τα ένοχα μυστικά και τον βίαιο χαρακτήρα, τον Θοδωρή Κατσαφάδο, στοργικό παππού, αλλά και την πολύ καλή, μητρική Όλγα Πολίτου και… ήδη έγραψα πολλά.    

ΜΑΥΡΟΙ ΠΙΝΑΚΕΣ - Πρεμιέρα | Παρασκευή 11/10

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ